eitaa logo
تولی و تبری
68 دنبال‌کننده
59.5هزار عکس
15هزار ویدیو
284 فایل
فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر قرآن
هدایت شده از تفسیر قرآن
تفسير سوره حمد از: استاد شهيد مرتضی مطهرى(۱۵)  …قرآن نمى خواهد كه ما صرفاً با لقلقه زبان اين كلمات(سوره حمد) را بر زبان آوريم؛ بلكه مى خواهد حقايق اينها را درك نماييم. آن كه در نماز خود، خدا را با اين اوصاف ياد مى كند، در حقيقت در مقام ادعاى شناخت خداوند به اين اسماء و صفات است: شناخت اينكه: او اللَّه است: يعنى ذات كامل و شايسته پرستش كه همه موجودات عالم بالفطره متوجه اويند. به عبارت ديگر شناخت و اقرار و اعتراف به موجودى كه كامل مطلق است؛ نقص، كاستى و نيستى و نياز را در او راهى نيست و به همين دليل همه چيز از او و متوجه او و به سوى اوست. شناخت آنكه او رحمن است: كه جدّاً بايستى -چنانكه بحث كرديم- انسان انديشه اش را بسيار دقيق و لطيف كند تا بتواند خدا را به اين صفت بشناسد؛ يعنى درك كند كه سراسر وجود، مظهر رحمانيت ذات حق است؛ آنچه از او صدور مى يابد جز خير و رحمت نيست؛ هيچ موجودى از آن جهت كه موجود است، از آن جهت كه منتسب به ذات حق است، يعنى از آن جهت كه عينى و واقعى است جز خير و رحمت نيست؛ … شناخت آنكه او رحيم است: بنده اى كه خدا را با اين صفت مى خواند ادعا مى كند كه به اين مرحله از معرفت و شناخت رسيده كه تشخيص مى دهد نه تنها نظام خلق و صدور اشياء مظهر ذات حق است، بلكه نظام بازگشت اشياء به سوى حق نيز نظام خير و رحمت است؛ يعنى موجودات از رحمت آمده و به رحمت باز مى گردند. اين به معنى سبقت و تقدم رحمت بر غضب و نقمت است، و به تعبير ديگر: نقمت و عذاب نيز اگر درست شناخته شود رحمتى است در لباس نقمت. به عبارت ديگر: خداوند متعال داراى صفات جمال و صفات جلال است. صفات جمال از قبيل علم و قدرت و حيات و جود و رحمت، و صفات جلال از قبيل قدّوسيت، جباريت، منتقميت و امثال اينها. خداوند متعال در مرتبه ذات خود داراى دوگانگى نيست كه مثلًا نيمى از ذاتش رحمت و خير و جود و ربوبيت باشد و نيم ديگر قدوسيت و جباريت و انتقام. مجموعه آثار، ج26 ادامه دارد... با کلیک روی لینک زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا شوید: https://eitaa.com/alquran_ir
هدایت شده از محمدرضارنجبر(۳)قرآن
یوسف 15.mp3
12.69M
🔴 درس قرآن 🌕 🔴 محمد رضا رنجبر 🌕 بسیار شنیدنی بسیار دلنشین و در س آموز 🔴 این بحث ها در کانال زیر دنبال کنید 👇 http://eitaa.com/joinchat/1252327427Cf6e4f6dfc1
■●تا چه اندازه ما به مى‌پردازيم كه نه تنها ظاهرمان روزه بگيرد و چيزى نخوريم و نياشاميم؛ بلكه سرّ و درون ما هم روزه بگيرد؟●■ ■نگذاريم خاطره‌اى در دل خطور كند كه خدا نمى‌پسندد. ■مبادا در دلْ بد كسى را بخواهيم. چنين نيست كه اگر خاطرات در دل عبور كرد، خداى سبحان نداند يا دل انسان تيره نشود. ■روزه ، و با هم متفاوت است. اگر ما روزه گرفتيم و به اين فكر بوديم كه، خداى ناكرده، كسى را برنجانيم يا به مقام و جاهى برسيم يا نتوانستيم خود را آماده كنيم كه اگر به جاه رسيديم، تفاوتى براى ما نداشته باشد، باطن ما روزه نگرفته است و چون باطن روزه نگرفته به باطن روزه نرسيده‌ايم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●از مرحوم شهيد مطهرى پرسيدند كه: شما فوق العاده از علّامه طباطبائى تجليل میكنيد و تعبير «روحى فداه» را در مورد ايشان داريد؛ اين همه تجليل به خاطر چيست؟ □●آن مرحوم فرمود: «من فيلسوف و عارف بسيار ديده ام و احترام مخصوص من به ايشان، نه به خاطر اين است كه يک فيلسوف است، بلكه احترامم به اين جهت است كه او عاشق دلباختۀ اهل بيت است. □●علّامه طباطبائى در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضريح مقدس حضرت معصومه عليها السلام افطار میكرد. ابتدا پياده به حرم مطهر مشرف می شد، ضريح مقدس را می بوسيد، سپس به خانه می رفت و غذا می خورد. اين ويژگى اوست كه مرا به شدّت شيفتۀ ايشان نموده است» □●«مرزبان وحی و خرد» ص ۸۹ ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■●تفاوت‌‌های شرايط امام حسن (علیه السلام) و امام حسين (علیه السلام)●■ (قسمت اول) ■● ۱-اولين تفاوت اين است كه امام حسن در مسند خلافت بود و معاويه هم به عنوان يك نفر طاغى و معترض در زمان امير‌المؤمنین قيام كرد ..كشته شدن امام حسن در اين وضع يعنى كشته شدن خليفه مسلمين و شكست مركز خلافت. مقاومت امام حسن تا سرحد كشته شدن نظير مقاومت عثمان بود در زمان خودش، نه نظير مقاومت امام حسين. امام حسين وضعش وضع يك معترض بود در مقابل حكومت موجود؛ اگر كشته مى‌شد كشته شدنش افتخارآميز بود .. ■●حتى امام حسين هم احتراز داشت كه كسى در جاى پيغمبر و در مسند خلافت پيغمبر كشته شود. ما مى‌بینیم كه امام حسين حاضر نيست در مكه كشته شود ... مى‌بینیم امير‌المؤمنین وقتى كه شورشيان در زمان عثمان شورش مى‌کنند فوق العاده كوشش دارد كه خواسته‌های آنها انجام شود نه اينكه عثمان كشته شود ... خودش فرمود من اينقدر از عثمان دفاع كردم كه مى ترسم گنهكار باشم. ■●آيا طرفدار شخص عثمان بود؟ نه، مى‌گفت من مى‌ترسم تو خليفه مقتول باشى. اين براى عالم اسلام ننگ است كه خليفه مسلمين را در مسند خلافت بكشند ... (ادامه دارد) ■●استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) (با تلخیص)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
تولی و تبری
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
■●تفاوت شرایط امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام)●■ (قسمت دوم) ■●۲-اگر امام حسن مى جنگيد، يك جنگ چند ساله اى ميان دو گروه عظيم مسلمين شام و عراق رخ مى داد و چندين ده هزار نفر مردم از دو طرف تلف مى شدند بدون آنكه يك نتيجه نهايى در كار باشد. احتمال اينكه بر معاويه پيروز مى شدند - آنطور كه شرايط تاريخ نشان مى دهد- نيست، و احتمال بيشتر اين است كه در نهايت شكست از آنِ امام حسن باشد. ■●اين چه افتخارى بود براى امام حسن كه بيايد دو سه سال جنگى بكند كه در اين جنگ از دو طرف چندين ده هزار آدم كشته بشوند و نتيجه نهايى اش يا خستگى دو طرف باشد كه بروند سر جاى خودشان و يا مغلوبيت امام حسن و كشته شدنش در مسند خلافت؟ ■●اما امام حسين يك جمعيتى دارد كه همه آن هفتاد و دو نفر است. تازه آنها را هم مرخص مى كند، مى گويد مى خواهيد برويد برويد، من خودم تنها هستم. آنها ايستادگى مى كنند تا كشته مى شوند، يك كشته شدن صد در صد افتخارآميز... (ادامه دارد) ■●استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) ص ۷۹ - ۸۰ (با تلخیص)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
تولی و تبری
‼️احکام روزه 🔷پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضررداشتن منع می‌کنند گفته‌ی ایشان در صورت
□میلاد امام حسن مجتبی(علیه السلام) را به محضر فرزند برومند آن حضرت، ارواحنا‌لتراب‌مقدمه‌الفداء و همه‌ی دلدادگان و سرسپردگان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اگر بخواهيم خزاين ملكوت را بگشاييم كليد میخواهد، اين كليد معرفت نفس است؛ چون معرفت نفس باب همه خيرات است و انسان نزديكتر از خودش چيزى ندارد. □○و اگر بخواهد راهى براى رسيدن به حقايق پيدا كند، از همه نزديكتر به خودش، خودش است. |صفحه ۹۳ □○علامه حسن زاده آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei