هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 حجتالاسلام رحمانی: ناگفتههایی از ماجرای استقبال بینظیر آیت الله خویی از امام/ مخالفان نهضت امام در نجف چه کسانی بودند؟
چکیده گفتگوی حجتالاسلام روحانی با تسنیم:
🔷 سال1341 آغاز این تحرکات بود، من از سال 1342 به مشهد رفتم و در مدرسه نواب که یکی از کانونهای نهضت بود به ادامه تحصیل پرداختم. آیتالله حاج آقا حسن قمی هم آن وقت در مشهدبه عنوان محور مبارزات مطرح بود، آن وقتها آیتالله خامنهای، آیتالله واعظ طبسی و آیتالله هاشمی نژاد چهرههای برجستهای بودند که در مشهد حضور داشتند.
🔷 آقای انواری که 14 سال در زندان بود از امام خمینی پرسیده بود که اگر خدای نکرده شما را کشتند ما چه کار کنیم؟ امام مخفیانه به آقای انواری گفته بودند که اگر اتفاقی افتاد بدون هیچ کاری به مشهد رفته و از آیتالله میلانی هر حرکتی را سوال کنید.
🔷 وقتی اسم امام خمینی را میآوردند به پهنای صورت اشک میریختند اما طرفدارها و نمایندههای ایشان در ایران برای اینکه میخواستند مشکل پیدا نکنند و با آن ها برخورد نشود، میگفتند که آیتالله خویی با این مسائل کاری ندارد، که اصلا اینطوری نبود. حضرت آیت الله خویی به آقای مدنی به زبان ترکی میگفت که شما اعلامیه بنویسید من امضاء کنم. تلگرافهای ایشان هم وجود دارد.
🔷 آیتالله حکیم با این ملاقاتها با حضرت امام علاقه ویژه به حضرت امام پیدا کردند و حضرت امام بازدید آیت الله حکیم رفتند. امام که به بازدید آیتالله حکیم رفتند به ایشان گفتند "آقا به هر حال ما از شما انتظار بیشتری داشتیم من میدانم که شما چه قدرت بالایی دارید، آیا شما میدانید که در ایران چه تعداد مقلد دارید؟ ای کاش به ایران میآمدید تا ببینید چه جایگاه قوی دارید."
🔷 یکی از شاگردان برجسته آیتالله خویی، آقای آیتالله سید محمد روحانی بود که آدم ملایی بود. ایشان به هر دلیل حاضر نبود همراهی کند و وقتی که امام وارد نجف شد تا بنا به دعوت و طلاب و فضلا درس دادن را شروع کنند، من از شاگردان مشارالیه(آقای روحانی) شنیدم که ایشان گفته بود اینجا نجف است و جا برای حرفهای انقلابی آقای خمینی نیست.
👈مشروح: http://tn.ai/1733920
📡 @TasnimNews
هدایت شده از تفسیر قرآن
تفسير سوره حمد از: استاد شهيد مرتضی مطهرى(۱۸)
در ادامه بیان انواع «شركها و توحيدها» به سومین مورد آن می رسیم:
۳. قُل يا اهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا الى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ الّا نَعْبُدَ الَّا اللَّهَ وَ لانُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لايَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً ارْباباً مِنْ دونِ اللَّهِ.
اين همان آيه اى است كه رسول اللَّه در سال ۵ یا ۶ هجرى به صورت بخشنامه به سران كشورهاى دنيا فرستاد:
بگو اى اهل كتاب، اى كسانى كه خودتان را به يك كتاب آسمانى مستند مى كنيد! همگى بياييد به سوى يك حقيقتى كه براى همه ما على السويه است، نه ما مى توانيم بگوييم به ما اختصاص دارد و نه شما مى توانيد ادعا كنيد مخصوص شماست، و آن «اللَّه» است.
بياييد هيچ چيزى را شريك او قرار ندهيم. تا آنجا كه مى فرمايد:
وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً ارْباباً مِنْ دونِ اللَّهِ
برخى از ما برخى ديگر را «رب» و صاحب اختيار نگيريم،
هيچ كدام ديگرى را عبادت و اطاعت نكنيم،
معبود و مطاع نگيريم،
تنها خدا را «رب» و معبود و مطاع بدانيم و بس.
اين نيز يكى ديگر از مظاهر توحيد عملى قرآن است كه مى فرمايد: هيچ انسانى انسان ديگر را رب خودش قرار ندهد و انسانى انسان ديگر را مربوب خويش نسازد.
پس معنى ايّاكَ نَعْبُدُ اين است:
خدايا تنها تو را «رب» و مطاع قرار مى دهيم و هيچ معبود اجتماعى نداريم و هيچ انسانى و فرمان انسانى را در برابر تو و فرمان تو مطاع قرار نمى دهيم.
۴. وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَىَّ انْ عَبَّدْتَ بَنى اسْرائيلَ.
موسى بن عمران وقتى كه با فرعون روبرو شد و او را دعوت كرد، فرعون با خشونت گفت:
تو همان كسى هستى كه در خانه ما بودى و در زير دست ما بزرگ شدى و آن كار مهم و زشت را (كشتن قبطى) انجام دادى.
موسى جواب داد: حال اين منّت را به سر من گذاشتى در مقابل اينكه بنى اسرائيل را بنده خودت قرار داده اى؟!
يعنى آيا تو مى گويى من هيچ نگويم در مقابل اين عملت كه بنى اسرائيل را بنده ساخته اى؟!
ملاحظه مى كنيد كه حضرت موسى فرعون مآبى يعنى همان استبداد فرعون را «تعبيد» ناميده است.
بنى اسرائيل هيچ گاه فرعون را سجده نمى كردند بلكه فرعون آنها را ذليل ساخته و به اطاعت اجبارى و كار اجبارى و بهره كشى وادار كرده بود و هر نوع حق اختيار و آزادى را از آنها سلب نموده بود. آنها عملًا در مقابل فرعون رام و مطيع بودند.
پس ايّاكَ نَعْبُدُ يعنى خدايا تن به تعبيدها و تذليلها و اطاعتهاى اجبارى و بهره كشى و سلب حق اختيار و آزادى نمى دهيم.
مجموعه آثار، ج26
ادامه دارد...
با کلیک روی لینک زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا شوید:
https://eitaa.com/alquran_ir
هدایت شده از العالم فارسی
🔻ولید معلم در پاسخ به العالم:
«دارین فضل» خبرنگار العالم در نشست خبری ولید معلم وزیر خارجه سوریه در خصوص حضور ایران در سوریه پرسید؛ معلم در پاسخ به او ضمن تشکر از رهبر، دولت و ملت ایران گفت: ایران پا به پای سوریه در برابر تروریسم ایستاده است و در این راه شهید داده است، ایران پایگاه نظامی در سوریه ندارد و حضورش مستشاری است
http://fa.alalam.ir/news/3597061
https://eitaa.com/alalam_farsi
هدایت شده از العالم فارسی
از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی؛
مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام (ره) فردا برگزار میشود
http://fa.alalam.ir/news/3597161
https://eitaa.com/alalam_farsi
هدایت شده از العالم فارسی
افراد ناشناس، 3 عضو کمیته آشتی در درعای سوریه را با گلوله ترور کردند
http://fa.alalam.ir/news/3597176
https://eitaa.com/alalam_farsi
هدایت شده از العالم فارسی
جمعیت وفاق بحرین برای حل اوضاع این کشور طرح داد
http://fa.alalam.ir/news/3597261
https://eitaa.com/alalam_farsi
هدایت شده از العالم فارسی
بحرین محاصره خانه آیتالله عیسی قاسم را تشدید کرد
http://fa.alalam.ir/news/3597381
https://eitaa.com/alalam_farsi
هدایت شده از العالم فارسی
مخالفت سران قبایل سوری-عراقی با حضور ارتش آمریکا در سوریه
http://fa.alalam.ir/news/3597441
https://eitaa.com/alalam_farsi
هدایت شده از العالم فارسی
عربستان در پی ایجاد ارتش عربی در سوریه است
http://fa.alalam.ir/news/3597511
https://eitaa.com/alalam_farsi
هدایت شده از العالم فارسی
همه آماده برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم بیست و نهمین سالگرد پیرجماران
http://fa.alalam.ir/news/3597616
https://eitaa.com/alalam_farsi