eitaa logo
تولی و تبری
68 دنبال‌کننده
59.5هزار عکس
15هزار ویدیو
284 فایل
فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ولای ولایت
هدایت شده از تولی و تبری
هدایت شده از تبیان
4_466317273775211499.mp3
1.06M
تلاوت صفحه هشتاد و یکم، سوره مبارکه نساء 👇👇👇 🆔 @TebyanOnline
آیات 252-244 بقره قسمت سوم بخش اول ● توضيحى درباره دفاع و فطرى بودن آن در ذيل ((لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض )) توضيح اينكه : سعادت نوع بشر به حد كمال نمى رسد مگر به اجتماع و تعاون ، و معلوم است كه اجتماع و تعاون تمام نمى شود مگر وقتى كه وحدتى در ساختمان اجتماع پديد آيد، و اعضاى اجتماع و اجزاى آن با يكديگر متحد شوند، بطورى كه تمامى افراد اجتماع چون تن واحد شوند، همه هماهنگ با يك جان و يك تن فعل و انفعال داشته باشند، و وحدت اجتماعى و محل و مركب اين وحدت ، كه عبارت است از اجتماع افراد نوع ، حالى شبيه به حال وحدت اجتماعى عالم مشهود و محل آن دارد. و ما مى دانيم كه وحدت نظام عالم نتيجه هماهنگى تأثر و تاثيرى است كه در بين اجزاى عالم در جريان است ، ساده تر بگويم نظامى كه در عالم هست به اين جهت برقرار است كه بعضى از اجزاى عالم بعضى ديگر را دفع مى كند، و در جنگ و ستيزى كه بين اسباب عالم است : بعضى بر بعضى ديگر غلبه نموده و آن را از خود مى راند، و آن بعض رانده شده هم تسليم و رانده مى شود، و اگر اين زورآزمائى نبود عاملى كه بايد مغلوب شود، مغلوب نمى شد، اجزاى اين نظام هماهنگ و به هم مربوط نمى شد بلكه هر سببى به همان مقدار از فعليت كه خاص او است باقى مى ماند، و در نتيجه هيچ جنب و جوشى جريان نمى يافت ، و عالم وجود از كار مى افتاد. نظام اجتماع انسانى نيز چنين است ، اگر بر پايه تاثير و تأثر و غلبه و دفع قرار نمى گرفت ، اجزاى اين نظام به هم مرتبط نمى شد، و در نتيجه اصلا نظامى برقرار نمى گشت ، و سعادت نوع باطل مى شد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 445 به شهادت اينكه ، اگر فرض كنيم كه چنين دفعى در نظام بشر نمى بود، يعنى بعضى بر بعض ديگر غلبه ننموده و اراده خود را بر او تحميل نمى كرد، آن وقت هر فردى از افراد اجتماع كارى كه خودش مى خواست مى كرد، هر چند كه با منافع ديگران منافات داشته باشد، (حال چه آن كار مشروع باشد و چه نامشروع ، فعلا در مشروع و نامشروع بودن آن نظرى نداريم ) و آن ديگرى نمى توانست او را از آن كار منصرف كرده و به كارى وادارد كه منافى با منافع خودش نباشد، اين وضع را درباره تمامى افراد در نظر بگير، آن وقت خواهى ديد كه ديگر هيچ وحدتى بين اجزاى اجتماع پيدا نمى شود، و اجتماعى هم كه فرضا قبلا بوده متلاشى مى گردد. و اين بحث همان بحثى است كه در جلد سوم ترجمه فارسى ذيل آيه : ((كان الناس امة واحدة ))، گذرانديم ، و گفتيم اولين اصل فطرى انسان (همين انسانى كه تشكيل اجتماع داده ) استخدام و بهره كشى از ديگران است ، و مسأله تعاون و تمدن متفرع بر آن و زائيده از آن بوده و اصلى ثانوى است كه تفصیلش گذشت. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□شب بیست‌وپنجم[ماه ذی‌القعده]، شب دحوالأرض است؛ شبی که رحمت خدا از آسمان فرود آمد. سپری‌کردن این شب به عبادت، سفارش شده است. (اقبال‌الاعمال، ج٢، ص٢١) سیّد، روایات گوناگونی در فضیلت روزه روز دحوالأرض نقل فرموده است. (ج٢، ص١٧و٢١) در روایتی از امام رضا علیه‌السلام روزه این روز، برابر با روزه شصت سال دانسته شده است. این روز، دعای مخصوصی هم دارد. (ج٢، ص٢٢) @mohamad_hosein_tabatabaei
□صلوات خاصه عليه السلام□ □اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ.□
□بیان آیات سوره قریش□ □بررسى قول به سوره (فيل) و (ايلاف) و سوره (ضحى) و (الانشراح)□ □مضمون آن نوعى با سوره دارد، و لذا بعضى از اهل گفته اند سوره () و () يك سوره اند، همچنان كه نظير اين سخن را درباره سوره  ()  و  () گفته اند، چون بينشان وجود دارد، و اين نظريه را به در بين نسبت داده اند، و ليكن مطلب آن است كه دليلى كه بر آن كرده اند، را نمى رساند.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیات سوره قریش□ □بررسى قول به سوره (فيل) و (ايلاف) و سوره (ضحى) و (الانشراح)□ □براى اينكه اهل سنت است كه مى گويد: را كه نوشته بوده بين اين دو سوره و آن دو سوره نوشته نبوده. و روايتى است از بن ميمون ازدى كه گفته: من نماز را دنبال خواندم، او در ، سوره را خواند، و در  () و ( قريش ) را، اينكه بين آن دو با گفتن بسم اللّه بيندازد.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیات سوره قریش□ □بررسى قول به سوره (فيل) و (ايلاف) و سوره (ضحى) و (الانشراح)□ □ از روايت اولى پاسخ داده اند به اينكه است با روايتى كه گفته: در قرآن ابى بن كعب آن دو بسم اللّه بوده، و از پاسخ داده اند به اينكه بر كه روايت درست باشد دارد راوى بسم اللّه بين آن دو را از عمر بن خطاب نشنيده باشد، و يا آن را خوانده باشد. علاوه بر اين، روايت مذكور است با روايتى از خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) كه فرمود: خداى تعالى را بخاطر خصلت بر ديگران داد، از آن جمله فرمود: و درباره آنان اى نازل شد كه در آن سوره سخن از به جز قريش نرفته است، و آن سوره (قريش) است، (تا آخر حديث). از همه اينها گذشته رواياتى كه بر اين سوره دارد، و اينكه آن دو بسم اللّه قرار دارد است.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●(امشب) شب بیست‌و‌پنجم ماه ذی‌القعده شب فوق‌العاده عظیمی است و روز آن هم روز بسیار مهمّی است●□ □شب دحوالارض شب ظهور و گسترده شدن زمین از زیر نقطه‌ای است که امروز در آنجا کعبه بنا شده است. (۱) □کره‌ی زمین ظاهراً زیر آب بوده است و نخستین نقطه‌ای که از زیر آب سر برآورده، همین نقطه‌ای است که ابراهیم خلیل و قبل از ایشان، آدم علیهم السلام در آنجا خانه ی کعبه را بنا کردند. □شب بیست‌و‌پنجم ماه ذی‌القعده شبی است که بنا‌به روایات شب میلاد ابراهیم خلیل علیه السلام و همین‌طور شب تولّد عیسی‌بن‌مریم علیه السلام است.  □شبی است که بنا‌به روایات رحمت الهی در آن شب نازل می‌شود (۲) و قیام به عبادت در آن شب فضیلت فوق العاده‌ای دارد. ☑️امیدوارم این شب بزرگ را برا‌ی عبادت از دست ندهیم. بخشی از شب را هم که شده، مشغول عبادت باشیم و اوقات نورانی سحر بیست‌و‌پنجم ماه ذی‌القعده را  درک کنیم. □● در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ٤ مهر ٩٢●□ ۱. کلینی، کافی، ج ۴، ص ۱۴۹ ۲. حرّعاملی، وسائل الشّیعة، ج ۱۰، ص۴۵۰ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات شب و روز دحوالارض○□ □روز دحوالارض (۲۵ ذی‌القعده) روزی است که زمین از نقطه‌ای که کعبه بنا شده است، سر از زیر آب بیرون آورد و پهن و گسترده شد. از کعبه هست که زمین شایسته‌ی سکونت خلیفه‌الله می‌شود. دحوالارض روز گسترش رحمت الهی و روز تفضّلات بزرگ خدای متعال است. □شب دحوالارض هم از ليالی شریف و شبی بسیار عظیم است. شب ظهور و تولّد انبیاء بزرگ؛ حضرت ابراهیم علیه السّلام و حضرت عیسی بن مریم علیه السّلام و شب عنایات خاصّه‌ی الهی به اهل عبادت و خلوت است. شبی است که رحمت خدا در آن نازل می‌شود و قیام به عبادت در آن اجر بسیار دارد. : □ ۱- غسل □ ۲- روزه □روز دحوالارض یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است و از برای روزه‌دار این روز هرچه بین آسمان و زمین است، استغفار می‌کنند. □○روزه اين روز همانند روزه هفتاد سال است و در روايت ديگر آمده كه كفاره هفتاد سال است، و هر كه اين روز را روزه بدارد و شب را به عبادت به سر آورد، براى او عبادت صد سال نوشته شود. □ ۳- دو رکعت نماز که مستحبّ است در آغاز روز، هنگامی که آفتاب کمی بلند شود (هنگام چاشت) خوانده شود و بخواند در هر رکعت: □سوره «حمد» ۱ بار □سوره «شمس» ۵ بار : □لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلیِّ الْعَظيمِ : □يا مُقيلَ العَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی، يا مُجيبَ الدَّعَواتِ اَجِـبْ دَعْـوَتی، يـا سامِعَ الاَْصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی، وَارْحَمْنی وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتی وَما عِنْدی، يا ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ. □ای ناديده گيرنده‌ی لغزشها! لغزشم را ناديده گير، ای اجابت كننده‌ی دعوت ها! دعوت‌هايم را اجابت كن، ای شنوای صداها! صدايم را بشنو و به من رحم كن، و از بدی‌هايم و آنچه نزد من است درگذر، ای صاحب جلال و اکرام. □۴- خواندن دعایی که شیخ طوسی رحمت الله علیه توصیه نموده است: □اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ كَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِی هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَ بِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ ..... (برای خواندن متن کامل دعا به مفاتیح‌الجنان مراجعه فرمایید) □ ۵- زیارت امام رضا علیه‌السّلام @mohamad_hosein_tabatabaei