تولی و تبری
📸 اقامه نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب @Farsna
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□
#وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
#یَنْبوعُالحَیاة
#فصل_چهارم
□○ #ای_نفس، عالم طبیعت روشنیست و تیرگی، پس تیرهاش را بکار بر پیش از روشنش، که در تدبیر و سیاست صافی آشامیدن پس از تیره بهتر از تیره آشامیدن پس از صافی. و این سخن بر طریق مثل راندهایم، و گرنه در عالم طبع خود کی و چگونه بود صفا با کدر؟
□○بلکه او غایت کدورت و تیرگیست، و اگر زانست که تو خواهان صفائی، از عالمی دیگر جو نه از #عالم_کونْ، که اگر تو آن را در معدن صفا جوئی بیابی،
□○و اگر نه از محل و مأوای صفا جوئی، بدان در نرسی، واز تو فائت شود مقصود تو، پس تو مانی قرین اندوه و حسرت، و از آن بیمار شوی، و بیماری بمرگ انجامد و نومیدی از زندگی عقلی و بود جاودانی.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد علی صفایی حائری●■
#رمز_انتخاب_شهداء
■●در هر راهى رنج و گرفتارى هست و براى تمامى مردم تحول و گردش هست.
و با همين رنج و تحول مؤمن عاشق مشخص مىشود و غفلت زدهى موقعيتها و غايب و گرفتار در نعمتها كه بر خود ستم كردهاند و حركت خود را در گرو شرايط و امكانات گذاشتهاند كنار مىروند و شهدا كه حضور مستمر داشتهاند انتخاب مىشوند و گواهان اتخاذ مىشوند، مؤمن غربال مىشود و كافر به هلاك مىرسد.
■●بهشت بدون جهاد و صبر به دست نمىآيد و با همين جهاد و شهادت است كه تمناى كسانى كه آرزوى مرگ را داشتند، ولى با ديدار آن،به آن خيره شدند و ايستادند، محك مىخورد.
■●و همينطور صبر و استقامت آنهايى كه همراه محمد و پس از محمد صلى الله عليه و آله از راه او باز نمىگردند و پشت نمىكنند، مشخص مىشود، كه خدا صابر را مشخص مىكند و به شاكرها پاداش مىدهد.
■●وارثان عاشورا، صفحه ۶۴●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ #لیله_الرغائب شب تمرکز رغبتها در میل به سوی خدای متعال○□
□○انسان وجودش پخش است. رغبت به چیزهای مختلفی دارد، در مسیر سلوک الی الله انسان به جایی نمیرسد مگر اینکه متمرکز شود.
□○به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السّلام در دعای کمیل که از خدای متعال میخواهند که همّ را همِّ واحدی قرار دهد، در واقع اینکه انسان همّش متمرکز شود.
□ای یکدلۀ صد دله، دل یکدله کن...□
□○شب لیلة الرغائب شبی است که انسان دلش را یکدله کند. یعنی همۀ رغبتهای متنوع و مختلف و متشتتی که به چیزهای مختلف دارد: چه به جنبههای ظاهری و دنیوی؛ به پولش، به مقامش، به خانهاش، به وسیلۀ نقلیهاش، به سِمتهایش، به لذتهایش، به شهوتهایش، به شهرتهایش؛ به هر چه که از دنیا رغبت انسان را به جانب خودش جلب میکند.
□○و چه به آنچه که جنبههای اخروی هست. رغبتهایی که انسان به راحتها و لذتهای اخروی، به نعمتها و لذایذ بهشتی دارد.
□○و چه رغبتهایی که انسان به مقامات معنوی دارد. میخواهد اهل کشف و کرامات شود، اهل مقامات روحی و قدرتهای معنوی شود . . .
□○همهی این رغبتها، این شب، شبش است. یعنی شبی که همۀ اینها را جمع کند و بگوید خدایا فقط خودت را میخواهم، هیچ چیز دیگری نمیخواهم، نه دنیا میخواهم، نه آخرت میخواهم، نه مقامات معنوی میخواهم، هیچی نمیخواهم خدایا، فقط خودت را میخواهم . . .
☑️این شب موقع چنین کاری است که انسان یکسره خودش را خلاص کند، از همۀ خواستهها، همه آمال و آرزوها خودش را نجات دهد...
□○استاد مهدی طیّب○□
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
#مراقبات_لیله_الرغائب
■●اولين شب جمعۀ ماه رجب را لیله الرغائب میگويند. در این شب، مقداری از شب که گذشت، هیچ فرشتهای در آسمانها و زمین نمیماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع شود.
■●آن گاه خداوند میفرماید: ای فرشتگانم! هرچه میخواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض میکنند: حاجت ما این است که از روزه داران رجب درگذری. خداوند میفرماید: این کار را انجام دادم.
■●برای این شب نمازی بسیار با فضيلت از حضرت رسول اکرم صلى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است که اگر کسی آن را به جا آورد، پس از مرگ هنگامی که در قبر گذاشته شود، خداوند تبارک و تعالی ثواب نمازش را به سوی او به بهترین صورت میفرستد تا همدم او شود و او را از تنهایی بیرون آورد و با روی گشاده و درخشان و زبانی شیوا و فصیح به او میگوید:
■●اى حبيب من تو را بشارت باد كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى.
بنده میگويد تو كيستى؟ به خدا سوگند من چهرهاى زيباتر از چهرۀ تو نديدهام و سخنى شيرينتر از سخن تو نشنيدهام و بويى بهتر از بوی تو نبوییدهام!
#پاسخ_میدهد: من ثواب آن نماز هستم كه در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال به جاى آوردی. امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا كنم و مونس تنهايى تو باشم و هراس را از تو برگيرم و هنگامی كه در صور دميده شود، در عرصۀ قيامت سايهاى بر سرت خواهم افكند، پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو جدا نخواهد شد.
#كيفيّت_اين_نماز_چنين_است:
■●اولين پنجشنبۀ ماه رجب را روزه میدارى. و چون شب جمعه داخل شود، مابين نماز مغرب و عشاء، دوازده ركعت نماز بجاى مىآورى، هر دو ركعت با يک سلام، و در هر رکعت میخوانی:
■سوره «حمد» یک مرتبه
■سوره «قدر» سه مرتبه
■سوره «توحيد» دوازده مرتبه
■●پس از پایان نماز هفتاد مرتبه مىگويى:
■اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِه■ِ
■●سپس به سجده میروى و هفتاد مرتبه میگويى:
■سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح■
■●آنگاه سر از سجده برداشته و هفتاد مرتبه میگويى:
■ربِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ■
■●دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه میگويى:
■سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح■
■●سپس حاجت خود را میطلبى كه به خواست خدا برآورده خواهد شد.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نتیجۀ فلسفۀ سیاسی غیر الهی○□
#آیت_الله_علّامه_طباطبائی رضوان الله علیه
□○وقتی که ما با دیدۀ واقع بینی به روش دموکراسی که فعلاً در دست ملل متمدّن جهان است نگاه کرده، کیفیّت استنباط جهانیِ این روش را دقیقاً بررسی نمائیم، می بینیم کاری که این روشِ - به اصطلاح - راقی مترقّی انجام داده، این است که روش ستمگرانۀ استبداد و بی بند و باریِ عهد اساطیر را از حالت فردی بیرون کشیده، به شکل اجتماعی درآورده است!
#یاعلی
□○«بررسی های اسلامی» ج ۱ ص ۱۷۰○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○اطاعت و پیروی از اهل بیت علیهم السلام به نص شرعی، واجب است.
#حضرت_آیت_الله_بهجت_قدس سره○□
□○اگر افراد بشر علم و جهل خود را می دانستند و نقص و کمالشان را تمیز می دادند، در پیروی از انبیا علیهم السلام و تبعیت از دین یکسان بودند. اختلاف بشر در علم و جهل آنهاست و ارزش و قدر انسان ها هم به علم است نه به مال. علم است که همه چیز و همه ی اشخاص را به سوی خود می کشاند. آن شخص می گوید: «لَمْ أَجِدْ أَفْهَمَ مِنْ مُحَمدِ بن عَلِی علیه السلام؛ کسی را داناتر از محمد بن علی (امام باقر) علیه السلام نیافتم».
□○کسانی که با اهل بیت علیهم السلام مخالفند، در حقیقت با علم و دانش و فهم مخالفند. ما اگر قدر علم را می دانستیم، باید از عترت بِما أَنهُمْ عُلماءُ وَ أَعْلَمُ الناسِ بَعْدَ رَسُولِ الله صلی الله علیه وآله وسلم (از آن جهت که عالمند و بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از همه داناتر هستند) پیروی می کردیم.
□○گذشته از اینکه آنان اوصیای رسول خدایند، و اطاعت و پیروی از آنان به نص شرعی، واجب است.
□○در محضر بهجت، ج۲، ص ۳۰۴○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○..از امام جعفر صادق عليه السلام مروى است: در هر كربى توسل به صاحب لواى سيد الشهداء عليه السلام به عدد نام شريف آن جناب(۱۳۳) :
□يا كاشف الكرب عن وجه الحسين اكشف كربى بحق أخيك الحسين ۱۳۳ بار□
□○هزار و یک کلمه علامه حسن زاده آملی كلمه ۸۷۴○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●يك تذكر مهم برای انجام اعمال #مستحبی●□
□●اهل سلوک باید با اشتیاق در حدّ هاضمه روحی خود، بهآن [مستحبات] رویآورند. به یک طفل شیر خوار غذای بچّه چهار، پنج ساله را نمیشود خوراند. ظرفیّت وجودی او، آن حجم و ثِقل غذا را نمیتواند بپذيرد؛ برایش ضرر دارد. همچنين یک كودك پنج ساله هم غذای یک جوان بیست ساله را نمیتواند بخورد.
□●هاضمه روح ما هم اينگونه است. در مسیر سلوک، هاضمه رو به توسعه میرود. در ابتدای راه، عبادات مستحّب را نباید به او تحمیل کرد. باید در حدّی که انسان شوق و نشاط و شادابی دارد انجام دهد. وقتی به حدّی رسید که احساس كرد خستگی و حالت تحمیل و تلخی و کسالت بر او عارض شد، باید دست بکشد.
□●در همین حد همه عزیزان به انجام عبادات مستحبّ اهتمام بورزند. البتّه واجبات را قبل از آن انجام دهند، كه شرط اثربخشی مستحبّات انجام واجبات است.
□●اشتها قابل تحریک است. همانطور که اشتهای بدن با محرّکهایی قابل تحریک است، اشتهای روحانی هم با محرّكهايی تحريك ميیشود؛ تا بتوان با شادابی از مقدار بیشتری عبادات بهره برد. بهره های عبادات هم مَنوط به خلوص، محبّت و عشقی است که در انجام آنها موج میزند. مَنوط به درک محتوای آن عبادات و سِرّی است که در هر یک از اَذکار، اوراد، نماز، دعا، مناجات، روزه گرفتن،صدقهدادن، غسلکردن، احیاگرفتن و امثال اینها وجود دارد.
□●سعی کنیم همانطور که به پیکر اعمال اشتغال میورزیم، از روح و سرّ و باطن اعمال هم بهره مند شویم و عمل ما فقط یک پیکره ی بی روحی نباشد.
□●استاد مهدی طيب _جلسه ١٩ ارديبهشت ٩٢●□
#مراقبات_عبادی
@mohamad_hosein_tabatabaei