هدایت شده از اقتصاد آنلاین
📌ارز مسافرتی رانت نبود/ سفر خارجی ارزان میشود
غمخوار، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی:
🔹ارز مسافرتی رانت نبود، رانت را آنهایی ایجاد کردند که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد میکردند و آن را با نرخ آزاد به مردم میفروختند و سود میلیاردی بهدست میآوردند.
🔹بهتر است جلو چنین رانتهایی گرفته شود، نه ارز مسافرتی که رقم قابل توجهی نداشت و در شرایطی که معامله در صرافیها ممنوع بود و نرخ ارز در بازار غیررسمی اوج گرفته بود، به صورت کمک به مردم پرداخت میشد.
🔹بسته جدید ارزی نیز اگرچه گروهی را که در آستانه سفر قرار دارند متضرر میکند، اما سفر خارجی را پس از گذشت یک دوره زمانی ۱۰ تا ۲۰ روز، ارزانتر خواهد کرد.
@eghtesadonline
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 درخواست مطهری از قوه قضائیه درباره حصر سران فتنه
🔹 موضوع سؤال، علت ادامه حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد است، سؤال من سیاسی و جناحی یا فراکسیونی نیست، ملی است.
🔹بدیهی است که حصر خانگی رهبران یک حرکت اجتماعی مادام که جامعه در حال التهاب و آشوب است، برای فرونشاندن آن، التهاب قابل قبول است و در کشورهای دیگر هم اتفاق میافتد، اما ادامه آن پس از بازگشت آرامش به جامعه بدون حکم قضایی، خلاف قانون اساسی است.
🔹 گاهی میگویند شرط آزادی آنها توبه است، کجای اسلام چنین حکمی آمده است؟ اگر جرمی مرتکب شدهاند باید مجازات شوند چه توبه بکنند و چه توبه نکنند
🔹 آیا اگر روزهای اول توبه میکردند، آزاد میشدند؟ پس تکلیف خسارتهایی که مدعی هستید به کشور وارد کردند چه میشد؟ پس هدف، اجرای عدالت نیست، بلکه صرفاً کُرنش و تعظیم است، آنهم بر پایه این خیال و توهم که اگر بدون توبه آزاد شوند، اقتدار نظام آسیب میبیند؛ در حالی که اگر آزاد شوند، جایگاه نظام رفعت پیدا میکند و اساساً آزادی آنها نشانه اقتدار نظام است.
🔹اگر آنها مستحق مجازاتاند، میتواند همین هفت سال و نیم حصر خانگی ـ که تحمل آن بسیار سخت بوده است ـ مجازات آنها محسوب شود و آزاد شوند و اگر نیاز به محاکمه است، در اسرع وقت در دادگاه صالح علنی محاکمه شوند تا حقایق بازگو شود و برای مردم معلوم گردد
http://tn.ai/1796405
📡 @TasnimNews
هدایت شده از تبیان
4_466317273775211499.mp3
1.06M
تلاوت صفحه هشتاد و یکم، سوره مبارکه نساء
👇👇👇
🆔 @TebyanOnline
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت سوم
بخش اول
● توضيحى درباره دفاع و فطرى بودن آن در ذيل ((لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض ))
توضيح اينكه : سعادت نوع بشر به حد كمال نمى رسد مگر به اجتماع و تعاون ، و معلوم است كه اجتماع و تعاون تمام نمى شود مگر وقتى كه وحدتى در ساختمان اجتماع پديد آيد، و اعضاى اجتماع و اجزاى آن با يكديگر متحد شوند، بطورى كه تمامى افراد اجتماع چون تن واحد شوند، همه هماهنگ با يك جان و يك تن فعل و انفعال داشته باشند، و وحدت اجتماعى و محل و مركب اين وحدت ، كه عبارت است از اجتماع افراد نوع ، حالى شبيه به حال وحدت اجتماعى عالم مشهود و محل آن دارد.
و ما مى دانيم كه وحدت نظام عالم نتيجه هماهنگى تأثر و تاثيرى است كه در بين اجزاى عالم در جريان است ، ساده تر بگويم نظامى كه در عالم هست به اين جهت برقرار است كه بعضى از اجزاى عالم بعضى ديگر را دفع مى كند، و در جنگ و ستيزى كه بين اسباب عالم است : بعضى بر بعضى ديگر غلبه نموده و آن را از خود مى راند، و آن بعض رانده شده هم تسليم و رانده مى شود، و اگر اين زورآزمائى نبود عاملى كه بايد مغلوب شود، مغلوب نمى شد، اجزاى اين نظام هماهنگ و به هم مربوط نمى شد بلكه هر سببى به همان مقدار از فعليت كه خاص او است باقى مى ماند، و در نتيجه هيچ جنب و جوشى جريان نمى يافت ، و عالم وجود از كار مى افتاد.
نظام اجتماع انسانى نيز چنين است ، اگر بر پايه تاثير و تأثر و غلبه و دفع قرار نمى گرفت ، اجزاى اين نظام به هم مرتبط نمى شد، و در نتيجه اصلا نظامى برقرار نمى گشت ، و سعادت نوع باطل مى شد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 445
به شهادت اينكه ، اگر فرض كنيم كه چنين دفعى در نظام بشر نمى بود، يعنى بعضى بر بعض ديگر غلبه ننموده و اراده خود را بر او تحميل نمى كرد، آن وقت هر فردى از افراد اجتماع كارى كه خودش مى خواست مى كرد، هر چند كه با منافع ديگران منافات داشته باشد، (حال چه آن كار مشروع باشد و چه نامشروع ، فعلا در مشروع و نامشروع بودن آن نظرى نداريم ) و آن ديگرى نمى توانست او را از آن كار منصرف كرده و به كارى وادارد كه منافى با منافع خودش نباشد، اين وضع را درباره تمامى افراد در نظر بگير، آن وقت خواهى ديد كه ديگر هيچ وحدتى بين اجزاى اجتماع پيدا نمى شود، و اجتماعى هم كه فرضا قبلا بوده متلاشى مى گردد.
و اين بحث همان بحثى است كه در جلد سوم ترجمه فارسى ذيل آيه : ((كان الناس امة واحدة ))، گذرانديم ، و گفتيم اولين اصل فطرى انسان (همين انسانى كه تشكيل اجتماع داده ) استخدام و بهره كشى از ديگران است ، و مسأله تعاون و تمدن متفرع بر آن و زائيده از آن بوده و اصلى ثانوى است كه تفصیلش گذشت.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□شب بیستوپنجم[ماه ذیالقعده]، شب دحوالأرض است؛ شبی که رحمت خدا از آسمان فرود آمد. سپریکردن این شب به عبادت، سفارش شده است. (اقبالالاعمال، ج٢، ص٢١) سیّد، روایات گوناگونی در فضیلت روزه روز دحوالأرض نقل فرموده است. (ج٢، ص١٧و٢١) در روایتی از امام رضا علیهالسلام روزه این روز، برابر با روزه شصت سال دانسته شده است. این روز، دعای مخصوصی هم دارد. (ج٢، ص٢٢)
@mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□صلوات خاصه #امام_رضا عليه السلام□
□اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ.□
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیات سوره قریش□
□بررسى قول به #وحدت سوره (فيل) و (ايلاف) و سوره (ضحى) و (الانشراح)□
□مضمون آن نوعى #ارتباط با سوره #فيل دارد، و لذا بعضى از اهل #سنت گفته اند سوره (#فيل) و (#ايلاف) يك سوره اند، همچنان كه نظير اين سخن را درباره #دو سوره (#ضحى) و (#الم_نشرح) گفته اند، چون بينشان #ارتباطى وجود دارد، و اين نظريه را به #مشهور در بين #شيعه نسبت داده اند، و ليكن #حق مطلب آن است كه دليلى كه بر آن #استناد كرده اند، #وحدت را نمى رساند.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیات سوره قریش□
□بررسى قول به #وحدت سوره (فيل) و (ايلاف) و سوره (ضحى) و (الانشراح)□
□براى اينكه #دليل اهل سنت #روايتى است كه مى گويد: #قرآنى را كه #ابى_بن_كعب نوشته بوده بين اين دو سوره و آن دو سوره #بسم_اللّه نوشته نبوده. و روايتى است از #عمرو بن ميمون ازدى كه گفته: من نماز #مغرب را دنبال #عمر_بن_خطاب خواندم، او در #ركعت_اول، سوره #تين را خواند، و در #دوم (#الم_تر) و (#لايلاف قريش ) را، #بدون اينكه بين آن دو با گفتن بسم اللّه #فاصله بيندازد.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیات سوره قریش□
□بررسى قول به #وحدت سوره (فيل) و (ايلاف) و سوره (ضحى) و (الانشراح)□
□ #بعضى از روايت اولى پاسخ داده اند به اينكه #معارض است با روايتى كه گفته: در قرآن ابى بن كعب #بين آن دو بسم اللّه بوده، و از #دومى پاسخ داده اند به اينكه بر #فرض كه روايت درست باشد #احتمال دارد راوى #حديث بسم اللّه بين آن دو را از عمر بن خطاب نشنيده باشد، و يا #عمر آن را #آهسته خوانده باشد. علاوه بر اين، روايت مذكور #معارض است با روايتى از #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) كه فرمود: خداى تعالى #قريش را بخاطر #هفت خصلت بر ديگران #برترى داد، از آن جمله فرمود: و درباره آنان #سوره اى نازل شد كه در آن سوره سخن از #احدى به جز قريش نرفته است، و آن سوره (قريش) است، (تا آخر حديث). از همه اينها گذشته رواياتى كه #دلالت بر #جدايى اين #دو سوره دارد، و اينكه #بين آن دو بسم اللّه قرار دارد #متواتر است.(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei