هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
انسان نه تنها بايد در مقابل حقيقت جحود و استنكار نداشته باشد، بىطرف هم نمىتواند باشد، بايد از حق دفاع كند. مردم كوفه مىدانستند كه حق با حسين بن على (ع) است و اين معنى را اعتراف هم كرده بودند ولى در حمايت از حق و دفاع از آن كوتاهى كردند، ثبات قدم نشان ندادند و استقامت نورزيدند. در حقيقت، حمايت نكردن از حق، جحود عملى آن است.
حضرت زينب (سلام اللّه عليها) در خطبه معروف خويش براى كوفيان، آنها را به كوتاهى در حمايت از حق و به ظلم و جنايت بر آن نكوهش مىكند. فرمود:
يا اهل الكوفة، يا اهل الختل و الغدر و الخذل، أ تبكون؟ الا فلا رقأت العبرة، و لا هدأت الزّفرة، انّما مثلكم كمثل الّتى نقضت غزلها من بعد قوّة انكاثا
«اى اهل كوفه، اى دغلبازان فريبكار بىوفا، آيا گريه مىكنيد؟! پس اشك شما نخشكد و نالهتان خاموش نگردد. مثل شما همچون آن زن احمق است كه پنبههايى را مىرشت و نخ مىساخت، دوباره آنچه را كه رشته بود پنبه مىكرد و آنچه را كه بافته بود باز مىكرد.»
استاد شهید مطهری، عدل الهی، ص 276
@motahari_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببينيد| روايت رهبر انقلاب از ماجرای جانگداز شهادت حضرت قاسم بن الحسن عليهالسلام در روز عاشورا
🏴 هر شب یک ماجرا از کربلا در بیانات رهبرانقلاب👇
@Khamenei_ir
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩جان کری: عقل ترامپ اندازه پسر ۸ ساله و اضطرابش اندازه دختر نوجوان است
🔹️وزیر خارجه سابق آمریکا: ایشان اولین رئیسجمهوری است که من دیدهام وقتش را بیشتر صرف خواندن لایکهایش در توئیتر میکند تا خواندن گزارشها یا قانون اساسی ایالات متحده.
http://tn.ai/1829431
📡, @tasnimnews
هدایت شده از العالم فارسی
شیخ نعیم قاسم : آمریکا و اسرائیل در رأس هِرم ظلم قرار دارند
https://fa.alalam.ir/news/3780421
https://eitaa.com/alalam_farsi
هدایت شده از تبیان
4_466317273775211713.mp3
972.6K
تلاوت صفحه صد و بیستم، سوره مبارکه مائده
👇👇👇
🆔 @TebyanOnline
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات254-253 بقره قسمت چهارم
بخش اول
● الفاظ ديگرى در قرآن كه به معناى ((قول )) و ((كلام )) نزديك مى باشند
اين را هم بايد تذكر داد كه غير از لفظ ((قول )) و ((كلام )) الفاظ ديگرى در قرآن هست كه به معناى آن دو نزديك است ، از قبيل لفظ وحى ، مانند آيه زير كه مى فرمايد: ((انا اوحينا اليك كما اوحينا الى نوح و النبيين )) ما به سويت وحى كرديم آنچنانكه به انبيائى كه قبل از تو بودند وحى كرديم .
يكى ديگر، لفظ ((الهام )) است ، كه در اين باره فرموده : ((و نفس و ما سويها، فالهمها فجورها و تقويها)) سوگند به نفس ، كه آن را چه كامل آفريد، و سپس فجور و تقوايش را الهامش كرد.
يكى ديگر لفظ ((نباء)) است كه در آن باره فرمود: ((قال نبانى العليم الخبير)) گفت : خداى دانا و با خبر مرا خبر داد.
يكى ديگر لفظ ((قص )) است ، كه در آن باره فرموده : ((يقص الحق )) حق را مى سرايد. و معناى سخن گفتن در همه اين الفاظ يعنى در وحى و الهام و نباء و قصه همان معنائى است كه در اول بحث گفتيم ، و آن اين بود كه حقيقت معناى قول در اين موارد بايد باشد، و اثر قول و خاصيت آن را داشته باشد،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 486
چه اينكه ما حقيقت امر آن را بشناسيم ، و يا نشناسيم ، و يا اجمالا چيزى از آن را درك كنيم ، و اما در خصوص وحى كه چگونه است گفتارى داريم كه به زودى در تفسير سوره شورى ان شاء الله خواهيد ديد.
سؤال ديگر كه در اينجا باقى مى ماند اين است كه چرا بعضى از موارد بالا را به بعضى از آن تعبيرات اختصاص داده ، با اينكه معناى مشتركى كه گفتيد در همه هست ؟، مثلا چرا بعضى از موارد را كلام ناميده ، و بعضى را قول و بعضى را وحى ؟ و چرا جاى اين تعبيرات را عوض نكرده است ؟ و آنجائى كه تعبير به قول كرده تعبير به وحى نكرده است ؟.
جواب اين سؤال اين است كه اختصاص هر مورد به يك تعبير از اين جهت بوده كه انطباق عنايت لفظى با مورد، ظهور بهترى داشته باشد، مثلا اگر در آنجا كه از قول تعبير به كلام كرده ، خواسته است هم اصل معنا را برساند، و آن اين است كه خداى تعالى به موسى چنين و چنان گفت ، هم احترامى از موسى (عليه السلام ) كرده باشد، و بفهماند كه او نسبت به ساير انبياى قبل از خود، فضيلتى دارد، و لذا از گفتار خود با موسى تعبير به كلام كرده و فرموده : خدا با موسى گفتگو كرد.
پس عنايت در اينطور تعبير نكردن ، در همين است كه بفهماند موسى مورد خطاب و گفتگوى با خدا قرار گرفت ، هر چند كه همين معنا از نظر اينكه به موسى چنين و چنان فهمانده ، قول است ، و لذا از اين امر الهى در مورد قضا و قدر و حكم و تشريع و امثال آن تعبير به قول كرده است ،مثلا فرموده : ((قال فالحق و الحق اقول لاملان )) كه در جمله ((والحق اقول ))، گفتن به معناى قضا راندن است .
و همين ((قول )) در جائى كه به اين جهت مورد عنايت است كه بفهماند اين گفتار پنهانى ، از غير انبياء صورت مى گيرد و از آن به وحى تعبير مى شود، و به همين جهت است كه تفهيم به انبياء (عليه السلام ) را وحى خواند، و از آن جمله فرموده : ((انا اوحينا اليك كما اوحينا الى نوح و النبيين )) ما به تو وحى كرديم همانطور كه به انبياى قبل از تو وحى مى كرديم .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بيان آيات سوره #عصر□
□اين سوره تمامى #معارف قرآنى و #مقاصد مختلف آن را در #كوتاهترين بيان خلاصه كرده است.
□اين سوره از نظر مضمون، #هم مى تواند #مكى باشد و هم #مدنى، چيزى كه هست به #مكى بودن شباهت بيشترى دارد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■●کتابهاے تذکره را بخوانید با شرح حال بزرگان آشنا شوید، ببینید در راه معشوقشان ڪہ تحصیل علم و کمال است، مشتهیات نفسانے را زیر پاگذاشتند،
این بود که شیخ طوسی شدند، علامہ حلی شدند، محقق طوسی شدند، فارابی شدند، ملاصدرا شدند، صاحب جواهرشدند و...
■●بالاخره هم ڪوشش و هم ڪشش می خواهد، صبر می خواهد وانسان جویاے علم و معرفت همہ چیزرا باید زیر پا بگذارد مگر خدا و راه استڪمال را
■●با پریشان خاطری وڪثرت تعلقات و هم گوناگون داشتن وعدم استقامت نمی توان به جایی رسید
استاد باید قوی باشد اما شاگردهم باید استقامت داشته باشد تااستقامت نباشد کسی بہ جایی نمی رسد
«ان الذین قالوا ربنا اللہ ثم استقاموا، تتنزل علیهم الملائڪة...»
■●نامه ها و برنامه ها
علامہ حسن زاده ی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei