eitaa logo
پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
314 دنبال‌کننده
899 عکس
29 ویدیو
119 فایل
كَانَ‌ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ‌ يَقُولُ‌: يَا طَالِبَ‌ الْعِلْمِ‌ إِنَّ‌ الْعِلْمَ‌ ذُو فَضَائِلَ‌ كَثِيرَةٍ‌ فَرَأْسُهُ‌ التَّوَاضُعُ‌ وَ عَيْنُهُ‌ الْبَرَاءَةُ‌ مِنَ‌ الْحَسَدِ وَ أُذُنُهُ‌ الْفَهْمُ‌ وَ لِسَانُهُ‌ الصِّدْقُ‌ وَ حِفْظُهُ‌ الْفَحْصُ‌.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
  شمس حقیقت

🔹 زمین هر شبانه‌روز یک بار به خودش می‌ گردد، در 365 روز به دور شمس می ‌گردد؛ اگر به دور خودش گَشت که می ‌شود شب و روز و اگر به دور شمس گَشت که می ‌شود سال. حالا زمین به دور آفتاب گشته مثلاً پنجاه بار به دور آفتاب گشته شده پنجاه سال، این شخص به چه دلیل پنجاه سال هست؟ اینکه حرکتی نکرده است! این وصف به حال متعلق موصوف است. الآن کسی که زمین پنجاه بار به دور آفتاب بگردد، می ‌گوییم این آقا پنجاه سالش است، این چه ارتباطی با آن دارد؟! او اگر پنجاه مطلب را فهمید پنجاه سالش است. زمین به دور آفتاب می‌گردد این آقا سنّ او زیاد می ‌شود؟! ما باید ببینیم که ما چه وقت است؟ ما چه وقت است؟ حالا زمین به دور آفتاب می ‌گردد سنّ ما زیاد شد! . 🔹 ما اگر یک حرکتی کردیم دور ، آن وقت عمر ما زیاد شد، عمر ما بالا آمد، بله! ما هم یک شمسی داریم؛ یک شمسی داریم، یک قمری داریم، اینکه مجاز نیست، این را به تطبیق کردند. اگر دور اینها گشتیم و از معارف اینها استفاده کردیم و راه اینها را رفتیم، ما هم دور شمس گشتیم و عمر ما هم زیاد شده است. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 209 تاریخ: 1395/12/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
👈 بنابر درخواست مکرر طلاب و اساتید گرامی، مهلت ارسال چکیده تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ تمدید شد. 🔸 مهلت ارسال اصل مقاله همچنان تا ۳۱ تیر ۱۴۰۲ خواهد بود. ✍ محورهای مقالات: 1️⃣ شخصیت و زندگینامه علامه میرحامدحسین 2️⃣ آثار علمی علامه میرحامدحسین 3️⃣ اندیشه‌شناسی علامه میرحامدحسین 4️⃣ روش‌شناسی علامه میرحامدحسین 🌐اطلاعات بیشتر در سایت کنگره 🆔@mirhamedhosein
سلسله نشست های اخلاق قرآنی.pdf
1.8M
✅ جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی) 📆زمان: ماه رمضان 1402 ✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu 🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
نوروز_در_روایات_اسلامی.pdf
1.7M
🌿نوروز در روایات اسلامی ✍ استاد مهدی مهریزی در این مقاله به واکاوی نوروز از منظر روایت و حدیث پرداخته است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔴تدبیر امام باقر علیه السلام برای شکستن واحد پول خارجی!! 🔺در سده ى اول هجرى زدن سکه در انحصار رومیان بود و مسیحیان مصر نیز که سکه میزدند به روش رومیان و بنا بر مسیحیت نشان «اب و ابن و روح »بر آن مى زدند،«عبد الملک خلیفهٔ اموى » سکه ای از این گونه را دید و در مارک آن دقیق شد و فرمان داد آن را براى او به عربى ترجمه کنند،و چون معناى آن را دریافت خشمگین شد که چرا باید در سرزمین مسلمين سکه ها چنین نشانى داشته باشد،بى درنگ به فرماندار مصر نوشت که از آن پس بر سکه ها شعار توحید-شهد الله انه لا اله الا هو-بنویسند و نیز به فرمانداران سایر ایالات اسلامى نیز فرمان داد سکه هایی که نشان مشرکانه ى مسیحیت دارد را از بین ببرند و از سکه هاى جدید استفاده کنند. 🔺سکه هاى جدید با نشان توحید اسلامى رواج یافت و به شهرهاى روم نیز رسید و خبر به قیصر بردند و او در نامه یى به «عبد الملک »نوشت: صنعت سکه هماره با نشان رومى مى بود و اگر کار تو درمنع آن درست است پس خلفاى گذشته ى اسلام خطا کار بوده اند و اگر آنان به راه درست رفته اند پس تو در خطا هستى ، من همراه این نامه براى تو هدیه اى لایق فرستادم و دوست دارم که سکه های نشان دار را به حال سابق واگذارى و پاسخ مثبت تو موجب سپاسگزارى ما خواهد بود. عبد الملک هدیه را نپذیرفت و به قاصد قیصر گفت:این نامه پاسخى ندارد. 🔺قیصر دیگر بار هدیه اى دو چندان دفعه ى پیش براى او گسیل داشت و نوشت: گمان مى کنم چون هدیه را ناچیز دانستى نپذیرفتى،اینک دو برابر فرستادم و مایلم هدیه را همراه با خواسته ى قبلى من بپذیرى.عبد الملک باز هدیه را رد کرد و نامه را نیز بى جواب گذاشت. 🔺قیصر این بار به عبد الملک نوشت:دو بار هدیه ى مرا رد کردى و خواسته مرا بر نیاوردى براى سوم بار هدیه را دو چندان سابق فرستادم و سوگند به مسیح اگر سکه های نشان دار را به حال پیش برنگردانى فرمان مى دهم تا زر و سیم را با دشنام به پیامبر اسلام سکه بزنند و تو مى دانى که ضرب سکه ویژه ى ما رومیان است، پس همان بهتر که هدیه را بپذیرى و خواسته ى ما را بر آورى تا روابط دوستانه مان چون گذشته پا بر جا بماند. 🔺عبد الملک در پاسخ بیچاره ماند..... و با مسلمانان به مشورت پرداخت ولى هیچکس نتوانست چاره اى بیندیشد،یکى از حاضران گفت:باید از«باقر»اهل بیت چاره ى این مشکل را بجویى. 🔺عبد الملک به فرماندار مدینه نوشت «امام باقر» (ع) را با احترام به شام بفرستد،و خود فرستاده ى قیصر را در شام نگهداشت تا امام علیه السلام بشام آمد و داستان را به او عرض کردند، فرمود: تهدید قیصر در مورد پیامبر (ص) عملى نخواهد شد و خداوند این کار را بر او ممکن نخواهد ساخت و راه چاره نیز آسان است،هم اکنون صنعتگران را گرد آور تا به ضرب سکه بپردازند و بر یک رو سوره ى توحید و بر روى دیگر نام پیامبر (ص) را نقش کنند و بدین ترتیب از مسکوکات رومى بى نیاز مى شویم.و توضیحاتى نیز در مورد وزن سکه ها فرمود تا وزن هر ده درهم از سه نوع سکه هفت مثقال باشد و نیزفرمود نام شهرى که در آن سکه مى زنند و تاریخ سال ضرب را هم بر سکه ها درج کنند. 🔺 (امام علیه السلام فرمود:سه نوع سکه ضرب شود،نوع اول هر درهم یک مثقال و ده درهم آن ۱۰ مثقال،و نوع دوم هر ده درهم ۶ مثقال و نوع سوم هر ده درهم ۵ مثقال باشد بدین ترتیب هر سى درهم از سه نوع ۲۱ مثقال مى شد و این برابر با سکه هاى رومى بود و مسلمانان موظف بودند سى درهم رومى که ۲۱ مثقال بود بیاورند و سى درهم جدید بگیرند.) 🔺 عبد الملک دستور امام را عملى ساخت و به همه ى شهرهاى اسلامى نوشت که معاملات باید با سکه هاى جدید انجام شود و هر کس از سابق سکه اى دارد تحویل دهد و سکه ى اسلامى دریافت دارد،آنگاه فرستاده ى قیصر را از آنچه انجام شده بود آگاه ساخت و باز گرداند. 🔺قیصر را از ماجرا خبر دادند و درباریان از او خواستند تا تهدید خود را عملى سازد،قیصر گفت: من خواستم عبد الملک را به خشم آورم و اینک این کار بیهوده است چون در بلاد اسلام دیگر با پول رومى معامله نمى کنند 📚(«المحاسن و المساوى بیهقى »ج ۲ ص ۲۳۲- ۲۳۶ چاپ مصر- «حیوه الحیوان دمیرى »چاپ سنگى ص ۲۴با اختصار و نقل به معنى در پاره اى از جملات.) . 💡کانال جامع نفوذشناسی_تبیین: 🆔@nofoz_shenasi👈عضو شوید
📌نشست علمی «بررسی وضعیت شیعیان نیجریه (شیخ زکزاکی) 📌با ارائه فاضل گرامی آقای سلیمان محمد ادریس 📌فارغ التحصیل جامعه المصطفی و فعال فرهنگی نیجریه ⏰ سه شنبه ۸ فروردین ۱٠۴۲، بعد از نماز عصر 🌐 نمازخانه مدرسه علمیه سلیمانیه
نشست علمی «بررسی وضعیت شیعیان نیجریه (شیخ زکزاکی) 📌با ارائه فاضل گرامی آقای سلیمان محمد ادریس 📌فارغ التحصیل جامعه المصطفی و فعال فرهنگی نیجریه
چی بگم آخه.....17 آذر 99.pdf
7.55M
✅جملات ساده تذکرلسانی برای موقعیتهای مختلف👌 🔻مطابق احکام فقهی و ظرافتهای روانشناسی کاری از مرکزتخصص‌آموزش‌امربه‌معروف‌کشور 🔻تحت اشراف علمی دکترعلی‌تقوی نویسنده اجازه انتشار در فضای مجازی را داده است. همه جا پخش کنید
🔰 پیش نشست 52 کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) ✅ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان و دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه اصفهان و دبیرخانه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) برگزار می کنند: ✅ موضوع: قرآن وتحول در علوم انسانی ازمنظر اندیشه های قرآنی امام خامنه ای(مدظله العالی)- همراه با پرسش و پاسخ ✅سخنران نشست: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضائی اصفهانی مفسر ومترجم قران واستاد تمام جامعه المصطفی العالمیه، مسئول انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم و رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی 🗓 زمان برگزاری: سه شنبه 15/01/1402 ساعت 17-18:30 🔷 مکان:اصفهان، مسجد شجره دانشگاه اصفهان 🖥 لینک حضور مجازی https://room.nahad.ir/ch/falsafe 🔰 سایت کنگره 👇 http://hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/ @ENOEnsani
🔹انجمن علمی دانشکده علوم‌قرآنی مشهد برگزار می‌کند: 🔸نشست مجازی با عنوان: معرفی نرم‌افزارهای قرآنی (برخی ابزارهای مورد نیاز دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث) 🔸با ارائه جناب آقای وحید شریفی (دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، گرایش مدیریت فناوری اطلاعات، دارای تحصیلات حوزوی) 🔸تاریخ و زمان برگزاری: 🗓سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ ⏰ساعت ۲۰:۳۰ 🔗حضور به صورت مجازی در: https://meet.quran.ac.ir/mashhad 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💎انجمن علمی، نگاهی نو برای اندیشه ورزیدن 🆔@anjomanelmiquran110 ℹ️ کارت ویزیت الکترونیکی http://zil.ink/anjomanelmiquran
✅دعوت به حضور و مشاركت اساتید، پژوهشگران و طلاب معزز حوزه علميه خراسان در همايش «الصادقُ والكاظمُ -عليهما السلام- صادقا آل محمّد» 🕌عتبه عباسیه عراق 📆 زمان: 20 ذی الحجه 1444 هجری قمری آدرس اینترنتی: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSezv 🖼جهت مشاهده محورهای مقالات و سایر اطلاعات پوستر را ملاحظه فرمائید. •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
📙 کتاب «الکافئة فی إبطال توبة الخاطئة» از ابوعبدالله، محمدبن محمدبن نعمان شیخ مفید (۴۱۳-۳۳۶ ه.ق) متکلّم و محدث برجسته جهان تشیع است. بنا به گفته شیخ طوسی در کتاب فهرست، شیخ مفید در موضوع جنگ جمل حداقل سه تألیف به نگارش درآورده است که عبارتند از: «أحکام أهل الجمل»، «النصرة لسید العترة فی أحکام البغاة علیه بالبصرة» و «المسألة الکافیة فی إبطال توبة الخاطئة». از این میان کتاب، «المسألة الکافیة فی إبطال توبة الخاطئة» که به نام: «الرسالة الکافیة فی إبطال توبة الخاطئة» نیز خوانده شده است، به زبان عربی و در باره جنگ جمل و معرفی سه شخصیت اصلی آن، یعنی عایشه، طلحه و زبیر است. مؤلف در این کتاب بر آن بوده تا اثبات کند آنان آگاهانه به جنگ با امیر المؤمنین، علی (علیه السلام) پرداختند و از این کار هم توبه نکردند. این کتاب که پس از کتاب جمل به نگارش در آمده است در واقع در حکم تکمله بر آن بوده و شیخ در کتاب الکافئه با ذکر حوادث تاریخی درباره واقعه جمل، دیدگاه خود را از رهگذر روایات موجود در کتب شیعه و سنی درباره سه شخصیت مذکور و موضع آنان در برابر امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر مخاطبان عرضه می کند. استناد این کتاب، به شیخ مفید ثابت بوده و شخصیت‌های فراوانی از علمای شیعه به آن اشاره کرده‌اند، از جمله، نجاشی، شیخ طوسی، ابن شهر آشوب، علامه مجلسی، محدث نوری و بسیاری دیگر از علما. @madras_emb