برای استفاده از مطالب کانال هشتگ های زیر را استفاده کنید:
#یادداشت
#باز_نشر
#عکس_نوشته
#معرفی_کتاب
#معرفی_مستند
#پیشنهاد_تماشا
#تقویم_تاریخ
#منبر_مجازی
#حسینیه_مجازی
#عزاداری_ماه_محرم
#پرونده_نماز_جمعه
#منطق_تحول_اجتماعی
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
⚫️ قیام امام حسین علیهالسلام برای بیدارسازی وجدان امت
🔻 در مکتب حسین علیهالسلام (۴)
▪️ امام حسین(ع) تصمیم گرفت برای رویارویی با دسیسههای علیه شخصیت امت خروج کند. ایشان در این راه نمیکوشید تا سلطنت سیاسی بنیامیه را از بین ببرد. امام حسین(ع) احتمال میداد که موفق شود سلطنت سیاسی بنیامیه را از بین ببرد ـ براساس آنچه از روایات برمیآید ـ اما فقط بهعنوان یک احتمال و نه بیشتر. اخبار عمومی برای ایشان آشکار میساخت که کشته خواهد شد. همه شرایط عینی برای ایشان آشکار میساخت که کشته میشود. چگونه ممکن بود ایشان بر سلطنت سیاسی بنیامیه غلبه کند حال آنکه میان امتی مرده میزیست؟
▫️ باید از میان این مردم آن کس که بیش از همه از ستم و دستدرازی به منافع شخصیاش به کنار بود، انتقام ستمدیدگان را میگرفت تا آن ستمدیدگان احساس کنند هدفی بزرگتر از این حدود کوچک وجود دارد.
▪️ حسین(ع) در آن ستم فردی که هر مرد و زن مسلمان میدید، بهسر نمیبُرد؛ زیرا حسین(ع) والاترین مقام را در میان مردم داشت و کسی را یارای تعدی به ایشان نبود و از ثروتمندترین و توانگرترینِ مردم بود. همۀ دنیا نزد حسین(ع) فراهم بود. همۀ مسلمانان با تمام تجلیل و تقدیس و تکریم حسین(ع) را در میان میگرفتند. ایشان نیازی به مقام و مال و تکریم نداشت. در هیچیک از ستمهای بنیامیه زندگی نمیکرد. خلفای بنیامیه با ایشان با مدارا و نرمی رفتار میکردند و از ایشان میترسیدند و هراس داشتند.
▫️ اما با وجود همۀ اینها حسین(ع) بهپا خاست و هیچیک از آنانی که پشتشان از تازیانه سرخ بود، بهپا نخاستند. ایشان بهپا خاست تا آنانی که پشتشان از تازیانه سرخ بود، احساس کنند که باید بهپا خیزند.
📚 امامان اهلبیت، ص۴۵٨
🆔 @SHAHIDSADR
هدایت شده از محمد هادی سمتی
📣 #منبر_مجازی با موضوع "منطق تحول اجتماعی"
✅ با محوریت اندیشه و آثار شهید علامه سید محمد باقر صدر رضوان الله علیه
⏰ شب های دهه اول محرم از ساعت ۲۱:۳۰
🌐 در صفحه اینستاگرام به آدرس:
🆔https://instagram.com/hadisemati
☑️ صوت جلسه در کانال قرار خواهد گرفت
🆔https://eitaa.com/MHSemati
#سخنرانی_دینی
#عزاداری_ماه_محرم
#رسانه_باشید
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
⚫️ امام حسین علیهالسلام و درمان چهارگروه
🔻 در مکتب حسین علیهالسلام (۵)
▪️امام حسین علیهالسلام باید موضعی میگرفت که با آن، چند دسته از افراد امت را درمان کند:
دسته نخست، همانها بودند که فرزدق در سخن خود به امام حسین(ع) درباره آنان گفت: «شمشیرهایشان علیه تو و دل هایشان با توست»؛ گرچه ایمان داشتند که اسلام در دستان بنیامیه نابود میشود، اما نمیتوانستند بهپا خیزند. آنان در کنار بنیامیه حرکت میکردند و شمشیر علیه امام حسین(ع) برمیگرفتند.
دسته دوم کسانی بودند که جان خود برایشان عزیز و اسلام برایشان خوار شده بود. این دسته یک تفاوت با دستۀ نخست داشت: دستۀ نخست بدبختی را احساس میکرد اما نمیتوانست راهحلی بیندیشد؛ همچون انسانِ سیگاری که احساس میکند سیگار به او آسیب میرساند، اما نمیتواند آن را کنار بگذارد؛ اما دسته دوم همچون انسانی سیگاری بودند که نمیفهمد سیگار به او آسیب می رساند.
دسته سوم، ساده لوحانی بودند که فریب نقشههای اموی را میخوردند؛ افراد ناآگاه امت که اگر صحابه رسول خدا خاموش میماندند و همگی در برابر تبدیل شدن خلافت به حکومت کسرایی و قیصری سکوت میکردند، نیرنگ بنیامیه میتوانست آنان را فریب دهد.
دسته چهارم، کسانی بودند که از صحنۀ رویدادها در قلب دولت اسلامی دور بودند. درمان این دسته به مسئله کنارهگیری امام حسن(ع) مربوط میشود. این انسان به طور آشکار چیزی مشخص درباره این کنارهگیری نمیدانست: آیا اعترافی به شرعی بودن برنامه معاویه است؟ یا رفتاری است که ضرورتها و شرایط عینی در زندگی امام حسن(ع) اقتضا می کند؟
📚 امامان اهلبیت، ص۴٧٠_۴٧٢
🆔 @SHAHIDSADR
eshgh.mp3
2.62M
حسین جان
کنون که صاحب مژگان سرخ و چشم سیاهی/ نگاه دار دلی را که برده ای به نگاهی
#حسینیه_مجازی
#عزاداری_ماه_محرم
علامه شهید آیت الله سید محمدباقر صدر رضوان الله علیه
ای مؤمنان!
پایداری و ازخودگذشتگی حسین عليهالسلام باید ارزش این دین والا را که شایسته چنین فداکاریهایی بوده، به همه مسلمانان بفهماند و مسئولیتهای آنان را در برابر عقیده و رسالت خود به یادشان آورد. پس روز عاشورا فقط روز عزا و مصیبت نیست؛ بلکه مکتبی سرشار از عطا است و به هر هنگام، مسلمانان را توان و عزم میبخشد و با نیروی فکری و عاطفی به آنان یاری میرساند.
🔹 امامان اهل بیت علیهم السلام مرزبانان حریم اسلام،ص ۵۴۵
#عزاداری_ماه_محرم
#عکس_نوشته
🆔https://eitaa.com/MHSemati
هدایت شده از محمد هادی سمتی
برای استفاده از مطالب کانال هشتگ های زیر را استفاده کنید:
#یادداشت
#باز_نشر
#عکس_نوشته
#معرفی_کتاب
#معرفی_مستند
#پیشنهاد_تماشا
#تقویم_تاریخ
#منبر_مجازی
#حسینیه_مجازی
#عزاداری_ماه_محرم
#پرونده_نماز_جمعه
#منطق_تحول_اجتماعی
محمد هادی سمتی
637.6K
فریب نخوریم.
تصویر سمت چپ دستکاری شده و مربوط به روزنامه سازندگی نیست.
#سواد_رسانه
#جستجوگری
#رسانه_باشید
🆔https://eitaa.com/MHSemati
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
⚫️ راههای پیش روی امام حسین علیهالسلام
🔻 در مکتب حسین علیهالسلام (۶)
▪️ امام حسین(ع) چند موضع عملی پیش رو داشت که میتوانست هر یک از آنها را اتخاذ کند؛ پس از این که معاویه به هلاکت رسید و با یزید بیعت شد و از ایشان خواسته شد تا با یزیدبنمعاویه بیعت کند:
موضع نخست: با یزیدبنمعاویه بیعت کند، همچنان که امیرمؤمنان(ع) با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرد.
موضع دوم: بیعت یزیدبنمعاویه را رد کند، اما در مکه یا مدینه بماند؛ در یکی از دو حریم: در حریم رسول خدا ـ یعنی در خانه و شهر ایشان ـ یا به مکه نقل مکان کند و آنجا در حریم خداوند متعال پناه گیرد تا قضای نافذ الهی سر رسد.
موضع سوم: به گوشهای از جهان اسلام پناه برد. به یکی از سرزمینهای جهان اسلام پناه برد، هم چنان که برادر ایشان محمدبنحنفیه به ایشان پیشنهاد داد و عرض کرد: به یمن بروید، یا به یکی دیگر از سرزمینهای مسلمین. و در آن جا جمعیت و جامعه ای برای خود بسازد و از جامعه بزرگتری که سرزمینهای دیگر مسلمین را در بر میگرفت، جدا شود. تا وقتی توانست امارت خود را استوار سازد، بکوشد تا پیش رود و سرزمینهای دیگر را به سرزمین خود پیوند دهد.
موضع چهارم: بیعت را رد کند و بهپا خیزد و سوی کوفه رود تا نامههایی را که از کوفیان رسیده بود، اجابت کند. سپس کشته شود و به شهادت برسد؛ به همان شیوهای که روی داد.
▫️ امام حسین(ع) باید موضعی را برمیگزید که با آن این چهار دسته از امت اسلام را [که پیشتر گذشت] درمان کند. هیچ موضعی نمی توانست اینهمه را برآورده سازد جز موضع آخر.
📚 امامان اهلبیت، ص۴۶٩
🆔 @SHAHIDSADR
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
⚫️ امام حسین علیه السلام و تکان دادن وجدان انسان مسلمان
🔻
در مکتب حسین علیهالسلام (٧)▪️ امام حسین(ع) میخواست همه مصیبتها و ازخودگذشتگیها و دردهایی را که ممکن است یکجا بر سر کسی فرود آید، یکجا بر خود جمع آورد؛ زیرا هر چقدر هم که منش شکست در مشروعیت این کار شک کند که کسی برای کشته شدن خروج کرده است، هرگز شک نخواهد کرد که این کار نفرتانگیزی که سپاهیان بنیامیه و سپاهیان کژرو با باقیماندگان نبوت کردند، براساس هیچ معیار و اعتباری کار درستی نبوده است. ▫️ امام حسین(ع) ناگزیر بود خون خود را، فرزندان و کودکان و زنان و ناموس خود را و همۀ اعتبارهای عاطفی و تمام اعتبارهای تاریخی را وارد کارزار کند، حتی آثاری را که از دورۀ رسول خدا(ص) بهجا مانده بود، حتی عمامه را، حتی شمشیر را و ... . ایشان عمامۀ رسول خدا(ص) را برگرفت و شمشیر رسول خدا(ص) را بربست. همه این انگیزشهای تاریخی و عاطفی را وارد کارزار کرد؛ چنین کرد تا هر راه و روزنی را بر منش شکست ببندد تا مبادا این منش به صحنه آید و به گونهای بر این کار نیز اعتراضی بگذارد. چنین کرد تا وجدان انسان مسلمان شکست خوردهای را که اراده اش نابود شده، تکان دهد. 📚 امامان اهلبیت، ص۵٣٨ 🆔 @SHAHIDSADR
دست بردارید از تکرار حرف های بی اساس
هرکسی در این ایام مسافرت_شمال_ می رود بی دین نیست.
#عزاداری_ماه_محرم
#ویروس_کرونا
#دوگانه_کاذب
اَلسَّلامُ عَلَى الرَّأْسِ الْمَرْفُوعِ، اَلسَّلامُ عَلَى الْأَجْسامِ الْعارِيَةِ فِي الْفَلَواتِ.
سلام بر آن سرى كه بر بالاى نيزه رفت، سلام بر بدن هايى كه بدون پوشش در بيابان ها افتاده بودند.
مقتل خوانی ظهر عاشورا
از ساعت ۱۲
در صفحه اینستاگرام به آدرس:
🆔https://instagram.com/hadisemati
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
⚫️ کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا
🔻 در مکتب حسین علیهالسلام (٨)
حسین(ع) انقلاب کرد تا برای امت، پنهان شدن حاکمان پشت اسم دین را آشکار سازد و حقیقت طاغوت هایی را که به اسم خلافت حضرت رسول(ص) بر مردم حکم میراندند، رسوا کند.
واقعه طفّ سوگنامهای گذرا نیست که فقط در مرحلهای مشخص از تاریخ روی داده باشد؛ بلکه صورتی کامل از پیکره یافتن نبرد حق و باطل است. صحنهای واقعی و زنده است که نقش های آن را همۀ طبقات بشر با سن ها و جنس های گوناگون ایفا میکنند؛ معصومی که کوتاهی و خطا نمیکند، مجرمی که از پستترین و فجیعترین کارها ابایی ندارد؛ زن و کودک شیرخوار و پیرمرد سالمند و توبهکار و گنهکار، همه در آن هستند. هم والایی و بلندمرتبگی در آن هست و هم پستی و فرومایگی.
این واقعه تعبیری از یک مرحله تاریخی نیست، تعبیری از حال یک امت است که حاکمانش آن را از جاده صحیح به کج بردهاند و آن را از رسالت و عقیدهاش دور کردهاند، تا جایی که امتی مرده شد که به هیچچیز نمیاندیشد جز به این اندک نفسی که بالا و پایین می شود ... ترس بهاندازهای توصیفناپذیر این امت را فراگرفت، آن چنان که میدانست به حق عمل نمیشود و از منکر جلوگیری نمیشود؛ اما ایستاده بود و تکان نمیخورد. این امت اجلش فرارسیده بود و مرده بود؛ گرچه بدنهایشان متحرک بود.
📚 امامان اهلبیت، ص۵٣٨
🆔 @SHAHIDSADR
قَالَ الرِّضَا علیه السلام
إِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الْقِتَالَ فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ النِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ انْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا إِنَّ يَوْمَ الْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا...فَعَلَى مِثْلِ الْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ الْبَاكُونَ فَإِنَّ الْبُكَاءَ يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ.
أمالي الصدوق، ص: 128
امام رضا «علیه السلام» فرمود محرم ماهى بود كه اهل جاهليت نبرد را در آن حرام مى دانستند و خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتك كردند و ذرارى و زنان ما را اسير كردند و آتش بخيمه هاى ما زدند و آنچه بنه در آن بود چپاول كردند و در امر ما رعايتى از رسول خدا «صلی الله علیه و آله و سلم» نكردند روز شهادت حسين «علیه السلام» چشم ما را ريش كرد و اشك ما را روان ساخت...بر مانند حسين بايد گريست. اين گريه گناهان بزرگ را بريزد.
#عکس_نوشته
#عزاداری_ماه_محرم
🆔https://eitaa.com/MHSemati
هدایت شده از سیاست نامه
✍ تفاوت دو نگاه
➕ رهبر جامعه اسلامی چون نگاه کلان و جامع دارد،امنیت،سلامت،رفاه،آسایش و حفظ سرمایه اجتماعی را در نظر می گیرد و سخنی را بر زبان جاری می کند.
➖ اما برخی به اسم روشنگری (بخوانید افشاگری های بی ضابطه) امنیت روانی جامعه را خدشه دار می کنند و به حفظ سرمایه اجتماعی نمی اندیشند.
➕ رهبر جامعه اسلامی فرمان آتش به اختیار صادر می کند و البته رعایت قانون،مصلحت کشور،پرهیز از فحاشی و زمینه سازی برای سوء استفاده دشمنان را از شروط اساسی می داند.
➖ اما برخی فقط به کلید واژه آتش به اختیار توجه می کنند و شرط و قیدش را نادیده می گیرند.
➕ رهبر جامعه اسلامی،بیشترین آتش تهیه را بر سر دشمنان فرو می ریزد و معتقد به جذب حداکثری _با روش های درست_ آحاد جامعه است.
➖ اما برخی دفع حداکثری دارند و همه را با چوبِ بی شرف،خائن،وقیح،هتاک و ... می رانند.
➕ رهبر جامعه اسلامی در ماجرای ویروس کرونا، عمل به توصیه مجموعه های مسئول را فریضه می داند و هرکاری که ویروس را فراگیر کند سیئه می نامد و مردم را هم امیدوار می سازد.
➖ اما برخی در جایگاه تصمیم گیری می نشینند و ویروس نا امیدی را خواه یا ناخواه شیوع می دهند.
این تفاوت دو نگاه است.
جمعه ۱۶ اسفند ۹۸
#ویروس_کرونا
#تخطی_از_قانون
#ویروس_نا_امیدی
https://eitaa.com/siyasat_nameh