eitaa logo
معجزه قرآن
4.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
15 فایل
و در زمین نشانه هایی برای اهل یقین وجود دارد و (حتی) در خود شما ، آیا نمی بینید ⁉️🤔 (📚"الذاریات آیه۲۰و۲۱") 👈 کانال #نشر پیام های فرهنگی و مذهبی 🌳 استفاده و #نشر مطالب کانال حتی #بدون ذکر منبع مجاز است ادمین کانال : @MOJEZE_QURAN_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹امیرالمومنین علی علیه السلام در 🌹 👈 آیه ۹ - سوره فرقان 👉 📖آیه انْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا يَسْتَطيعُونَ سَبيلاً [9] 🌱ببين چگونه براى تو مثل‌ها زدند و گمراه شدند ، و توان پيدا كردنِ راه را ندارند❗️ 🌷امام باقر علیه السلام در مورد این آیه می فرماید : 📜( انْظُرْ کَیْفَ ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلًا قَالَ إِلَی وَلَایَهًِْ عَلِیٍّ وَ عَلِیٌّ (هُوَ السَّبِیل. 🍃امام باقر ( انْظُرْ کَیْفَ ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلًا؛ 👈آن راهی که در این آیه اشاره شده ، امام علی علیه السلام است . 📚 : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۷۲ القمی، ج۲۵، ص۱۱۱ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۶۷ فرات الکوفی، ص۲۹۱ نورالثقلین البرهان 🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹 🆔eitaa.com/MOJEZE_QURAN
*🌹نکات کلیدی و تفسیری جزء چهاردهم قرآن کریم🌹* منابع اصلی هر چیز نزد خداست وَ إِن مِّن شیَ‌ْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائنُهُ وَ مَا نُنزَِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ(21- حجر) هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست‌ و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمی‌کنیم. بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزی‌ها نیز به مقدار حساب شده‌ای از طرف خدا نازل می‌گردد.(1) یک داستان جالب و درس آموز روزی معاویه لعنة الله علیه در توجیه ظلم و زراندوزی خود و ساکت کردن اعتراض‌های مردمی دست به تحریف معنوی قرآن زد و گفت: مردم! مگر شما حقانیت کتاب خدا را قبول ندارید؟ گفتند: بله قبول داریم. گفت: پس این آیه را در آن بخوانید که فرمود وَ إِنْ مِنْ شَیْ‌ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ. بعد ادامه داد: مگر شما حق بودن این آیه را قبول ندارید؟ گفتند: بله قبول داریم. گفت: پس چرا به دارایی من معترضید؟ منظور معاویه از این حرف این بود که بر اساس این آیه خدا به شما آن مقدار داده و به من هم این قدر عنایت کرده است؛ شما که مسلمانید و قرآن را قبول دارید پس چرا به زر اندوزی و ثروت من اعتراض می‌کنید و از فقر خود گله مندید؟ همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزی‌ها نیز به مقدار حساب شده‌ای از طرف خدا نازل می‌گردد این حیله و تفسیر به رای معاویه کارگر افتاد و مردم ساکت شدند. او سرخوش از این نیرنگ کارساز خود بود که ناگهان «احنف» از بین جمعیت قد علم کرد و گفت: معاویه! ما آیه را قبول داریم و در آن سخنی نیست. دعوای ما با تو هم بر سر خزائن الهی و مقدار نزول بر خلایق نیست؛ اعتراض ما به تو برای آن دسته ارزاقی است که خدا از خزانه غیبش برای ما نازل کرد و تو ظالمانه آن‌ها را غصب کرده و در انبارهایت ذخیره کردی. در برابر این سخن اعتراض آمیز و کوبنده احنف، معاویه که دیگر حرفی برای گفتن نداشت؛ ساکت شد.(2) کسانی که شیطان کاری با آن‌ها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند قَالَ رَبّ‌ِ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَُّمْ أَجْمَعِینَ(39)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ(40)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیَ‌َّ مُسْتَقِیمٌ(41)إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ(42- حجر) اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط می‌یابد ابلیس به خدا عرض کرد: پروردگارا حال که مرا [به دلیل سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و] به کیفر گمراهی محکوم کردی من نیز برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که خالص شده تو هستند. خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهده‌ی من‌ که تو هیچ‌گونه تسلط و قدرتی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که شخصاً بخواهند از تو پیروی کنند. از این آیات چند مطلب فهمیده می‌شود: اول اینکه مُخلَصین در مقامی به سر می‌برند که شیطان چون در آن راه ندارد امکان وسوسه و گمراه کردن آن‌ها نیز برایش وجود ندارد. دوم اینکه تمام انسان‌ها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسه‌های اغواگرانه شیطان می‌شوند اما این‌طور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او می‌تواند بکند وسوسه و دعوت است. سوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط می‌یابد.(3) مخلَصین چه کسانی هستند؟ مخلصین کسانی هستند که ابتدا ایشان خود را برای خدا خالص کردند آنگاه خدا هم آنان را برای خود خالص گردانید؛ یعنی غیر خدا کسی در آن‌ها سهم و نصیبی ندارد و در دل‌هایشان محلی که غیر خدا در آن منزل کند باقی نمانده است و آنان جز به خدا به چیز دیگری اشتغال ندارند و هر چه هم که شیطان از کیدها و وسوسه‌های خود را در دل آنان بیفکند همان وساوس سبب یاد خدا می‌شوند و همان‌ها که دیگران را از خدا دور می‌سازد ایشان را به خدا نزدیک می‌کند.(4) تنها گروهی که از رحمت پروردگار نا امیدند وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(56- حجر) چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش ناامید می‌شود؟! مخلصین کسانی هستند که ابتدا ایشان خود را برای خدا خالص کردند آنگاه خدا هم آنان را برای خود خالص گردانید؛ یعنی غیر خدا کسی در آن‌ها سهم و نصیبی ندارد و در دل‌هایشان محلی که غیر خدا در آن منزل کند باقی نمانده است و آنان جز به خدا به چیز دیگری اشتغال ندارند
آیه چنین می‌فهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است.(5) زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناخته‌اند و پی به قدرت بی‌پایانش نبرده‌اند؛ خدایی که از ذره‌ای خاک، انسانی چنین شگرف می‌آفریند و از نطفه‌ای ناچیز، فرزندی برومند به وجود می‌آورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار می‌نشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل می‌کند، چه کسی می‌تواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟!(6) اگر خدا نمی‌خواست ما این کار را نمی‌کردیم!! وَ قَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شیَ‌ْءٍ نحَّْنُ وَ لَا ءَابَاؤُنَا (35- نحل) مشرکان گفتند: اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمی‌کردیم. این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان می‌راندند. در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام می‌دادند به دو گروه عمده تقسیم می‌شدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آن‌ها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنت‌های باستانی تمسک می‌جستند.(7) دسته دوم علما و اندیشمندان آن‌ها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع می‌کردند. یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است آن‌ها می‌گفتند: اگر خدا راضی به این کارها و باورهای ما نبود با قدرتی که دارد جلوی ما را می‌گرفت و ما را از آن‌ها باز می‌داشت اما همین‌که مانع ما نشده و ما آزادانه به آن مشغولیم این خود بهترین دلیل است بر اینکه خداوند از اعمال و عقاید ما رضایت کامل دارد و این امور جایز است. این شبهه که از آن برای تایید هر انحراف در هر زمانی استفاده می‌شود امروز هم با ادبیات روز در بین عده‌ای رواج دارد و منتشر می‌شود. پاسخ به این شبهه این سخن وقتی درست است که تنها اراده تکوینی خدا در عالم جریان داشته باشد و بس که اگر چیزی را خواست در همان لحظه ایجاد شود(8) و اگر نخواست در همان لحظه نیست و نابود گردد. خداوند دو اراده دارد؛ اراده تشریعی و اراده تکوینی. آنان که به دام این شبهه عمداً یا سهوا گرفتار شده‌اند از اراده تشریعی یا همان خواست در پس قانون خدا غفلت کرده‌اند. خدا با قانونی که وضع کرده و آن را توسط فرستادگانش به مردم ابلاغ کرده است از مردم خواسته تا عقاید صحیح و اعمال صالح داشته باشند و از همین طریق به آن‌ها اجازه نداده که در مسیر انحراف افتاده و راه هلاکت را طی کنند(9) و به اراده تکوینی دست آن‌ها را باز گشته تا با اختیار خود راه درست را از نادرست برگزیده و در آن حرکت کنند. پس خداوند آن‌ها را منع کرده ولی با بیان قانون؛ نه با زور و سلب اختیار و اگر انتظار دارند که خدا دست هر تبهکار و فکر هر منحرفی را به اجبار گرفته و به راه راست هدایت کند بدانند که هر چند این کار ممکن است اما چون با فلسفه تکامل اختیاری انسان ناسازگار است خدا این کار را نخواهد کرد.(10) دلیل قرآنی تقیه‌ای که عقل انسان به آن حکم می‌کند مَن کَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئنِ‌ُّ  بِالْایمَانِ وَ لَاکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(106- نحل) هر کس پس از ایمانش، به خدا کافر شود جزایش دوزخ است؛ جز کسی که تحت فشار واقع‌ شده ولی دلش به ایمان محکم است. آری کسانی که سینه خود را برای قبول کفر گشوده‌اند، بدانند که خشم پروردگار شامل حال آنهاست و برای ایشان عذاب بزرگی خواهد بود. این آیه شریفه در واقع به دو گروه از کسانی اشاره می‌کند که بعد از پذیرش اسلام راه کفر را پیش می‌گیرند. گروه اول کسانی‌اند که در چنگال دشمنان بی‌منطق گرفتار می‌شوند و تحت فشار، شکنجه و یا تهدید آن‌ها از اسلام اعلام بیزاری و نسبت به کفر اعلام وفاداری می‌کنند؛ در حالی که آنچه می‌گویند تنها با زبان است و قلبشان مالامال از ایمان می‌باشد. این گروه مسلماً مورد عفوند؛ بلکه اصلاً گناهی از آن‌ها سر نزده است. حکم مرتد زن با مرد و نیز مرتد ملی و فطری با هم یکسان نیست که برای اطلاع بیشتر از جزئیات این احکام لازم است تا به کتاب‌های فقهی مراجعه شود گروه دوم کسانی هستند که به راستی دریچه‌های قلب خود را به روی کفر و بی ایمانی می‌گشایند و مسیر عقیدتی خود را به کلی عوض می‌کنند، این‌ها هم گرفتار غضب خدا و عذاب عظیم او می‌شوند.(11) دو نکته 1. این آیه دلیل قرآنی همان « تقیه» ای است که برای حفظ جان و ذخیره کردن نیروها برای خدمت بیشتر در راه خدا در اسلام مجاز شناخته شده است.(12)
2. در اسلام مرتد دارای احکام سنگینی است که در این آیه شریفه با عبارت‌های «غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ» و «لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ» به آن اشاره شده است. حکم مرتد زن با مرد و نیز مرتد ملی و فطری با هم یکسان نیست که برای اطلاع بیشتر از جزئیات این احکام لازم است تا به کتاب‌های فقهی مراجعه شود. پی نوشت ها : (1)  ر.ک به نمونه ج11 ص57 (2)  الدر المنثور، جلال الدین السیوطی، ج 4، ص96 (3)  آیه 62 سوره اسراء (4)  المیزان ج12 ص165 (5)  المیزان ج12 ص181 (6)  نمونه ج11 ص101-102 (7)  آیه 170 سوره بقره (8)  آیه 40 سوره نحل (9)  در حقیقت آیه بعد که درباره بعثت و محتوای دعوت پیامبران ع است و اشاره ای به عاقبت معاندان دارد؛ پاسخی به شبهه آنهاست. (10)  آیه 107 سوره انعام و آیه 93 سوره نحل (11)  ر.ک به نمونه ج11 ص419 (12)  همان *🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹*
*🌹دعای روز چهاردهم ماه رمضان🌹* 🌿بسم الله الرحمن الرحیم🌿 *📜اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.* 🌱خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات اى عزت دهنده مسلمانان *🌹تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹* *🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹* 🆔eitaa.com/MOJEZE_QURAN
*🌹 راهکار های در جزء چهاردهم 🌹* 🍃 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🍃 🆔eitaa.com/MOJEZE_QURAN
Tahdir joze14.mp3
3.84M
🍃 جزء چهاردهم قرآن کریم 🍃* 👈🏻 🌷 استاد ⏲ زمان : 32 دقیقه 📩 به دوستان خود هدیه دهید. *🌹تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج عج صلوات 🌹* *🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹* 🆔eitaa.com/MOJEZE_QURAN
بهترین عمل در ماه رمضان چیست⁉️🤔 🌳 وقتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خطبه‌ی شعبانیه می‌خواندند (جمعه‌ی آخر ماه شعبان) ، امیرالمومنین (علیه السلام) سوال کردند یا رسول الله *📜«مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ❓🤨»* بهترین عمل در ماه رمضان چیست❓🤨 👈 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) *نفرمودند روزه داری ، نفرمودند شب زنده داری ، نفرمودند اطعام دادن ، نفرمودند قرآن خواندن ،* 👈 هیچ کدام از این‌ها را نفرمودند ، ایشان فرمودند : *📜«اَلوَرَعُ عَن مَحارِمِ الله»* 🌱 پرهیز از زمینه‌های گناه . 🌷 *🌹تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹* *🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹* 🆔eitaa.com/MOJEZE_QURAN
🌹 امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد 🌹 👈 آیه ۶۱ - سوره قصص 👉 📖آیه أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقيهِ كَمَنْ مَتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَياةِ الدُّنْيا ثُمَّ هُوَ يَوْمَ الْقِيامَةِ مِنَ الْمُحْضَرينَ [61] 🌱آيا كسى كه به او وعده نيكو داده‌ايم و به آن خواهد رسيد، همانند كسى است كه [فقط] متاع زندگى دنيا به او داده ايم سپس روز قيامت [براى حساب و جزا] از احضارشدگان خواهد بود⁉️ 🌷 امام صادق علیه السلام در مورد این آیه می فرماید : 📜 فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقِیهِ قَالَ الْمَوْعُودُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) وَعَدَهُ اللَّهُ أَنْ یَنْتَقِمَ لَهُ مِنْ أَعْدَائِهِ فِی الدُّنْیَا وَ وَعَدَهُ الْجَنَّهًَْ لَهُ وَ لِأَوْلِیَائِهِ فِی الْآخِرَهًِْ. 📜امام صادق (علیه السلام)- امام صادق (علیه السلام) درباره آیه: أَفَمَن وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَاقِیهِ‌؛ فرمود : مخاطب این آیه ؛ علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است که خداوند به وی وعده داد که انتقام او را از دشمنانش در دنیا بگیرد و بهشت را به او و دوستدارانش در آخرت وعده نمود. 📚 : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۲۵۴ بحار الأنوار، ج۵۳، ص۷۶ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۱۴ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۶۳ المناقب، ج۳، ص۲۷۰ شواهدالتنزیل، ج۱، ص۵۶۴ البرهان 🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹 🆔eitaa.com/MOJEZE_QURAN
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا مقایسه قیمت کالاها در ایران و جهان درست است⁉️🤔 🌷سید یاسر جبرائیلی (رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام): 👈ارزش پول داخل جیب مردم را با افزایش قیمت دلار کاهش داده‌اند و آن وقت با مقایسه قیمت کالاها در سطح جهان و ایران ، می گویند یارانه پنهان می‌دهیم❗️ چرا حرفی از تفاوت مزد کارگر ایرانی و اروپایی نمی‌زنند❓🤨 🎥 حتما از دست ندید 👆 🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹 🆔eitaa.com/MOJEZE_QURAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹هر روز یک آیه راجع به امام عصر عج 🌹 👈 سوره آل عمران ، آیه 140 👉 📖 إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ 🌱اگر به شما آسیبی رسيد به آنها (دشمنانتان) هم آسیبی همانند آن وارد شد. و ما اين روزهاى پيروزى و شكست را در ميان مردم می‌گردانيم تا مومنان واقعی شناخته شوند و خداوند از ميان شما، شاهدانى بر این ماجراها بگيرد . و خدا ظالمان را دوست نمى ‏دارد . 🌷امام صادق علیه السلام می فرمایند : 🍃از ابتدای خلقت آدم ، (گاهی) دولتی برای خدا بوده و (گاهی) دولتی برای شیطان . الان دولت خدا کجاست⁉️🤨 دولت خدا همان دولت حضرت قائم خواهد بود و بس. 📚 : تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۷۷۴ بحارالأنوار، ج۵۱، ص۵۴ العیاشی، ج۱، ص۱۹۹ 🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹 🆔eitaa.com/MOJEZE_QURAN
مــیــلاد بـــاســعــــادت مــــعــــــزالـــمـــــومــنــیـــن امــام حــســـن‌مــجــتــبی علیہ‌السلام بـــرتــمــــام شـــیــعــیــان مـبـاࢪڪ💐 🍃🌺 | 💚 🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹