eitaa logo
مهدی شجریان
311 دنبال‌کننده
97 عکس
3 ویدیو
5 فایل
مدرس حوزه و دانشگاه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @msh_110 https://eitaa.com/M_shajarian
مشاهده در ایتا
دانلود
دهه آخر صفر ج ۲.mp3
7.02M
موضوع بحث: چرا خدا جلوی ظلم ظالم را نمی‌گیرد؟! @M_Shajarian
دهه آخر صفر ج ۳.mp3
7.26M
موضوع بحث: تبیین آیه 78 سوره نساء أَيْنَما تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ في‏ بُرُوجٍ مُشَيَّدَة؛ هرکجا باشید مرگ شمارا فرامی‌گیرد حتی اگر در برج‌های استوار باشید. @M_Shajarian
دهه آخر صفر ج ۴.mp3
7.55M
موضوع بحث: ادامه بحث آیه 78 سوره نساء @M_Shajarian
دهه آخر صفر ج ۴.mp3
7.55M
موضوع بحث: آمادگی برای مرگ با محاسن اعمال و مکارم اخلاق @M_Shajarian
دهه آخر صفر ج ۵.mp3
9.05M
موضوع بحث: تبیین آیه ۱۵۶ سوره بقره إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ @M_Shajarian
دهه آخر صفر ج ۶.mp3
11.28M
موضوع بحث: تبیین آیه ۴۵ سوره احزاب يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا معنای شاهد بودن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم @M_Shajarian
دهه آخر صفر ج ۷.mp3
9.59M
موضوع بحث: آثار انفاق در قرآن کریم (روز ۲۸ صفر) @M_Shajarian
دهه آخر صفر ج ۸.mp3
9.68M
موضوع بحث: اوصاف چهارگانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آیه ۴۵ و ۴۶ سوره احزاب: ۱. شاهد ۲. مبشر و نذیر ۳. دعوت‌کننده به سوی خدا ۴. سراج منیر @M_Shajarian
دهه آخر صفر ج ۹.mp3
10.9M
موضوع بحث: رضای مثبت و رضای منفی در آیات و روایات روز شهادت امام رضا علیه‌السلام @M_Shajarian
مفهوم‌شناسی عدالت جنسیتی 🔹 با توجه به پیچیدگی مفهوم عدالت و مفهوم جنسیت، معنای صحیح و قابل قبول «عدالت جنسیتی» چیست؟ 🔸 عدالت جنسیتی در ادبیات فمینیستی چگونه معنا می‌شود و نقاط ضعف و قوت فمینیست‌ها در این حوزه چیست؟ 🔹 در آثار فارسی زبان معاصر، عدالت جنسیتی چه معنایی دارد و رویکرد نویسندگان فارسی زبان در تعریف این اصطلاح چگونه ارزیابی می‌شود؟ 🔸 در مقاله «بررسی رویکردهای رایج در مفهوم عدالت جنسیتی» - که به تازگی درمجله علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان منتشر شده است - کوشیده‌ام تا پاسخ به سوالات فوق را تبیین کنم. ✅ لینک دریافت مقاله: http://pubs.jz.ac.ir/article_118495.html مهدی شجریان @M_Shajarian
حکومت و جلب رضایت عمومی 🔸 راهبرد یا همان استراتژی (Strategy) در سیاست به معنای بسیج تمام امکانات و تغییر مناسب شرایط برای رسیدن به یک هدف اساسی است. برای مثال بسیج همه نیروهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای رسیدن به هدفی درازمدت نظیر «صنعتی کردن کشور» یک راهبرد است. 🔹 «جلب رضایت عمومی» در حکومت امام علی علیه‌السلام یک راهبرد بوده است. آن حضرت برای تحقق این هدف بلند مدت، برنامه‌های عملیاتی و راهکارهای متعددی داشته است و آن‌ها را در نامه‌هایی که در نهج البلاغه به کارگزاران خود مرقوم کرده، منعکس ساخته است. 🔸 در مقاله «راهبرد حکومتی جلب رضایت عمومی از منظر نامه‌های نهج‌البلاغه» ـ که در شماره اخیر فصلنامه «پژوهشنامه نهج‌البلاغه» منتشر شده است ـ اهمیت این راهبرد و راهکارهای تحقق آن در حکومت علوی را تبیین کرده‌ام. 🔹 نظام اسلامی باید این راهبرد اساسی را در زمره اساسی‌ترین اولویت‌های خود ترسیم کند؛ زیرا بدون رضایت عمومی، پایه‌های استحکام هر حکومتی سست و لرزان می‌گردد. امروزه یکی از مهمترین راه‌حل‌ها برای تقویت پایه‌های نظام، به کارگیری همین راهکارهای عملیاتی در سطوح مختلف حکمرانی است و بی‌توجهی به آن‌ها موجب ضعف روزافزون حکومت است. 🔸 در این مقاله ادعای من این است که به کارگیری راهکارهای موجود در نامه های نهج البلاغه، امروز نیز می‌تواند سطح قابل توجهی از رضایت عمومی را برای حکمرانان حاصل کند. ان شاء الله در روزهای آتی بخش‌های از مقاله را در کانال منتشر خواهم کرد. ✅ لینک دریافت مقاله: https://nab.basu.ac.ir/article_3651.html مهدی شجریان @M_Shajarian
اهمیت جلب رضایت عمومی در حکومت علوی 🔸 امیرالمومنین علیه‌السلام مردم را به دودسته «عوام» و «خواص» تقسیم و برای خواص ـ که نزدیکان مقامات حکومتی هستند ـ هفت صفت ذکر می‌کند: «بیشترین هزینه برای مسئول حکومتی»، «کمترین یاری‌رسانی به او»، «بیزاری شدید از عدالت»، «درخواست‌های فراوان»، «کمترین تشکر در بخشش‌ها»، «عذرناپذیری در منع‌ها» و «کمترین میزان صبر در مشکلات» (ن.ک: نامه/53). با این اوصاف، خواص انسان‌های زیاده‌خواهی هستند، که از تحقق عدالت برای همه بیزار و تنها در فکر منافع خود هستند؛ بنابراین به‌مقتضای مقابله، «عموم مردم» کسانی هستند که از این اوصاف هفتگانه بهره ندارند و در حقیقت دل درگرو تحقق عدالت برای کل جامعه دارند. با این وصف عوام همان «اکثریت مردم بی‌بهره از قدرت نفوذ» هستند و جلب رضایت آن‌ها، به معنای رفتاری عملی است که به دلیل نزدیکی به عدالت، خشنودی اکثریت آنان را فراهم می‌آورد. 🔹 اهتمام ویژه امام علی علیه‌السلام به اصل «جلب رضایت عمومی» در نامه‌های نهج‌البلاغه، اهمیت راهبردی این اصل را نزد ایشان نمایان می‌سازد. هرچند این مسئله مهم، در بسیاری از نامه‌های نهج‌البلاغه قابل ره‌گیری است؛ اما در عهدنامه مالک اشتر به اوج می‌رسد و جای‌جای آن با توصیه به «مراعات با مردم» زینت می‌یابد. اگر حکومتی نتواند رضایت اکثریت شهروندان خویش را جلب کند، پایه‌های اقتدار خود را هرروز سست‌تر کرده، عملاً امکان حکمرانی بر مردم را از دست خواهد داد. آن حضرت در همین عهدنامه می‌فرماید: «به تحقیق ستون دین، اجتماع مسلمین و نیروی مقابله با دشمن، فقط «عموم مردم» هستند؛ بنابراین باید رغبت و میل تو به آن‌ها باشد» (نامه/53). از این عبارت به دست می‌آید که بدون همراهی و همگامی عموم مردم، نه‌تنها حکومت بقایی نخواهد داشت بلکه خیمه دین و قدرت اجتماعی مسلمین نیز فرومی‌ریزد. 🔸 جلب رضایت عمومی تا آنجا پیش می‌رود که مهرورزی با «مخالفان حکومت»، دستور صریح امام به مالک است و اموری نظیر «نامسلمان بودن» و «خطای سهوی» و حتی «خطای عمدی» مردم در حق حکومت، نباید موجب نامهربانی به آن‌ها گردد (ن.ک: بحرانی، 1362: 5/143). در این زمینه می‌فرماید: «قلب خويش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف كن و همچون حيوان درنده‏اى نسبت به آنان مباش، كه خوردن آنان را غنيمت شمارى؛ زيرا آن‌ها دو گروه بيش نيستند: يا برادران دينى تواند و يا انسان‌هایی همچون تو. گاه از آن‌ها لغزش و خطا سر مى‏زند. ناراحتی‌هایی به آنان عارض مى‏گردد و به دست آنان عمداً يا به‌طور اشتباه کارهایی انجام مى‏شود (در اين موارد)، از عفو و گذشت خود آن مقدار به آن‌ها عطا كن، كه دوست دارى خداوند از عفوش به تو عنايت كند» (نامه/53). 🔹 آن حضرت، حتی در مواردی که جلب رضایت توده مردم با جلب رضایت خواصِ بانفوذ حکمرانان، در تزاحم واقع می‌شود، هرگز رضایت خواص را مقدم نمی‌شمارد، بلکه خطاب به حاکم منصوب خود می‌فرماید: «بايد محبوب‌ترین كارها نزد تو، امورى باشند که ... با رضايت عموم مردم هماهنگ‏تر است. چراکه خشم مردم، خشنودى خواص را بى‏اثر مى‏سازد، اما ناخشنودى خاصان با رضايت عموم، جبران‌پذیر است» (همان و ن.ک: حسینی‌شیرازی، بی‌تا: 4/ 149). 🔸 از منظر امام علی علیه‌السلام حکومت در راستای جلب رضایت عمومی، باید به قلب مردم نفوذ کند، آنجا که می‌فرماید: «برترین نورچشم حاکمان، برقراری عدالت در سرزمین و آشکار شدن محبت مردم به آنان است و این محبت آشکار نمی‌شود، مگر اینکه دل‌های مردم با آنان همراه شود و خیرخواهی آنان در حق حاکمان تمام نمی‌شود، مگر اینکه از حاکمان حمایت کنند و حکومت ایشان بر آن‌ها سنگین نبوده و در انتظار سر آمدن آن نباشند» (نامه/53). ✅ بخشی از مقاله «راهبرد حکومتی جلب رضایت عمومی در نامه‌های نهج‌البلاغه» https://nab.basu.ac.ir/article_3651.html مهدی شجریان @M_Shajarian