مالِک المُلک
🎙 #پادکست #اپیزود_هشتم : 💠 پیش از کشته شدن با تکینگی (singularity) هوش مصنوعی، جامعه را قرآن مجسم
علوم انسانی کنونی در کشور بومی نیست. متعلق به ما نیست. ناظر به نیازهای ما نیست. متکی به فلسفهٔ ما نیست. متکی به معارف ما نیست. اصلا ناظر به مسائل دیگری است.
مسائل ما را حل نمیکند.
۱۳۸۹/۰۶/۱۴
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️⚠️ یکی از کانالهایی که مدعی معماری اسلامیست و کار و فهم خود را از آن منتشر میکند؛ دربارهٔ این کپشن، تصویر بالا را منتشر کرده است.
این یعنی فهم آن مجموعه از متن موجود، نزدیک به این تصویر است:
👈🏻 هویت فرهنگی شهر را باید حفظ کرد در همین راستا میبایست نمادهای اسلامی و اجتماعی اصیل شهر را شناخت و مورد تحلیل و بررسی قرار داد تا بتوان در مقابل تهاجم فرهنگی آن را حفظ نمود.
عدل، احسان و رسیدگی به دیگران جزو هویتهای ایجابی شهر اسلامی است و در چنین شهری نباید زشتیها، فحشاء و منکرات راه داشته باشد. 👉🏻
‼️⁉️ خب دوستان عزیز! این سقف قوسی سوراخ سوراخ که توسط هوش مصنوعی فکر و به عنوان فضای مکث شهری طراحی شده، چه ارتباطی به نمادهای اصیل اسلامی دارد؟
خودتان که میببنید هوش مصنوعی هم زن و مرد را برای خوش و بش کردن و مترف شدن، کنار هم گذاشته.
✔️ فضای تجمع اگر واقعا اصیل اسلامی باشد، مثل گنبدهایی که نماد فرهنگی عبادتند، مردم را برای عبودیت به جایی میکشد. نه برای وقت تلف کردن! اینطور نیست؟
ضمنا عدل و احسان و رسیدگی به دیگران را با چه دیدگاهی در این بنا زنده کردهاید که متوجهش نمیشویم؟
✅ معماری اسلامی فضاسازی برای عبودیت الله است. فرمها تقدس ندارند که دست ببری و فکر کنی اسلاممالیاش کردم و درست شد!
تو اگر به عنوان یک آدم قلبی داشتی که آیات را بفقهد، آنچه در آیات تفقه میکنی را به معماری تبدیل خواهی کرد.
ولی ضعفی که بین کثیری از معماران دیده میشود، این است که:
لهم قلوبٌ لّا يفقهون بها
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
♦️ انتظار فرج
#بخش_اول
🔰 در راه تحقق اسلام حقیقی، در تمام حیطهها، آنچه دیده و شنیده میشود این است که مشکلات زیادی وجود دارد.
همین مشکلات ریز و درشت، در بسیاری از مواقع ما را در مسیر خود کند میکنند، چرا که غلبهٔ استکبار مردم را مستضعف میکند.
آن وقت مستضعفان چشم به راه و منتظر فرج و گشایش مشکلاتشان به سر میبرند.
‼️ مثلا یک علمی میخواهند تولید کنند، هرچهقدر میگردند، میبینند صحنه از علوم استکباری و الحادی پر است. میخواهند رزق حلال سر سفره ببرند و شغل طیب داشته باشند، میبینند کسب حرام بسی فراوانتر از رزق حلال کف صحنه است. میخواهند ساده زیست و زاهد باشند، میبینند مصرفگرایی امروز یک ارزش محسوب میشود. یا سر میگردانند میبینند مترفین همهجا را فرا گرفتهاند، یا میخواهند زندگی تشکیل بدهند میبینند فقط یک اجاره مسکن کمر درامدشان را میشکند، لذا خیلیها عطای ازدواج را به لقایش میبخشند و گناه میکنند و مشکلاتی از این دست که موجب میگردد گاهی مؤمنین هم ناامید بشوند.
اما خداوند در قران کریم میفرماید طوری صحنه آرایی کرده که ما اگر آیه شناس باشیم متوجه عمق استراتژیک چیدمان صحنهٔ الهی میشویم:
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ
و ما اراده کردیم که منت نهیم بر مستضعفان در زمین و آنها را امام قرار دهیم و آنها را وارثین قرار بدهیم. (قصص:۵)
رهبر انقلاب حضرت آیتالله خامنهای، در یکی از سخنرانیهای خود درباره انتظار فرج با نگاهی به این آیه عظیم چنین فرمودهاند:
ادامه در پست بعدی...
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
♦️انتظار فرج
#بخش_دوم
🔰 انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گستردهیی است:
✅ یک انتظار، انتظارِ فرجِ نهایی است؛ یعنی اینکه بشریت اگر میبیند که طواغیت عالم ترکتازی میکنند و چپاولگری میکنند و افسارگسیخته به حق انسانها تعدی میکنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است؛ نباید تصور کند که بالاخره چارهیی نیست و بایستی به همین وضعیت تن داد؛ نه! بداند که این وضعیت یک وضعیت گذراست - «للباطل جولة» - و آن چیزی که متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از استقرار حکومت عدل؛ و او خواهد آمد. انتظار فرج و گشایش، در نهایت دورانی که ما در آن قرار داریم و بشریت دچار ستمها و آزارهاست، یک مصداق از انتظار فرج است.
✅ لیکن انتظار فرج مصداقهای دیگر هم دارد. وقتی به ما میگویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بنبستی قابل گشوده شدن است. فرج، یعنی این؛ فرج، یعنی گشایش. مسلمان با درسِ انتظار فرج میآموزد و تعلیم میگیرد که: هیچ بنبستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد و لازم باشد که انسان ناامید دست روی دست بگذارد و بنشیند و بگوید دیگر کاری نمیشود کرد؛ نه، وقتی در نهایتِ زندگیِ انسان، در مقابلهی با اینهمه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بنبستهای جاری زندگی هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است.
✅ این، درس امید به همهی انسانهاست؛ این، درس انتظار واقعی به همهی انسانهاست؛ لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانستهاند؛ معلوم میشود انتظار، یک عمل است، بیعملی نیست.
نباید اشتباه کرد، خیال کرد که انتظار یعنی اینکه دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کاری بشود. انتظار یک عمل است، یک آمادهسازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی است در همهی زمینهها.
این، در واقع تفسیر این آیات کریمهی قرآنی است که: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» یا «ان الارض للَّه یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین».
✅ یعنی هیچوقت ملتها و امتها نباید از گشایش مأیوس شوند.
۱۳۸۴/۰۶/۲۹
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهی شعبان
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
هدایت شده از | معماری هجری |
💢 در شهرسازی و معماری برونگرا که محصول جهان مدرن است، همه تفریحات و تعاملات افراد و خانوادهها به فضای بیرون خانه منتقل میشود، لذا فضاهای عمومی تفریحی (مانند پارک، رستوران، پاساژ و مال، کافه، سینما، شهربازیها و...) قارچگونه رشد میکنند.
💠 در حالیکه در شهرسازی سنتی ما، به تبع اصالت داشتن خانواده، خانه اصالت داشت و بخش زیادی از نیازهای خانواده در خانه پاسخ داده میشد.
🏘 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔆 انقلابی در دل انقلاب
🔰 به سالگرد چهل و پنجم انقلاب اسلامی به رهبری خمینی کبیر رسیدهایم.
اما این انقلاب همچنان و هنوز ناشناخته و امامین آن مظلومند که اگر نبود این منظور این متن میسّر نمیشد.
❇️ در این چهل و پنجمین سالگرد و در آستانه میلاد امام حسین علیهالسلام، نشستهام و همچون هرشب به صدای نکره کاباره روبروی منزل، درست در قلب باغهای یک نهاد نظامی گوش میکنم و با هر غریو جیغ و سوت دستهجمعی زنان که سکوت شب را میشکند و بهتر است بگویم آلودگی صوتی و معنوی بسیار زیادی ایجاد میکند، به این میاندیشم پس آن انقلابی که ۳۰۰ هزار شهید با خون خود و لبیک گویان به ندای هل من ناصر امام حسین علیهالسلام، آبیاریاش کردند، به اینجا کشید!؟ به بازگشایی کابارهها؟
⁉️ به رقص و پایکوبی شبانه زنان و مردان؟
آن هم کجا؟ در گوشه باغهای یک اداره نظامی در جمهوری اس...لا...می؟
😟 برای نشنیدن این صداها تلویزیون را روشن میکنم.
‼️ با شنیدن آواز سین، سین، سین مداحان از خود میپرسم به راستی امام حسین (ع) در عالم بالا خوشحالند که امروز اشاعه دین جدشان در تنها حکومت شیعی اثنیعشری جهان به دست مادحین افتاده؟ و کجاست آن قرآنی که باید بر منابر خوانده شود؟ و چرا اشعار و اغانی غالبا بیمعنی و نه مذکِر، جای آیات الهی را گرفتهاند؟
✔️ البته مدح کردن خوب است ولی نه در فرم پاپیولار میوزیک و نه اینکه برای مردم جایگزین قرآن شود!!
پس شبهات بسیار زیاد دینی کِی و چگونه قرار است روی این منابر پاسخ داده شوند؟
⁉️ از خود میپرسم: امام راحل آیا هرگز میاندیشیدند آن انقلابی که جوانانش فوج فوج برخاستند و مساجد را سنگر کردند، بیسنگر شود و باز به دست طاغوتیان این بار در لباس دوستان بیفتد؟
✔️ و پاسخ آری است. چون هشدارها را به خاطر میاورم که تا سالها از صدا و سیما پخش میشد و اکنون دیگر نه! و بارها شنیدهام این سخن را که: تا من زندهام نمیگذارم این انقلاب به دست لیبرالها بیفتد.
😔 ای امام عزیز! متاسفانه افتاد...
⁉️ آیا برازنده انقلاب اسلامی ایران که خون بهایش جان ۳۰۰ هزار جوان غیور حلالزاده بوده، که هر کدامشان عالَمی از ایمان و حکمت بودند و آرزوی هر مومنیست که چون آنان متقی شده باشد؛ هست که شاهد بازگشایی پر شور مراکز جَوَلان مترفین از زن و مرد علیالخصوص جوانان و نوجوانان بیبند و بار و بیغیرت شود؟
🤯 به جای اینکه این مراکز بسته و تقبیح شوند، کابارهها و مالها و کافهها به عنوان مراکز عبادی سیاسی ضد انقلابی و بیخدایی، علناً به عرصه شهر و زندگی اجتماعی بیایند و حتی بسیاری از سیاسیون بخاطر ساخت و جواز آزادی آنها فخر بفروشند و با آن رای جمع کنند؟
و برخی دیگر برگزاری هزار کنسرت را در تنها ۶ ماه نخست پارسال نشانه مدیریت انقلابی خود بدانند؟!
📛 همین چند سال قبل نبود که در سالمرگ آن مغروق در استخر طواغیت، پسرش محسن در روزنامه حزبیشان [سازندگی] گفت: پدرم بنیانگزار بورژوآزی در ایران بوده است؟
📛 مگر آیا همین چندی پیش مجله #فوربز ننوشت که بالاترین تعداد میلیونرها (میلیون دلار) در خاور میانه در ایران زندگی میکنند؟
نه در اسرائیل! نه در امارات! در ایران پس از انقلاب اسلامی!!! که لیبرالیستهایش از اسرائیلیها هم پولدارترند و سی و چند سالی است که بر همهچیز چنبره زدهاند و خون میمکند. خون مستضعفین را!! ولی اسم اسلام و انقلاب را به دوش میکشند. و منافقانه نه امام خمینی را قبول دارند و نه امام خامنهای را...
🦟 آنها انگلهایی در کالبد انقلابند که رشد کردند و تخم ریختند و ماندند و درست مثل زنبور انگلی که کرم ابریشم را عقیم میکند و شیره جانش را میمکد و او را کشتزار تخمهای خبیث خودش میکند، در این انقلاب ریشه کردند و حتی امروز نمیگذارند حرفهای رهبر انقلاب درست فهمیده شود. امام خمینی را هم که با غفلت و سرگرمی وفاداران ظاهریش سانسور میکنند.
و مگر این به معنی استکبار به نفع بورژوآزی نیست؟!
ما فقط به این آیه عزیز دلخوشیم که از ابتدای انقلاب برایمان خواندهاند و باور داریم:
وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى ٱلَّذِينَ ٱسۡتُضۡعِفُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ وَنَجۡعَلَهُمۡ أَئِمَّةࣰ وَنَجۡعَلَهُمُ ٱلۡوَٰرِثِينَ
🦋 اگر بگویم حرکت و رویشها و پیشرفت جانانه ایران و اسلام را در جهان پس از انقلاب ندیدهام و نمیدانم قطعا وجدانم اجازه نمیدهد ولی همین پیشرفتها و رویشهای گرانبهاست که مرا بر آن میدارد تا بنویسم: مبادا این انقلاب به دست نااهلان بیفتد و ما خواب باشیم و در نیابیم و این هدیه گرانبها را از چنگمان بربایند و هزار سال به عقب باز گردیم...
🔸مادامی که قرآن مهجور باشد، این واهمه وجود دارد برادران و خواهران!!
🟡 برخیزیم و قرآن را در زندگی اجرا کنیم هرچند دشوار. انقلابی در درون این انقلاب میباید کرد تا حرکت امام و شهیدان ادامه یابد و زحمات رهبرمان به بار بنشیند.
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هنر حسینی
◀️ هنر حسینبن علی بن ابی طالب، یك هنر عقلی و آسمانی بود كه توانست عرش را به فرش بیاورد.
🔸 هنری میتواند متعالی باشد و جامعه را به انسانیت سوق دهد كه متنزّل باشد نه نازل.
از شعر نازل، از هنر نازل، از تماشای نازل، كار افقی ساخته است نه كار عمودی.
👈 اگر جامعه بخواهد #انسانی شود اگر جامعه بخواهد #عرشی شود، با پیام فرشی، با پیام نازل، با شعر و هنر نازل، چنین كاری شدنی نیست.
🔸 فرق بین هنر نازل و هنر متنزّل آن است كه هنر نازل، از زمین نشئت گرفته و خودش زمینگیر است و مخاطبش را در فضای زمین، سیر افقی میدهد.
🔸اما هنر مُتِنزّل، از معقول شروع میشود، به متخَیل و بعد به حسّ میرسد و مخاطب خودش را از حسّ به خیال میبرد و از خیال، او را به عقلانیت میرساند؛
عقلی كه به تعبیر شیخ كلینی (رضوان الله علیه) قطب فرهنگی جامعه بشری است.
حسین بن علی سلام الله علیهما این كار را كرد.
#ولادت_امام_حسین_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
📛 تبلیغ و گسترش کفرکیشی در معماری مدرن ایران در سایه جهل مسئولان امر:
#بخش_اول
🔸در معماری و هنر باستان جهان، همواره مبانی نظری پر اهمیتی در شکل دادن به آثار وجود داشته که دوتا از مهمترینهایشان: #پرستش و #تاریخ_نگاری میباشد.
در طول تاریخ از هنر به عنوان رسانهای که میتواند فکری را ماندگار کند استفاده شده است. تصاویر حاضر مربوط به پیکر تراشی و معماری یونان باستان میباشد.
🔸 در عصر بت پرستی یونانیان، آنها به پیکرههای بینقص علاقه داشته و خدایانشان را آنگونه تصویر مینمودند. پس از این دوره هنری، دوره معماری آغاز شد که همچنان همان مصادیق شرک آمیز در معماری غربی استفاده میگردید.
🔸 اصالت مبانی نظری معماری غرب که امروزه بر فرم و عملکرد تاکید بیشتری دارد، به پیکره تراشی و اهمیت به انسان، بر اساس نیازهای فیزیکی و متافیزیکی برمیگردد.
ادامه در پست بعدی...
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
📛 تبلیغ و گسترش کفرکیشی در معماری مدرن ایران در سایه جهل مسئولان امر:
#بخش_دوم
🔸 در ایران باستان و پیش از ورود دین اسلام، بت انسانی به شکل و شیوه یونانی پرستیده نمیشده. لذا پیکرههای حیوانی و انسانی اغلب یا بصورتی تراشیده میشدند که تاریخ را ثبت کنند و یا بتوانند موجودات مقدس افسانهای را القا نمایند.
لذا همانطور که در عکسها پیداست، این پیکر تراشیها چه در سر ستونها و ستونها و چه در نقش برجستهها، پوشیده، و ناپرستیدنی هستند.
البته در طول تاریخ ایران، مواردی از بودیسم و میترائیسم گزارش شده و معماری مربوط به آنها نیز بعضا باقی مانده، اما عمومیت ندارد.
🔸در دوره پهلوی از طرح ستونهای تخت جمشید برای معماری برخی اماکن اداری سیاسی استفاده شده است و هنوز این آثار باقی ماندهاند. (ساختمان وزارت امور خارجه)
ادامه در پست بعدی...
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
📛 تبلیغ و گسترش کفرکیشی در معماری مدرن ایران در سایه جهل مسئولان امر:
#بخش_سوم
🔸 دین اسلام با از بین بردن پیکرههای انسانی و مصادیق کفر کیشی، در هر کشوری که وارد شد، از جمله ایران، توانست با از بین بردن مصداقهای شرک، از بسیاری از ساختمانها استفاده مجدد کند. به طور مثال معابد زرتشتی را به مسجد تبدیل نمودند.
بعدها که هنرمندان زیادی به توحید گرویدند، و دست به ساخت مسجد و مدرسه و در قرون بعدی دست به ساخت اماکن مقدس و قبور مطهر ائمه اطهار زدند، معماران و صنعتگران و هنرمندان، از نقوش هندسی و خطاطی برای تزئینات و پوشش سفتکاری استفاده نمودند.
هریک از این تزئینات هم معانی خاصی داشتهاند. به طور مثال استفاده از آینههای شکسته در ساخت امامزادهها و مقبره ائمه به این معنیست که مسلمان و مومن باید که خودش را در برابر الله بشکند.
البته استفاده از آینه در برخی کاخهای قاجاری هم متداول شد که دلیل زیبایی شناسی و فنی داشته است.
شکست و انعکاس نور یکی از دلایل فنی و عدم امکان حمل بی نقص آینه در آن زمان دلیل دیگری نسبت به استفاده از آینه شکسته و کوچک بوده است.
🔸 تصاویر فوق مربوط به تزئینات ایوان حرم حضرت معصومه سلام الله علیها میباشد.
نقوش انتزاعی گیاهی در ازارههای سنگی، خطاطی با قرآن در محل تلاقی قوس سقف و دیوار، تزئینات با آینه شکسته، کاشیکاری با نقوش گیاهی و خطوط هندسی از جمله این تزئینات میباشد.
✅ تا اینجا پیداست که مصداق شرک آلودی در این معماری وجود ندارد و شرک و کفر کیشی هرچه بوده با گسترش اسلام در معماری ایرانی از بین رفته است.
ادامه در پست بعدی...
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk
📛 تبلیغ و گسترش کفرکیشی در معماری مدرن ایران در سایه جهل مسئولان امر:
#بخش_چهارم
🔸 امروزه در غرب، پرستش بتهای انسانی طبق علوم انسانی غربی و با مبانی نظری هنری که روزآمد شده، همچنان و هنوز ادامه دار است. در ورژن جدید، بتهای جاهلی مبدل به بتهای زنده انسانی شدهاند.
اکنون دیگر این #سلبریتی ها هستند که تعارفات را کنار گذاشته، خود را پرستیده و دیگران را به پرستش خود فرا میخوانند.
1⃣ تصویر اول مربوط به ساختمان موزه علم و صنعت شیکاگوست که ستونهای آن از بتهای معابد یونان کپی شده و نمایانگر تاریخ فلسفه و علوم و صنعت غربی که از همان نشئت گرفته میباشد.
2⃣ در تصاویر ردیف بعدی بیانسه خواننده مشهور امریکایی دیده میشود که در لباسی عریان، بر اسب هولوگرافیک بلورین نشسته. این تصویر از نقاشی کلاسیک انگلیسی الهام گرفته شده. نام آلبوم او #رنسانس میباشد و اشاره به تغییر آیین یک کشیش یهودی به مسیحی و تبلبغ او برای تغییر آیین یهودیان به مسیحیت دارد.
در این آلبوم بیانسه تلویحا اشاره میکند که عصر پرستش سلبریتیهاست و طرفدارانش را با همه ابزارهای ممکن همچون جذابیت جنسی و صدا و موسیقی به خود فرا میخواند.
سایر سلبریتیها نیز در عکسهای بعدی، به عنوان خدایان بدکردار ، طرفدارانشان را به پرستش خویش فرا میخوانند.
🔸 گرچه استفاده از فرم جسمانی سلبریتیها در معماری کمابیش مرسوم است؛ اما لزوما پرستش آنها دیگر در هنر معماری و پیکر تراشی خلاصه نمیشود. امروزه فیلم و موزیک که همهجا در دسترسند؛ نقش بیبدیلی در جذب پرستندگان دارا هستند.
ادامه در پست بعدی...
🔻ایتا و تلگرام🔻
@Maalekalmolk