eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
635 عکس
219 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه امام رضا به اباصلت هروی درباره باقیمانده ماه شعبان. خواندن این دعا🤲 🔅اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ 🔸خدایا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشـته ما را نیامرزیـده‌ای در باقیمانده این ماه ما را مورد رحمت و غفران خودت قرار بده 📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۰۱. @MaarefHadith
اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث.pdf
3.41M
کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث».👆 📝 این کتاب محصول پروژه نیازسنجی پژوهشی علوم و معارف حدیث است. کتاب حاضر برای پژوهشگران، اساتید و دانش پژوهان در مساله یابی و گزینش موضوعات کمک می کند. این اثر در قالب طرح نیاز سنجی پژوهشی، توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه و با همکاری انجمن حدیث حوزه به اجرا در آمد و در سال 96 نهایی و سپس در قالب کتاب منتشر گردید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ برای آشنایی با روش کار در این کتاب و همچنین الگوگیری از آن به مقاله "روش نیاز سنجی و نظام موضوعات در کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث»" مراجعه شود. این مقاله در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث منتشر گردیده است. @MaarefHadith
روش نیاز سنجی و نظام موضوعات در کتاب.pdf
637.8K
📗 روش نیاز سنجی و نظام موضوعات در کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث» ✍️ محمد مهدی احسانی فر - علی فرهمندیان 📝 در این مقاله، روش پژوهش و ویژگی های کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث» تبیین شده است. شناخت این روش، مخاطب را در الگویابی برای انجام کارهای مشابه، یاری و بهره گیری از کتاب را آسان و روشمند می سازد. بدون آشنایی با روش کار، استفاده از کتاب یاد شده، همراه با ابهاماتی بوده و چه بسا مخاطب را به نتیجه مورد نظر نرساند. @MaarefHadith
فلسفه غرب.mp3
1.61M
🔊 👤استاد آیت الله فرحانی: ⁉️ریشه مسلک اخباری گری در شیعه و اشعری گری در اهل سنت چیست؟ 🔹چه کسانی با آنها مقابله کردند؟ 🔸نظر آیت الله بروجردی(ره) در مورد اثر موج سوم فلسفه غرب در جهان اسلام چیست؟ 📌یکی از خصوصیات اساسی سیستم اجتهادی آقای بروجردی(ره) چه می باشد؟ 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann @MaarefHadith
چند نکته در مورد شرف الشمس آيا شرف شمس و دعايي که پشت آن سنگ زرد حک مي شود و به عنوان فزاينده رزق و روزي به مردم عرضه مي شود صحت روايي دارد يا خير؟ ✍️ رضا عطائی به نام خدا اولا در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زرد رنگ است که برخی به نیت گشایش در کارها به دست می‏کنند. در حالی که، شرف الشمس، سنگ نیست، بلکه دعایی منسوب به امام علی علیه السلام است. ثانیا بر اساس جستجوهای انجام شده روایت مستندی در کتب متقدمین اعم از روایی و ادعیه و اذکار یافت نشد که سفارش به استفاده از شرف الشمس کرده باشند، فقط برخی از متاخرین در چند قرن اخیر به آن پرداخته اند و بعد از آن هم تحلیل های مختلفی در مورد آن صورت گرفته است مثلا برخی با بدگمانی به آن نگریسته اند و آن را ساخته یهود می دانند ( در حالی که این سوظن بدون ارائه دلیل و برهان است) و برخی با نظر مثبت به این قضیه پرداخته اند و ستاره پنج پر را برگرفته از پنج نام مبارک خداوند می دانند. اما هیچ کسی به صورت مستند ظاهرا مطالبی ارائه نکرده. با این وجود برخی از علما استفاده از انگشتری که اذکار و شکل مشهور به شرف شمس در آن حک شده است، را رد نمی کنند و به دست کردن چنین انگشتری به قصد رجا (به امید کسب ثواب) را دارای اشکال نمی دانند. بنابراین روایت مستند و صحیح در این باره وجود ندارد و برخی از سخنان هم که در این خواص و ... ذکر شده است صرف تحلیل های خارج از مستند روایی است. در پایان به این نکته نیز اشاره می کنیم که سیره اهل ‌بیت علیهم‌السلام نیز ارجاع به این‌گونه رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و حتی اهل‌بیت علیهم‌السلام با برخی از افرادی که ستارشناس بودند و برای ستارگان قدرت‌های استقلالی و در مقابل قدرت خداوند قائل بودند، برخورد می کرد. (1) به نظر می رسد به جای استفاده از شرف الشمس که نکات مبهم زیادی در مورد آن وجود دارد، از انگشتر هایی با نگین عقیق سرخ یمانی، فیروزه، حدید صینی و ... استفاده کنید که روایات متعددی در کتاب های حدیثی شیعه در مورد آن ها وجود دارد. مرحوم کلینی در کتاب شریف «الکافی» (ط - الإسلامية)، جلد ‏6، صفحه: 468 روایت در این زمینه را بیان می کند که می توان برای اطلاع بیشتر از آنها به این کتاب مراجعه کنید و مجموعه روایات در مورد سنگ ها را مطالعه کرد. پی نوشت: 1-ر.ک: نهج البلاغه خطبه 78، ترجمه انصاريان، ص: 153. @MaarefHadith
علم الدرایة والرجال مهجورين في أزمنتنا 📗مقباس‌الهدایة، ج۱، ص۳۵_۳۶.👆👆 @MaarefHadith
تفاوت سرزنش کردن و نهی از منکر عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ عَیَّرَ مُؤْمِناً بِذَنْبٍ لَمْ یَمُتْ حَتَّى یَرْکَبَه‏. (1) امام صادق علیه‌السلام فرمودند: کسى که مؤمنى را براى گناهى سرزنش کند، نمیرد تا خودش آن گناه را مرتکب شود. درباره این روایت باید به این نکته توجه شود که واژه «عیّر» به معنای سرزنش کردن است (2) و درواقع این روایت در حال بیان مقام مؤمن است که اگر مؤمنی از روی خطا گناهی کرد، دیگران حق ندارند او را سرزنش کنند و یا آبروی او را بریزند. اما هدف در امر به معروف و نهی از منکر در مراحل ابتدایی که با تذکر زبانی و امثال آن است، خیرخواهی و نصیحت هست و لازم است که از فضای سرزنش، تمسخر و یا تحقیر دور باشد. بنابراین اگر مومنی مرتکب گناهی شد، نباید او را سرزنش و تحقیر کرد بلکه با زبان نصیحت و خیرخواهی باید با او برخورد کرد و البته در مراحل بعدیباید امر به معروف و نهی از منکر کرد. پی‌نوشت: 1.محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، تحقیق علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، اسلامیه، چهارم، 1407 ق، ج 2، ص 356. 2.فؤاد افرام بستانى، رضا مهیار، فرهنگ ابجدى‏، تهران، انتشارات اسلامی‏، دوم، 1375 ش، ‏ص 631. @MaarefHadith
هدایت شده از خبرگزاری رسا
◾️فراخوان کنگره بین‌المللی امام سجاد حجت الاسلام والمسلمین پهلوانی دبیر اجرایی یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد: ▫️موضوع کنگره امسال متناسب با مسائل روز جامعه بوده و با محور قرار دادن دو مساله سلامت و بیماری، نگاه ادعیه صادر شده از لسان اهل بیت و به ویژه صحیفه سجادیه را نسبت به این دو مولفه مورد توجه قرار داده است. ▫️علاقه‌مندان برای برقراری ارتباط با دبیرخانه کنگره بین المللی امام سجاد می‌توانند با پست الکترونیکی به نشانی i.s.jj۱۴۰۰@gmail.com در تماس باشند. 🆔 @rasanewsagency
انجمن علمی حدیث حوزه و دانشگاه قرآن و حدیث با همکاری شبکه اینترنتی عبرات برگزار می‌کنند: نشست علمی: روایات کتاب کافی ؛از ضعف تا اعتبار : دیدگاه ها و معیارها ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین حیدر مسجدی عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث زمان نشست: دوشنبه 23فروردین 1400 ساعت 18 بصورت آنلاین لینک نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/ پخش با ترافیک رایگان ازشبکه اینترنتی abarat.tv
نکته قابل تامل، برگرفته از کانال یادداشت‌های حسن انصاری⬇️ دقت های رجالی و بحث های استحسانی و ذوقی گاهی ديده می شود برخی از نويسندگان و محققان و فضلای رشته علم حدیث و رجال در بحث های رجالی روی نوع تعابير مختلف و تفاوت عبارات و شيوه های کتاب بيش از آنچه لازمه طبيعت اين کتاب و امثال اين نوع کتاب هاست بها می دهند. مثلا در کجا نجاشي گفته "له کتاب النوادر" و يا کجا گفته "له نوادر". نمونه ديگر: کجا تنها يک سند به آثار يک راوی ارائه داده و کجا بيش از يک سند. کجا نظرش را درباره صحت سندی گفته و کجا نگفته و بسياری موارد ديگر. اجمالا بگويم تجربه بیش از سه دهه کار روی رجال نجاشي و و امثال اين دو کتاب به من آموخته است که اين نوع محاسبات صرفا باب انواع احتمالات و استحسانات ذوقی را موسع می کند و از آن هيچ چيز قابل اتکایی به دست نمی آيد. برای هر کدام از اين نوع نمونه ها ده نمونه مخالف و موارد نقض می توان سراغ گرفت و این کار تنها شناخت علمی ما را از ميراث گذشتگانمان مخدوش می کند. آنچه از نسخه های رجال نجاشي امروز در اختيار است گرچه برخی به اصول کهنی بر می گردد عمدتا نسخه های بسیار متأخری است و هيچ کدام از انواع مشکلات متنی و نسخه ای خالی نيست. خود نجاشي هم کتابش را در طول سال هایی دراز نوشته و حتی اگر آرزویی چنان داشته تفاوت امکانات و دستيابی هايش به حسب زمان نمی توانسته برای او چنان نظمی در نوشتن را ممکن کند؛ به نحوی که ما امروز با اين حساب های رياضی وار بخواهيم با منقاش از کتاب او احتمالات بعيده را استنتاج کنيم. نه با رجال نجاشي و نه با هيچ کتاب ديگری از دوره قدمایی نمی توان چنين برخوردی داشت. با این سبک ها فقط شيوه های علمی را به سطحی از استحسانات ذوقی فرو خواهيم کاست؛ ولله الحمد أولا وآخرا. 🆔https://t.me/azbarresihayetarikhi @MaarefHadith
در مورد مصداق اهل بیت بین شیعه و اهل تسنن اختلاف نظر هست. اهل سنت، همسران پیامبر را نیز مصداق اهل بیت می دانند. در حالی که جالب است، برخی از بزرگان اهل سنت مانند: ابن اثیر شیبانی (جامع الاصول، ج9، ص154)، ابن حجر عسقلانی (زاد المسیر فی علم التفسیر، ج16، ص215)، هیثمی (مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج9، ص162)، ابی بکر آجری (الشریعه، ج5، ص2200) در کتاب های خود، در فصل «فضائل اهل بیت» فقط و فقط از فضائل خاندان عصمت و طهارت سخن گفته اند و مطالب مربوط به همسران پیامبر را در ابواب دیگر مطرح کرده اند!!!!!!!!!!! @MaarefHadith
🔶عن رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ. 🌸🌸🌸 🔷پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله: اى مردم، ماه خدا با بركت‏ و رحمت و مغفرت به شما رو كرده است، ماهى كه نزد خدا از تمام ماهها برتر است و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعاتش بهترين ساعات است. 📗عیون‌اخبارالرضا، ج۱،ص۲۹۵. حلول مبارک باد. @MaarefHadith