#آقازادگی_شتر_صفت
آقا زاده فاسد، کم ارزش تر از شتر و بند کفش
✍ رضا عطایی
جارود عبدی از صحابه بزرگ و خوش نام رسول الله صلی الله علیه و آله بود. «منذر» فرزند او، علاوه بر خانواده معروف به صلاح و درستکاری، ظاهرالصلاح و بدون سوء سابقه نیز بود، ابن اعثم می گوید او از خویشان صعصعه بن صوحان است. منذر در جنگ جمل و جنگ صفین در رکاب امام علی علیه السلام جنگید و نقش مهمی در تهییج مردم برای شرکت در جنگ صفین داشت. این مقدار کافی بود تا در حکومت امیرالمومنین علیه السلام فرماندار برخی از نواحی ایران شود. اما متأسفانه به دلیل حب جاه و مقام و عشق به مال و ثروت و لذات دنیا آلوده انواع انحرافات شد!!
امیرالمومنین علیه السلام خبر دار شد و برای او چنین نوشت:
اما بعد، درستى پدرت مرا نسبت به تو خوشبين نمود، و فكر كردم پيرو او هستى، و به روش او مىروى، ناگاه به من گزارش رسيد كه در تبعيت از هواى نفس دست بردار نيستى، و ذخيرهاى براى آخرتت باقى نمىگذارى، با ويران كردن آخرتت دنيايت را آباد مىكنى، و به قيمت جدا شدن از دينت به خويشانت مىپيوندى.
حضرت در ادامه فرمودند: لَئِنْ كَانَ مَا بَلَغَنِي عَنْكَ حَقّاً لَجَمَلُ أَهْلِكَ وَ شِسْعُ نَعْلِكَ خَيْرٌ مِنْك
اگر آنچه از تو به من گزارش شده درست باشد #شتر_خانواده ات و #بند_كفشت از تو بهتر است! كسى كه مانند تو باشد نه اهليت دارد كه مرزى به وسيله او بسته شود، و نه برنامهاى به توسط او اجرا گردد، و يا مقامش را بالا برند، يا در امانتى شريكش نمايند، يا از خيانت او در امان باشند.
بر اساس نقل تاریخ از کارهاى بسيار زشت او اين بود که در ميان نامه هایى که امام حسين(عليه السلام) به اهل کوفه نوشت، نامه اى نيز به «منذر» نوشت و به وسيله شخصى به نام «سليمان» براى او فرستاد و او را به يارى خود دعوت کرد اما «منذر» نه تنها پاسخ مثبت نداد، بلکه نامه امام را به «عبيدالله» داد و فرستاده امام را تسليم چوبه دار نمود، در حالى که رسولان و نامه آوران در هر قوم و ملتى در امانند و اين نخستين رسولى بود که در اسلام به دار آويخته شد.
دینوری در اخبار الطوال می گوید: منذر در جریان مصعب و عبدالله زبیر با مختار، به کرمان گریخت و در کرمان مردم را به بیعت و همراهی عبدالملک مروان میخواند.
📚 نامه 71 نهج البلاغه
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
ایام اربعین است، شاید برخی از محققان برای مطالعه در زمینه مقالات مرتبط با اربعین مجددا با مقاله «سیر تاریخی سرگذشت حضرت رقیه(س) در منابع تاریخی» مواجه شوند.
چند نکته در این زمینه قابل تامل است:
1. متاسفانه مرسوم است که برخی از مجلات طبق قاعده نانوشته مقالات طلاب و دانشجویان را منتشر نمی کنند!🔖
2. همین امر باعث می شود که طلاب و دانشجویان مجبور شوند نام یک استاد را بر خلاف میل در مقاله خود بنویسند.😡
3. در برخی موارد اساتید تخصص لازم را ندارند و حتی به خود زحمت نمی دهند که یک بار مقاله را مطالعه کنند!😕
4. برخی از مجلات و ارزیابان به محض مشاهده نام استاد خاصی در مقاله، بدون ارزیابی تایید می کنند!!😋
نتیجه: مقالاتی با اشتباهات فاحش منتشر می شود.🥴
نکته: جالب این که آقایان سردبیر و مدیر مسئول مجلات نیز در این زمینه هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند😳 پس نظارت علمی شما و ارزیابان برای چه امری است؟؟😕😕
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
📕مجله «پژوهشنامه معارف حسینی» از سال 1395 به صورت تخصصی مقالاتی در حوزه های ترویج فرهنگ حسینی منتشر می کند. سردبیر مجله دکتر محمدحسین مردانی نوکنده است.
یکی از مقالات منتشر شده در شماره یازده این مجله، مقاله « سیر تاریخی سرگذشت حضرت رقیه علیها السلام در منابع تاریخی» است.
(برای دریافت مقاله اینجا کلیک کنید)
🖌 نویسندگان این مقاله «دکتر سید ضیاء الدین علیانسب» و «رویا رحیمی قاضی» هستند.
این مقاله همانگونه که از عنوان مشخص است در مورد حضرت رقیه به نگارش در آمده؛ از نتائج عجیب این نوشته آن است که نگارندگان با شیوه کتابخانه ای به این نتیجه رسیده اند که «رقیه» همان فاطمه بنت الحسین و مادرش نیز ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله تیمیه است!!!!
نویسندگان معتقدند ایشان در سال 57 یا 58 به دنیا آمده و در واقعه عاشورا چهارساله بوده و در ماه صفر سال 61 (یعنی حدودا چهار سالگی) در شام وفات کرده است.
⁉️ جدای از اشکالات دیگر این مقاله، سوال اساسی این است که مگر فاطمه فرزند ام اسحاق، همان همسر حسن مثنی نیست؟ و مگر عبدالله محض و ابراهیم الغمر از فرزندان فاطمه نیستند که از مادر خود نیز روایت نقل کرده اند؟ پس چگونه دختر چهار ساله که ازدواج نکرده است چنین فرزندانی می تواند داشته باشد؟!!!!
❓❓فاطمه بنت الحسین دو فرزند به نام عبدالله محض و ابراهیم الغَمر داشت، فرزند ابراهیم نیز اسماعیل دیباج است، اسماعیل دارای دو فرزند به نام ابراهیم طباطبا و حسن است که سادات طباطبائی از نسل ابراهیم طباطبا هستند. حال آیا دختر چهار ساله می تواند مادر نسل سادات طباطبائی باشد که در کشورهای مختلف زندگی می کنند؟!
فاطمه بنت الحسین ⬅️ عبدالله محض
↙️ ابراهیم الغَمر ⬅️ اسماعیل دیباج ⬅️ حسن
↙️ابراهیم طباطبا ⬅️ سادات طباطبائی
❗️لازم به ذکر است که این نظر قبلا در برخی از خبرگزاری ها منتشر شده است و توقع از یک مقاله علمی آن است که تمام پیشینه مطالب را دیده باشد تا مطلب تکراری به عنوان نظریه جدید منتشر نگردد.
این نظر در خبرگزاری جهان نیوز سال 1389 (دریافت آدرس) و شبستان سال 1392 (دریافت آدرس) منتشر شده و در سال 1386 در سایت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی (دریافت آدرس) نیز اشاره گردیده است.
(در صورتی که مسئولان نشریه یا نویسندگان توضیحی در این باره داشتند در همین کانال قابل انتشار است)
✅ نکته اساسی این است که وقتی کتاب هایی مانند «المنتخب للطُریحی» و «اسرار الشهادة» نوشته می شدند، شاید هیچ گاه نویسندگان آنها فکر نمی کردند که بعد از 350 سال، آن کتاب ها جزء منابع اصلی مقتل خوانی، برای برخی شوند. ممکن است بعد از چند سال، مقاله منتشر شده در مجله تخصصی معارف حسینی، نیز جزء منابع اصلی مقتل خوانی محسوب شود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#مجله_دانش_ها_و_آموزه_های_قرآن_و_حدیث
مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث بستری مناسب برای انتشار نگاشته های علمی
فصلنامه دانشها و آموزههای قرآن و حدیث با هدف تسهیل در تولید و نشر نگاشتههای قرآنی و حدیثی در عرصه نشر علمی فعّال است. یکی از دستاوردهای این مجلّه، ایجاد تنوّع در قالبهای نشر علمی است؛ از این رو نگاشتههایی که شرایط علمی لازم را داشته باشند در 28 قالب مختلف به چاپ میرسند.
❓ تعریف و توضیح این قالب ها در شماره یکم (برای مطالعه👈 اینجا کلیک کنید) و ششم (برای مطالعه👈 اینجا کلیک کنید) منتشر شده است.
همچنین امکان انتشار نگاشتههای عربی، مقالات پیوسته، یادداشت های آزاد قرآنی و حدیثی، تقریرات علمی و مقالات پایاننامهای هم وجود دارد.
علاقهمندان میتوانند برای ارسال آثار از درگاه و رایانامه زیر استفاده کنند:
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📡 تارنمای مجلّه http://majaleh-a.ir/
💻 رایانامه: Majaleh.d.a@Gmail.com و Majaleh.d.a@Mailfa.com
☎️ شماره 09214312651
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ اندر احادیث اینترنتی با آدرس های فضائی
✍ رضا عطائی
کلامی در بین برخی از خطبا شهرت یافته است که «اهل بيت عليهم السلام، همه كشتى نجات اند؛ امّا كشتى حسين عليه السلام، وسيع تر و پُر سرعت تر است».
این سخن را به دو عبارت به امام صادق و امام رضا علیهما السلام نسبت می دهند:
1️⃣ قال ابی عبدالله علیه السلام: «کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین أوسع وفی لجج البحار أسرع».
2️⃣ قال ابی الحسن الرضا علیه السلام: «کلنا سفن النجاه و لکن سفینه الحسین اوسع و اسرع».
آدرسی که برای این دو حدیث در اینترنت و فضای مجازی داده می شود نیز به این صورت است:
1️⃣ بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴.
2️⃣ بحارالانوار، ج93، ص 294 .
متاسفانه برخی از دانش پژوهان بدون این که به بررسی دقیق بپردازند، همین حدیث را با آدرس های فضائی در پژوهش های خود آورده و به تحلیل آن می پردازند.
به عنوان نمونه مقاله ای با عنوان «سیمای امام حسین(ع) در زیارت اربعین» در 📕مجله «پژوهشنامه معارف حسینی» منتشر شده است و در مقدمه با استناد به این حدیث آن را تحلیل می کند. آدرسی که برای این سخن داده شده، همان آدرس فضائی است که مورد اشاره قرار گرفت.
برای مطالعه مقاله👈 اینجا کلیک کنید
⁉️سوال این است که آیا مدیر مسئول، سردبیر و ارزیاب مجله هیچ مسئولیتی ندارند؟⁉️
⛔️ ای کاش هیات تحریریه های مجلات واقعی باشد تا بتوانند به وظایف خود عمل کنند.
⛔️ ای کاش سردبیران و مدیر مسئولان در انتشار معارف حدیثی به وظائف خود عمل کنند و به نوقلمان کمک کنند تا آینده علمی آنها با این اشتباهات تیره نشود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نقش عزاداری ماه محرم و صفر در سلامت اجتماعی.pdf
612.8K
#مقاله_بخوانیم
#عزاداری_محرم_صفر
✅ نقش عزاداری ماه محرم و صفر در سلامت اجتماعی
✍️ مجتبی دلیری(دکتری روانشناسی، مدرس دانشگاه آزاداسلامی، واحدتهران جنوب) -فرزانه رسانه (کارشناس ارشد روانشناسی)
🔖 هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عزاداری ماه محرم و صفر در سلامت جامعه بود.
💻 روش: بدین منظور پرسشنامه سلامت اجتماعی در دو مرحله و به فاصله تقریبی دو ماه در اختیار 132 نفر با دامنه سِنی 20 تا 67 سال قرار گرفت که به صورت نمونه در دسترس از بین ساکنان مجتمع های مسکونی مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب تهران انتخاب شده بودند. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آزمون کواریانس تک متغیری و چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.
🖨 یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد نمره سلامت اجتماعی شرکت کنندگان در مراسم عزاداری نسیت به افرادی که در مراسم عزاداری شرکت ننموده اند به طور معنا داری افزایش یافته است.
📝 همچنین نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که شرکت در مراسم عزاداری به طور معناداری بر افزایش مؤلفه های انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی و مشارکت اجتماعی افراد شرکت کننده موثر بوده است.
‼️ برای مطالعه بیشتر اینجا 👈کلیک کنید و یا فایل مقاله☝️ را دانلود کنید
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در__محضر_معصوم
مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ از امام باقر روایت می کند که فرمودند: مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ- يُقِرُّ لِلْحُسَيْنِ ع بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
شیعیان ما را به زیارت امام حسین (ع) امر کنید، چرا که زیارتش روزی را افزون و عمر را طولانی و بلاها و بدیها را دفع میکند و زیارت کردن امام حسین (ع) بر هر مومنی که اقرار به امامت او ازجانب خدا داشته باشد، واجب است.
📚 كامل الزيارات، النص، ص: 121
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
بررسی سبک شناسانه دلالت های آوایی و نحوی زیارت نامه اربعین.pdf
860.6K
✅ بررسی سبک شناسانه دلالت های آوایی و نحوی زیارت نامه اربعین
✍️ محمود شهبازی - فاطمه ورمرزیادی
📝زیارت نامه ها همانند سایر متون دینی از ادبیات والا و با ارزشی برخوردارند اگر همانند دیگر متون در چاچوب علوم و دانش های ادبی نوین تحلیل شوند علاوه بر درک زیبایی های ادبی آن ها، موضوع و محتوای مورد نظر آن به صورت علمی برای مخاطبان عرضه می شود. یکی از دانش های ادبی نوین، دانش سبک شناسی است که متن ادبی را به لایه های آوایی، صرفی ، نحوی و بلاغی تجزیه می کند سپس با بررسی ویژگی های هر سطح و تکرار آن ها در متن ، دیدگاه و احساس خالق اثر را درباره ی موضوع بیان می کند تا مخاطب شناخت علمی و درکی بهتری نسبت به اثر به دست آورد.
تحلیل موضوعات زیارت نامه ی اربعین براساس دانش سبک شناسی، در دو لایه ی آوایی و نحوی نشان می دهد که امام صادق (ع) در سطح آوایی با تکرار کلمات خاص، قرار دادن صامت های هم آوا کنار یکدیگر ،تکرار مصوت ها، کاربرد سجع در کلام خود علاوه بر اینکه معنای مورد نظر خویش را انتقال می دهند، به موسیقی داخلی و بیرونی متناسب با معنای کلام در هر موضوع توجه کرده اند تا اثر بخشی کلام در مخاطبان دوچندان شود. ایشان در لایه ی نحوی جملات اسمیه را برای بیان ثبوت اوصاف امام حسین(ع) و جملات فعلیه با افعال مضارع ذکر کرده تا پویایی و حیات معنای جملات را بیان کنند، از جملات کوتاه برای ذکر احساس و عاطفه و از جملات طولانی برای بیانی آرام بهره برده اند
‼️ برای مطالعه اینک مستقیم 👈اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از رضا عطائی
اسناد و شواهد زیارت اربعین.pdf
396K
✅ اسناد و شواهد زیارت اربعین
✍️محمد رضا جواهری
📝 زیارت اربعین عظیم ترین اجتماع انسان ها در سراسر جهان و بزرگترین مراسم مذهبی شیعیان به شمار می رود. ارائه استاد و شواهد علمی و تاریخی دقیق، متقن و معتبر در اثبات اصالت و حقانیت این مراسم معنوی می تواند زمینه ساز برگزاری هر چه با شکوه تر این اجتماع عظیم دوست داران سید الشهدا باشد.
اين نوشتار با روش توصيفي تحليلي کوشيده اسناد و شواهدي از حديث، تاريخ و سيرة معصومان علیهم السلام ارائه دهد. در همين راستا اين نوشتار ضمن ارائة اسناد و شواهد تاريخي و حديثي، به ذکر سند روايي زيارت اربعین اشاره کند.
‼️ برای مطالعه اینک مستقیم 👈اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اربعین
#زیارت
🎙مصاحبه خواندنی خبرگزاری بین المللی قرآن کریم(ایکنا) با حجتالاسلام والمسلمین هانی زعفرانی پیرامون مقاله تالیفی ایشان با عنوان «روایات زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده؛ گونه شناسی و دلالت سنجی»
برای مطالعه مصاحبه اینجا کلیک کنید
....
🖌متن کامل مقاله را در 👈اینجا بخوانید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith