eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
634 عکس
218 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ جوان‌ها را دریابید 🎥 استاد نجم الدین طبسی ♨️ حکایت تلخ غفلت حوزه نجف و به خاک و خون کشیده‌شدن طلاب نجف! 〰〰〰〰〰〰 برگرفته از کانال تنبیه الامه @MaarefHadith
کتاب «مطلع انوار» دست نوشته های علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی(ره) است که به صورت موضوعی با مقدمه و تعلیقات فرزند ایشان منتشر می شود. خاطرات جالبی است و ارزش خواندن دارد. در این جا (آدرس سایت) می توانید به صورت رایگان تمام جلد های این کتاب را دانلود و یا مطالعه کنید. @MaarefHadith
✅ ازدواج با کسی که هم عقیده نیستی 📝 یکی از ملاک‌ها­ی ازدواج کفو بودن زوجین است. ایمان و اسلام باعث می‌شود که مرد و زن در زمینه اعتقادی با یکدیگر کفو باشند، پس اسلام و ایمان باعث هم‌طراز شدن زوجین می‌شود. در روایت ذکر شده؛ امام صادق(ع) از زراره درباره وضعیت تأهلش می‌پرسد و می‌فرماید: «ای زراره! آیا متأهلی یا مجرّد؟» گفت: مجرّدم. آن‌حضرت فرمود: «چه باعث شده است که ازدواج نکنی؟» گفت: آن‌که را می‌خواهم نمی‌یابم و نمی‌دانم آیا ازدواج با دیگران جایز است یا نه؟ امام(ع) فرمود: «چگونه صبر می‌کنی با آن‌که تو جوان هستی؟» گفت: کنیزی می‌خرم. فرمود: «از کجا پاک‌دامنی و اعتقاد نیک کنیزان را می‌دانی؟» گفت: کنیز را اگر نخواسته باشم و مطابق میل و اعتقادم نباشد؛ می‌فروشم ... آن‌حضرت فرمود: «می‌توانی با کسانی [از زنان آزاد] ازدواج کنی که هم‌عقیده‌ات نبوده اما ناصبی هم نیست، همانا پیامبر خدا(ص)، دخترانش را به ابوالعاص بن ربیع و عثمان بن عفان داد، همان‌طور که خودش نیز با عائشه و حفصه ازدواج کرد...».(1) همان‌طور که در این روایت امام(ع) توضیح داده‌اند، جوانان مؤمن (دختر یا پسر) اگر همسری که در امور اعتقادی هم‌طرازشان باشد دست نیافتند، می‌توانند با کسانی ازدواج کنند که با آنان از جهت اعتقادی کاملاً هم‌طراز نیستند. 📗إختیار معرفة الرجال(رجال الکشی)، ص 141 – 142، @MaarefHadith
⁉️ آیا پیامبر اسلام(ص) از نژاد ایرانی بود؟! 🔖 با توجه به نکات زیر، می‌توان به پاسخ رسید: 1. بر اساس منابع جغرافیایی، به منطقه خاصی از سرزمین فعلی عراق و یا به کل آن سرزمین، «بابل» می‌گفتند.[1] بعدها به مجموعه سرزمین‌های عراق، فارس، جبال(مناطق کوهستانی شمال عراق)، خراسان و ...، «ایران شهر» گفته می‌شد.[2] یاقوت حموی ذیل نام «ایران» می‌گوید که مقصود از ایران شهر، همان ایران است.[3] 2. حضرت ابراهیم(ع) اهل سرزمین «بابِل» بود[4] و زبان گفت‌وگوی دوره حضرتشان در منطقه «بابل» زبان عربی نبود و بر همین اساس، نمی‌توان ایشان را از نژاد اصیل عرب دانست. 3. هنگامی که ابراهیم(ع) به فرمان خدا، همسر و فرزندش را در بیابان حجاز رها کرد، اسماعیل(ع) در کنار طایفه «جُرهُم» در اطراف مکه ساکن شد و با آنان ارتباط خویشی برقرار کرد.[5] 4. در راستای بند قبلی، اعراب قبل از اسلام را به دو دسته تقسیم می‌کردند: الف. قحطانیان؛ فرزندان «یَعرُب بن قَحطان» که «عرب عاربه»و یا (نژاد اصیل عرب) نامیده می‌شدند.[6] ب. عدنانیان؛ فرزندان «اسماعیل بن ابراهیم(ع)» که نتیجه ازدواج حضرتشان با طایفه جرهم بوده[7] و طوایف فراوانی از آنان پدید آمد که معروف‌ترین آنها همان «قریش» است که پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز از آن قبیله بوده است. به آنها «عرب مستعربه» گفته می‌شد. [8] آنان از نژاد عرب اصیل نبوده، بلکه بعدها به دلیل همجواری با اعراب با این زبان گفت‌وگو می‌کردند. 5. عرب بودن به دو معنا است: الف. با زبان عربی گفت‌وگو کردن؛ ب. نژاد عربی داشتن. با توجه به مطالب فوق باید گفت: پیامبر اکرم(ص) از این جهت که به زبان عربی، سخن می‌گفت، عرب به شمار می‌آمد، ولی چون نسل ایشان به پیامبری غیر عربی می‌رسید که در منطقه‌ »بابل» زندگی می‌کرد،و بعدها بخشی از «ایران» شد، با اندکی تسامح می‌توان پیامبر اسلام(ص) را دارای نژاد ایرانی دانست. 📚 پی نوشت ها [1]. مؤلف مجهول، حدود العالم من المشرق الى المغرب، ص 160، قاهره، الدار الثقافیه للنشر، 1423ق؛ قزوینى، زکریا بن محمد بن محمود، آثار البلاد و اخبار العباد، ص 363، تهران، امیر کبیر، چاپ اول، 1373ش؛ حافظ ابرو، شهاب الدین عبد الله خوافى، جفرافیاى حافظ ابرو، ج ‏2، ص 74، تهران، میراث مکتوب، چاپ اول، 1375ش. [2]. یاقوت حموى، بغدادى، معجم البلدان، ج ‏1، ص 289، بیروت، دار صادر، چاپ دوم، 1995م؛ بغدادى، صفى الدین عبد المؤمن بن عبد الحق، مراصد الاطلاع على اسماء الامکنة و البقاع، ج ‏1، ص 136، بیروت، دار الجیل، چاپ اول، 1412ق؛ البکرى، ابو عبید، المسالک و الممالک، ج ‏1، ص 496، بی‌جا، دار الغرب الاسلامى، 1992م. [3]. معجم البلدان، ج ‏1، ص 289. [4]. ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 1، ص 140، بیروت، دارالفکر، 1407ق. [5]. ر. ک: قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ‏1، ص 61، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق؛ البدایة و النهایة، ج ‏1، ص 193 و ج 2، ص 184؛ المقدسى، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، ج 3، ص 60، بور سعید، مکتبة الثقافة الدینیة، بی‌تا. [6]. خیر الدین زِرِکلى، محمود بن محمد، الأعلام (قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین)، ج ‏8، ص 192، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ هشتم، 1989م. [7]. الأعلام، ج ‏1، ص 307 و ج 3، ص 28؛ البدایة و النهایة، ج ‏1، ص 121. [8]. البدایة و النهایة، ج ‏1، ص 121؛ ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فى تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأکبر(تاریخ ابن خلدون)، ج ‏2، ص 18، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، 1408ق. برگرفته از سایت اسلام کوئیست @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
⁉️ آیا پیامبر اسلام(ص) از نژاد ایرانی بود؟! 🔖 با توجه به نکات زیر، می‌توان به پاسخ رسید: 1. بر اساس
توضیحات یکی از مخاطبان کانال (حجت‌الاسلام والمسلمین حامد منتظری مقدم) در مورد این مطلب👆👆 سلام عليکم بر اساس منابع تاريخ اسلام و انساب و نيز روايتي از شخص رسول خدا (ص) حضرت، خود را از عدنان دانسته و عدناني ها عرب بوده اند. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر به این انقلاب آسیبی برسد، تمام لعن گذشتگان از انبیاء و اولیاء دامن گیرمان می شود.» @MaarefHadith
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام و آن حضرت از امیرالمؤمنین علیه السلام)نقل نموده که کسی که از شب می ترسد و زنی که از درد دچار بی خوابی شده است، از این تعویذ استفاده نماید: «فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً ثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصى‏ لِما لَبِثُوا أَمَداً» 📚 طبّ الأئمة (عليهم السلام)‏، ص 36. @MaarefHadith
دانشگاه قرآن و حدیث و انجمن حدیث حوزه برگزار می کند. سلسله نشست های علمی سیره شناسی نبوی به مناسبت میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت، مهرماه ۱۴۰۱ 1) مبانی سیره نبوی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی، یکشنبه ۱۷/ مهر/۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ ۲) قواعد سیره پژوهی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی، سه شنبه 19/مهر/1401 ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ ۳) اصول حاکم بر سبک زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی، پنج شنبه ۲۱/ مهر/۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ مکان: قم، سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث لینک برخط حضور: https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
🔴 آقای ضرغامی گفته که مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینند؟! ای کاش آقای ضرغامی این حدیث را با دقت می خواند و بعد می فهمید که امام باقر (ع) فرمود: «خداوند به حضرت شعیب پیامبر فرمود: صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم نمود، چهل هزار نفر از بدها و شصت هزار نفر از خوبان. حضرت شعیب عرض کرد: خدایا! عذاب بدها معلوم است اما خوبان را چرا عذاب خواهی کرد؟ خداوند به او وحی نمود: چون آنها با گناهکاران سازش کردند و به خاطر خشم و غضب من، به گناهکاران خشم نکردند.» این هم متن اصلی حدیث: 👇👇 أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى شُعَيْبٍ النَّبِيِّ ص أَنِّي مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِينَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّينَ أَلْفاً مِنْ خِيَارِهِمْ فَقَالَ ع يَا رَبِّ هَؤُلَاءِ الْأَشْرَارُ فَمَا بَالُ الْأَخْيَارِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِي وَ لَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِي. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 56 @MaarefHadith
ویژگی وتحلیل آشوبهای1401وراهکارحل مشکل.pdf
443.1K
ویژگی و تحلیل آشوب های 1401 و راهکار حل مشکل ✍️ محمد مهدی احسانی فر ‼️ با فروکش کردن آشوب 1401، نباید سخن از «جمع شدن» و «پیروزی» گفت؛ بلکه باید به فکر «حلّ مشکل» بود که انقلاب اسلامی با فکر و تدبیر و تلاش چند صدساله به وجود آمده و نباید آن را به راحتی از دست داد. 🔖 یادداشت جامع و خواندنی در ارائه ویژگی های آشوب 1401 و ارائه راهکار برای جلوگیری از چنین اتفاق ها این یاداشت👆👆 شامل سه بخش است: 1️⃣ ویژگی های آشوب 1401 2️⃣ ارائه تحلیل کوتاه از برخی جوانب آن 3️⃣ ارائه راهکاری ترکیبی @MaarefHadith
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ. بهترین یاران کسی است که ناسازگاری اش اندک باشد و سازگاری اش بسیار. 📚 تنبیه الخواطر، ج 2، ص 123 @MaarefHadith
مشرکان قریش در جنگ احد زنانی را با خود آورده بودند که دف می زدند و می خواندند: إِنْ تُقْبِلُوا نُعَانِق‏ (اگر پیش بتازید شما را در آغوش می کشیم)... شوق آغوش باز، سبب شد کفار، حمزه سید الشهدا را به مسلخ شهادت ببردند و بدن او را مُثله کنند. @MaarefHadith