eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
38هزار عکس
34.1هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
در پنجمين نكته اشاره به اهميت كرده، مى‌فرمايد: «هيچ گنجى بى‌نيازكننده‌تر از قناعت نيست»؛ (وَ لَا كَنْزَ أَغْنَى مِنَ‌ الْقَنَاعَةِ‌). گنج‌هاى ديگر پايان مى‌پذيرند، گنجى كه پايان نمى‌پذيرد گنج قناعت است. ➕ اضافه بر اين، براى حفظ گنج‌هاى ظاهرى رنج فراوان بايد كشيد چراكه دشمنان و سارقان و حسودان دائماً در كمين آن‌اند. ولى گنج قناعت هيچ سارق و دشمن و حسودى ندارد. و به گفتۀ سعدى: گنج آزادگى و كنج قناعت ملكى است كه به شمشير ميسر نشود سلطان را. و به گفتۀ حافظ: گنج زر، گر نبود، كنج قناعت باقى است آن‌كه آن داد به شاهان به گدايان اين داد. در گفتار حكيمانۀ 57 آمده بود: «الْقَنَاعَةُ‌ مَالٌ‌ لَا ينْفَدُ؛ قناعت سرمايه‌اى است كه هرگز تمام نمى‌شود». همين مضمون در گفتار حكيمانۀ 349 و گفتار حكيمانۀ 229 آمده بود. حقيقت قناعت يك ملكۀ درونى است كه انسان با داشتن آن با حدّاقل لازم براى زندگى مى‌سازد و به‌دنبال زرق و برق و اضافات و تشريفاتى كه وقت و فكر و عمر انسان را مصروف خود مى‌سازد نمى‌رود و به همين دليل آلودۀ انواع گناهان و مسائل غير اخلاقى نمى‌شود. اضافه بر اين، شخص قانع، آزادگى فوق‌العاده‌اى دارد؛ زيرا زير بار منت هيچ‌كَس نيست؛ در حديثى از اميرمؤمنان عليه السلام در غررالحكم آمده است: «الْحُرُّ عَبْدٌ مَا طَمِعَ‌ وَ الْعَبْدُ حُرٌّ إِذَا قَنِعَ‌؛ شخص آزاده، برده است هنگامى كه طمع كند، و برده، آزاده است هنگامى كه قناعت پيشه كند». در ششمين نكته مى‌فرمايد: «هيچ مالى براى نابودى فقر بهتر از رضا به مقدار نياز نيست»؛ (وَ لَا مَالَ‌ أَذْهَبُ‌ لِلْفَاقَةِ‌ مِنَ‌ الرِّضَىٰ‌ بِالْقُوتِ‌) اين جمله كه در واقع تكميل كنندۀ جملۀ سابق است اشاره به اين دارد كه بى‌نيازى حقيقى در آن است كه انسان به ضروريات زندگى راضى باشد و درپى مال‌اندوزى و فراهم كردن اسباب و وسايل تجملاتى كه به يقين مورد نياز او نيست خود را به زحمت نيفكند كه اين نوعى فقر و آن نوعى غناست.
در هفتمين نكته باز بر آنچه در نكتۀ پنجم و ششم گذشت به‌گونۀ ديگرى مهر تأييد مى‌زند و مى‌فرمايد: «آنكس كه به مقدار نياز اكتفا كند به آسايش و راحتى هميشگى دست يافته و در فراخناى آسودگى جاى گرفته است در حالى كه دنياپرستى كليد رنج و بلا و مَركب تعب و ناراحتى است»؛ (وَ مَنِ‌ اقْتَصَرَ عَلَى بُلْغَةِ‌ الْكَفَافِ‌ فَقَدِ انْتَظَمَ‌ الرَّاحَةَ‌ وَ تَبَوَّأَ خَفْضَ‌ الدَّعَةِ‌ وَ الرَّغْبَةُ‌ مِفْتَاحُ‌ النَّصَبِ‌ وَ مَطِيَّةُ‌ التَّعَبِ‌) 💡«تبوأ» از مادۀ «تبوِئَه» (بر وزن تذكره) به معناى سُكنى دادن به قصد دوام و بقاست. 💡«خفض» معانى متعددى دارد ازجمله تنزل و كاهش، فروتنى و نيز به معناى آسايش و فراخى زندگى است. 💡«دعة» به معناى آسودگى و «رغبة» به معناى دنياپرستى و «نَصَب» به معناى خستگى و درماندگى و «مطية» به معناى مركب است. روشن است كه آنچه انسان را در زندگى به زحمت و رنج مى‌افكند دنياپرستى است وگرنه براى به‌دست آوردن يك زندگى سادۀ آميخته با قناعت، رنج و زحمت زيادى لازم نيست و همان‌طور كه امام عليه السلام در جملۀ بالا فرمود، دنياپرستى است كه كليد رنج و ناراحتى‌هاست و مركب ناراحتى و تعب است.
در پايان براى تكميل نكات گذشته به نكتۀ ديگر كه ناظر به سه رذيلۀ اخلاقى است با ذكر آثار آن‌ها اشاره كرده، مى‌فرمايد: «حرص و تكبّر و حسد انگيزه‌اى هستند براى فرو رفتن در گناهان، و شر و بدكارى، جامع تمام (اين) عيب‌هاست»؛ (وَ الْحِرْصُ‌ وَ الْكِبْرُ وَ الْحَسَدُ دَوَاعٍ‌ إِلَى التَّقَحُّمِ‌ فِي الذُّنُوبِ‌، وَ الشَّرُّ جَامِعُ‌ مَسَاوِي الْعُيُوبِ‌) 💡 «تقحُّم» به معناى فرو رفتن در چيزى است. ⚫ سه رذيله‌اى كه امام عليه السلام به عنوان انگيزۀ غوطه‌ور شدن در گناهان بيان فرموده همان سه رذيلۀ معروف آغاز آفرينش انسان است؛ شيطان بر اثر تكبر راندۀ درگاه خدا شد و آدم به دليل حرص، ترك اولى كرد و از درخت ممنوع خورد و از بهشت اخراج شد و قابيل بر اثر حسد، نخستين قتل و جنايت را در عالم بنيان نهاد و منفور ساحت قدس پروردگار گشت. در حديثى از امام على بن الحسين عليه السلام مى‌خوانيم: «فَأَوَّلُ‌ مَا عُصِى اللَّهُ‌ بِهِ‌ الْكِبْرُ وَ هِى مَعْصِيةُ‌ إِبْلِيسَ‌ حِينَ‌ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ‌ مِنَ‌ الْكَافِرِينَ‌ وَ الْحِرْصُ‌ وَ هِى مَعْصِيةُ‌ آدَمَ‌ وَ حَوَّاءَ‌ حِينَ‌ قَالَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ لَهُمَا فَكُلا مِنْ‌ حَيثُ‌ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ‌ الشَّجَرَةَ‌ فَتَكُونا مِنَ‌ الظَّالِمِينَ‌ فَأَخَذَا مَا لَاحَاجَةَ‌ بِهِمَا إِلَيهِ‌ فَدَخَلَ‌ ذَلِكَ‌ عَلَى ذُرِّيتِهِمَا إِلَى يوْمِ‌ الْقِيامَةِ‌ وَ ذَلِكَ‌ أَنَّ‌ أَكْثَرَ مَا يطْلُبُ‌ ابْنُ‌ آدَمَ‌ مَا لَاحَاجَةَ‌ بِهِ‌ إِلَيهِ‌ ثُمَّ‌ الْحَسَدُ وَ هِى مَعْصِيةُ‌ ابْنِ‌ آدَمَ‌ حَيثُ‌ حَسَدَ أَخَاهُ‌ فَقَتَلَهُ‌ فَتَشَعَّبَ‌ مِنْ‌ ذَلِكَ‌ حُبُّ‌ النِّسَاءِ‌ وَ حُبُّ‌ الدُّنْيا وَ حُبُّ‌ الرِّئَاسَةِ‌ وَ حُبُّ‌ الرَّاحَةِ‌ وَ حُبُّ‌ الْكَلَامِ‌ وَ حُبُّ‌ الْعُلُوِّ وَ الثَّرْوَةِ‌ فَصِرْنَ‌ سَبْعَ‌ خِصَالٍ‌ فَاجْتَمَعْنَ‌ كُلُّهُنَّ‌ فِى حُبِّ‌ الدُّنْيا فَقَالَ‌ الْأَنْبِياءُ‌ وَ الْعُلَمَاءُ‌ بَعْدَ مَعْرِفَةِ‌ ذَلِكَ‌ حُبُّ‌ الدُّنْيا رَأْسُ‌ كُلِّ‌ خَطِيئَةٍ‌؛ نخستين چيزى كه با آن معصيت خدا شد تكبر بود و آن معصيت ابليس بود هنگامى كه از اطاعت فرمان خدا سر باز زد و تكبر كرد و از كافران شد (سپس) حرص بود و آن (سرچشمۀ) معصيت آدم و حوا شد... ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
در پنجمين نكته اشاره به اهميت #قناعت كرده، مى‌فرمايد: «هيچ گنجى بى‌نيازكننده‌تر از قناعت نيست»؛ (وَ
🔰 رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی: ❌ از مسابقه تجمل‌گرایی باید خارج شد. 🗓️ ۱۴۰۲/۱/۱ 📜 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
15.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | مسابقه‌ای که آخر ندارد! ✏️ اخلاق توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
4_5837195270655315522.pdf
2.24M
📝 | متن کامل بیانات رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی. 🗓️ ۱۴۰۲/۱/۱ 🎧صوت | 🎞️فیلم | 📃متن بیانات 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
36_An_sooy_marg_aminikhaah.ir.mp3
11.76M
🔊 | ۳۶ 📖 شرح کتاب آن سوی مرگ 🦋 شگفت‌انگیز!!!!👇 🦋 در بهشت برزخی از مادرم در باره آینده جامعه بشری سؤال کردم!!! @shahidane_14  •──•❃❀✿◇✿❀❃•──• ◇ آینده جامعه بشری و وقایع قبل از ظهور ◇ نشانه های تحقق ظهور ◇ سیمای کلی بعد از ظهور ◇ توصیه های اخلاقی و عملی مادر راوی 📆 1398/02/31 ⏰ مدت زمان: ۲۸:۱۷ | 🎧 دریافت مجموع جلسات آن سوی مرگ https://eitaa.com/joinchat/2307129358C448afc1e38 ⛔️ رضایتی به حـذ✂️ف لینک ها نداریم. ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
.
🎙 | مسیر بندگی ✏️ رهبر انقلاب: زندگی انسان، دایماً روی دو جاده‌ی موازی است. یک جاده آن است که روندگانِ روی آن، دایم به سمت بالا میروند. جاده‌ی دیگر، آن راهی است که روندگان آن، به طرف سِفل، به طرف پایین، به طرف دره و به طرف جهنم حرکت میکنند.  ✏️ این دو جاده، در طول مسیر با یکدیگر همسایه‌اند و حرکت از یکی به آن دیگری، در کمال آسانی است. ✏️ در آن لحظه‌یی که ما تصمیم میگیریم برخلاف اهوای نفسانی خود حرکت کنیم و با این خودخواهی و غرور و تبعیت از شیطان نفس مخالفت کنیم همان لحظه، از این مسافت قریب که «انّ راحل الیک قریب‌المسافة»، پا را در آن جاده گذاشته‌ایم و به سمت بالا میرویم. و این، در ماه رمضان امکان‌پذیر است. کنترل اهوای نفسانی، در ماه رمضان آسانتر از همیشه است. پس، امسال نوروز ما، حقیقتاً میتواند نوروز باشد؛ نه فقط نوروز در طبیعت، بلکه نوروز در ذات و وجود و حرکت خود ما. 💗رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان مجموعه کلیپ صوتی را منتشر میکند. ⭐️ 🎧 بشنوید👇
📣 ماه دعا 🔸 رهبر انقلاب: ماه رمضان ماه دعاست. دعاها را فراموش نکنید. دعاهای وارد شده در ماه رمضان، یکی از آن نعم و فرصتهایی است که باید مغتنم بشمرید. این دعای ابیحمزه، این دعای افتتاح، این دعای جوشن وبقیه‌ی ادعیه‌ای که در روزها و شبها و سحرها و بقیه‌ی ساعات و اوقات مخصوص در ماه رمضان وارد شده است، واقعاً از نعمتهای بزرگ الهی است. ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از 🌃 شبهای قدر 🌙
mp3.mp3
5.42M
🎧 😔 با روی سیاه 😥 با گریه و آه 🎙 ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────