رسائل_13آذر.ppsx
1.38M
#اصول 13
🗓سه شنبه ؛ 13 آذر97
📕 اصول ؛ ج 38
📢 #عناوین_بحث
🔹ادامه بحث حکمِ مخالفت با علم اجمالی
🔹منظور از عدم جواز طرح قول معصوم علیه السلام
🔹 دلیلِ وجوب التزام به أحدهمای مخیّر
🌐 @mabahes_7
رسائل_14آذر.ppsx
3.88M
#اصول 14
🗓چهار شنبه ؛ 14 آذر97
📕 اصول ؛ ج 39
📢 #عناوین_بحث
💐 روایت
🔸حکمِ مخالفت عملیّه با علم اجمالی
🔸خطاب تفصیلی - خطاب مردّد
🔸 اشکال و جواب
🔸نظرات در مورد خطابِ مردّد
🌐 @mabahes_7
#برنامه_اندروید
📱iShia Books
🔸جامع ترین کتابخانه اندروید
🔸با بیش از 4700 مجلد کتاب
🔸در موضوعات مختلف
@mabahes_7
17آذر.ppsx
1.4M
#اصول 15
🗓شنبه ؛ 17 آذر97
📕 اصول ؛ ج 40
📢 #عناوین_بحث
🔸حکمِ مخالفت عملیّه با علم اجمالی
🔸نظرات در مورد خطابِ مردّد
🔸 نظر شیخ ره
🌐 @mabahes_7
لینک مباحث.ppsx
197.5K
مباحث در سروش و ایتا ؛
🔵 https://sapp.ir/mabahes_7
🔶 https://eitaa.com/mabahes_7
#متفرقه
لینک دانلود مجلداتِ فرائد الاصول :
[الجزء الأول]
http://www.mediafire.com/?x43f14veb1eb1ft
[الجزء الثانی]
http://www.mediafire.com/?2o8qrffom1s2to7
[الجزء الثالث]
http://www.mediafire.com/?b1pbrsfbjssjcmf
19آذر.ppsx
409.4K
#اصول 16
🗓دوشنبه ؛ 19 آذر97
📕 اصول ؛ ج 42
📢 #عناوین_بحث
🔸شبهه در شخصِ مکلف
🔸بیان دو فرع فقهی
🔸 نظر شیخ ره
🌐 @mabahes_7
#خلاصه
🔔 بحث رسائل 📆 جلسه 43
بسم الله الرحمن الرحیم
در رابطه با خنثی، دو نظریه مطرح است ؛
- مشهور : انسان بر دو نوع زن و مرد است و خنثی یکی از این دو میباشد (خنثی، طبیعت ثالثه نیست)
- منسوب به شهید ره و محقق ثانی ره : انسان بر سه نوع است (خنثی، طبیعت ثالثه است)
[مباحث طبق نظر مشهور و در فرض مشکل بودن خنثی است]
سه بحث مطرح است :
الف] رفتار خنثی با دیگران (مرد / زن / خنثی )
ب] حکمِ خنثی ، نسبت به تکالیف مختصّه ؟ (مثلاً حریر برای زن جائز است، برای خنثی چطور؟)
ج] رفتار دیگران با خنثی
الف] رفتار خنثی با دیگران ؛
[مصادیق مختلفی دارد که شیخ ره فقط ، نگاه کردن را بیان کرده اند]
دو نظریه مطرح است:
شیخ ره : خنثی باید احتیاط کند و به هیچ کسی (غیر از محارم) نگاه نکند .
دلیل :
خنثی، علم اجمالی دارد که نگاه به أحدالطائفتین بر او حرام است » موافقت قطعیّه واجب است » با احتیاط - اجتناب از همه - محقَّق می شود .
بعضی از علماء: بر خنثی احتیاط واجب نیست و لذا نگاه کردن به زن و مرد و سایر خنثی ها برای او جایز است.
شیخ ره : این کلام به دو دلیل باطل است:
دلیل اول: خنثی، علم تفصیلی دارد (نسبت به احد الطائفین) که نگاه کردن به یکی از دو طائفه برای او حرام است و بعد از این علم تفصیلی، عقل، حکم به وجوب احتیاط می کند و تردد خطاب، مانع از حکم عقل نیست.
دلیل دوم: ما می توانیم هر دو خطاب را به یک خطاب بگردانیم [یحرم النظر الی غیر المماثل الا المَحرم] و اگر بگوئیم احتیاط، واجب نیست، خنثی با این خطاب تفصیلی مخالفت کرده است .
دلیل:
مسئله خنثی، از باب خطاب مردد است. چون دو خطاب بر گردن او آمده و نمی داند کدام به گردن او آمده است.
در خطاب مردد، مخالفت قطعیه جایز است.
پس در مسئله خنثی، مخالفت قطعیه جایز است. یعنی نگاه کردن به سایرین جایز است.
20 رسائل.pptx
798.4K
#اصول 17
🗓سه شنبه ؛ 20 آذر97
📕 اصول ؛ ج 43
📢 #عناوین_بحث
🔸شبهه در شخص مکلف
🔸دو خطاب و یک مکلّف
🔸 أحکام خنثی
🌐 @mabahes_7