eitaa logo
مهدی عبداللهی
684 دنبال‌کننده
519 عکس
245 ویدیو
34 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 نقدی بر سخنان در گفتگو با شبکه العراقیه (2) مسئله دوم موضوع است. بنا بر اعتقاد شیعه، هر چند تنها مؤمن به باورهای شیعی برحق است، اما قلمرو نجات اخروی گسترده تر از قلمرو حقانیت است. بر این اساس، افزون بر شیعیان واقعی که دارای ایمان باطنی هستند، برخی از کافران باطنی نیز اهل نجات هستند. کفار به سه دسته تقسیم می شوند: دسته اول کافرانی هستند که حقانیت باورهای شیعی برایشان روشن شده، اما از سر عناد با حقیقت بدان ایمان نیاورده اند. دسته دوم کافرانی هستند که حقیقت برایشان روشن نشده است و از سر نادانی در دامان کفر درافتاده اند، اما در این جهالت و نادانی گناهکار و مقصرند. اما دسته سوم کافرانی هستند که کفرشان به علت جهل به حقیقت است و در این جهل مقصر نبوده اند، بلکه به علت شرایط خاص زمانی و مکانی نسبت به حقیقت جاهل مانده اند. این سه دسته نسبت به ثواب و عقاب اخروی یکسان نیستند. و ، همچنان که اعتقادشان باطل بود، گرفتار عذاب اخروی خواهند شد، اما که در ادبیات قرآنی خوانده میشوند، با وجود عدم ایمان حقیقی، در آخرت گرفتار جهنم نخواهند شد. بر این اساس، خطای بزرگ جناب حیدری روشن میشود. وی بدون دلیل و به نادرستی «کفر به حسب باطن» را با «کفر به حسب حشر اخروی» یکی گرفت، در حالی که چنان که توضیح دادیم، هر کفر باطنی مستلزم عذاب اخروی نیست. مسئله سوم، با پیروان سایر فرق اسلامی است. جناب حیدری در سایر سخنان خود ادعا کرده اند که دیدگاه کفر باطنی پیروان سایر مذاهب سر از «داعشی گری شیعی» در می آورد و بنا بر این نظریه، مسئله «تقریب مذاهب» امری تصنعی و تنها برای ظاهرسازی است؛ چرا که تقریب بین کافر و مسلمان معنا ندارد. پاسخ این بخش از مدعیات جناب حیدری نیز روشن است. همچنانکه بر حق دانستن اعتقاد شیعی و باطل شمردن سایر فرق اسلامی () مستلزم انحصار نجات اخروی در پیروان مذهب حق نیست، بلکه برخی از پیروان سایر مذاهب نیز از نجات بهره مند خواهد شد، حقانیت شیعه و بطلان سایر مذاهب مستلزم آن نیست که شیعیان با پیروان سایر مذاهب با خصومت و ستیز رفتار نمایند. انحصارگرایی معرفتی مستلزم برپایی جنگ و کشتار نیست، بلکه شیعیان میتوانند نه تنها با سایر مسلمانان، بلکه با پیروان سایر ادیان () و حتی بی دینان آمیز داشته باشند. یک عالم شیعی با وجود آن که برخی اعتقادات اهل سنت را باطل میداند، هرگز فتوا به تیغ کشیدن به روی آنها نمیدهد، بلکه چنانکه خود وی گفت بر اساس اسلام ظاهری رفتار میکند. پس «داعشی گری شیعی» از جعلیات ذهنی جناب ایشان است. نیز به هیچ روی امری تصنعی و صوری نیست، بلکه علمای شیعه با اندیشمندان سایر مذاهب، خصومت و دشمنی را کنار نهاده، به و اخلاقی می نشینند تا پس از رفع سوء تفاهمها از باورهای یکدیگر و کنار گذاشتن نسبتهای ناروا، سخن و دیدگاه یکدیگر را به درستی فهم کرده، سپس از صحت و سقم آن بحث کنند. در سرانجام این مباحثه علمی، اگر یک طرف حقانیت مدعای خود یا بطلان مدعای طرف مقابل را اثبات کرد، چنانکه طرف مقابل حقیقت را پذیرفت که دیگر نزاعی در میان نمانده و تقریب به نحو کامل صورت گرفته است. اما اگر طرف مقابل حقیقت را نپذیرفت، همچنان با وجود اختلاف نظر علمی و عقیدتی، زندگی مسالمت آمیز با یکدیگر ادامه می یابد. حاصل آن که، سخن باطل تنها نفی حق نیست، برجسته تر کردن بخشی از یک حقیقت و نادیده گرفتن بخشی دیگر نیز تحریف حقیقت است و هر تحریفی باطل است. و السلام علی من اتبع الهدی ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان سید یاسین الموسوی درباره سید کمال الحیدری ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار می کند: نشست علمی «بررسی آراء علمای امامیه در باب پیروان مذاهب دیگر در سه بعد حقانیت، نجات اخروی و رفتار دنیوی» 📺 پخش زنده همزمان از صفحات اینستاگرام: mahdiabdullahi.ir jadut.elh jad.ut یکشنبه 11 آبان 1399 ساعت 18:30 ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💥ماموریت امروز حوزه ✍️استاد شهید مطهری: من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم‏ الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌شان احترام فراوان قائلم، هشدار می‌دهم و بین خود و خدای متعال می‌کنم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعمّ از آنکه از روی سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد، 🚨خطری است که کیان اسلام را تهدید می‌کند. ⚠️راه مبارزه با این خطر تحریم و منع نیست! مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‏ای آب له‏له می‏زنند، از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟! ✅این ما هستیم که مسئولیم. ما به قدر کافی در زمینه‌های مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده‏ ایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهی باشدی بیشتر این جویها خواجه چرا می‏دود تشنه‌ در این کویها راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینه‌ها با زبان روز است. حوزه‌های علمیه ما که امروز اینچنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافته‏اند باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند، باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست. 📚نهضتهای صدساله اخیر ص۹۳ ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آیةالله بهجت قدس سره: چون سبّ و طعن را کنار گذاشتیم، موجب شد، سه‌نفری که بر ولایت امیرمؤمنان مانده‌بودند، تبدیل به 500 میلیون شود! اگر شیوه‌ سبّ و طعن را در پیش گرفته بودیم، همه‌ این‌ها را از دست می‌دادیم! 🔰 مرحوم علامه‌ عسکری می‌گفت: به اندازه‌ای که با کتاب‌های من، از اهل‌سنت شیعه‌ شده‌اند، در طول تاریخ اسلام، با کتاب‌‌های هیچ‌ عالمی به این اندازه، شیعه نشده‌اند؛ علتش آن است که من از کتاب‌هایم سبّ و طعن به خلفا را حذف کرده، و به جای آن استدلال آورده‌ام. 🔰 این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که برای هدایت انسان‌‌ها، زمینه‌های آن‌را باید فراهم کرد و در مقابل، نباید زمینه هدایت را با گفتار و رفتار، از بین برد. ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
به مناسبت سالگشت عروج ملکوتی فیلسوف، مفسر و عارف ربانی علامه طباطبایی قدس سرّه ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
♨️انگیزه اصلی علامه طباطبایی در نوشتن تفسیر المیزان، مبارزه با آیات قرآن بر دستاوردهای و بود. 🔰آیت الله مصباح یزدی 💠بنده به طور شفاهی از ایشان شنیدم که همين انحرافاتی که در يک قرن اخیر در بین مسلمانان در زمینه تفسیر پیدا شده بود، مهم‌ترین عاملی بود که ایشان برای پرداختن بحث‌های تفسیری احساس وظيفه کردند. شاید بهترین نمونه‌اش در مصر بود. چون مصر ارتباط نزدیک‌تری با کشورهای اروپایی داشت، و فرانسه و بعد سایر کشورهای اروپایی در آنجا مسلط شدند و همين امر موجب شد مراودات فرهنگی مصری‌ها با اروپا زیاد گردد؛ بیشتر دانشجویان خود را برای تحصيل به پاریس می‌فرستادند و اساتید فرانسوی به آنجا سفر می‌کردند. این امر زمینۀ گرایش به روز و با دیدگاه‌های غربی را در آنجا رواج داد. حتی در بین علمای الأزهر اساتیدی که باید مدافع اسلام و قرآن باشند تمایلاتی به همین تفسیر به رأی و تطبیق آیات قرآن بر دستاوردهای علوم غربی پیدا کردند. حتی در تفسیر المنار که مثلا از طرف استادی بزرگ در الأزهر القا می‌شد گرایش‌هایی کم یا بیش در این جهت پیدا می‌شد. قدر مشترک این گرایشات، تمایل به تفسیر آیات قرآن بر اساس دستاوردهای علوم تجربی بود. برای مثال، آنها حقايقي قرآني مانند لوح، قلم، عرش، کرسی، ملائکه و ... را بر عوامل و موجودات مادی تطبیق می‌کردند؛ حتی وحی، کرامات، مکاشفات و چیزهایی از این قبیل را هم به نوعی تفسیر مادی می‌کردند. این موج که در کشورهای اسلامی و کشورهای شیعی به‌خصوص در ایران، هم طرفدارانی پیدا کرد و در حال رشد و رواج بود در مرحوم علامه طباطبایی احساس خطر ایجاد کرد. ایشان احساس خطر می‌کردند که این روش ادامه پیدا کند و ما ابتدا دستاوردهای علوم غربی را بپذیریم و بعد تلاش کنیم آیات قرآن را بر آنها تطبیق کنیم یا نظریات علوم انسانی از قبیل مسائل حقوقی، سیاسی و ... را از آنجا اخذ کنیم و بعد تلاش کنیم که آیه‌ای مطابق آن پیدا کنیم و بگوییم قرآن هم همین را می گوید – تطبیق‌هایی که بسیار اتفاق افتاده است. 🔰بيانات حضرت آيت‌الله مصباح يزدي در همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان 93/08/22 ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از M.Abd
♨️علامه طباطبائى مى فرمود: اقامه برهان بر اصول معارف قرآنى و عقائد انسانى را به ما ياد داده است. 🔰علامه حسن زاده آملی ⭕️اما حكمت متعاليه كه معروف به اسفار است حائز اهميتى است‏ كه هيچ يك از كتب عرفانى برهانى مذكور حائز آن نيست و آن نحوه اقامه برهان بر مسائل عاليه عرفانى و تطبيق بين عقل و ذوق، و فكر و شهود است، و بر اين اساس قويم كه ( [البرهان الحقيقى لا يخالف الشهود الكشفى‏] ) سخت استوار است. و چنان از عهده اين امر خطير بر آمده است كه در چندين جاى اسفار مى فرمايد در زبر ديگران ديده نشده است و حق با او است. ⭕️وقتى در محضر مبارك استاد علامه طبا‏طبائى صاحب الميزان سخن از اقامه برهان بر اصول معارف قرآنى و عقائد انسانى عنوان مى شد، مى فرمود اينها را ملاصدرا به ما ياد داده است. ⭕️و وقتى به تنهائى در محضر مباركش مشرف بودم كه سخن از خدمت علمى اين اكابر آلهى به ميان آمد فرمود: آقا آن همه ناملايمات روزگار را چشيده اند، و آن همه سنگ حوادث را خورده اند، و طعن ها و دشنامها از اين و آن شنيده اند، و محروميتها و آوارگيها را تحمل كرده اند، ولى دست از گوهر گرانبهاى عقيدت ايقانى، و حقيقت ايمانى خود برنداشته اند، و با همه آن رنج و سختيها معارفى را كه با خون جگر تحصيل كرده اند نوشتند و گذاشتند و گفتند، حق و حقيقت اين است كه نوشته ايم. 📚دومين يادنامه علامه طباطبائى، ص67 ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
⚫️ سندی تکان‌دهنده از فداکاری علما در حفظ میراث علمی تشیع 👈 این حروف را می‌نویسم در حالیکه یکشبانه‌روز گرسنه هستم... 🔰 رضوان‌مقام، حضرت آیت‌الله سیّد شهاب‌الدّین مرعشی نجفی بر نسخه‌ای خطّی از کتاب "فوائد بحرالعلوم" نوشته‌اند: کتاب فوائد سیّدمهدی نجفی را خریدم به پولی که از سه ماه نماز استیجاری به دست آورده بودم. و منِ محزون، شهاب‌الدّین حسینی مرعشی نجفی هستم. و این حروف را در حالی که گرسنه هستم می‌نویسم! زیرا یک روز و شب است که به دلیل نداشتن وجه، چیزی نخورده‌ام! و امیدوارم به برکت اجداد طاهرینم علیهم‌صلوات‌الله بر این سختی و گرفتاری بتوانم صبر نمایم. ✍🏻 نوشته شد به تاریخ ۱۳۴۱، در مدرسه قوام - نجف أشرف ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🗣 مصاحبه با خبرگزاری ایکنا: 🔰 خدمات متقابل قرآن و فلاسفه مسلمان 🔰 مسیر اسلامی‌سازی علوم از فلسفه می‌گذرد https://b2n.ir/487250 ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🔴 لزوم ارائه به صورتی اصیل به زبان امروزی دکتر سید حسین نصر: در زمان حاضر اهمیت فراوانی برای ما ایرانیان و همۀ مسلمانان دارد. وقتی که 50 سال پیش نوشتن دربارۀ را به زبان انگلیسی آغاز کردم و کربن نیز به زبان فرانسه این کار را آغاز کرد، حتی در ممالک عربی کسی ملاصدرا را نمی‌شناخت چه رسد به غرب و ممالک شرق آسیا. اما اکنون ده‌ها نفر از مصر گرفته تا اندونزی رسالۀ ارشد و دکترایشان دربارۀ ملاصدرا است. همچنین، بیش از 30 رساله دکتری و فوق لیسانس در آمریکا و اروپا دربارۀ ملاصدرا نگاشته شده است؛ در حالی که پیش از این در غرب با «ابن رشد» ختم می‌شد. نکتۀ بااهمیت این است که حکمت ملاصدرا محملی هم برای تفکر منطقی و دینی است و هم گفتنی‌های اساسی دارد دربارۀ اشراق، عرفان، حقیقت و حکمت باطنی. البته نظر بنده این نیست که فقط آثار ملاصدرا را بخوانیم، بلکه باید افکار و مکتب ملاصدرا را زنده نگه داشت و با توجه به چالش‌های فکری پیش رویمان در دنیای کنونی امید است که فلسفۀ صدرا بتواند در مقابل چالش‌های متعدد بایستد و طبق اصول خود به آنها پاسخ گوید؛ چالش‌هایی که از جانب علوم جدید غربی، تکنولوژی غربی، ادیان مختلف و فلسفه‌های به وجود آمده است. باید در شیوه تدریس علوم انسانی در دبیرستان و دانشگاه‌ تجدیدنظر کنیم و پایه و اساس فکر را فلسفۀ خودمان قرار دهیم. اکنون بعد از گذشت حدود 40 سال از انقلاب، هنوز هم پایۀ فلسفی دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، که سال‌ها افتخار ریاست آن را داشتم، فلسفۀ غربیست و فلسفه بیشتر از دیدگاه غربی تدریس می‌شود. هنوز هم از عمیقی رنج می‌بریم و هرچه بگوییم جمهوری اسلامی و اسلام اما در عمل معلوم می‌شود که هنوز در بسیاری از امور مطیع روندهای فکری تمدن دیگری هستیم. ما اعضای تمدن مرده‌ای نیستیم. باید جوانان را طوری تربیت کنیم که آن‌ها از نگاه خودشان به فرهنگ و تفکر فرانسه، انگلستان، آلمان، روسیه، آمریکا و غیره بنگرند، نه برعکس. باید براساس برنامه‌ای دقیق به پایه‌های فکری سنت اصیلمان توجه کنیم و سپس جهان را از دیدگاه جهان‌بینی خودمان مدنظر گیریم. در این راستا دو امر اهمیت فراوان دارد: یکی اینکه باید به منابع مهم فلسفۀ اسلامی دسترسی پیدا کنیم. در مملکتی هستیم که نیمی از آثار بزرگ‌ترین فلاسفه و عالمان ما مثل ابن‌سینا هنوز حتی چاپ نشده است. در حالی که آثار کانت را ده‌ها بار در آلمان چاپ، تصحیح و تجدید نظر کرده‌اند. بنابراین باید آثار سنت چند هزار سالۀ فلسفی‌مان را به صورت صحیح منتشر کنیم و توجیه دهیم. دوم اینکه باید دانشمندانی پرورش دهیم که آثار فلسفی ما را برای افرادی که در فلسفه تخصصی ندارند به صورتی اصیل به زبان امروزی بیان کنند. آنان باید به قدری توانا باشند که بتوانند در مقابل هر چالش فکری اعم از فلسفی، علمی و لاادری مقاومت کنند و به پیروزی برسند. مصاحبه دکتر نصر با خبرگزاری ایکنا: https://b2n.ir/454528 ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi