eitaa logo
مهدی عظمتی
1.7هزار دنبال‌کننده
241 عکس
125 ویدیو
183 فایل
#تدریس دروس حوزوی،دانشگاهی به صورت فشرده و کارگاهی «ادبیات عرب ، منطق ، اصول،دروس‌معارفی» #مشاوره‌تحصیلی‌وخانوادگی #مدرس:حجت الاسلام مهدی عظمتی: @Mahdiazemate12 🅿لینک گروه پرسش و پاسخ : https://eitaa.com/joinchat/2377646166Cf52c1877fb
مشاهده در ایتا
دانلود
✅❇️ تفاوت اجتماعى بودن انسان با حیوانات اجتماعى نظریه دیگر این است که انسان مدنىّ بالطبع به آن شکل نیست ولى به یک معنى دیگر هست و آن این است که در عین اینکه از انسانها کارهاى مختلف ساخته است ولى استعدادهاى انسانها صد درصد مشابه آفریده نشده، یعنى انسانها نه مثل گوسفندها یا کبوترها یکدست آفریده شده اند و نه مثل حیوانات اجتماعى جامعه شان ارگانیزه شده، بلکه انسانها در یک حالت بین بین هستند؛ یعنى افراد انسان در عین اینکه یک  آزادى اى دارند و مى توانند مقامهاى مختلفى را در جامعه داشته باشند، با استعدادهاى متفاوت آفریده شده اند. مثلا بعضى ها استعدادشان استعداد ادبى است. بچه ها که به مدرسه مى روند این امر را نشان مى دهد. بعضى استعدادشان در امور طبیعى بیشتر است، بعضى در امور هنرى، بعضى در علوم ادبى، بعضى در علوم ریاضى و بعضى در امور عملى استعدادشان بیشتر است.   تدبیر خلقت در تفاوت استعدادها اختلاف طبیعى از این جهت میان افراد هست و این اختلاف طبیعى بى جهت نیست، یک نوع اصل غائیت است همان طور که وضع حیوان اجتماعى یک نوع اصل غائیت است. زنبور عسل که آن طور ساخته شده، در خلقت مخصوصآ یک نظمى به او داده شده است که این «نوع» بتواند زندگى اش را به همین شکل ادامه بدهد. در انسانها هم استعدادها مختلف آفریده شده است براى این که [زندگى شان سامان یابد.] آنوقت افراد دو حالت دارند: مى توانند به طور طبیعى عمل کنند، مى توانند به طور غیرطبیعى عمل کنند؛ آزادند، اجبار ندارند.  مثلا یکى استعداد ادبى دارد یکى استعداد طبیعى[1]  . دانشجویى که استعداد طبیعى  دارد مى تواند برود در رشته ادبى ولى استعدادش نمى شکفد. آن هم که استعداد ادبى دارد مى تواند برود رشته طبیعى یا ریاضى ولى استعدادش نمى شکفد، در واقع خودش را در آن رشته حرام مى کند. ولى اگر در آن رشته اى که استعدادش را دارد بیفتد قطعآ پیش مى رود. در تاریخ علما و نوابغ مى بینیم که به دلیل اینکه خودشان از خودشان استعدادیابى نکرده بودند، پدران و معلمهایشان استعدادیابى نکرده بودند، اینها را در ابتدا در یک رشته اى انداخته اند، بعد دیده اند آدمهاى کودنى اند، به طورى که ناامید شده اند.  در داستان راستان، ما داستان آن گیاه شناس معروف سوئدى «لینه» را آورده ایم  که در ابتدا او را در رشته دیگرى انداخته بودند. معلمانش چون ناامید شدند، به پدر و مادرش گفتند این را از مدرسه بردارید ببرید دنبال کار و کسبى، این به درد علم نمى خورد. ولى بعد همین آدم افتاد در گیاه شناسى، گیاه شناس جهانى شد.  داروین دو سه رشته عوض کرد. این اواخر اصلا مأیوس شدند. پدرش طبیب بود و مى خواست او را طبیب کند. او هم استعداد طب نداشت. آخر که از او مأیوس شد رفت کشیش اش کرد. در آن رشته هم چیزى نشد. گفتند این، آخر چیزى نمى شود. بعد در رشته خودش افتاد، شد دانشمند معروف جهانى.  این مسئله «کلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیهِمْ فَرِحونَ»   هم که در قرآن هست همین است. ذوقها،  استعدادها، میلها و کششها در همه افراد یک جور نیست. مثلا همان موسیو کنِه یک پزشک بوده، تا شصت سالگى پزشکى مى کرده و مسلّم اگر تا آخر عمرش پزشک بود اسمش هم از تاریخ محو شده بود. سر پیرى در رشته اقتصاد مى افتد. در پزشکى این آدم نبوغش بروز نکرد ولى در اقتصاد که رشته اش نبود نبوغش بروز کرد. معلوم مى شود استعدادش در این رشته بیشتر بوده است. به حسب نیازهاى مختلفى که جامعه انسانى دارد، استعدادهاى مختلف در جامعه در میان افراد پخش شده است. اگر کسى ذوق فنى دارد و خودش هم نمى داند، این نیاز جامعه است که این ذوق فنى را در او به وجود آورده است؛ یعنى خلقت روى حساب کار مى کند. اگر کسى استعداد سلحشورى و سربازى زیاد دارد، این نیاز جامعه است که او را به این شکل خلق کرده و آفریده است.  به این معنا اگر بخواهیم بگوییم، این یک مطلب درستى است: استعدادها یکسان نیست. در عین اینکه همه استعدادها در همه افراد هست اما همه در همه استعدادها یکسان نیستند. یکى صد درصد استعداد رشته اى را دارد یکى پنج درصد هم ندارد. دیگرى آن استعدادى که این فرد پنج درصد دارد صد درصد دارد. همه، استعدادهایى کم و بیش دارند ولى بعضى ها در یک رشته بیشتر دارند در یک رشته کمتر.  مسئله اینکه باید کوشش کرد جامعه به حال طبیعى خودش برگردد، ممکن است که یک مقدار بر این اساس باشد، یعنى باید استعدادیابى شود. البته آن نظریه معروف ارسطو در باب بردگان هم بر همین اساس بود گو اینکه آن نظریه در آن مورد که سقراط  و ارسطو و دیگران حتى در نژادها هم این طور فکر مى کردند مسلّم غلط بوده است. امروز هم افرادى مثل گوبینو تقریبآ این گونه فکر مى کرده اند که اصلا نژادهاى بشر مختلف آفریده شده اند. بعضى نژادها براى کارهاى فکرى و ذوقى و ظریف مثل فلسفه و ادب و شعر و هنر آفریده شده اند و جامعه در یک قسمت به اینها احتیاج دارد.
یک نژاد دیگر آفریده شده براى کارهاى پست و پایین؛ حمالى کند، کشاورزى کند، کارهاى زوردار. کارهاى بدنى را یک نژاد باید انجام بدهد کارهاى فکرى را نژاد دیگر.  مسلّم به این معنا این فکر مردود است یعنى نژادها نشان نمى دهند که تا این حد با یکدیگر اختلاف داشته باشند. ولى در این که افراد با یکدیگر اختلاف دارند جاى بحث نیست و نیز در این که [تقسیم کارها ]باید بر اساس همین اختلاف طبیعى باشد جاى بحث نیست. در همه جاى دنیا این قضیه معمول است.  اگر شما مى گویید «در کشورهاى سوسیالیستى هم یک نفر کارگر معدن زغال سنگ، بعد رسیده به مقام دبیرکلىِ فلان حزب، پس معلوم مى شود که هنر حزب این است که توانسته موانع را بردارد که آن فرد در آنچه که استعداد دارد جلو بیاید؛ یعنى او هزارها نفر را عقب زده ولى در مسابقه عقب زده است»، این یعنى قبول کردن و به رسمیت شناختن اختلاف استعدادهاى طبیعى. مسلّم هر جامعه اى که بتواند این هنر را به خرج بدهد که در یک غربال آزاد، نه جبر و تحمیل و توصیه و تبعیض، به صورت یک میدان مسابقه آزاد درآید که هرکسى در رشته اى که استعداد آن را دارد بیفتد و افرادى هم که در یک رشته استعداد دارند هر که بیشتر استعداد دارد جلو بیفتد، آن را «جامعه ایده آل» مى گویند. (از آثار شهید مطهری رحمة الله) https://eitaa.com/Mahdiaazemate
هدایت شده از مهدی عظمتی
✅تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی و نکات ناب تربیتی به صورت و فشرده توسط عظمتی لینک تدریس فشرده آموزش https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1498 ‌وشرح‌امثله https://eitaa.com/Mahdiaazemate/983 میر https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1018 لینک تدریس فشرده ‌نحو https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1501 لینک تدریس فشرده ‌منطق https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1506 لینک تدریس فشرده کلیات (الموجز) https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1521 لینک تدریس فشرده آشنایی با حدیث https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1512 لینک تدریس کتاب ‌الترسیم https://eitaa.com/Mahdiaazemate/302 لینک تدریس کلیات ‌مظفر https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1538 لینک تدریس فشرده ‌أولی https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1566 لینک تدریس ‌ثانیه شهید صدر https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1572 لینک تدریس https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1591 https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1285 https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1703 سوره های جزء سی https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1835 https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1866 «تجزیه‌وترکیب» https://eitaa.com/Mahdiaazemate/2072 https://eitaa.com/Mahdiaazemate/1743
عزیزان من می دونستید نماز در تمام اديان بوده است قبل از حضرت محمد صلى الله عليه و آله در آئين حضرت عيسىٰ‌ هم نماز بوده كه قرآن از زبان او نقل مى‌كند كه خداوند مرا به نماز سفارش كرده است: «وَ أَوْصٰانِي بِالصَّلاٰةِ‌ » ۱ وقبل از او موسىٰ‌ بوده كه خداوند به او خطاب مى‌كند: «أَقِمِ‌ الصَّلاٰةَ‌ لِذِكْرِي » ۲ و قبل از موسى پدر زن او حضرت شعيب بوده كه نماز داشته است: «يٰا شُعَيْبُ‌ أَ صَلاٰتُكَ‌ تَأْمُرُكَ‌ » ۳ و قبل از همه آنها ابراهيم بوده كه از خداوند براى خود و ذريّه‌اش توفيق اقامه نماز را مى‌خواند: «رَبِّ‌ اجْعَلْنِي مُقِيمَ‌ الصَّلاٰةِ‌ وَ مِنْ‌ ذُرِّيَّتِي » ۴ و اين لقمان است كه به فرزندش مى‌گويد: «يٰا بُنَيَّ‌ أَقِمِ‌ الصَّلاٰةَ‌ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ‌ وَ انْهَ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ» ۵ پسر من نماز را بپا دار و امر به معروف و نهى از منكر كن. 🌹🌹🌹🌹🌹 (۱). مريم، ۳۱ (۲). طه، ۲۴ (۳). هود، ۸۷ (۴). ابراهيم، ۴۰ (۵). لقمان، ۱۷ https://eitaa.com/Mahdiaazemate
با همۀ اهميّتى كه نماز در نزد خداوند و اوليا دارد، امّا برخورد مردم با آن متفاوت است: 🎙الف: عدّه‌اى ايمان ندارند ونماز نمى‌خوانند: «فَلاٰ صَدَّقَ‌ وَ لاٰ صَلّٰى » 🎙ب: عدّه‌اى مانع نماز ديگران مى‌شوند: «أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي يَنْهىٰ‌ عَبْداً 🖊در شأن نزول آيه آمده است كه ابوجهل تصميم گرفت هنگامى كه پيامبر براى نماز به سجده مى‌رود با لگد، گردن حضرت را در هم بشكند. مردم او را ديدند كه رفت ولى منصرف شد. گفتند: چرا چنين نكردى‌؟! گفت: چون خواستم چنين كنم، خندقى از آتش ديدم كه در پيش روى من شعله‌ور شد. 🎙ج: عدّه‌اى نماز را مسخره مى‌كنند: «وَ إِذٰا نٰادَيْتُمْ‌ إِلَى الصَّلاٰةِ‌ اتَّخَذُوهٰا هُزُواً» ۳ 🎙د: عدّه‌اى بى‌نشاط‍‌ نماز مى‌خوانند: «وَ إِذٰا قٰامُوا إِلَى الصَّلاٰةِ‌ قٰامُوا كُسٰالىٰ‌ » ۴ 🎙ه‍‌ : عدّه‌اى گاهى مى‌خوانند و گاهى نمى‌خوانند: «فَوَيْلٌ‌ لِلْمُصَلِّينَ‌ اَلَّذِينَ‌ هُمْ‌ عَنْ‌ صَلاٰتِهِمْ‌ سٰاهُونَ‌ » ۵ 🎙و: عدّه‌اى به خاطر رسيدن به دنيا، از نماز كم مى‌گذارند: «وَ إِذٰا رَأَوْا تِجٰارَةً‌ أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْهٰا وَ تَرَكُوكَ‌ قٰائِماً» ۶ هرگاه لهو و تجارتى ديدند به سوى آن روانه شده و تو را در حالى كه به خواندن خطبه نماز ايستاده‌اى وامى‌گذارند. 🖊اين آيه اشاره به ماجرائى است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مشغول خواندن خطبه‌هاى نماز جمعه بود كه كاروانى تازه وارد، براى فروش اجناس خود شروع به طبل زدن كردند. مردم از پاى سخن پيامبر بلند شده و به سراغ تجارت و معامله رفتند و حضرت را تنها گذاشتند. و.... 🖊🌐به نظر شما ما جزو کدام دسته هستیم؟ ما برخی اوقات فکر میکنیم که نماز نخواندن یا مسخره کردن و یا مانع نماز دیگران شدن برای امروزی هاست در حالی قرآن بیش از 1400سال قبل مطرح کرده عزیزم.. فتأمل!! 🌹🌹🌹🌹 (۱). علق، ۴۰ (۲). تفسير نمونه، ذيل آيه (۳). مائده، ۵۸ (۴). نساء، ۱۴۲ (۵). ماعون، ۴ - ۵ (۶). جمعه، ۱۰ https://eitaa.com/Mahdiaazemate
خداوند به حضرت موسىٰ‌ مى‌فرمايد: «أَقِمِ‌ الصَّلاٰةَ‌ لِذِكْرِي »«۱» براى ياد من نماز به پا دار. نماز، ذكرى است زبانى وقلبى، با روشى مخصوص و شيوه‌اى ابتکاری که اعضای بدن از موی سر تا نوک پا در آن نقش دارند. هنگام وضو، هم روى سر را مسح مى‌كنيم و هم روى پا را، هنگام سجده هم پيشانى بر زمين نهاده مى‌شود هم انگشت پا، در طول نماز هم زبان ذكر او مى‌گويد هم دل به ياد اوست. چشم‌ها بايد خاشع باشد، كمر در ركوع خم شود، دست‌ها هنگام گفتن «اللّٰه‌اكبر» بالا بيايد، گردن، صاف ودر ركوع كشيده شود، به هر حال در نماز همه اعضا به نحوى در خدمت ياد خدا هستند. (۱). طه،۱۴ https://eitaa.com/Mahdiaazemate
مردم نسبت به ، چند دسته هستند: ۱- گروهى به قيامت شك دارند: «إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ فِي رَيْبٍ‌ مِنَ‌ الْبَعْثِ‌» ۱ ۲- گروهى به قيامت گمان دارند: «يَظُنُّونَ‌ أَنَّهُمْ‌ مُلاٰقُوا اللّٰهِ‌ » ۲ ۳- گروهى به قيامت يقين دارند: «وَ بِالْآخِرَةِ‌ هُمْ‌ يُوقِنُونَ‌ » ۳ ۴- گروهى منكر قيامت هستند: «وَ كُنّٰا نُكَذِّبُ‌ بِيَوْمِ‌ الدِّينِ‌ » ۴ ۵ - گروهى ايمان دارند ولى فراموش مى‌كنند: «نَسُوا يَوْمَ‌ الْحِسٰابِ‌ » ۵ قرآن براى رفع‌شك استدلال كرده و از مؤمنين وگمان دارندگان ستايش كرده است و از منكران، برهان خواسته كه دليل انكار شما چيست‌؟ و براى گروه پنجم دائماً تذكّراتى داده كه انسان فراموش نكند. نماز، هم شك‌زدايى مى‌كند و هم غفلت‌ها را به «ياد» تبديل مى‌سازد. در نماز با گفتن «مٰالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌ » در هر شبانه روز حداقل ده بار، انسان مسئلۀ قيامت را به خود تلقين مى‌كند و تذكّر مى‌دهد. 🌹🌹🌹🌹 (۱). حج، ۵ (۲). بقره، ۴۶ (۳). نمل، ۳۱ (۴). مدّثر، ۴۶ (۵). ص، ۲۶ https://eitaa.com/Mahdiaazemate
بِسم‌الله‌الرَحمانِ‌الرَحیم {هیئت‌محفل‌الرضا} ⚫️ محفل هفتگی ⚫️ 🎤سخنران: حجت الاسلام مهدی عظمتی 🎙مداح : کربلایی مجتبی نورپور ⏰زمان: پنج شنبه ۱۰ آبان ماه ساعت ۲۰:۳۰ 📍مکان: خیابان شهیدان هوشنگی مسجد حضرت ابولفضل(ع) https://eitaa.com/Mahfel_al_Reza
تصویر سیل دیروز اسپانیا 😱 گاهی از جایی که نمیدونیم بلا میاد.. پس زیاد به داشته هامون مغرور نشیم... بیشتر حواسمون به اعمالمون باشه... این دنیا با تمام ظواهر زیباش نمی ارزه به کسی ظلم کنیم... https://eitaa.com/Mahdiaazemate
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت آل‌یاسین.mp3
19.7M
در حد ده دقیقه سلامی عرض کنیم به ولی نعمتمون. 🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شکست تمدّن غرب و فرهنگ غرب در قضایای غرب آسیا 🔹 غربی‌ها نشان دادند که در این چندین سال یا چند قرن، که دم از حقوق انسان و حقوق بشر و مانند اینها میزنند، یکسره دروغ گفتند؛ [این جنگ] این را نشان داد، این را ثابت کرد؛ یعنی ده هزار کودک کشته شدند، شوخی است؟ کودک، مظهر معصومیّت است، مظهر لطافت است، نقطه‌ی اساسی‌ای است که عواطف انسان را برمی‌انگیزد؛ ده هزار [نفر] از این موجوداتِ معصوم را اسرائیل با بمب دو تُنی، با انواع و اقسام سلاح از بین برد، غربی‌ها خم به ابرو نیاوردند. 🔹 سیاستمداران غربی رسوا شدند، سیاست غرب رسوا شد، شکست خوردند؛ این شکست بزرگی است. دیگر کسی از «تمدّن غرب» حرف نزند! تمدّن غرب این است. 🔹 دیگر حالا اگر کسی راجع به فرهنگ غرب اعتراض کرد، بی‌اعتباری آن را تصریح کرد، کسی نباید ملامتش بکند که آقا، شما [این‌جور نگویید]؛ نه، فرهنگ غرب این است، تمدّن غرب این است، محصولِ این است. این بزرگ‌ترین شکستی است که برای غرب پیش آمد. متن کامل بیانات: khl.ink/f/58164
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آقا همه جلسه دیشب شورای امنیت یک طرف این چند ثانیه سخترانی نماینده کویت یکطرف! نماینده اسرائیل رو از جلسه بیرون کرد👌🏼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⃟ ⃟ ⃟ ✿══﷽════✿ ⃟ ⃟ ⃟ 🎥 🔘حضور دانش آموزان ومعلمان مدرسه شهید چاهی یک در راهپیمایی ۱۳ آبان و اعلام برائت از دشمنان انقلاب و جبهه مقاومت🍃 🌐 مدرسه شهید چاهی یک
⃟ ⃟ ⃟ ✿══﷽════✿ ⃟ ⃟ ⃟ 🎥#گزارش_تصویری 🔘حضور دانش آموزان ومعلمان مدرسه شهید چاهی یک در راهپیمایی ۱۳ آبان و اعلام برائت از دشمنان انقلاب و جبهه مقاومت🍃 🌐 مدرسه شهید چاهی یک https://eitaa.com/Mahdiaazemate
امروز توفیق شد با بچه ها رفتیم راهپیمایی
030811 - مسئولیت ما در دوران جنگ وجودی.mp3
6.84M
🔹 مسئولیت ما در دوران جنگ وجودی حجت الاسلام قنبریان