#ویژه
❣هر که گرفتاری شدید داشته
باشد روزی هزار مرتبه بگوید:
˝استغفرالله ربی و اتوب الیه˝
آن گرفتاری رفع میشود انشاءالله.✨
📗صحیفه مهدیه۱۰۴
🍃💚 @ahkame_banovan
👗👕اعلام نجس شدن لباس میهمان👕👗
🔴سوال: اگر جایی از خانه یا فرش نجس باشد و میزبان ببیند بدن یا لباس یا وسایل میهمان به جای نجس رسیده - در حالی که هر دو یا یکی از آنها مرطوب باشد - آیا لازم است به آنان اطلاع دهد؟
🔵پاسخ:
🖋آیات عظام: امام، رهبری، صافی، نوری و فاضل: لازم نیست به آنان بگوید.
🖋آیت الله سیستانی: لازم است که نجس بودن آن را به طرف بگوید، به دو شرط: اول آن که طرف در معرض مخالفت تکلیف شرعی واقع شود؛ مثل این که آن را در خوردن یا آشامیدن استعمال نماید. ولی اگر این چنین نباشد، لازم نیست به او بگوید؛ مثلا نجس بودن لباسی را که طرف با آن نماز می خواند، لازم نیست به او بگوید؛ زیرا پاک بودن لباس شرط واقعی نماز نیست؛ بلکه شرط علمی است. دوم: آن که احتمال بدهد که طرف به گفته او ترتیب اثر می دهد؛ اما اگر بداند که ترتیب اثر نمی دهد، گفتن لازم نیست.
🖋آیت الله وحید: لازم نیست به آنها بگوید؛ مگر آن که او سبب این امر شده باشد و بداند آن را در خوردن و آشامیدن استفاده می کند.
آیت الله زنجانی: به چهار شرط لازم است به آنان بگوید: شرط اول، آن که صاحب خانه آنها را دعوت کرده باشد و یا در مجالسی چون مجلس روضه دعوت عمومی شده باشند؛ پس اگر کسی بدون دعوت صاحب خانه وارد شود، بر صاحب خانه لازم نیست نجس شدن لباس یا بدن او را بگوید. شرط دوم، آن که جا یا چیز نجس به گونه ای باشد که تماس بدن یا لباس مرطوب افراد با آن، متعارف است؛ مثلا اگر دستمالی که در کنار دستشویی گذاشته می شود نجس باشد، بر صاحب خانه لازم است نجس شدن بدن یا لباس دیگران را به آنها بگوید؛ ولی اگر قسمتی از دیوار اتاق که معمولا دست تر به آن زده نمی شود، نجس باشد و بدن یا لباس دیگران با رسیدن به آن نجس شود، لازم نیست به آنها بگوید. شرط سوم: نجاست در معرض سرایت به چیزهای خوردنی و آشامیدنی باشد. شرط چهارم: آن که احتمال بدهد میهمانها به گفته او ترتیب اثر می دهند.
🖋آیات عظام: مکارم، اراکی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب باید به آنان بگوید.
-------------
منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 144.
>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 36-35.
#احکام_نجاسات
#حق_الناس
➖➖➖➖➖➖➖
💥مرکز تخصصی احکام بانوان 💥
🆔 @ahkame_banovan
#زنان_بهشتی
"از هر دربی که خواستید وارد بهشت شوید"
🌹رسول خدا؛
إذا عَرَفَتِ المَرأَةُ رَبَّها وآمَنَت بِهِ وبِرَسولِهِ ، وعَرَفَت فَضلَ أهلِ بَيتِ نَبِيِّها ، وصَلَّت خَمسا ، وصامَت شَهرَ رَمضانَ ، وأحصَنَت فَرجَها ، وأطاعَت زَوجَها ، دَخَلَت مِن أيِّ أبوابِ الجَنَّةِ شاءَت .
▫️«هر گاه زن ، پروردگارش را بشناسد و به او و پيامبرش ايمان بياورد ، و به برترى خاندان پيامبرش معتقد باشد ، و پنج نوبت نماز بخواند ، و ماه رمضان را روزه بگيرد ، و دامنش را [از گناهان ،] حفظ كند ، و از شوهرش فرمان ببَرَد ، از هر درِ بهشت كه خواست ، وارد مى شود .»
📚 دعائم الإسلام : ج 2 ص 216 ح 799
🍃❤️ @ahkame_banovan
✅ آرایش فقط برای شوهر
💞بهترین زنان شما آن زنی است که برای شوهرش آرایش و زینت می کند، اما از بیگانگان خود را می پوشاند.
#خانواده #آرایش
🍃💜 @ahkame_banovan
✅ چگونه می توانی او را غمگین ببینی؟
▫️ خوشا به سعادت و خوشا به سعادت آن زنی باد که شوهرش را بزرگ دارد و به او آزار نرساند و همیشه از شوهرش فرمانبری کند.
#خانواده #محبت #اطاعت
🍃💙 @ahkame_banovan
#بارداری
"برسد به دست مادران باردار"
🌹پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرمایند:
« اِذا حَمَلَتِ المَرأَةُ كانَت بِمَنزِلَةِ الصّائِمِ القائِمِ المُجاهِدِ بِنَفسِهِ وَ مالِهِ فى سَبیلِ اللّه ، فَاِذا وَضَعَت كانَ لَها مِنَ الأَجرِ ما لا تَدرى ما هُوَ لِعِظَمِهِ، فَاِذا اَرضَعَت كانَ لَها بِكُلِّ مَصَّةٍ كَعِدلِ عِتقِ مُحَرَّرٍ مِن وُلدِ اِسماعیلَ ، فَاِذا فَرَغَت مِن رَضاعِهِ ضَرَبَ مَلَكٌ عَلى جَنبِها وَ قالَ : اِستَأنِفِى العَمَلَ، فَقَد غُفِرَ لَكِ » (بحارالانوار، ج 101، ص 107)
👈هنگامى كه زن باردار مى شود ، همانند روزه دارِ شب زنده دار و مجاهدى است كه با جان و مالش در راه خدا جهاد مى كند و هنگامى كه فارغ شود ، پاداشى دارد كه نمى دانى عظمت آن چه قدر است و هنگامى كه شیر بدهد ، در هر بار مكیدن ، پاداش آزاد كردن یكى از فرزندان اسماعیل (علیه السلام ) براى اوست و آن گاه كه شیردادن تمام شود ، فرشته اى بر پهلوى او مى زند و مى گوید : عمل را از نو آغاز كن كه بى تردید ، آمرزیده شدى.
➖➖➖➖➖➖➖
☘مرکز تخصصی احکام زنان و دختران👇
🍃❤️ @ahkame_banovan
🏴السلام علیک یا ابا عبدالله
هم اکنون شروع مراسم #همایش_شیر_خوارگان_حسینی
تهران جنب دانشگاه علوم انتظامی امین شهرک ثامن حسینیه یاس نبی (س)
❣ دعا برای ظهور امام زمان علیه السلام رو فراموش نکنید.
✅ برتـرين زنان امت
بهترين زنان امت من زنانى هستند كه خوشروتر و مهريّه ايشان كمتر باشد.
#خانواده #بهترین_زنان #خوشرویی #مهریه
🍃❤️ @ahkame_banovan
#صیغه_نذر و تحقق #نذر_شرعی
🔵 سؤال:
اگر گفته شود «اگر فلان كار انجام شد نذر مي كنم در راه خدا و براي رضاي او فلان عمل را انجام دهم» آیا صيغه نذر خوانده شده است؟
🔴پاسخ: ⬇️
💠 امام خامنه اى : آنچه در سؤال ذکر شده نذر شرعی محسوب نمی شود. [1]
💠آیت الله مکارم: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. [2]
💠 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به #عربى بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود "براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم" نذر او صحيح است و اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست و نذر اگر صحيح بود و مكلف به نذر خود عمداً عمل نكرد گناه كرده است و بايد كفاره بدهد و كفاره وفا نكردن به نذر مانند كفاره مخالفت قسَم است. [3]
💠آیت الله شبیری زنجانی: این لفظ صیفه شرعی نذر نیست ولی بنابر احتیاط مستحب به آن عمل شود. [4]
💠 آیت الله فاضل: اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود و صیغه شرعی نذر این جمله است که بگوید: «برای خدا برمن است » که فلان کار را انجام بدهم. اگر عین همین جمله «برای خدا برمن است» را نگوید نذر شرعی محقق نمی شود. [5]
〰〰〰〰〰〰
☘ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590234.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407200210.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره استفتا: 400561.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22662.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402998
➖➖🍃➖➖➖➖🍃➖➖
🆔 @ahkame_banovan
✅ دل ربایی فقط برای همسر
▫️ زن باید با اظهار علاقه و با دل ربایی وآرایش در برابر شوهر به گونه ای عمل کند که رضایت و خشنودی شوهر جلب شود.
امام صادق علیه السلام.
#خانواده #همسر #زینت
🍃❤ @ahkame_banovan
🕌ورود در مسجد با تیمم✋
💥سوال:
⁉️ آیا تیمم بدل از غسل همان احکام قطعی و ثابت غسل را دارد، به این معنی که با آن داخل مسجد شدن جایز است؟
✨پاسخ:
✒️ همه مراجع (غیر از مکارم و زنجانی): ترتیب همه آثار شرعی غسل بر تیمم بدل از غسل جایز است، مگر اینکه تیمم بدل از غسل به علت تنگی وقت باشد. [1]
✒️آیات عظام مکارم و زنجانی: ترتیب همه آثار شرعی غسل بر تیمم بدل از غسل جایز است، حتی اگر تیمم را به سبب تنگی وقت انجام داده باشد. [2]
----------------
پی نوشت:
[1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 395، م 726؛ نوری، هزار و یک مسئله فقهی، ج 1، س 81؛ همو، توضیح المسائل، م 727؛ وحید، توضیح المسائل، م 733؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 202.
[2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 395، م 726.
#احکام_وضو
#تیمم
➖➖➖➖➖➖
🌟مرکز تخصصی احکام زنان و دختران🌟
🍃❤️ @ahkame_banovan
✅ عروسى در هنگام تنگدستى
هركس از ترس فقر ازدواج نكند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا كه خداوند مى فرمايد: اگر آنان فقير باشند خداوند از فضل و كرم خود بى نيازشان مى كند.
🍃❤️ @ahkame_banovan
💍مانعیت انگشتر و موی دست برای تیمم✋
سوال (1):
🚦آیا موی پیشانی و پشت دست مانع از تیمم است؟
پاسخ:
☘اگر موی پیشانی به اندازه ای بلند است که روی پیشانی می ریزد، باید مو را بالا زند و بعد دست را بر صورت بکشد؛ ولی موی پشت دست هر اندازه باشد، اشکال ندارد. [1]
.......................................
سوال (2):
⁉️آیا انگشتر مانع از تیمم است؟
پاسخ:
✅در وضو و غسل، ملاک رسیدن آب به زیر انگشتر است و اگر آب به زیر آن برسد، نیازی به خارج کردن انگشتر نیست؛ ولی در تیمم، باید انگشتر را درآورد و بعد تیمم کند. [2]
------------------
پی نوشت:
[1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 389، م 709، خامنه ای، رساله آموزشی، ج 1، بحث تیمم، شرایط تیمم.
[2]. همان، ص 388، م 707؛ خامنه ای، رساله آموزشی، ج 1، بحث تیمم، شرایط تیمم.
#تیمم
#مانع_درتیمم
➖➖➖➖➖➖
🆔 @ahkame_banovan
🔴سوال👇
آیا در فضای مجازی جواب سلام واجب است؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی
🔵پاسخ👇
از نظر آیه الله مکارم شیرازی، جواب سلام در فضای مجازی واجب است، مگر در دو صورت که جواب سلام فضای مجازی واجب نیست، که عبارتند از:
ا.اینکه برای شما ثابت شود، سلام کننده قصد جدی برای سلام کردن ندارد.
۲. در صورتی که جواب سلام باعث ایجاد مزاحمت شود.
✳️نظر مراجع عظام نسبت به جواب سلام در فضای مجازی:👇
✍آیات عظام: خامنه ای، وحید خراسانی : بنابر احتياط ، جواب سلام در فضای مجازی واجب است.
✍آیه الله سیستانی : جواب سلام در فضای مجازی واجب نیست
✍آیه الله شبیری زنجانی: چنانچه در قالب یک ارتباط زنده باشد، جواب سلام واجب است.
☑️منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام .
➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ahkame_banovan
🔴 سوال👇
اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟
الف - اصلا نمی داند چه نذر کرده!
ب - بین چند چیز شک دارد!
🔵 پاسخ👇
✍ آیت الله خامنه ای:
الف: تکلیفی ندارد.
ب: بايد همه موارد را انجام دهد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر موارد نذر را فراموش كند و آنها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از آنها متعلق نذر بوده بايد به همه آنها عمل كند و اگر عمل به همه آنها موجب عسر و مشقت باشد به مقدار ممكن و ميسور عمل كند و آن چه احتمالش قویتر است مقدم بدارد و اگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از آنها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هر چند اطمينان به عمل هم حاصل نشود.
✍ آیت الله مکارم:
در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نمیتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردی که احتمال می دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل می نمايد. در صورت شک يافراموشی مقدار نذر، آن مقدار که يقينی است بجا می آورد.
✍ آیت الله وحید:
الف:چیزی به عهده ی او نیست.
ب:باید همه را انجام دهد.
✍ آیت الله فاضل:
اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت:
1. اگر اصلاً نمى داند، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفهاى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند.
2. در مورد دوم اگر مردّد بين اقل و اكثر باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد.
📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع
➖➖➖➖➖➖➖
🍃💚 @ahkame_banovan