eitaa logo
دارالقرآن مدرسه علمیه محمودیه کرمان
184 دنبال‌کننده
232 عکس
24 ویدیو
33 فایل
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا (سورة الاسراء، آیه ۸۲) ________ برنامه های قرآنی و حدیثی (واحد قرآن و حدیث پایگاه بسیج شهید توکلی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴نکات کلی جزء 16 قرآن کریم _جزء شانزدهم قران از ایه 76 تا 110 سوره کهف و سوره های مریم و طه را شامل میشود. سوره های مریم و طه بنابر جدول ترتیب نزول سوره های تالیفی این نگارنده،پشت سرهم و در مرحله پنجم نزول قراردارند. در این مرحله دعوت پیامبر اشکار و فراگیر شده و جمعی از اهل ایمان شکل یافته اند. این دو سوره حاوی پیامهایی در تایید و تثبیت پیامبر و این تازه مسلمانان هست. و در سوره مریم اولین بار وظیفه بشارت مومنان برای پیامبر بکار رفته است.(در سوره های قبل تنها مذکر و منذر بود) از نکات جالب مشترک این دو سوره تاکید بر صلاه است.در سوره طه برای نخستین بار ،مسلمانان و پیروان پیامبر مامور به صلاه میشوند. در سوره طه دستور خدا به حضرت موسی (ع) برای نماز و سپس در سوره مریم ،مکلف بودن سایر انبیا به صلاه نیز بیان شده است. _مأموریت عجیب دو پیامبر◀️آیه82 سوره کهف _زیانکارترین انسان‌ها چه کسانی‌اند؟◀️آیات 103 و 104 سوره کهف _خدا عنایت می‌کند؛ اما تو هم تکانی بخور! ◀️آیه 25 سوره مریم _راه محبوب شدن در بین مردم◀️آیه 96 سوره مریم _اصلی‌ترین عامل سختی‌های آزار دهنده◀️آیات 123 و 124 سوره طه از این فراز شریف چند مطلب فهمیده می‌شود: 1. اگر کسی از هدایتگران الهی که انسان را به سوی خدا و آن کمال مطلق هدایت می‌کنند پیروی کند؛ نه گمراه می‌شود و نه به مشقت و رنج می‌افتد. 2. اینکه به طور مطلق فرموده «گمراه و شقی نمی‌شود» می‌رساند که هم ضلالت و شقاوت دنیایی از او نفی شده هم آخرتی. 3. به جای اینکه بفرماید «و من لم یتبع هدای؛ و هر که هدایت مرا پیروی نکند» فرمود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی» تا به علت حکم اشاره کند و معلوم شود که علت تنگی معیشت در دنیا و کوری در روز قیامت، فراموش کردن خدا و اعراض از یاد او است. 4. آرامش غیر از آسایش است. آسایش راحتی تن است و آرامش راحتی جان. پیام آیه ناظر به سلب آرامش در صورت غفلت از یاد خداست؛ چون بسیارند کسانی که از یاد خدا اعراض کرده‌اند؛ اما غرق در ثروت و امکانات و آسایشند؛ ولی همان‌طور که می‌بینیم و آیه به آن اشاره دارد این افراد از آن آرامش روحی «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » بهره‌ای ندارند. 5. اصولاً تنگی زندگی بیشتر به خاطر کمبودهای معنوی و نبودن غنای روحی است، دلیل آن هم عدم اطمینان به آینده و ترس از نابود شدن امکانات موجود و وابستگی بیش از حد به جهان ماده است؛ ولی آن کس که به خدا ایمان دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همه این نگرانی‌ها در امان است.
۸ فروردین ۱۴۰۳
ختم مفهومی جزء 16.mp3
44.9M
🔸 جلسه شانزدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء شانزدهم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
۸ فروردین ۱۴۰۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه هفدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء هفدهم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
۹ فروردین ۱۴۰۳
🔴نکات کلی جزء 17 قرآن کریم سوره انبياء _وحی فعل یا ایجاد تمایل به کار خیر◀️آیه 73 سوره انبیاء _باید قدردان محافظين و دانشمندان نظامی باشیم◀️آیه 80 سوره انبیاء _ذکر یونسیه نسخه­ ای برای نجات همه مومنین◀️آیات 87 و 88 سوره انبیاء سوره حج _تصویری از لحظه وقوع قیامت◀️آیات 1 و 2 سوره حج _حالت توبه شکننان در قیامت◀️آیه 22 سوره حج _وعده حتمی خداوند برای دفاع از مومنین◀️آیه 38 سوره حج
۹ فروردین ۱۴۰۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه هجدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء هجدهم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
۱۰ فروردین ۱۴۰۳
🔴نکات کلی جزء 18 قرآن کریم سوره مومنون _تصور غلطی که سرمایه داران بی دین دارند. ◀️آیات 55 و 56 سوره مومنون _روش برخورد با بدی ها◀️آیه 96 سوره مومنون سوره نور _در اجرای حکم خدا دلسوزی نکنید. ◀️آیه 2 سوره نور _اینگونه انسان، آدم می شود. ◀️آیه 21 سوره نور _شاهدان همراه◀️آیه 24 سوره نور _چند دستور مهم به بانوان مسلمان◀️آیه 31 سوره نور
۱۰ فروردین ۱۴۰۳
🔴نکات کلی جزء 19 قرآن کریم سوره فرقان _افسوس‌های بی فایده◀️آیات 27 تا 29 سوره فرقان _بتی که پرستش آن بین ما رواج دارد. ◀️آیه 43 سوره فرقان _چقدر از مال خود را انفاق کنیم؟◀️آیه 67 سوره فرقان _راه تبدیل سیئات به حسنات◀️آیه 70 سوره فرقان خلاصه نظر علامه طباطبایی(ره) در چگونگی تبدیل سیئات به حسنات گناه آن اثری است که با ارتکاب نهی خدا در نفس ایجاد شده و در آن باقی می‌ماند. و نیز تا ذات کسی شقی و یا آمیخته به شقاوت نباشد، هرگز مرتکب عمل زشت و گناه نمی‌شود و گناه و اعمال زشت از آثار شقاوت و خباثت ذات آدمی است. حال اگر چنین ذاتی با توبه؛ ایمان و عمل صالح تبدیل به ذاتی طیب و طاهر و خالی از خباثت شد؛ لازمه این تبدیل این است که آثاری هم که در سابق داشت به نام گناه، با مغفرت و رحمت خدا مبدل به آثاری شود که با نفس پاک و طیب متناسب باشد و آن این است که عنوان گناه از آن برداشته شود و عنوان حسنه و ثواب به خود بگیرد. سوره شعراء _یک نفر کشت؛ اما خدا همه را عذاب کرد. ◀️آیت 156 تا 158 سوره شعراء پیامبرشان حضرت صالح (ع) به آن‌ها گفت این کاری به این شتر نداشته باشید که اگر آسیبی به او رساندید گرفتار عذابی سخت خواهید شد. اما آن‌ها گوش نکرده و آن شتر را کشتند و بعد که عذاب قطعی را دیدند پشیمان شدند که سودی به حالشان نداشت و عذاب آن‌ها را فراگرفت. نکته قابل توجه در این آیه این است که قاتل آن شتر فقط یک نفر بود؛ اما همان‌طور که ملاحظه می‌کنید خداوند متعال نفرمود «فعقرها احد منهم؛ یکی از آن‌ها شتر را کشت»؛ بلکه فرمود « فَعَقَرُوهَا » همه او را کشتند و بعد هم نفرمود فقط آن یک نفر عذاب شد بلکه فرمود همه آن‌ها به عذاب الهی گرفتار شدند . حال سوال این است که چرا خداوند گناه یک نفر را به همه نسبت داد و همه را گرفتار عذاب کرد؟ پاسخ این سوال را امیرالمؤمنین علیه‌السلام داده‌اند آن حضرت می‌فرماید: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا؛ ای مردم، جز این نیست که خشنودی و خشم است که مردم را بر محوری جمع می‌کند. همانا ناقه ثمود را یک نفر پی کرد و کشت؛ امّا عذاب خداوند همه را گرفت چون همگان به آن گناه رضایت دادند.◀️ نهج‌البلاغه خطبه 201
۱۱ فروردین ۱۴۰۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه نوزدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء نوزدهم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
۱۱ فروردین ۱۴۰۳
🔴نکات کلی جزء 20 قرآن کریم سوره نمل _سه شرط کلیدی برای استجابت دعا◀️(62- نمل) دو نکته ای که از آیه به دست می آید: 1. از شرایط استجابت دعا آن است که حال دعا کننده حال اضطرار باشد؛ یعنی تمام درهاى عالم اسباب به روى خود بسته ‏شده و كارد به استخوانش رسیده بیند و یقین داشته باشد تنها كسى كه مى‏تواند قفل مشكلات او را بگشاید و بن‏بستها را بر طرف سازد، تنها و تنها ذات پاك خداوند است و نه غیر او.تمام داشته های خود را نعمت و موهبت الهی بدانیم و در دل و با زبان بگوییم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ؛ هر نعمتی که داریم از خداست »و تلاش کنیم تا با مصرف آن نعمت در مسیری که رضای خدا در آن است شکر نعمتش را بجا آوریم که او وعده داده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ؛ اگر شکر نعمت را بجا آورید خدا افزونش می کند. »و این همان نکته نابی است که فکر قارونی با آن بیگانه است و از نتایجش محروم 2. سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد. سوره قصص _تعیین تکلیف برای خدا ممنوع!◀️(24- قصص) _عاقبت پیروی از دل◀️(50- قصص) _روح قارونی در فرهنگ ما◀️(78- قصص) سوره عنكبوت _ادعای ایمان، بی امتحان نمی ماند◀️آیات 1 و 2 سوره عنکبوت آیه هشدار به کسانی است که گمان می کنند به صرف گفتن شهادتین و ادعای ایمان از امتحان الهی و سختی های آن رسته اند و بی زحمت بهشت در انتظار آنهاست. این آیه خط بطلان بر چنین تصور غلطی کشیده و می فرماید: آیا مردم گمان كرده‏اند به صرف اینكه بگویند ایمان آوردیم دیگر با بلاها و مصیبت‏ها آزمایش نمى‏شوند؟ آزمایشى كه با آن آنچه در نهان دارند از صدق و كذب آشكار شود؟ این نوشته را با جمله ای معروف از شهید چمران(ره) که متناسب با این بحث است به پایان می بریم: «وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود.»
۱۲ فروردین ۱۴۰۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه بیستم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء بیستم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
۱۲ فروردین ۱۴۰۳
🔴نکات کلی جزء 21 قرآن کریم سوره عنکبوت _هدایتی که نصیب هر کس نمی شود◀️(69- عنکبوت) نکته قابل توجه اینکه هدایتی که در آیه آمده است از جنس هدایت ابتدایی که همه انسانها از آن برخوردارند نیست. هدایت ابتدایی همان نشان دادن راه در ابتدای کار است که این هدایت ابتدایی با فرستادن پیامبران و بیان احکام الهی در مورد تمام انسانها محقق می شود. سوره روم _عاقبت گنهکاری که توبه نکند.◀️(10- روم) _سیل و زلزله ای که ما می سازیم. ◀️(41- روم) چند نکته: 1. این آیه مخصوص به یك زمان و یا به یك مكان و یا به یك واقعه خاص نیست. در نتیجه مراد از « الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ » همان معناى معروف است كه همه روى زمین را در بر می گیرد. 2. این آیه ناظر به پیامد دنیوى گناهان و چشاندن اثر بعضى از آنها (نه همه آنها) در دنیاست و نسبت به عذاب و پیامدهای اخروى گناهان ساكت است. 3. اینكه فرمود: « بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ؛ بعض اعمالشان را» به این جهت است که خداوند متعال از بیشتر گناهان آنها صرف نظر كرد و فرمود: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ». 4. هر كار نادرست چه در مقیاس محدود و چه گسترده، عكس العمل نامطلوبى دارد مانند اینکه دروغ، سلب اعتماد مى‏كند و خیانت در امانت، روابط اجتماعى را بر هم مى‏زند و این همان رابطه گناه و فساد است که این آیه به آن اشاره دارد. 5. از روایات اسلامى استفاده مى‏شود كه آثار شوم بسیارى از گناهان، حداقل از نظر طبیعى شناخته شده نیست؛ مثلا در روایات آمده است: قطع رحم، عمر را كوتاه و خوردن مال حرام، قلب را تاریك و زنا سبب کوتاهی عمر و کمی روزى می شود. _عده ای که امیدی به هدایتشان نیست.◀️(53- روم) _احترام همیشه؛ اما اطاعت تا مرز حرام◀️ (15- لقمان) از این آیه دو دستور مهم درباره رفتار با والدین دیده می شود: 1. اطاعت از پدر و مادر تا جایی رواست که نافرمانی خدا نشود. پس اگر پدر یا مادری انسان را امر به ترک واجب یا انجام معصیتی کردند انسان حق ندارد و نباید به حرف آنها گوش دهد. 2. احترام به پدر و مادر زمان و مکان نمی شناسد. بر همه لازم و واجب است که در همه حال آنها را تکریم کند و احترام بگذارد حتی در آن لحظه ای که آنها او را به ترک واجب یا انجام معصیتی امر کرده اند و سر باز می زند هم نباید کم ترین بی احترامی نسبت به آنها کند. _یکی از دلایل عذاب در دنیا◀️(21- سجده)
۱۳ فروردین ۱۴۰۳
🔴نکات کلی جزء 22 قرآن کریم سوره احزاب _تاثیر شخصیت در تشدید عذاب و افزایش ثواب◀️(30,31- احزاب) _با ناز و عشوه حرف نزنید!◀️(32- احزاب) _اظهار نظر در حکم خدا ممنوع!◀️(36- احزاب) _چند توصیه برای مهمانی◀️(53- احزاب) در این آیه توصیه هایی برای رفتن به میهمانی وجود دارد که قابل توجه است: 1. بی اجازه و دعوت به خانه کسی نرویم. 2. اگر برای صرف غذایی دعوت شده ایم؛ زودتر نرفته و در آنجا منتظر غذا ننشینیم. 3. پس از صرف غذا سریعتر بلند شده و آنجا را ترک کنیم.آیه ای که بر رعایت حجاب تاکید کرد. و... _دفاع از کرامت واقعی زن◀️ (59- احزاب)
۱۴ فروردین ۱۴۰۳