eitaa logo
دارالقرآن مدرسه علمیه محمودیه کرمان
184 دنبال‌کننده
220 عکس
24 ویدیو
33 فایل
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا (سورة الاسراء، آیه ۸۲) ________ برنامه های قرآنی و حدیثی (واحد قرآن و حدیث پایگاه بسیج شهید توکلی)
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه سیزدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء سیزدهم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه چهاردهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء چهاردهم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلی جزء 14 قرآن کریم _محفوظ بودن قرآن با وعده ی خدای رحمان◀️آیه 9 سوره حجر _عصاره فراز ایات 16-25:ای پیامبر خدایی که اسمان زیبا را از شر شیاطین محافظت میکند، و نعمات و نباتات مختلف در زمین را برای شما پدید اورده، باد و باران می فرستد و شما را حیات و ممات و روزی می بخشد همه را در قیامت محشور خواهد کرد. _عصاره سیاق آیات49 -84: ای پیامبر به بندگانم بگو که خدا ضمن رحیم و غفور بودن، عذاب دردناک نیز دارد. نزول فرشتگان بر ابراهیم و عطای فرزند علیرغم پیری و نازایی او و همسرش نمونه ای از رحمت خداست. عذاب هلاکت بار مجرمین قوم لوط ،اصحاب ایکه و اصحاب حجر نشانه ای از عذابهای دردناک خدا ست برای هوشیاران و ایمان اورندگان. خدا به عدل و احسان امر میکند. اوامر مغایر عدل و احسان، منسوب به خدا نیست. _منابع اصلی هر چیز نزد خداست. ◀️آیه 21 سوره حجر بنابراین آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزی‌ها نیز به مقدار حساب شده‌ای از طرف خدا نازل می‌گردد. _کسانی که شیطان کاری با آن‌ها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند. ◀️آیات 39 تا 41 سوره حجر ابلیس به خدا عرض کرد: پروردگارا حال که مرا [به دلیل سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و] به کیفر گمراهی محکوم کردی من نیز برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که خالص شده تو هستند. خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهده‌ی من‌ که تو هیچ‌گونه تسلط و قدرتی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که شخصاً بخواهند از تو پیروی کنند. _تنها گروهی که از رحمت پروردگار نا امیدند.◀️آیه 56 سوره حجر چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش ناامید می‌شود؟! مخلصین کسانی هستند که ابتدا ایشان خود را برای خدا خالص کردند آنگاه خدا هم آنان را برای خود خالص گردانید؛ یعنی غیر خدا کسی در آن‌ها سهم و نصیبی ندارد و در دل‌هایشان محلی که غیر خدا در آن منزل کند باقی نمانده است و آنان جز به خدا به چیز دیگری اشتغال ندارند آیه چنین می‌فهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است.زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناخته‌اند و پی به قدرت بی‌پایانش نبرده‌اند؛ خدایی که از ذره‌ای خاک، انسانی چنین شگرف می‌آفریند و از نطفه‌ای ناچیز، فرزندی برومند به وجود می‌آورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار می‌نشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل می‌کند، چه کسی می‌تواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟! _اگر خدا نمی‌خواست ما این کار را نمی‌کردیم!!◀️آیه 35 سوره نحل این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان می‌راندند. در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام می‌دادند به دو گروه عمده تقسیم می‌شدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آن‌ها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنت‌های باستانی تمسک می‌جستند. دسته دوم علما و اندیشمندان آن‌ها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند: اگر خدا راضی به این کارها و باورهای ما نبود با قدرتی که دارد جلوی ما را می‌گرفت و ما را از آن‌ها باز می‌داشت اما همین‌که مانع ما نشده و ما آزادانه به آن مشغولیم این خود بهترین دلیل است بر اینکه خداوند از اعمال و عقاید ما رضایت کامل دارد و این امور جایز است. این شبهه که از آن برای تایید هر انحراف در هر زمانی استفاده می‌شود امروز هم با ادبیات روز در بین عده‌ای رواج دارد و منتشر می‌شود.
_خدا به عدل و احسان امر میکند. اوامر مغایر عدل و احسان، منسوب به خدا نیست. ◀️آیه 90 سوره نحل در حقيقت‏خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى ‏دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى ‏دارد به شما اندرز مى ‏دهد باشد كه پند گيريد . _سخن گفتن حکیمانه و نیکو◀️آیه125 سوره نحل خداوند در این آیه روش تبلیغ و موعظه احسن را به پیامبر یاد آوری میکند. مکارم: با حكمت و اندرز نيكو به سوي راه پروردگارت دعوت نما، و با آنها به طريقي كه نيكوتر است استدلال و مناظره كن،گرسنگی و ترس و اضطراب از نتایج ناسپاسی نعمتهاست. _گرسنگی و ترس و اضطراب از نتایج ناسپاسی نعمتهاست.◀️آیه 112 سوره نحل فولادوند: و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود [و] روزيش از هر سو فراوان مى ‏رسيد پس [ساكنانش] نعمتهاى خدا را ناسپاسى كردند و خدا هم به سزاى آنچه انجام مى ‏دادند طعم گرسنگى و هراس را به [مردم] آن چشانيد _بار گناه منحرف شدگان، بر عهده رهبران و سران ناآگاه است. جمله معروف زیر را شنیده اید:وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى:هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نمي‏كشد،اما در سوره نحل ایه 25 یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان، در گناه دیگران هم شریک هستند.اینها کسانی اند که بدون داشتن اگاهی و دانش کافی به یک موضوع، صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند:آمرزش و رحمت خدا با توبه و جبران گذشته _آمرزش و رحمت خدا با توبه و جبران گذشته◀️آیه119سوره نحل با این حال پروردگار تو کسانی را که از روی نادانی مرتکب گناه شده ، سپس بعد از آن توبه نموده و کار شایسته کرده اند ، آری پروردگار تو آنان را پس از توبه شان می آمرزد و بر آنان رحمت می آورَد .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه پانزدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء پانزدهم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ الدر المنثور برای این آیه چنین شأن نزول نوشته است که: «طبقه اشراف مدینه به پیامبر اکرم فشار می‌آوردند که اگر می‌خواهی با تو همراهی کنیم، باید از مومنان فقیری همچون سلمان و ابوذر کناره‌گیری کرده و آنها را در مجالس خودت راه ندهی» خداوند این آیه را نازل کرد و به پیامبر دستور داد که در برابر فشارهای آنها استقامت کند چون که معیار ارزش‌ انسانها ثروت و پست ظاهری نیست بلکه مقدار با خدا بودن آنهاست. 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلی جزء 15 قرآن کریم _ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود.◀️آیه 7 سوره اسراء _دوام وضعیت فعلی بسته به عملکرد شماست.◀️آیه 8 سوره اسراء _اگر شما برگردید ما هم بر می گردیم. این فراز در واقع هشدار به کسانی است که پس از مدتها سرکشی و تحمل عذابهای الهی به راه راست برگشته و از رحمت حق برخوردار گشته اند. در این خطاب تهدید می شوند که اگر دوباره به همان وضعیت سابق باز گردند خدا نیز دست از عنایت خود کشیده و به مانند گذشته با آنها رفتار خواهد کرد.اما می توان از این جمله به یک قانون کلی تر هم دست یافت و آن اینکه هر ملت و جمعیتی که تغییر رویه دهند چه به سمت ارزشهای دینی و چه به سمت رذایل نفسانی خداوند نیز نسبت به آنها تغییر رویه می دهد. اگر نور به ظلمت روند خدا نیز رحمت و عنایت خاصه خود را به روی آنها قطع کرده و با غضب و عذاب با آنها برخورد می کند و اگر از ظلمت خارج و وارد نور شوند عذاب خود را از آنها رفع و درهای رحمتش را به روی آنها می گشاید. _پاسخ خدا به کسی که دنیا می خواهد و کسی که به دنبال آخرت است.◀️آیه 20 سوره اسراء _چه کسانی برادران شیطانند؟◀️آیات 26و 27 سوره اسراء _بهترین سخن را بگویید تا شیطان میان شما فتنه انگیری نکند.◀️آیه 53 سوره اسراء خداوند در سوره اسراء به پیامبر دستور میدهد که به بندگانم بگو که سخن احسن را بر زبان برانند. _چرا برخی نمی توانند گناه را ترک کنند؟◀️آیه62 سوره اسراء _قرآن با دو تاثیر متضاد◀️آیه 82 سوره اسراء _ریشه بی باوری انسانها به آخرت در چیست؟ ◀️آیات 11تا21 سوره کهف _در بیان تصمیماتت حتماً جمله «ان شاء اللّه» را بگو◀️آیه 23 سوره کهف در آیه 23 سوره کهف، خداوند به پیامبر اسلام، نکته جالبی را تذکر میدهد:و هرگز در مورد کارى نگو: «من فردا آن را انجام مى دهم»مگر این که خدا بخواهد و هر گاه فراموش کردى، (جبران کن) و پروردگارت را به خاطر بیاور و بگو: «امیدوارم که پروردگارم مرا به راهى روشن تر از این هدایت کند»! _آموزش توحید و مفهوم شرک◀️آیات 34 تا 39 سوره کهف در سوره کهف مفهوم ظریفی از شرک بکار رفته است. این سوره، اولین سوره ایست که بطور مبسوط به شرک پرداخته است. آیات 34-36 و38و42و39 نشان میدهد که صاحب باغ با اتکا بر اموال و اولاد و سایر امکانات مادی خود، از قدرت خدا در اداره امور غفلت کرد و همه امور را به برنامه ریزی خود و متکی به امور عادی و تحت کنترل میدید. اما وقتی با یک بلای اسمانی شبانه باذن خدا ثمره اش از دست رفت و در برابر این اعمال ولایت خدا، یاوری نداشت؛ متوجه شد که او این عوامل را باشتباه و غفلت شریک و جایگزین خداوند در تدبیر امور کرده غافل از اینکه حتی اداره امور روزمره و عادی جهان هم با اذن او استمرار می یابد. _عصاره فراز ایات 27-47: ای پیامبر با ذکر این دو مثال بگو مال و فرزند و خدم و حشم، زینت زندگی دنیا و فناپذیر هستند. تفاخر و اتکا به آنها و فراموشی از موثر اصلی جهان، که غالب بر همه چیز است، شرک به ربوبیت خدا و مایه خسران بوده و انجام عمل صالح برای رب مقتدر واحد، ماندگار و نجات دهنده است. _نکته جالب آنکه در هر چهار داستان ذکر شده در سوره کهف(اصحاب کهف، از دست رفتن محصولات باغ، داستان موسی و خضر و داستان ذوالقرنین) اعمال ولایت و ربوبیت خدا بطرق خارق العاده از طریق بندگان و سایر مخلوقات خود و تامین اسباب و علل مورد نیاز که گاها خارج از محاسبه و تحلیل بشر است، مشاهده میشود.
🔴نکات کلی جزء 16 قرآن کریم _جزء شانزدهم قران از ایه 76 تا 110 سوره کهف و سوره های مریم و طه را شامل میشود. سوره های مریم و طه بنابر جدول ترتیب نزول سوره های تالیفی این نگارنده،پشت سرهم و در مرحله پنجم نزول قراردارند. در این مرحله دعوت پیامبر اشکار و فراگیر شده و جمعی از اهل ایمان شکل یافته اند. این دو سوره حاوی پیامهایی در تایید و تثبیت پیامبر و این تازه مسلمانان هست. و در سوره مریم اولین بار وظیفه بشارت مومنان برای پیامبر بکار رفته است.(در سوره های قبل تنها مذکر و منذر بود) از نکات جالب مشترک این دو سوره تاکید بر صلاه است.در سوره طه برای نخستین بار ،مسلمانان و پیروان پیامبر مامور به صلاه میشوند. در سوره طه دستور خدا به حضرت موسی (ع) برای نماز و سپس در سوره مریم ،مکلف بودن سایر انبیا به صلاه نیز بیان شده است. _مأموریت عجیب دو پیامبر◀️آیه82 سوره کهف _زیانکارترین انسان‌ها چه کسانی‌اند؟◀️آیات 103 و 104 سوره کهف _خدا عنایت می‌کند؛ اما تو هم تکانی بخور! ◀️آیه 25 سوره مریم _راه محبوب شدن در بین مردم◀️آیه 96 سوره مریم _اصلی‌ترین عامل سختی‌های آزار دهنده◀️آیات 123 و 124 سوره طه از این فراز شریف چند مطلب فهمیده می‌شود: 1. اگر کسی از هدایتگران الهی که انسان را به سوی خدا و آن کمال مطلق هدایت می‌کنند پیروی کند؛ نه گمراه می‌شود و نه به مشقت و رنج می‌افتد. 2. اینکه به طور مطلق فرموده «گمراه و شقی نمی‌شود» می‌رساند که هم ضلالت و شقاوت دنیایی از او نفی شده هم آخرتی. 3. به جای اینکه بفرماید «و من لم یتبع هدای؛ و هر که هدایت مرا پیروی نکند» فرمود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی» تا به علت حکم اشاره کند و معلوم شود که علت تنگی معیشت در دنیا و کوری در روز قیامت، فراموش کردن خدا و اعراض از یاد او است. 4. آرامش غیر از آسایش است. آسایش راحتی تن است و آرامش راحتی جان. پیام آیه ناظر به سلب آرامش در صورت غفلت از یاد خداست؛ چون بسیارند کسانی که از یاد خدا اعراض کرده‌اند؛ اما غرق در ثروت و امکانات و آسایشند؛ ولی همان‌طور که می‌بینیم و آیه به آن اشاره دارد این افراد از آن آرامش روحی «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » بهره‌ای ندارند. 5. اصولاً تنگی زندگی بیشتر به خاطر کمبودهای معنوی و نبودن غنای روحی است، دلیل آن هم عدم اطمینان به آینده و ترس از نابود شدن امکانات موجود و وابستگی بیش از حد به جهان ماده است؛ ولی آن کس که به خدا ایمان دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همه این نگرانی‌ها در امان است.
ختم مفهومی جزء 16.mp3
44.9M
🔸 جلسه شانزدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء شانزدهم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه هفدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء هفدهم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلی جزء 17 قرآن کریم سوره انبياء _وحی فعل یا ایجاد تمایل به کار خیر◀️آیه 73 سوره انبیاء _باید قدردان محافظين و دانشمندان نظامی باشیم◀️آیه 80 سوره انبیاء _ذکر یونسیه نسخه­ ای برای نجات همه مومنین◀️آیات 87 و 88 سوره انبیاء سوره حج _تصویری از لحظه وقوع قیامت◀️آیات 1 و 2 سوره حج _حالت توبه شکننان در قیامت◀️آیه 22 سوره حج _وعده حتمی خداوند برای دفاع از مومنین◀️آیه 38 سوره حج
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه هجدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء هجدهم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran