🔻دنبال این هستیم که خودمان را با مخاطب عام همراه کنیم
📌گفتگوی مجلۀ شیرازه کتاب با محمدصادق علیزاده؛ سردبیر قفسۀ کتاب:
🔹قفسۀ کتاب چطور شروع شد و به اینجا رسید؟ علیزاده با چه دورنما و هدفی وارد گروه قفسۀ کتاب شد؟ مهمترین ویژگی هفتهنامۀ قفسه کتاب از نظر شما چیست؟
قفسۀ کتاب را آقای حسام آبنوس قبل از من تشکیل داد و بنیانگذاری کرد. زحمات اصلی را ایشان کشیدند. انرژی و زمانی که برای راهاندازی یک کار لازم است، خیلی بیشتر است از زمانی که یک فرد دیگر کار آماده را تحویل میگیرد. این مجموعه بعد از تقریباً دو سال راه افتاد و سیکل طبیعی خودش را پیدا کرده بود که تحویل من داده شد. آن زمان که قفسۀ کتاب راهاندازی شد، من دبیر فرهنگی روزنامۀ جامجم بودم و دورادور و تا جایی که در جریان بودم، تصمیم مدیرمسئول روزنامه این بود که جامجم بهعنوان یکی از روزنامههای کثیرالانتشار، یک پلاس و افزودۀ محتوایی با موضوع کتاب و کتابخوانی داشته باشد. بعد از تصمیماتی که گرفته شد، این افزودۀ محتوایی به شکل هفتهنامه طراحی شد. بعد از تقریباً دو سال فعالیت و بنا بر تصمیم خود مجموعه و البته تمایلات خود آقای آبنوس مبنی بر اینکه یک گروه و فکر جدید بیاید، ضمیمۀ هفتگی به بنده واگذار شد؛ اما اصل کار را یک گروه باانگیزه و کتابخوان و بانشاط جلو میبرد و فقط اسم بیرونی کار به نام بنده است.
اولاً قفسۀ کتاب یک ضمیمۀ تخصصی کتاب است؛ اما نباید از یاد ببریم که جامجم رسانهای است با مختصات خاص. روزنامۀ جامجم به نسبت سایر رسانهها و روزنامههای کشور، از روزنامههای کثیرالانتشاری محسوب میشود که مخاطب عام دارد. طبیعتاً باید نکاتی را در انتخاب و پرداخت سوژه، حرفزدن و ادبیاتمان برای کتاب و کتابخوانی، نوع، فضا و گفتمان و حتی فرم و صفحهآرایی مدنظر داشته باشیم؛ چراکه با مخاطب عام صحبت میکنیم و میخواهیم نظر او را جلب کنیم؛ مخاطبی که روزانه درگیر مشکلات متعدد ومتنوعی است. بهخصوص در این شرایط اقتصادی که فشارش دوچندان است، خیلی نمیشود نسخههای از بالا به پایین پیچید. طبیعتاً باید مقداری از آن فرهیختگی و حس فرهیختهپنداری که اکثر فعالان حوزۀ کتاب دارند، فاصله بگیریم و با مخاطب عام همراه شویم. تلاش ما این است و امیدواریم به نتیجه برسیم.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻دنبال این هستیم که خودمان را با مخاطب عام همراه کنیم/۲
📌گفتگوی مجلۀ شیرازه کتاب با محمدصادق علیزاده؛ سردبیر قفسۀ کتاب:
🔹به نظر شما، نقطۀ ایدئال قفسۀ کتاب و کلاً مجلاتی که در راستای فرهنگ کتاب و کتابخوانی فعالیت میکنند، کجاست؟
نقطۀ ایدئال یک شکل خاص هندسی نیست که ثابت باشد. مخاطب شما کیست؟ در چه سنی قرار دارد؟ در کدام طبقۀ اجتماعی قرار دارد؟ آقاست یا خانم؟ متأهل است یا مجرد؟ فرزند دارد یا نه؟ روستایی است یا شهری؟ متناسب با اینکه مخاطب هدف شما در نسبت با هرکدام از این پارامترها چه جوابی بدهد، این نقطۀ ایدئال بالا و پایین میشود. طبیعتاً نشریهای مثل ضمیمۀ قفسۀ کتاب که مخاطبش، مخاطب عام کوچه و بازار است، ایدئال متفاوتی دارد با نشریهای که مثلاً نخبگانیتر یا فرهنگیتر یا سیاسیتری فعالیت میکند. چرا؟ چون مختصات هدف این نشریه با روزنامهای مثل جامجم و حتی ضمیمۀ قفسۀ کتاب متفاوت است. چون مختصات و شرایط و ویژگی مخاطبش متفاوت میشود، طبعاً نقطۀ ایدئالش هم متفاوت میشود.
در یک بیان کلی، فصل مشترک این است که آن مجله بتواند نیازمندیهای مخاطبی را که انتخاب کرده است، تأمین کند. آن مخاطب هدف هم در حوزۀ مطالعاتیاش و در حوزۀ طبقاتی فکری و فرهنگیاش، بهمرور زمان به آن نشریه اعتماد پیدا کند و در زمینۀ انتخاب و معرفی کتاب، آن نشریه و رسانه را امین تشخیص بدهد.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻برگزیدگان جایزه جلال معرفی شدند
🔹 آیین پایانی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد روز سهشنبه دوازدهم بهمنماه ۱۴۰۰ در تالار وحدت، با حضور تعداد محدودی از میهمانان و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد و طی آن برگزیدگان نهایی چهار بخش اصل توی «رمان و داستان بلند»، «داستان کوتاه»، «مستندنگاری و نقد ادبی»، «بهترین ویراستاران» معرفی و نیز برگزیدگان بخش «نگاه دیگر» به عنوان بخش ویژه تقدیر شدند.
🔹 رضا جولایی برای نگارش «ماه غمگین، ماه سرخ» و سیدمیثم موسویان برای نگارش «بینام پدر» به عنوان شایستگان تقدیر بخش رمان و داستان بلند معرفی شدند.
🔹 محمداسماعیل حاجیعلیان برای نگارش «ساعت دَنگی» و احمدرضا امیری سامانی برای نگارش «قدیس دیوانه» به عنوان شایستگان تقدیر بخش داستان کوتاه معرفی شدند.
🔹 هدایتالله بهبودی برای نگارش «رضانام تا رضاخان» و میثم امیری برای نگارش «داغ دلربا» به صورت مشترک برگزیده معرفی شدند.
🔹 محمدرضا فارسیان و فاطمه قادری نیز برای نگارش «آلبر کامو در ایران» به عنوان شایسته تقدیر بخش نقد ادبی معرفی شدند.
🔹 در چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد بخشی به عنوان بخش ویژه (نگاهی دیگر) طراحی شده و کتابهای «تشریف» نوشته علیاصغر عزتیپاک، «حاججلال» نوشته لیلا نظری گیلانده، «سبز-آبی» نوشته سعید تشکری باغدار، «سلولهای بهاری» نوشته بهنام باقری و «کوهستان آتش» نوشته گلعلی بابایی که هرکدام از منظری خلاقانه و خاص بودند به عنوان برگزیدگان این بخش #جایزه_جلال_آل_احمد معرفی شدند.
🔹در بخش جنبی جایزه ویرایش کتاب به اندیشه قدیریان برای ویرایش «آلبر کامو در ایران»، حسین علینقی برای ویرایش «بابا رجب»، اکرم دژ هوست گنک برای ویرایش «ساعت دنگی» و مجتبی موحدیان برای ویرایش «سلول بهاری» تعلق گرفت.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
▪️باخبر شدیم در آستانۀ ورود به ما رجبالمرجب پدر بزرگوار حجتالاسلاموالمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دار فانی را وداع گفتند.
▪️ مجمع ناشران انقلاب اسلامی ضمن تسلیت به ایشان، از خدای متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان ایشان صبر و پاداش مسئلت مینماید.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻مبلغ جایزه جلال افزایش یافت
🔹مبلغ جایزه برگزیدگان و شایستگان تقدیر چهاردهمین دوره جایزه جلال آلاحمد با پیشنهاد معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش پیدا کرد. با توجه به اینکه میزان جایزه ادبی جلال آلاحمد در دورههای پیشین کاهش پیدا کرده بود، در چهاردهمین دوره این جایزه به پیشنهاد یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأیید محمدمهدی اسماعیلی رئیس هیئت امنای جایزه ادبی جلال آل احمد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتقا پیدا کرد.
🔹از این رو مبلغ جایزه برگزیدگان چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد از ۱۵۰ میلیون تومان در دوره پیش، به ۲۵۰ میلیون تومان و مبلغ جایزه شایستگان تقدیر این دوره نیز از ۳۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻کتاب «بایسته های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» منتشر شد
🔹کتاب «بایسته های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» اثر محمدباقر نادم از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا تهیه و به همت #مؤسسه_بوستان_کتاب در ۳۳۱ صفحه منتشر شد.
🔹این اثر، جزو اولین منابع جامعی به حساب میرود که آداب و مهارتهای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت را به صورت مبسوط و کاربردی در اختیار مبلغان و راویان روحانی قرار میدهد. روشها و مهارتهای تدوین شده در این مجموعه، بر اساس یافتهها تجربهها و تدریس اساتید مؤسسه روایت سیره شهدا در دورههای آموزش روایتگری گردآوری شده است. کتاب حاضر در صدد آموزش بایدها و نبایدهای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت و بایستههای روایتگری میباشد.
🔹مجموعه حاضر با بهرهگیری از منابع علمی و تجربه عملی راویان روحانی طی اعزامهای مختلف به محافل شهدای مناطق جنگی و کاروانهای زیارتی راهیان نور تدوین شده است.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻روزهای بهمن ۵۷ را در «یک روایت معتبر» دنبال کنید
🔹مجموعه ۲۱ جلدی «یک روایت معتبر» بازخوانی روایت اشخاص، وقایع و اماکن ویژه و مهم مرتبط با تاریخ انقلاب اسلامی است که به کوشش جمعی از نویسندگان به نگارش درآمده و توسط #انتشارات_به_نشر منتشر شده است.
🔹«یک روایت معتبر» شامل کتابهایی کم حجم و اثر خواندنی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران و روایت روزها و سالهایی است که بر مردم و میهن ما گذشته است، گذشتهای که مرور آن چراغی برای راه آینده و اهتزاز پرچم اسلام است.
🔹این مجموعه درباره وقایع، اماکن و اشخاص مرتبط با انقلاب اسلامی است. مجموعه مطالبی که در این کتابها ذکر شده، براساس مستندات موجود در کتابها، اسناد، مصاحبهها، فیلمها و عکسهاست و هر کدام از کتابهای این مجموعه توسط یک نویسنده یا محقق تهیه شده است.
🔹مجموعه ۲۱ جلدی «یک روایت معتبر» با طراحی و دبیری مهران عباسیصفا همراه با نظارت علمی محمدحسن روزیطلب و مشاور تحقیق محمد قاسمیپور هر جلد در هزار نسخه توسط انتشارات آستان قدس رضوی (بهنشر) منتشر شده است.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻کتاب "لیلی ۱۰۰۳" منتشر شد/ رمانی با حال و هوای دوران مبارزات انقلاب اسلامی
🔹رمان "لیلی ۱۰۰۳" با موضوع حال و هوای مبارزات دوران انقلاب اسلامی، به قلم «زینب امامی نیا» که توسط #انتشارات_حماسه_یاران به چاپ رسیده، در قم منتشر شد. این کتاب که در ۲۶۴ صفحه به چاپ رسیده، روایتی از روزگار زنی است که رژیم پهلوی زخمهای التیام نایافتنی بر تن زندگیش نشانده، روایتی از روزهای تلخ و دردناک فروردین و خرداد سال ۱۳۴۲.
🔹در این داستان از زنانی روایت میشود که دست در دست هم جان دهها نفر از مردان و زنانی را که قرار است در دام ساواک گرفتار شوند، نجات داده و به آغوش خانواده برمیگردانند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻جرعهجرعه محبت حقیقی
📌نگاهی به زندگی پرفرازونشیب مرحوم محمدسرور رجایی:
🔹تولد در روز استقلال
زندهیاد سرور رجایی متولد ۲۸مرداد۱۳۴۸ در کابل بود. ۲۸ مرداد نهتنها در ایران، که در افغانستان نیز روز خاصی است. این روز را «روز استقلال افغانستان» مینامند.
🔹از کودکی عشق به کتابهای ایرانی داشت
وی دربارۀ کتابهایی که در آن دوران مطالعه میکرد نیز چنین گفته بود: «در دوران کودکی، بیشترِ کتابهای جنایی را که در ایران چاپ میشد، میخواندم. آثار امیر عسیری و پرویز قاضیسعید از کتابهای محبوبم بود؛ اما رفتهرفته به آثار حوزۀ مقاومت و مبارزاتی علاقهمند شدم و آثاری چون جمیله بوپاشا و مجلههای ایرانی را که پیش از انقلاب به کابل میآمد، میخواندم. من پولی برای خرید آنها نداشتم. پدرم روزی دو افغانی به من پول توجیبی میداد و من تا یک هفته، آن را جمع میکردم و یک مجلۀ ایرانی را ده افغانی میخریدم. وقتی میخواندم و تمام میشد، آن را هشت افغانی به همان مجلهفروش میفروختم و دو افغانی دیگر روی آن میگذاشتم تا مجلۀ دیگری بخرم و بخوانم. به مطالعهکردن حریص بودم.»
🔹ایران و جرقههای نوشتن
زندگی جهادی سرور رجایی حب ایران اسلامی و رهبر فرزانهاش را دلش کاشت. او گفته است که نخستین جرقۀ نوشتن در حوالی ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۹ در وجود او زده شد.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻پرفروش های انتشارات شهید کاظمی در نمایشگاه مجازی کتاب
🔹انتشارات شهید کاظمی با بیش از ۴۵۰ عنوان کتاب در این دوره نیز افتخار حضور در کنار علاقهمندان به دنیای کتاب را داشته و با حضور و استقبال گرم عزیزان مشتاق مواجه شد. در این میان، حدود ۸۰ عنوان از کتابها در سال ۱۴۰۰ تولید شده است که استقبال مخاطبین از برخی از آنها بیشتر بوده است و در لیست پرفروشهای دومین نمایشگاه مجازی تهران در بهمن ماه امسال قرار گرفته است که در ذیل گزارش به معرفی آن میپردازیم.
یادت باشد | اثر محمدرسول ملاحسنی
برای زین أب | اثر سمیه اسلامی
سربلند | اثر محمد علی جعفری
شهید نوید| اثر مرضیه اعتمادی
تو زودتر بکش | اثر وحید خضاب
۲۰۴۰ | اثر محمد قنبری
مار و پله | اثر فائقه سادات میرصمدی
نفوذ در موساد | اثر سید مهدی نورانی
کار باید تشکیلاتی باشد | اثر محمود زارعی
زندگی به سبک جهادی | اثر محمد رستمی
توقف ممنوع | اثر اسماء حیدری
تربیت انسانی، تمدن اسلامی | اثر وحید حسنی هنزایی
درگاه این خانه بوسیدنی است | اثر زینب عرفانیان
مربعهای قرمز | اثر زینب عرفانیان
ملا صالح | اثر رضیه غبیشی
غواصها بوی نعنا میدهند | اثر حمید حسام
دکل | اثر روحالله ولی ابرقویی
ناتا | اثر زهرا باقری
پر خو | اثر شبنم غفاری حسینی
فقط بیا | اثر فاطمه دانشور جلیل
حاج احمد | اثر محمد حسین علی جان زاده
خط مقدم | اثر فائضه غفارحدادی
راض بابا | اثر طاهره کوه کن
شمرون کُناردون | اثر سارا عرفانی و مریم السادات علویان
ذوالشهادتین امام | اثر محمد حسن روزی طلب
ردپای نور | اثر سید عبدالرضاهاشمی ارسنجانی
در جست و جوی مهتاب | اثر حسین قرایی
گفتم اعتماد نکنید | اثر حسین ایزدی
حقایق پیرامون انجمن حجتیه | اثر رضا اکبری آهنگی
تبار انحراف | اثر مهدی طائب
خون دل | اثر جواد موگویی
مهربانتر از مادر | اثر سید حمیدرضا برقعی
طنز المثلها | اثر غلامرضا حیدری ابهری
برنده واقعی | اثر زینب سوداچی و طیبه مهرانپور
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻فرهنگ نیازمند احیاست
📌گفتوگو با رحیم مخدومی؛ مدیرمسئول مجمع ناشران دفاع مقدس:
🔹 تشکلهای فرهنگی همچون مجمع ناشران دفاع مقدس یا سایر انجمنها، چگونه میتوانند به دولتها و بهخصوص به دولت سیزدهم در حوزۀ فرهنگ کمک کنند؟
یکی از امتیازاتی که این تشکلها دارند، این است که اجماعی بین صنفهای همسو شکل دادهاند و به نیروی بالقوۀ قوی تبدیل شدهاند. این تشکلها کار را برای دولتمردانی که شاید باید هزینههایی را صرف میکردند تا به چنین نیروی تجمیعشدۀ بالقوه و آزمونپسداده و آمادهبهکاری برسند، آسان کردهاند. این راه را این تشکلها طی کردهاند و آمادگی برداشتن بارهای سنگین را دارند. فعالان انفرادی و حقوقی توان محدودی دارند؛ اما وقتی دور هم جمع شوند و اندیشهها و سلایق و استعدادهای مختلف کنار هم قرار گیرند، میتوانند کارهای سنگینی را پیش ببرند و در سطح وسیع فعالیت کنند. مثلاً مجمع ناشران دفاع مقدس این توان را دارد که جریان ادبی دفاع مقدس کشور را پیش ببرد. این جریان ابتدا نیاز به رصد اولیه دارد تا نیازسنجی شود که در حوزۀ ادبیات دفاع مقدس، چه در بخش داخل و چه در بخش بینالملل، احتیاجات جامعهمان در گروههای سنی مختلف چیست.
ابتدا باید شناسایی و بعد اقدام کرد که معمولاً این کار انجام نمیشود و غالباً هرکسی یک گوشۀ کار را با توجه به افق دید خودش تشخیص و انجام میدهد. این یعنی کار رها است؛ چون متولیان فرهنگی از این موضع نگاه نکردند که شرایط جامعه را بشناسند و بر اساس آن تصمیم بگیرند.
🔹وزارت ارشاد چگونه باید از تشکلهای فرهنگی حمایت و به آنها کمک کند؟
وزارت ارشاد در خصوص ادبیات دفاع مقدس وظیفهای دارد. با توجه به رهنمودهای کثیر رهبر معظم انقلاب در حوزۀ ادبیات دفاع مقدس، طبیعتاً مسئولیتی سنگین بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول میشود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاقهمند است که این دین را ادا کند. دولتهای قبلی هم کموبیش به این موضوع توجه داشتند؛ اما این دین ادا نمیشد. این دین وقتی ادا میشود که بتوانیم فرهنگ دفاع و مقاومت و ایثار و شهادت را از پشت خاکریزهای دهۀ شصت دفاع مقدس، به داخل زندگی و در کوچه و بازار بیاوریم و تبدیل به سبک زندگی شود. لازمهاش کار است. لازمهاش این است در زمینهها و قالبهای مختلف این کارها انجام شود.
ما به نیروهای توانمند نیاز داریم. پس بخش آموزش وسط میآید؛ یعنی وزارت ارشاد باید در طول این همه سال فکری برای این میکرد که هنرمندان متعددی را در زمینههای مختلف هنری پرورش دهد. نه اینکه هرکسی خودجوش طبق ذوقش فعالیت کند. جدای از این، دربارۀ ترجمه آثار، رهبر معظم انقلاب بارها نکاتی را بیان فرمودند که آثار خوب توانایی صدور انقلاب را دارد. حضرت آقا میفرمایند با همین کتابها میشود انقلاب را صادر کرد؛ کمااینکه با تلاشهایی که بعضی از این تشکلها انجام دادند، ما تأثیراتش را آن طرف دیدیم. این کتابها ترجمه شده و به بسیاری از این کشورها رفته است. ارشاد باید بازار جهانی را درست شناسایی کند.
یکی از آمال و آرزوهای رهبر معظم انقلاب، تألیف جنگ و صلح ایران و هشت سال دفاع مقدس است که این را خیلی سال پیش گفتند. چهکسی باید به فکر این موضوع باشد؟ در حوزۀ شخصیتهای انقلاب، والاترین شخصیت انقلاب بنیانگذار انقلاب و حضرت امام است. ادبیات جهان، روی رمان تکیه دارد. در طول این سالها، این سؤال مطرح است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تألیف رمان امامخمینی چه گامی برداشته است؟ همین وزارتخانه سالانه حدود هفتادمیلیارد تومان به مؤسسۀ نشر و تنظیم آثار امام بودجه میدهد. البته الان احتمالاً بسیار بیشتر است؛ چون این رقم مربوط به چند سال پیش است. چرا از این بودجهها رمان و آثار فاخر برای امام درنمیآید؟ چرا یک فیلم سینمایی در طراز بینالمللی برای معرفی امامخمینی به جهان استخراج نمیشود؟ این پولها کجا صرف میشود؟
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻خلاقیت نوجوانان فلسطینی در «رسته سنگ اندازان» به قاب نشست
🔹مجموعه داستان «رسته سنگ اندازان» روایت زندگی پر فراز و نشیب نوجوانان فلسطینی در مبارزه با اشغالگران صهیونیست است. نوجوانانی که دوشادوش بزرگترها، مسیر پرفراز و نشیب انتفاضه را شکل میدادند. سالیان سال بود که مردم فلسطین با دستهای خالی در مقابل اشغالگران ایستادگی میکردند و تنها سلاح دفاعیشان سنگ بود. استفاده از سنگ و پرتاب آن به سوی اشغالگران، تنها یکی از اشکال ساده مبارزه بود و این به دلیل سادگی و سهولت، میان مردم فلسطین گستردگی بسیاری داشت.
🔹شکلگیری مجموعه داستان رسته سنگاندازان در میانه دهه شصت صورت گرفت. سالهایی که کشور در کوران حوادث جنگ هشت ساله قرار داشت و از سوی عموم مردم، دفاع همه جانبه در مقابل تجاوز دشمن قوت گرفته بود.
🔹«رسته سنگاندازان»، نوشته علیاکبر والایی در ۱۲۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۲۷ هزار تومان به تازگی توسط #شرکت_چاپ_و_نشر_بین_الملل منتشر شده است.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr