delbar-delash-gerefte-deldar-gerye-karde.mp3
4.38M
🔹موضوع: #ماه_رمضان
🎤 مداح: #مهدی_رسولی
🌹 مناجات ویژه ماه مبارک رمضان
🙏التماس دعا رفقا
📝هیئت مدیریه بحث جنجالی طلبگی
🔶 ادیب نیشابوری(ره)
📌 صرف اوقات در علم و معنویت
🔹 روزی درس مُغنی میفرمودند و دو تا طلبه با هم صحبت میکردند. مرحوم ادیب انگشتِ خود را بین دو صفحۀ کتاب قرار دادند و کتاب را بستند و خطاب کردند به این طلاب:
🔺اینجا صحبت نکنید که بیرون بلد باشید صحبت کنید، و اگر اینجا صحبت کنید بیرون نمیتوانید صحبت کنید.
✔️ یعنی صحبت کردن در بیرون و در بینِ مردم به علم نیاز دارد و شما در جلسۀ درس باید گوش بدهید و علم استفاده کنید.
🔹 و من در مدت سه سال [که خدمت ادیب بودم] این دو بیت حُمَیدی را چند بار از ایشان شنیدم. میفرمودند:
🔺 حُمَیدی از علمای اهل سنّت و شارح صِحاحِ ستّه است؛ و این دو بیت را از او نقل میکردند:
🍃 لقاءُ النّاسِ لیسَ یُفیدُ شیئاً
🍃 سوی الهذیانِ من قیلٍ و قالٍ
🍃 فأقلِل مِن لِقاءِ النّاسِ إلا
🍃 لأخذِ العلمِ أو إصلاحِ حالِ
🔺 یعنی ملاقاتِ مردم هیچ فایدهای ندارد جز هذیان از قیل و قال [= حرفهای بیهوده]، پس کم کن از ملاقاتِ مردم مگر برای اخذِ علم یا کسبِ حال.
✔️ یا باید بروی از معنویّتِ کسی استفاده کنی [= اصلاح حال] یا کسبِ علم کنی [=أخذ علم].
📗 منبع: یادنامۀ ادیب نیشابوری، نشر انجمن مفاخر فرهنگی؛ گفتوگو با محمدکریم پارسا، ص۲۰۳-۲۰۲.
#وداع_باماه_رمضان
🤲🏻انْتَ الَّذِی فَتَحْتَ لِعِبَادِكَ بَاباً إِلَى عَفْوِكَ، وَ سَمَّیتَهُ التَّوْبَةَ...
« تو خدایی هستی که برای بندگانت دری را به سوی عفو خود باز کردی و آن را توبه نام نهادی...»
🔸اگر انسان مقداری از عمر خویش را با کارهای خوب بگذراند و مقدار دیگر را هم با کارهای بد، مسلم است که خدا همه کارهای وی را، بد حساب نمیکند و پاداش کارهای خوبش را میدهد وگرنه خلاف عدالت است. پس توبه چه نقشی در سرنوشت او دارد؟
🔹اگر باب توبه نبود، در این صورت کسی که نیمی از عمر خود را در کارهای بد و نیمی را در کارهای خوب گذرانده است، در آخرت باید عمر آخرتی وی به دو بخش تقسیم شود و بخش اول را در جهنم و بخش دوم را در بهشت به سر برد و این عین عدالت بود. اما آیا این حالت با گشایش باب توبه برای بندگان مساوی است؟ هرگز، این دو بسیار متفاوتاند.
🔸تفضل خاص الهی درباره توبه این است که اگر بنده توبه واقعی کند و آنچه لازمه توبه نصوح است را انجام دهد، همه گناهان گذشتهاش آمرزیده میشود؛ گویا هیچ گناهی مرتکب نشده است. این تفضل بسیار بزرگی است. این تفضل برای برخی بندگان تا جایی ادامه پیدا می کند که میفرماید: «یبَدِّلُ اللَّهُ سَیئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ؛ خداوند گناهان آنان را به حسنات تبدیل میکند.»📚( فرقان، ۷۰)
🤲🏻و قُلْتَ: مَنْ ذَا الَّذِی یقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فیضاعفه له اضعافا کثیرة...
«خدایا، تو گفتی، چه کسی به خداوند قرض نیکویی می دهد تا خدا مال او را به مراتب زیادی چند برابر گرداند؟»
🔸اشکال کار ما این است که این قدر این آیات و روایاتِ مربوط به آنها را شنیده و خواندهایم که دیگر به این نحو سخن گفتن و شنیدن عادت کردهایم و آنها را جدی نمیگیریم. واقعا اگر کسی باور کرده باشد که جایی بسیار معتبر هست که به سرمایه او چندین برابر سود میدهد چرا در آنجا سرمایهگذاری نکند؟ عدم سرمایهگذاری نزد خدا ناشی از ضعف ایمان است. به همین سبب هم خدای متعال به بیانهای مختلف انسان را تشویق میکند که با خدا معامله کنند.
🔹این بیانات نهایت لطف الهی برای ما بندگان ضعیف، قاصر و کمفهم است که با این بیانات ارزش معامله با خدا و ارزش بندگی خدا را بفهمیم. اگر اندکی دقیقتر فکر کنیم شرمنده میشویم که خدا با ما اینگونه صحبت میکند. ما اصلا چه داریم که به خدا قرض دهیم؟ با وجود این، خدای مهربان با چنین بیانی با ما سخن میگوید.
🎤 آیت_الله_مصباح رضوان الله تعالی علیه
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🔴 گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی ✍برای مطالعه قسمت اوّل کلیک نمایید:👇 https://ei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🔰 گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی
📝برای مطالعه قسمت دوّم کلیک نمایید:👇
💢https://eitaa.com/kanon_adabi/2445
📝 #قسمت_سوّم
♦️ در قسمت قبل گفته شد که سیر حرکت از نقص به کمال را باید در دو محور تطبیق و تمرین و همچنین پیچیدگی و تخصّصی بودن کتب مربوط به علم نحو بررسی نمود.
🔰 امّا #محور_اوّل یعنی تطبیق و تمرین:
همانطور که روشن است مقصود از تطبیق و تمرین همان تجزیه و ترکیب می باشد که عدم تحقّق و یا کم رنگ بودن آن به عنوان یک نقص، مدّ نظر قرار گرفته لذا پرداختن به مسأله تطبیقات نحوی و ارائه تمارین در جهت تحصیل و نهادینه کردن قدرت تطبیق ادبی، کمال محسوب شده است و حتّی از گفتگوی مربوطه نیز پیداست که این امر یک کمال ابتدایی نمی باشد بلکه غایت و هدف اساسی از این علم در نظر گرفته شده است.
♦️نتیجه آن که نقصی که در زمینه تطبیقات ادبی وجود دارد متولیان امر را وادار به حرکت به سمت تغییر کتب نحوی نموده است. در این جا باید تصدیق کرد که خروجی های ناکارآمدی که پس از سه سال تحصیل در زمینه ادبیات حاصل می شود و توان مواجهه با عبارات فقهی و اصولی را در پایه های بالاتر ندارند، گواه روشنی بر وجود این نقص بوده و قطعا نیازمند طرح و برنامه ریزی های لازم می باشد.
♦️امّا ناگفته پیداست که قبل از هر حرکت تحوّلی و برنامه ای که در این زمینه پیشنهاد می شود ابتداء باید تصویر شفافی از منشأ به وجود آمدن نواقص ارائه نمود زیرا تا زمانی که علل و عوامل پیدایش این نواقص به خوبی شناخته نشود، هر حرکتی محکوم به شکست و خسارت خواهد بود.
در رابطه با نقصی که در زمینه تطبیق و تمرین وجود دارد شاید بتوان سه امر را به عنوان عوامل پیدایش آن بر شمرد:
۱. عدم آموزش صحیح
۲. عدم وجود برنامه تمرینی لازم در سیستم آموزشی برای نهادینه کردن قدرت تطبیق
۳. عدم کارایی و تناسب کتب آموزشی
♦️ نتیجه آن که تنها در صورتی می توان به سمت تغییر کتب آموزشی حرکت کرد که امر سوّم یعنی عدم کارایی کتبی چون هدایه، صمدیه، سیوطی و مغنی نقش عمده را در پیدایش نقص مذکور ایفا نمایند.
حال از #متولیان امر سؤال می کنیم:
❓آیا منشأ خروجی های ناکارآمد حوزه در زمینه اهدافی که از علوم ادبی دنبال می شود، عدم کارایی کتب موجود نسبت به این امر بوده یا خیر؟
❓آیا اساساً سهمی برای عدم آموزش صحیح یا عدم تدوین برنامه ای برای تمرین در این سیستم آموزشی قائل هستید یا خیر؟
ما در این گفتارها به دنبال آنیم تا باب گفتگو درباره چرایی حرکت به سمت تحول در کتب آموزشی را باز کنیم و ببینیم آن چه متولیان امر را به سمت تحوّل کشانده تا چه اندازه قابل قبول می باشد.
بدیهی است که تحوّل، یک امر ضروری و از لوازم قطعی مقام آموزش می باشد اما نکته مهم اینجاست: تحول از کدامین نقص و به سمت کدامین کمال؟
👌در قسمت های بعدی در این زمینه بیشتر سخن خواهیم گفت.
✅ #ادامه_دارد ...
🔹 یادداشتی از طلبه حسین لیاقت پور
❌💯کپی #فقط با ذکر منبع مجاز است
⚫️ لینک کانال #کانون_ادبیات_عرب
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯