eitaa logo
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
163 دنبال‌کننده
117 عکس
106 ویدیو
37 فایل
🙏باسم الله 🔍این کانال در جهت سهلُ الوصول نمودنِ امر و داشتن فضایی علمی و بدون دغدغه، برای مدیران و دوستانِ گرامیِ گروه بحث جنجالی طلبگی تشکیل شده است. پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ معرفی یک بسیار سودمند برای محققان علوم اسلامی ✔️ جستجو گر "جُهد" جستجو در بین بیش از 50000 جلد کتاب، نشریه و تقریر علوم اسلامی را فراهم می کند. ✔️ لینک ورود: johd.ir ✅برگرفته از: @researcher_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯شماره اوّل 📝 حضرت فاطمه (علیها السّلام) 🤲«اَللّهُمّ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» 👥هیئت مدیریه بحث جنجالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯شماره دوّم 📝 حضرت فاطمه (علیها السّلام) 🤲«اَللّهُمّ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» 👥هیئت مدیریه بحث جنجالی
❇️فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) حجت خدا بر حجج الهی 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی : 🔹اگر چنانچه وجود مبارك معصوم مي‌فرمايند كه ما حجّت بر مردم هستيم و بانوي دو عالم حجّت خدا است بر ما؛ چون او واسطهٴ فيض است. اين علومی كه در مُصحف فاطمه[سلام الله عليها] است به وسيلهٴ آن سيدهٴ نساء عالميان به ائمهٴ بعدی رسيده است. اگر معلم مجرای فيض تعليمي خداست و اگر معلم غيبی، حجّت است و اگر مجراي فيض است و اگر «حجة الله علی المتعلّم» است، وجود مبارك امام صادق[عليه السلام] مي‌فرمايد: وجود مبارك سيدهٴ نساء عالميان حجّت خدا است بر ما. 🔹 در حجيت عصمت شرط است و نه امامت. 🔹بنابراين اگر كسی امام نبود، ولی معصوم بود حرف او هم در اصول حجّت است، هم در فروع حجّت است، هم در فقه حجّت است، هم در حقوق حجّت است. خيلي مقام است براي اين بانو كه علي‌بن‌ابي‌طالب[سلام الله عليه] به سخن او استناد كند و استدلال كند، بگويد «فاطمه چنين فرموده است» خب، اين می ‌شود «حجة الله».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓سوال: 💢۱) آیا در علوم ادبی (ادبیات عرب)، اجتهاد شرط است؟ یا آشنایی به آن کافی است؟ 💢۲) آیا می توان تفسیر را جدای از ادبیات عرب یاد گرفت؟ 🔰 پاسخ بزرگان: 💯شیخ حسین حلی (رحمه الله علیه) یکی از بزرگترین شاگردان محقّق نائینی (رضوان الله تعالی علیه) و صاحب یکی از مهمّ ترین کرسیهای درس خارج در نجف بود. یکی از شاگردان وی از او نقل کرده است که وی آشنایی با علوم ادبی را برای اجتهاد کافی نمی دانست و معتقد بود، باید در ادبیات به اجتهاد رسید؛ این محقق بزرگوار جدا کردن دانش تفسیر از علوم ادبی را نیز درست نمی دانست. 📝قيل إنّ الاجتهاد يتوقّف علي عدّة علوم: علم اللغة و الصرف و النحو و العلوم الثلاثة (المعاني، و البيان، و البديع) و ذلك لأنّه توجد في هذه العلوم نكات تقوّي المجتهد و تعينه علي استنباط الأحكام؛ ☝️👈ثمّ يقول: وَ اعْلَمْ: أنَّ هَذِهِ الامُورَ مِمَّا لا بُدَّ مِنْهَا، وَ لِلْمُتَعَلِّم_الْمُرِيدِ لِلِاجْتِهَادِ أنْ يَتَعَلَّمَهَا حَقَّ التَّعَلُّم بِحَيْثُ يَصِيرُ مُجْتَهِداً فِي هَذِهِ الْعُلُومِ؛ وَ بِقرَاءَةِ كِتَابِ صَرْفٍ وَ نَحْوٍ. هَذَا مُضَافاً إلى مَدْخَلِيَّةِ هذِهِ الْعُلُومِ لِعِلْمِ الاصُولِ أيْضاً؛ لِمَا فِيهِ مِنْ رِوَايَاتٍ لَا يَتَّضِحُ الْمُرَادُ مِنْهَا إلَّا بِالتَّعَلُّمِ فِي هَذِهِ الْعُلُومِ. ✋و كذلك فإنّ المجتهد يحتاج إلي علم التفسير و الإحاطة بمعاني كتاب الله إذ إنّ اجتهاده متوقّف عليه و أمّا فصل علم التفسير عن الصرف و النحو و اللغة، فغير صحيح، و إنّما التفسير عبارة عن مجموعة من العلوم المدوّنة و المنظّمة في كتاب واحد، فيصحّ أن يسمّي بدائرة المعارف. نعم لا بدّ أن يرجع المجتهد إلي الروايات الواردة في معاني الآيات للخروج عن التفسير بالرأي؛ لكنَّ هذا إنّما رجوع بالروايات، لا بكتاب الله. 📚رجوع شود: سید محمدحسین حسینی تهرانی؛ ولاية الفقيه في حكومة الإسلام، ج‌1، ص: 234‌.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷‌ آیت الله حق شناس (ره) : ✍ تحمل اذیت مردم اولین مرحله از چهار مرحله موت است . در حدیث است که عمل بنی آدم خالص نمی شود مگر اینکه چهار مرحله موت را طی کند اولین مرحله ی موت ، موت احمر است. ☘ موت احمر تحمل اذیت مردم است مقامی که فقط با تحمل اذیت می توان به آن رسید . https://eitaa.com/joinchat/2400124981Cc8b982030d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا