eitaa logo
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
164 دنبال‌کننده
117 عکس
106 ویدیو
37 فایل
🙏باسم الله 🔍این کانال در جهت سهلُ الوصول نمودنِ امر و داشتن فضایی علمی و بدون دغدغه، برای مدیران و دوستانِ گرامیِ گروه بحث جنجالی طلبگی تشکیل شده است. پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
📝شرح اجمالی: ✍ : ﴿فَاطِمَةُ بضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِي﴾ 1⃣) یکی از مهمّ ترین پدیده هایی که در زندگانی پیغمبر(صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم) همچون خورشید تابان می درخشد، وجود با برکت حضرت فاطمه زهراء(سلام اللّه علیها) می باشد. رسول مکرّم اسلام(صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم) همواره ایشان را مورد محبّت خاصّه خود قرار می دادند و همواره تلاش می کردند که جایگاه رفیع ایشان را برای مردم آشکار نمایند. گواهی بر این بیان، احادیث مختلفی است که فریقین از نبیّ اسلام(صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم) درباره حضرت زهراء(سلام اللّه علیها) نقل کرده اند. در حقیقت بخش ابتدایی آن: «فَاطِمَةُ بضْعَةٌ مِنِّي: فاطمه پاره تنِ من است» حاکی از محبّت ویژه پیامبر أکرم(صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم) نسبت به حضرت زهراء(سلام اللّه علیها) می باشد و نیز جایگاه رفیع ایشان را در نزد رسول مکرّم اسلام(صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم) نشان می دهد. 🔴 لینک کانال کانون ادبیات عرب ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯ 🔴 لینک گروه بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
📝شرح اجمالی: ✍ #قَالَ_رسولُ_اللّه: ﴿فَاطِمَةُ بضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِي﴾ 1⃣)
2⃣) بخش دوّم روایت یعنی «فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِي»، متفرّع بر کلام ما قبل از آن یعنی: «فَاطِمَةُ بضْعَةٌ مِنِّي» می باشد زیرا عبارت «فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِي» معلول است برای عبارت «فَاطِمَةُ بضْعَةٌ مِنِّي» به تعبیری چون که وجود نازنین حضرت زهراء(سلام اللّه علیها) جزئی از وجود مقدّس پیامبر أکرم(صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم) می باشند و نزد ایشان بسیار عزیز و محبوب هستند در نتیجه هر گونه رفتار با حضرت زهراء(سلام اللّه علیها)، نوع رفتار با رسول أکرم(صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم) را نشان می دهد. 📣 ترجمه کلّی عبارت: «فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِي» چنین است: 🔸1) مَنْ: شرطیة ---> کسی که فاطمه[سلام اللّه علیها] را خشمگین کند، منِ رسول [صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم] را خشمگین می کند؛ 🔹2) مَنْ: موصولة ---> شخصی (انسان به صورت مطلق) که متّصف به این ویژگی باشد که فاطمه [سلام اللّه علیها] را خشمگین کند، به دلیل مترتّب بودن خشم منِ رسول [صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم] بر خشم ایشان [سلام اللّه علیها]، من [صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم] را خشمگین می کند؛ 🔸3) مَنْ: موصوفة ---> شخصی که متّصف به این ویژگی باشد که فاطمه [سلام اللّه علیها] را خشمگین کند، منِ رسول [صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم] را خشمگین می کند. 🔊 هنگامی که حدیث مذکور را در کنار دو آیه شریفه: «و مَا یَنْطِقُ عَنِ الهَوَی * إنْ هُوَ إلَّا وَحْیٌ یُوْحَی» قرار می دهیم متوجّه می شویم که رابطه پیامبر مکرّم(صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم) با حضرت زهراء(سلام اللّه علیها)، فراتر از رابطه پدر-فرزندی می باشد. به نظر این حدیث در مقام رساندن پیام مهمّی به بشریّت است و آن این که نحوه رفتار و برخورد با حضرت زهراء(سلام اللّه علیها) همان نحوه رفتار و برخورد با رسول گرامی اسلام(صَلّی اللّه عَلَیْهِ و آلِهِ و سَلَّم) را نشان می دهد. 🔴 لینک کانال کانون ادبیات عرب ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯ 🔴 لینک گروه بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔻نماز شب ▫️یکی از علّت‌هایی که ما توفیق نداریم و در وقت آن سنگین هستیم و گویا گوش‌هایمان صدای مَلَک منادی راکه همه‌ی اولیاءالله را بیدارمی‌کند،نمی‌شود، 🔻این است که: ▪️روح و قلب ما به خاطر دو مسأله سنگین می‌شود یکی از آن دو عامل، 1⃣[لغو و لهو و زیاد حرف زدن است؛] و دیگری که خیلی انسان را سنگین می‌کند، 2⃣[غیبت کردن است.] ▫️من عیناً دیدم که غیبت ،توفیق سحرخیزی را از انسان سلب می‌کند. 📚کربلایی‌احمدتهرانی | پندهای‌آسمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ إنّا أعطیناک الکوثر... کوثر به معنای کثیر است یعنی خیلی زیاد. ای پیامبر! ما به تو عطای خیلی زیادی داده‌ایم. با "انّا" هم فرموده نه "إنّی" تا تأکید بیشتری بر اهمیت و بزرگی این عطیّه بفرماید. ما عطیّه‌ای به تو داده‌ایم که بسیار با اهمیت و خیر بسیار بزرگی است که باید در قبالش نماز به جای آوری، شکرگزار باشی و شتر قربانی کنی. این سوره، کوچک ترین سوره قرآن است. خدای تعالی بزرگترین مسائل و مهم‌ترین موضوعات را در کوچک‌ترین سور‌ه‌ها بیان فرموده است. مثلاً توحید را در سوره "اخلاص" یا قیامت و معاد و موضوعات مهم دیگر را در سوره‌های کوچک قرآن مطرح کرده است. چون سوره‌های کوچک را بیشتر حفظ می‌کنیم و در نمازها می‌خوانیم. جالب این جاست که سوره کوثر ویژگی‌های خاصی دارد. یکی از آن ویژگی‌ها این است که تعابیر و واژه‌های این سوره منحصر بفرد است و در هیچ جای دیگر قرآن به کار نرفته است. مثلاً تعابیر کوثر، اعطینا، فصل لربک، وانحر، شانئک، ابتر، همه این‌ها فقط یکبار و در این سوره استعمال شده و در سور دیگر نیست. پس سخن از یک "عطیه" یگانه و منحصر بفرد است! آیا این عطیه‌ی بزرگ، قرآن است که حاوی تمام علوم و حکمت و تبیان کل شیء است؟ آیا این عطیه نهری همیشه جاری است که از زیر عرش نشأت گرفته و درگستره هستی جریان یافته، نهری از عسل شیرین‌تر و از شیر سفیدتر که تشنگان حکمت و حقیقت ناب را با جرعه‌های جانانه و حیات بخش خود سیراب می کند؟ همان نهر عظیم و خروشانی که گاهی هم از آن تعبیر به "حوض کوثر" شده که انشعاباتش تمامی پهنه عالم خلقت را فراگرفته و در وجود دوازده امام تجلی یافته است که هر کس از آن بخورد هیچگاه تشنه نمی شود و سیراب از علم و حکمت می‌گردد؟ آیا منظور از این عطیه، مقام محمود یا مقام شفاعت عظمای پیامبر است که همه، حتی انبیاء هم به شفاعت ایشان محتاجند؟ آیا مقصود، ذریة و نسل پاک پیامبر صلی الله علیه و آله است که نسلی بهتر و بابرکت‌تر از آن‌ها نبوده و نخواهد بود؟ و آیا............؟ و آیا............؟ بله، همه این‌ها هست و همه این‌ها خیر کثیر و طبق روایات، تفسیر و باطن کوثر است، ولی بازگشت همه این معانی به یک "حقیقت" است و آن "حقیقت" است که منشأ همه این خیر و خوبی‌هاست و او وجود مقدس "فاطمه زهراء" سلام الله علیهاست. چون این سوره در مقابله با طعن و شماتت امثال عاص بن وائل نازل شده که پیامبر صلی الله علیه و آله را ابتر و مقطوع النسل می‌خواندند. بنابراین مقصود از کوثر لاجرم و حتماً باید وجود مقدس فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد و الاّ آیه "انّ شانئک هو الابتر" بی‌فایده خواهد شد و در واقع آیه آخر، بیان می‌کند که کوثر تنها فرزند پیامبر(صلی الله علیه وآله) است که از او نسلی باقیمانده است. در واقع خدای تعالی در جواب آن‌ها که پیامبر را ابتر می‌دانستند می‌گوید ابتر خودتان هستید، چرا که من به او کوثر داده‌ام. حتی فخر رازی صاحب تفسیر کبیر که از علمای بزرگ اهل تسنن و معروف به امام المشککین است (چون در تفسیر و معنای آیات زیاد شک می‌کند)، می‌گوید: «واقعاً این کوثر باید زهرا [سلام الله علیها]باشد. چه نسلی با برکت تر از نسل فاطمه (س) که مثل باقر و صادق و رضا[علیهم السلام] از نسل او هستند.» 💠معنویت افزایی طلاب ناب ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا