eitaa logo
نویسا - واحد نگارش مؤسسه مصاف
8.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
322 ویدیو
440 فایل
واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) 📝 تهیه و انتشار محتوای متنی از سخنرانی‌های استاد رائفی‌پور از جمله: ✔️ کتاب دیجیتال ✔️ خلاصه سخنرانی ✔️ پاورپوینت ✔️ عکس‌نوشته ✔️ متن کوتاه ✔️ و ... ارتباط با ما👇 🗣 @masaf_publicrelation ☎️ 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژگی‌های قیام امام‌حسین (۴) 🔹ویژگی چهارم قیام اباعبدالله علیه السلام، باز‌ شدن گفتمان دینی است. اباعبدالله فضای گفتمان دینی را باز کرد. 🔸آن زمان دیگر کسی از رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام حدیث نقل نمی‌کرد. تا ابا‌عبدالله شهید شد عده‌ای قیام کردند؛ بعضی‌ها از سر خیر و بعضی‌ها از سر پدر‌سوختگی مثل عبدالله‌بن‌زبیر که امام‌ حسین را بهانه کرد و گفت: «خون حسین، نوۀ پیامبر را ریختید. شما با او چه کردید؟ مگر نشنیدید که پیامبر و علی چه می‌گفتند؟» 🔹اباعبدالله هم همین را می‌خواست که دوباره حرف پیامبر و امیرالمؤمنین در جامعه آورده شود و موفق هم شد؛ دشمنان اهل‌بیت دم از اهل‌بیت زدند. این هنر اباعبدالله بود. 🔸 جبهۀ خیر هم از فضای بعد از عاشورا، خیلی استفاده کردند. امام‌ سجاد علیه السلام هر کاری می‌کرد، اشک می‌ریخت. مثلاً تا می‌دید گوسفندی را دارند قربانی می‌کنند، می‌گفت: «به این آب دادید؟» سپس اشک می‌ریخت. کنار خانۀ کعبه می‌ایستاد و بلند‌بلند گریه می‌کرد. 🔹 قیام ابا‌عبدالله، شجرۀ‌ ملعونه را خشکاند. قرآن می‌گوید: «شجرۀ‌ طیبه ریشه دارد و شاخه‌هایش به آسمان می‌رود اما شجرۀ ‌ملعونه درختی است که ریشه‌ای ندارد و بنیادش سست است.» اباعبدالله سستی این شجره را خیلی خوب نشان داد. 🔸به خدا قسم اگر یزید می‌توانست کارش را محکم کند و یک آدم شراب‌خوار بوزینه‌باز یهودی‌زاده بیاید خلیفۀ مسلمین شود، همه‌ چیز تمام شده بود و واقعاً همان می‌شد که امام‌ حسین فرمود: «وَ عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ.» فاتحۀ اسلام خوانده می‌شد. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه سوم 📅 ۱۸ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
بزرگترین ظلمی که به امام حسین علیه السلام شد 🔹اوج ظلم این است که به اسم دین و خدا و پیغمبر به وجه‌الله پنجه بیندازید. 🔺 شرح زیارت اربعین - جلسه سوم 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑️ @Masaf_Nevis
بزرگترین ظلمی که به امام‌ حسین علیه السلام شد 🔹 اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهيدِ؛ سلام و درود بر حسین مظلوم شهید. مظلوم دو معنی دارد: ۱. کسی که پذیرش ظلم ندارد اما در حقش ظلم می‌شود. پس مظلوم یعنی عدم پذیرش ظلم توسط امام؛ ۲. حضرت آماج مصیبت‌های عجیب‌وغریب قرار گرفته است. 🔸این اصل ظلمی نیست که به‌ خاطر آن به اباعبدالله، مظلوم می‌گوییم بلکه منظور آن ظلمِ پیچیدۀ ضالینی است که گمراهند و با دین، دین را می‌زنند. اباعبدالله مظلوم بود از این جهت که کسانی که ظلم می‌کردند مدعی دین‌داری بودند. 🔹یا اباعبدالله! بزرگترین ظلم این است که کسانی که تو را کشتند، به ‌نام خدا کشتند. "بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ" و "لا إلهَ إلاَّ اللَّه" گفتند. ظلم بزرگ این است که بعدها وقتی به شام برگشتند خانواده‌هایشان با افتخار اسم‌های جدید گرفتند. 🔸 اوج ظلم این است که به ‌اسم دین و خدا و پیغمبر به‌ صورت خدا، به وجه‌الله، پنجه بیندازید. درد آنجاست که امام‌ دین، ولی خدا، پیام‌آور خدا، برایتان حرف بزند اما گوش‌هایتان را بگیرید، هلهله کنید و بگویید نمی‌خواهم هدایت شوم. می‌خواهم تو را بکشم. 🔹 شهید یعنی آن کسی که به شهود رسیده است، یعنی آنکه به چشم ببیند. به‌ چشم‌ دیدن یعنی برایش قطعیت پیدا کند. چرا شهید اینقدر برای کسی که جان داده است استفاده می‌شود؟ چون انسان جانش را برای چیزی می‌دهد که درموردش یقین داشته باشد. حتی از دیدنِ با چشم هم بالاتر. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ شرح زیارت اربعین - جلسه سوم 📅 ۳ آبان ۹۷ 📍عراق 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑️ @Masaf_Nevis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک حسین‌ داریم که منتظر ماست 🔹جریان کربلا، راه‌ و رَوش آدم‌ شدن را به ما نشان می‌دهد و اینکه اگر آدم نشویم، کار به کجا می‌رسد. یکی از دلایل اصلی نیامدنِ امام زمان یَخَافُ الْقَتْل‌ است. افتخار شیعه این است که تا الان ۶۱ زعیم داشته که یک نفرشان را هم نتوانستند شهید کنند. مردم جان دادند اما گفتند نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد. 🔸 فلذا زمانی امام‌ زمان می‌آید که ما بتوانیم علاوه بر پای‌ کار بودن، امنیت ایشان را هم حفظ کنیم؛ طوری که دشمن جرئت حمله نداشته باشد. برای همین قرآن می‌فرماید: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ؛ در برابر آن‌ها (دشمنان) آنچه توانایی داريد از نيرو آماده سازيد.» ما باید به‌ همه‌ چیز برسیم، باید به قوت و قدرت برسیم. 🔹این قدرت باید بازدارندگی داشته باشد. نخاله‌ها باید کنار بروند. نُخاله جماعت لیاقت امام‌ زمانش را ندارد. ما ایرانی‌ها قومی هستیم که از آن لعنی که بنی‌اسرائیل شد بیرون آمدیم. ما اولین قوم اسلامی، از بنی‌اسماعیل هستیم که فهمیدیم اشتباه کردیم و باید امام‌ زمانمان را پس بگیریم. 🔸شروع کردیم آزمون‌ها را پس دادیم و نمره‌مان در این آزمون بیست شد. آزمون جهادی که ایرانی‌ها پس دادند، در تاریخ تکرار نخواهد شد. این شهدا شاهکار انجام دادند. زندگی تک‌تکشان را که می‌خوانید، شما را دیوانه می‌کند. یک عبدالحسین ‌برونسی برای کل دنیا کافی است. زندگی‌نامه‌ها را که می‌خوانید باورتان نمی‌شود اصلاً این‌ها که بودند؟ این‌ها امام‌ معصوم بالاسرشان نبوده و اینطور کردند. 🔹اگر به ایرانی‌ها بگویند یک‌جا امام‌ زمان سخنرانی دارد، چه‌کار می‌کنند؟! خداوند همین شوق را می‌خواهد، اینکه ببیند تَه دل او می‌سوزد و آتش دارد و مضطر است. لذا برای امام‌ زمان زیاد دعا کنید. مضطر شوید. شیعه کسی است که امکان ندارد نماز بخواند و برای امام‌ زمانش دعا نکند، حتی در حد «الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم»؛ و این «و عَجّل فَرَجَهم» خیلی معنی دارد. 🔸 مگر می‌شود یک نفر شیعه باشد و امام‌ زمان را بشناسد و صبح‌ها دعای ‌عهد نخواند؟ امام‌ زمان مسئله‌اش با تک‌تک امام‌ها فرق دارد. امام حَی ‌و ‌حاضر است و اولویت با امام حَی ‌و ‌حاضر است. همین الان یک حسین‌بن‌علی داریم که منتظر ماست. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه پنجم 📅 ۲۰ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
آسیب_ها_و_تهدیدهای_زیارت_اربعین_14آبان96_کربلا.pdf
1.11M
📝 خلاصه سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ بلا و مصیبت برای زائر 📅 ۱۵ آبان ۹۶ 📍کربلا 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
ویژگی‌های قیام امام‌حسین (۵) 🔹ویژگی‌ پنجم قیام امام‌ حسین علیه السلام این است که این قیام فراتر از جناح‌های سیاسی است. امام‌ حسین اصول‌گرا بود یا اصلاح‌طلب؟ 🔸عده‌ای می‌گویند امام‌ حسین اصلاح‌طلب بود چون می‌فرماید: «من برای اصلاح امت جدم آمدم.» عده‌ای می‌گویند امام‌ حسین اصول‌گرا بود چون می‌فرماید: «وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي؛ من آمدم که به اصول جدم برگردانم.» این به این خاطر است که نگاهشان کوچک است. 🔹حکایت فیل مولانا شد! یک فیل را در یک اتاق تاریک گذاشته بودند، یک نفر به عاجش دست زد و گفت: «شمشیر است.» دیگری به پایش دست زد و گفت: «ستون است.» آن ‌یکی به گوشش دست زد و گفت: «باد‌بزن است.» هر کسی از ظن خود شد یار من! 🔸خود اباعبدالله در رجزش می‌فرماید: «اَلْمَوْتُ أَوْلَي مِنْ رُكُوبِ الْعَارِ، وَ الْعَارُ أَوْلَي مِنْ دُخُولِ النّارِ، أَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِی، آلَیْتُ أَنْ لَا أَنْثَنِی،‏ أَحْمِی عِیَالَاتِ اَبِی، أَمْضِی عَلَى دِینِ النَّبِی‏.» اَمْضِی یعنی ماضی، یعنی می‌خواهم دین پیامبر را به زمان گذشته بر‌گردانم. 🔹پس نتیجه بگیریم امام‌ حسین مرتجع است چون همه را می‌خواهد به حالت قبلی بر‌گرداند؟ نه، از نگاه کوچک این می‌شود. امام‌ حسین آمد تا جامعه‌ای که از اصول خارج شده بود را اصلاح کند و دوباره به اصول برگرداند. امام‌ حسین اصلاح‌طلبی اصول‌گراست. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه سوم 📅 ۱۸ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
فهم شیعه باید رشد کند 🔹اگر گریستن بر مقتل هنر است، عمرسعد هم گریسته است. 🔺 عاشورا تا ظهور - جلسه پنجم 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
فهم شیعه باید رشد کند 🔹بین ما محب اهل‌بیت با عُمَرسعد باید فرق باشد، او هم بر مقتل گریه کرده است و ما هم اشک می‌ریزیم. وقتی به من و شما بگویند: «حسین‌بن‌علی علیه السلام از مکه راه افتاد.» باید بمیریم. 🔸البته باید مقاتل هم خوانده شوند؛ آقا‌ امام‌ زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در زیارت ناحیه مقدسه می‌فرماید: «أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیبِ؛ سلام بر ریش به خون خضاب‌شده. أَلسَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّریبِ؛ سلام بر گونه به خاک کشیده‌شده. أَلسَّلامُ عَلَى الْبَدَنِ السَّلیبِ؛ سلام بر آن پیکری که لباس‌هایش را به غارت بردند.» اما واقعاً بی‌انصافی نکنیم. گاهی می‌بینیم در بعضی از هیئت‌ها دارد بی‌احترامی می‌شود. تن آدم می‌لرزد. 🔹بحث ما این است که باید فرهنگ شیعیان بالا بیاید و فهمشان نسبت به امام‌ زمانشان رشد کند، وگرنه اگر گریستن بر مَقتل هنر است، عُمَرسعد هم گریسته است. روزی امام‌ زمان می‌آید که فکر اینکه دست کسی بخواهد به امام‌ زمان برسد، نابودمان کند. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه پنجم 📅 ۲۰ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اربعین_و_تمدن_سازی_1_10مهر98_کرمان.pdf
2.21M
📘 متن کامل سخنرانی‌ استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ اربعین و تمدن‌سازی - جلسه اول 📅 ۱۰ مهر ۹۸ 📍کرمان 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
ویژگی‌های قیام امام‌حسین (۶) 🔹یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی این قیام که ‌خیلی عجیب است، تبدیل‌ شدن امت بنی‌اسماعیل به امت‌ بنی‌اسرائیل بود. 🔸یعنی یکی از آزمون‌های سختی را که خدا از امت بنی‌اسرائیل گرفته بود، این بار از امت بنی‌اسماعیل گرفت. هر اتفاقی که در بنی‌اسرائیل افتاده است، در بنی‌اسماعیل هم افتاد. 🔹 یکی از کارهایی که بنی‌اسرائیل انجام دادند این بود که ولی‌معصوم را طَرد کردند، و چون طَردش کردند خدا دل‌هایشان را مُهر زد و قسی‌القلبشان کرد، و چون قسی‌القلب ‌شدند، دینشان را تحریف کردند، و چون دینشان را تحریف کردند، زمینۀ قساوت قلب و کارهای بد بعدی بیشتر شد. 🔸کار به جایی رسید که سَر پیامبرشان را بریدند. عین این اتفاق در بنی‌اسماعیل هم افتاد. وقتی ولی‌معصوم بالاسَرشان است، او را پس می‌زنند. امت اسلامی، علی را خانه‌نشین می‌کند، لذا دِلشان آرام‌ آرام مُهر می‌خورد، سپس تحریف می‌کنند. 🔹تحریفی که اجازه مال‌ حرام‌‌ خوردن بدهد، مردم را خراب می‌کند. کار به جایی رسید که سَر ولی‌معصوم خودشان را بریدند. بعد از آن، بلایی که سَر بنی‌اسرائیل آمده، سَر بنی‌اسماعیل هم می‌آید. 🔸مشکل اصلی بنی‌اسرائیل این است که فکر می‌کند تافته جدابافته است. ما تافته جدابافته نیستیم، لذا اگر کار را خراب کنیم، خدا ولی‌معصوم را از ما می‌گیرد. کما اینکه الان هم یتیم هستیم و امام‌ زمان بالاسرمان نیست. همین نشان می‌دهد که کارمان خراب بوده است. 🔹پس نباید بنی‌اسرائیلی شویم و خودمان را تافته جدابافته بدانیم اما از طرفی هم باید لطف خدا را شاکر باشیم و بگوییم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین.» برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه پنجم 📅 ۲۰ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
اربعین؛ آغاز راه ظهور 🔹زائر اربعین چهل روز زیارت عاشورا خوانده و یک شخصیت تاسوعایی و عاشورایی شده‌ است. عاشورایی به این معنی که با اباعبدالله علیه السلام معاشرت کرده‌، هم‌سفره، هم‌درد و هم‌مصیبت ‌اباعبدالله شده و تاسوعایی به این معنی که سینه‌اش وسعت پیدا کرده است. 🔸می‌گوید خدایا من یک آدم جدیدی شده‌ام، آن‌ها امام نشناختند، من امام را می‌شناسم. الان وقتش است که تو هم آن وعده‌ای که دادی را انجام بدهی، وقتش است تو هم امامت را بفرستی. 🔹خدا در این آخرالزمان، یزیدی‌ها را زنده کرد، شدند داعشی‌ها. از این طرف محبان اباعبدالله را هم زنده کرد، شدند لشکر اربعینی‌ها و کنارش لشکر مجاهدان و مدافعان حرم که داعشی‌ها را شکست دادند. 🔸فلذا بنده قویاً معتقدم پیاده‌روی اربعین و اینکه بعد از ۱۴۰۰ سال در اربعین خودمان را به قبر مطهر اباعبدالله می‌رسانیم و به مادرش حضرت زهرا سلام الله علیها عرضه می‌داریم: «اَبَد وَالله یا زَهرا ما نَنسَی حُسِینا؛ ای زهرا به خدا قسم ما هرگز حسین را فراموش نمی‌کنیم.» و دفاع از حرم‌ها، یعنی ما آمادۀ ظهور هستیم. شما می‌گویید خدایا وقتی من برای این حرم‌ها که با سنگ، سیمان، چوب و آهن‌ ساخته شده است حاضرم جان بدهم، اگر بفهمم امام حی و حاضر حضور دارد چه‌ کار می‌کنم؟ 🔸 این برای خدا یک پالس و یک پیام دسته‌جمعی است که سال ۶۱ هجری گذشته است. اینجا آدم‌هایی هستند که برای آجر حرم اهل‌بیت پیغمبر جان می‌دهند. این ‌بار امام زمانت تنها نمی‌ماند. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ شرح زیارت اربعین - جلسه دوم 📅 ۲ آبان ۹۷ 📍عراق 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
بیعت با شهدا- 2خرداد93- تهران.pdf
1.16M
📝 خلاصه سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ بیعت با شهدا 📅 ۲ خرداد ۹۳ 📍تهران 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
ویژگی‌های قیام امام‌حسین (۷) 🔹یکی دیگر از ویژگی‌های قیام اباعبدالله علیه السلام این است که امام‌ حسین نتایج آثار عملی بعضی از گناه‌ها را نشان داد. 🔸یعنی اگر تا فردا صبح به شما می‌گفتند که اگر این گناه را انجام بدهید، این بلا سرتان می‌آید، هرگز باورتان نمی‌شد. امام‌ حسین این را تا ابد به‌ صورت عملی به بشریت نشان داد که اگر مال حرام بخورید، می‌گویید: «امام‌ زمان بیا» اما خودتان جلوی امام‌ زمانتان می‌ایستید، چون با منافعتان گره می‌خورد و منافعتان در مقابل امام‌ زمان قرار می‌گیرد. 🔹 خوردن مال حرام‌، دل را سنگ می‌کند. مال‌حرام‌‌خور، حق را نمی‌فهمد، می‌شنود اما قبول نمی‌کند. قلبش مُهر می‌خورد. چنین کسی بدبخت شده است و این از مال حرام شروع می‌شود، چون حق‌الناس است. 🔸احترام به مردم را در این دین ببینید! در این دین اگر در اوج عبودیت خدا، یعنی نماز، نخ یک دکمه پیراهنتان غصبی باشد، آن نماز به درد نمی‌خورد. کسی که مال حرام می‌خورد، به گرد پای امام‌ زمان هم نمی‌رسد. 🔹کسی که رشوه می‌دهد و رشوه می‌گیرد، کسی که احتکار می‌کند، کسی که گران می‌فروشد، دارد به شکم خودش و زن و بچه‌اش آتش می‌ریزد. اثرش این می‌شود که "اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج" را می‌گوید اما وقتی امام‌زمان بیاید، ترس از کساد شدن مالش را دارد. 🔸اباعبدالله مدام به میدان رفت و برگشت، شش‌ ماهه را برد، عبا و عمامه پیغمبر را برد، قرآن پیغمبر را برد، علی‌اکبر را فرستاد اما دید این‌ها آدم‌‌بشو نیستند. فرمود: «مُلِئَتْ بُطُونُکمْ مِنَ الْحَرامِ؛ شکم‌هایتان از مال حرام پر شده است.» و در ادامه می‌فرماید: «قلب‌هایتان مُهر خورده و حرف من را نمی‌شنوید.» 🔹چه زمانی شکم‌های این‌ها پر از مال حرام شد؟ از همان روزی که بیت‌المال، درست‌وحسابی تقسیم نشد. برای همین وقتی حضرت علی علیه السلام آمد، فرمود: «اگر من حاکم شوم، بیت‌المال را مساوی تقسیم می‌کنم.» خدا نکند مال‌ حرام به کسی بسازد. 🔸وقتی می‌خواستند شُریح قاضی را بخرند، می‌گفت: «نه نمی‌توانم.» پشت‌ سرش سکه‌ روی سکه‌ها می‌انداختند تا اینکه او کم‌ کم دلش آب رفت. عُمَرسعد بدبخت هم گندم‌های رِی را می‌خواست، وگرنه وقتی سر امام را بریدند، او هم اشک ریخت. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه پنجم 📅 ۲۰ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
ماجرای حُر 🔹بیشترین کسی که در عاشورا می‌توانیم خودمان را به او شبیه کنیم، حُر است. 🔺 عاشورا تا ظهور - جلسه پنجم 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
ماجرای حر 🔹زمانی که حر را به کربلا فرستادند، به او گفته بودند: «حسن و حسین قاتلان خلیفۀ سوم هستند که آب را بر او بستند.» در حالیکه این دروغ‌ محض است. 🔸سپاه حر رسید. اباعبدالله علیه السلام در منزل قبلی فرموده بود: «مَشک‌ها را پر آب کنید.» وقتی به سپاه حر رسیدند، بلافاصله حضرت فرمود: «به آن‌ها آب بدهید.» همۀ‌ آن‌ها داشتند از تشنگی می‌مردند. 🔹حر به‌ هم ریخت، گفت این فردی که اگر الان به من آب ندهد من از تشنگی می‌میرم، پس چطور ممکن است آب را بر خانۀ عثمان بسته باشد؟! 🔸وقتی بین امام‌ حسین و حر بحث درگرفت، حضرت به او فرمود: «مادرت به عزایت بنشیند.» او هم خواست چنین جوابی را به امام‌حسین بدهد اما با خودش گفت: «آی حُر! حواست باشد، ببین مادرش کیست!» پس به ‌هم ریخت. 🔹عرب رسمی دارد؛ وقتی کسی شکست می‌خورد، نخ چکمه‌هایش را به ‌هم می‌بست و در گردن اسبش می‌انداخت؛ این یعنی تسلیم‌شدن. وقتی روز عاشورا شروع شد، حر چَکمه‌هایش را درآورد و در گردن خودش انداخت و در حالیکه اشک می‌ریخت نزد امام‌ حسین آمد. 🔸گفت: «اگر من راه را بر تو نمی‌بستم، چه بسا به کوفه می‌رسیدی و حکومت تشکیل می‌دادی. من را ببخش، من امروز عامل کشته‌ شدن تو هستم.» اباعبدالله او را بخشید. بیشترین کسی که در عاشورا می‌توانیم خودمان را به او شبیه‌ کنیم همین حُر است. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه پنجم 📅 ۲۰ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
اربعین 🔹تأکید عجیب ‌و غریبی در زیارت پیادۀ امام‌ حسین علیه السلام شده است. در تأکید بر «مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً؛ هر کس به سمت حسین بیاید»، یک نکتۀ زیبایی نهفته‌ است؛ نمی‌فرماید هر کس به سمت حسین پیاده برود بلکه می‌فرماید: «پیاده بیاید.» این یعنی کسی که دارد این حرف را می‌زند، خودش آنجاست. 🔸امام‌ صادق علیه السلام فرمودند: «مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَهَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِنْ کانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ حَسَنَهً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَهً؛ اگر کسی اراده کند که پیاده به زیارت قبر امام‌ حسین برود، به ازای هر قدم یک ثواب برای اوست و یک گناه هم از او پاک می‌شود، حَتَّى إِذَا صَارَ فِي الْحَائِرِ؛ وقتی نزدیک حرم رسید، كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحينَ الْمُنْتَجَبينَ؛ خدا او را مصلح قرار می‌دهد.» یعنی او آنقدر پاک شده است که قدرت اصلاح جامعه را دارد. 🔹شما مگر مدام دعا نمی‌خوانید برای ظهورِ آن مصلح وعده‌داده‌شده؟ این زیارت، شما را آماده می‌کند برای اینکه یار او شوید. مُصلح عادی هم نه، "مُصْلِحِينَ الْمُنْتَجَبِينَ"، منتجب یعنی انتخاب‌شده. یعنی این فرد قدرت اصلاح کردن دارد. کسی می‌تواند جامعه را درست کند که خودش درست باشد. 🔸اساساً یکی از اثرات شرکت در جلسات اباعبدالله‌الحسین، صالح‌ شدن و در درجۀ بعدی، مصلح‌ شدن است. صالح یعنی طرف خودش خوب است، مصلح یعنی می‌خواهد جای دیگر را هم خوب کند و به سمت خوبی ببرد. این آدم بلد است به سمت کجا ببرد، چون این را در دستگاه امام‌ حسین یاد گرفته است. 🔹یعنی همین الان که شما به شهر خودتان برمی‌گردید، باید بتوانید جامعه‌تان را اصلاح کنید. می‌گویید: «جامعه‌ام باید حسینی باشد.» اصلاً امام‌ حسین آمده تا درس چنین چیزی را بدهد. اباعبدالله به دین روح بخشید. 🔸چطور می‌شود یک نفر در مجلس اباعبدالله باشد و ادب یاد نگیرد؟ فلذا کسی که به اربعین بیاید، مصلح می‌شود چون وقتی برمی‌گردد دیگر رفتارش با زن و بچه‌اش عوض می‌شود. مسیر اربعین، مسیر ویژه‌ای برای عزادارهاست، اینکه ۸۰ کیلومتر را پیاده بیایید و از لب مرز خیلی اذیت بشوید، این یعنی آن‌هایی که خیلی پایه‌اند، می‌آیند. 🔹لذا این فرد نباید تغییر کند؟ او وقتی برگردد، صبور می‌شود. صبوری یکی از ویژگی‌های عزاداران امام‌ حسین است، چون الگویی مثل زینب‌کبری دارند. لذا ما اینجا از یک همچین حضرت ‌زینبی چه چیزی یاد گرفتیم؟ آن ادب عباس و این صبر زینب و آن امام‌شناسی، بنابراین فقط کافیست یک نفر ادای شخصیت‌های کربلا را دربیاورد، این فرد مصلح شده‌ است. این آدم از ذخیره‌های آخرالزّمانی محسوب می‌شود و به درد امام‌زمانش می‌خورد. 🔸اخلاق و رفتار و سیرۀ امام‌ حسین در دسترس ماست. ما در این هیئت‌ها و این عزاداری‌ها باید ساخته شویم، باید درس ایثار را یاد بگیریم. اینجا دارید رجوع می‌کنید به امام، اصلاً قلب‌ها نورانی می‌شود، رفتارها عوض می‌شود، تحمل‌ها بالا می‌رود. ما که نمی‌توانیم به صورت عادی این‌ها را به دست بیاوریم. 🔹یک شرایط مانور برایمان فراهم کرده‌اند، الان اینجا می‌آیید تمرین می‌کنید و می‌بینید که می‌توانید، پس این را ادامه بدهید. اربعینی‌ ماندن خیلی مهم‌ است. اربعین عرصۀ تکامل اخلاق و فداکاری و وفاداری است. 🔸امام‌ صادق فرمودند: «وقتی زائر مناسکش (زیارتش) تمام شد، خداوند او را از رستگاران قرار می‌دهد. و زمانی که می‌خواهد برگردد، مَلکی می‌آید و به او خطاب می‌کند: پیغمبر به تو سلام رساند.» یعنی شایستۀ هم‌کلامی با پیامبر می‌شوید و اینکه پیامبر به شما بگوید سلام. 🔹امام‌ صادق می‌فرماید: «فَإِذَا أَتَاهُ نَاجَاهُ اللَّهُ تَعَالَى» تا جایی که خدا با او صحبت می‌کند. یعنی مورد مناجات الهی قرار می‌گیرد و خدا صدایش می‌زند. تا این حد این آدم رشد می‌کند و به مرحله‌ای می‌رسد که خدا او را مخاطب قرار می‌دهد و می‌فرماید: «بنده‌ام بخواه، تا به تو عطا کنم.» برگرفته از سخنرانی‌های استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ مسیر پیاده‌روی اربعین - موکب علی‌بن موسی‌الرضا (آبان ۹۵) مسیر پیاده‌روی اربعین - موکب احباب‌الرضا (آبان ۹۵) 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) ☑ @Masaf_Nevis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا