هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
✅ تلنگر
✍وقتی متولد می شویم دَرْ گوشمان اذان می گویند. وقتی از دنیا میرویم بر پیکرمان نماز میخوانند. اذان روزِ تولدمان را برای نماز روزِ وفاتمان می گویند. زندگی، تعبیر کوتاهی است میانِ آن اذان تا آن نماز، اختیار هیچ کدامشان را نداریم... خوشا به حال آنانکه بجای دل بستن به زمان، به «صاحب الزمان» دل می بندند.
#قیامت_نزدیکه
_مرگ_نزدیکتر
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
🌹17 شوّال
2 ـ وفات ابا صَلت هروی رَحِمَهُ الله
♦️در این روز در سال 207 هـ ثقه ی جلیل ابا صلت عبد السلام بن صالح هروی که اهل هرات بود پس از آزادی از زندان مأمون از دنیا رفت. (10)
♦️ابا صلت از اصحاب امام رضا علیه السلام و از خواص شیعیان بود، و کتاب «وفاة الرضا علیه السلام» تألیف اوست.
♦️در ایران دو قبر منسوب به آن بزرگوار است :یکی در بیرون شهر مشهد مقدّس، و دیگری در دروازه ری قم (11)، که قبر منسوب به او در قم طبق تحقیق اعتبار بیشتری دارد.
بنابر قولی دیگر وفات او در 24 شوّال سال 236 هـ است. (12)
📚 منابع :
10. مستدرک سفینة البحار : ج 5، ص 224. کرامات رضویّه علیه السلام : ص 75.
11. مراقد المعارف : ج 1،ص 108 ـ 107.
12. تاریخ بغداد : ج 11، ص 82. تهذیب الکمال : ج 18، ص 81.
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
💢در فتنهی بعد از رسول خدا (ص) همراه امیرالمؤمنین (ع) باشید!
♦️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: سَتَكونُ بَعدی فِتنَةٌ فإذا كانَ ذلكَ فالزِموا علی بن أبی طالِب، فإنَّهُ أوَّلُ مَن يَرانی و اوَّلُ مَن يُصافِحُنی يَومَ القِيامَةِ و هو الصِّدّيقُ الأكبَر و هُوَ الفاروقُ هذه الاُمَّةِ، يفرقُ بَينَ الحَقِّ و الباطِلِ و هو يَعسوبُ المُؤمِنينَ.
♦️ به زودی بعد از من فتنه ای خواهد بود، پس در آن هنگام همراه علی بن ابی طالب (ع) باشید که او اولین کسی است که مرا می بیند و با من در روز قیامت مصافحه می کند،
♦️و اوست صدیق اکبر و فاروق این امت که بین حق و باطل فرق می نهد و اوست بزرگ مؤمنین.
📚 اسدالغابه ۲۸۷/۵، اصابة ١٦٧/٧، استيعاب ٦٥٧/٢، كنزالعمال ١٥٥/٦
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
🌹17 شوّال
1 ـ جنگ خندق (1)
در این روز در سال 5 هـ غزوه ی خندق (احزاب) و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیر المؤمنین علیه السلام به وقوع پیوست، و این جنگ در زمستان به وقوع پیوست. (2)
وقوع جنگ خندق را بعضی در 8 ذی القعده (3) و بعضی در 15 شوال گفته اند، (4) و استبعادی ندارد که شروع جنگ در 15 شوال باشد. همچنین به قولی غزوه ی خندق در سال 4 هـ اتّفاق افتاده است. (5)
در این جنگ تعداد مسلمانان 3000 نفر و تعداد شهدای مسلمانان 6 نفر بود. تعداد کفّار 10000 نفر بود ولی تعداد مقتولین کفّار ذکر نشده است.
در این جنگ مسلمانان داخل مدینه در اطراف شهر خندقی کندند. مشرکین 25 روز مدینه را محاصره کردند و از هر طرف که خواستند وارد شوند خندق بود.
در اثنای این کار منافقین جسارت ها به پیامبر صلّی الله علیه و آله نمودند و عمرو بن عبدود مبارز طلبید ولی کسی جرأت نکرد. شخصی از شجاعت های عمرو سخن گفت، و در مردم ایجاد ترس کرد.
وی که از شجاعت عمرو بن عبدود سخن گفت و رعب و وحشتی در دل مسلمانان انداخته بود به عبد الرحمن بن عوف گفت :
«اگر عمرو بر ما چیره شود همه ی ما را خواهد کشت. بهترین راه این است که محمّد را دست بسته تحویل آن ها دهیم؛ و خودمان به قوممان ملحق شویم» !! (6) این جا بود که آیاتی از سوره ی احزاب نازل شد !! (7)
♦️در چنین شرایطی پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند :
«چه کسی به مبارزه ی عمرو می رود تا من بهشت را برایش ضمانت کنم» ؟ آیا دوستی هست که شرّ این دشمن را کفایت کند ؟
آقا و مولایمان اسد الله الغالب علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود :
«من به مبارزه ی او می روم».
پیامبر صلّی الله علیه و آله سکوت کردن ، و تا سه بار این کلام را فرمودند، و هر سه بار امیر المؤمنین علیه السلام برای مبارزه اعلام آمادگی نمودند.
آخر الأمر پیامبر صلّی الله علیه و آله اجازه فرمودند و با دستانش عمامه بر سر آن حضرت پیچیدند و امیر المؤمنین علیه السلام حرکت کردند. در این هنگام پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود :
♦️«بَرَزَ الْاِیمانُ كُلُّهُ اِلَی الشِّرْکِ كُلِّهِ» (8) : به تحقیق تمام اسلام در مقابل تمام کفر ایستاد.
بعد از آن عمرو بن عبدود اسلام اختیار نکرد و دست از جنگ بر نداشت، امیر المؤمنین علیه السلام او را به یک ضربت از پا در آورد.
در این حال صدای تکبیر مسلمین بلند شد و پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود :
«مبارزه ی علی بن ابی طالب علیه السلام با عمرو بن عبدود در روز خندق از اعمال امّت من تا روز قیامت افضل است». (9)
📚 منابع :
1. بحار الأنوار : ج 20، ص 281 ـ 186، ج 39، ص 7 ـ 1. و ... .
2. فیض العلام : ص 77 ـ 76. و ... .
3. کشف الغمّة : ج 1، ص 150. الموسوعة الکبری فی غزوات النبیّ الأعظم صلّی الله علیه و آله : ج 3، ص 58.
4. توضیح المقاصد : ص 29. و ... .
5. بخاری : ج 4، ص 1504. و ... .
6. کتاب سلیم بن قیس هلالی رَحِمَهُ الله : ج 2، ص 701. و ... .
7. «إِذْ جَاءُوكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَ إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللهِ الظُّنُونَا، هُنَالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزَالاً شَدِيداً، وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً ... يَحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ يَذْهَبُوا وَ إِنْ يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بَادُونَ فِی الْأَعْرَابِ يَسْأَلُونَ عَنْ أَنْبَائِكُمْ وَ لَوْ كَانُوا فِيكُمْ مَا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِيلاً».
8. کنز الفوائد : ص 137. و ... .
9. الغدیر : ج 7، ص 206. و ... .