❇️ سه نکته حکیمانه
☀️امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید:
✨الرُّکُونُ إِلَی الدُّنْیَا مَعَ مَا تُعَایِنُ مِنْهَا جَهْلٌ، وَ التَّقْصِیرُ فِی حُسْنِ الْعَمَلِ إِذَا وَثِقْتَ بِالثَّوَابِ عَلَیْهِ غَبْنٌ، وَ الطُّمَأْنِینَةُ إِلَی کُلِّ أَحَدٍ قَبْلَ الاِخْتِبَارِ لَهُ عَجْزٌ.✨
🖌اعتماد به دنیا با وجود آنچه با چشم خود از (تحولات و دگرگونی های) آن مشاهده میکنی جهل و نادانی است؛
🖌 و کوتاهی در حُسن عمل با وجود اطمینان به پاداش (الهی) برای آن، غبن و خسارت است؛
🖌 و اطمینان به هرکس قبل از آزمایش و امتحان او دلیل عجز و ناتوانی است.
🔰 نهجالبلاغه، حکمت ۳۸۴.
✍توضیح
✅ همه افراد، بدون استثنا یا در تواریخ خواندهاند و یا درباره پیشینیان شنیدهاند و یا با چشم خود دیدهاند که افراد قدرتمند یا ثروتمند و پرتوان ناگهان قدرت و ثروت و توان خود را از دست داده و به صورت فردی ضعیف و ناتوان درآمده اند.
یک روز امیر بود و فردای آن اسیر است، یک روز جوانی نیرومند و فردا بیمار ناتوانی در بستر، یک روز ثروتمند و روز دیگر فقیری نیازمند.
با این تحولات سریع و دگرگونیهایی که در امور دنیا میبینیم اگر به امکانات آن اعتماد کنیم آیا نشانه جهل و نادانی نیست؟
✅ عاقل کسی است که دل به دنیا نبندد هر چند از امکانات فراوانی برخوردار باشد.
این گونه افراد آسوده زندگی میکنند و آسوده از جهان میروند و از تحولات و دگرگونیهای دهر هرگز ناراحت نمی شوند.
در حالی که دلبستگان به دنیا با از دست دادن مقام یا مال و ثروت، چنان ناراحت میشوند که گاه کارشان به جنون و دیوانگی میکشد.
✅ نکته دوم اشاره به این دارد که اگر انسان شک در معاد و ثواب و عقاب داشته باشد کوتاهی او در انجام کارهای نیک ممکن است قابل توجیه باشد اما افراد باایمان که معاد را باور کرده و به ثواب و جزای الهی ایمان دارند آن هم ثوابهای بسیار عظیمی که تناسبی با مقدار عمل انسانها ندارد بلکه فقط مناسب فضل و الطاف الهی است اگر در انجام کارهای نیک کوتاهی کنند به راستی عجیب است و این همان غبن و خسارتی است که انسان با دست خود بر خویشتن وارد میکند.
👈حقیقت غبن آن است که انسان سرمایه ای را از دست دهد و نتواند معادل یا بیش از آن به دست آورد و نیز فرصت مناسبی برای به دست آوردن سود کلانی در اختیار او باشد اما فرصت را از دست دهد و آن سود را تحصیل نکند اینها همه مصداق غبن است.
👈قرآن مجید روز قیامت را یوم التغابن نام نهاده، میفرماید:
💎یوْمَ یجْمَعُکُمْ لِیوْمِ الْجَمْعِ ذَلِکَ یوْمُ التَّغَابُنِ.
🔸این (رستاخیز عام) در زمانی خواهد بود که خداوند همه شما را در روز اجتماع گردآوری میکند و آن روز، روز تغابن است. (۱)
👈تغابن از باب تفاعل معمولاً در مورد کاری گفته میشود که دو جانبه باشد مانند تعارض و تزاحم و این معنی در قیامت صادق است زیرا همگی خود را مغبون میبینند، مؤمنان به این دلیل که کارهای نیک بیشتری انجام نداده اند و ای بسا کافران مانع بودند و کافران به این دلیل که هیچ اندوخته ای برای آن روز به دستشان نیامده و شاید مؤمنان را در خبررسانی مقصر میپندارند.
✅ نکته سوم
دوستان انسان در سرنوشت او تأثیر عمیقی دارند نباید هیچ کس را بدون امتحان به دوستی برگزید.
سرمایههایی را که خدا به انسان داده نمی توان در اختیار هرکس گذاشت، ای بسا انسانِ خائن و سارق باشد، باید افراد را کراراً آزمود و سپس به آنها اطمینان کرد.
👈این مطلب در عصر و زمان ما اهمیت بیشتری پیدا کرده چراکه ابلیسان آدم رو و منافقان ظاهرالصلاح و خائنان در لباس خادم فراوان شده اند، بنابراین تا اطمینان از طریق امتحان حاصل نشود اعتماد به آنها نشانه عجز و ناتوانی است.
👈قابل توجه این که گاه انسان به کسی بعد از آزمایشهای متعدد اعتماد میکند ولی سرانجام، شخصِ فاسد و مفسدی از آب درمی آید، بنابراین چگونه میتوان بدون آزمایش به هر کسی اعتماد کرد و دین و دنیای خود را به او سپرد؟
امام علیه السلام به سه پیامد منفی که مربوط به سه اشتباه است در این کلام حکیمانه اش اشاره کرده است: «جهل» و «غبن» و «عجز».
نشانه جهل، تکیه کردن بر این دنیای ناپایدار است و سبب غبن، کوتاهی در انجام کارهای نیک است و نشانه عجز، اطمینان به افراد، قبل از اختبار و امتحان میباشد.
☀️امیرالمومنین (ع) میفرماید:
💎الطُّمأنِینَهُ علی کُلِّ أحَدٍ قَبْلِ اختِبارٍ مِن قُصورِ العَقْلِ.
🔸اطمینان به هرکس پیش از آزمودن او نشانه کم عقلی است. (۲)
☀️ و نیز امیرالمومنین میفرماید:
💎قَدِّمِ الاختِبارَ فِی اتِّخاذِ الإخْوانِ فَإنّ الاختِبارَ مِعمارٌ یُفَرِّق بینَ الأخیارِ وَ الأشجارِ.
🔸قبل از گزینش دوستان، آنها را آزمایش کنید زیرا آزمایش، معماری است که نیکان را از بدان جدا میکند. (۳)
۱) سوره تغابن، آیه ۹.
۲) غررالحکم، ح ۹۴۹۰.
۳) غررالحکم، ح ۹۴۹۲.
✳️ کانال #معراج
✳️ @Merajnor
💠 تصرّف در مالى که شک در پرداخت خمس آن وجود دارد
💬سؤال: تصرّف در مالی که شک در پرداخت خمس آن وجود دارد چه حکمی دارد؟
✅ جواب آیت الله العظمی #مکارم شیرازی:
انسان نمیتواند در مالى که یقین دارد خمسش را ندادهاند تصرّف کند، ولى در مال کسى که شک دارد خمس آن دادهشده یا نه تصرّف جایز است و قبول بخشش و معامله یا شرکت در میهمانى چنین کسى اشکال ندارد و تفحّص و جستجو لازم نیست.
✳️ کانال #معراج
✳️ @Merajnor
❇️ دعا برای ستم و ستمدیده و مظلوم (۱)
✨يَا مَنْ لاَ يَخْفَى عَلَيْهِ أَنْبَاءُ اَلْمُتَظَلِّمِينَ✨
(۱) اى كسى كه خبرهاى دادخواهان بر او پنهان نيست.
✨وَ يَا مَنْ لاَ يَحْتَاجُ فِي قَصَصِهِمْ إِلَى شَهَادَاتِ اَلشَّاهِدِينَ.✨
(۲) و اى كسى كه در سرگذشتهاى ايشان از گواهى شهادتدهندگان بىنياز است.
✨وَ يَا مَنْ قَرُبَتْ نُصْرَتُهُ مِنَ اَلْمَظْلُومِينَ✨
(۳) و اى كسى كه يارى او به ستمديدگان نزديك است.
ادامه دارد...
#صحیفهسجادیهبخوانیم
🔰 صحیفه سجادیه، دعای ۱۴.
✳️ کانال #معراج
✳️ @Merajnor