❇️ بهترین عطرها
☀️امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید:
✨نِعْمَ الطِّیبُ الْمِسْکُ خَفِیفٌ مَحْمِلُهُ عَطِرٌ رِیحُهُ.✨
🖌مشک، عطر خوبی است حملش سبک و عطرش بسیار خوب است.
🔰 نهجالبلاغه، حکمت ۳۹۷.
✍ توضیح
🔻امام علیه السلام در این بیان کوتاه و پرمعنا از یکی از مواد معطر یعنی مِشک تعریف و تمجید میکند، میفرماید:
«مشک، عطر خوبی است حملش سبک و عطرش بسیار خوب است».
🔻بوی خوش در اسلام و مخصوصاً احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السلام بسیار مدح شده است و به مسلمانان دستور داده اند که از عطریات استفاده کنند و همیشه خوشبو باشند و مخصوصاً به هنگام نماز از بوی خوش استفاده نمایند.
🔻مرحوم کلینی در جلد ششم کافی از امام سجاد علیه السلام نقل میکند که آن حضرت ظرفی داشت که در آن مشک بود و در کنار سجده گاهش میگذاشت و هنگامی که میخواست وارد نماز شود از آن بر میداشت و خود را خوشبو میساخت؛
(کَانَتْ لِعَلِی بْنِ الْحُسَینِ علیه السلام قَارُورَهُ مِسْکٍ فِی مَسْجِدِهِ فَإِذَا دَخَلَ لِلصَّلَاةِ أَخَذَ مِنْهُ فَتَمَسَّحَ بِهِ). (۱)
☀️در حدیث دیگری آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود:
💎صَلاةُ مُتَطَیبٍ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ صَلَاةً بِغَیرِ طِیبٍ.
🔸نماز کسی که خود را خوشبو میکند برتر از هفتاد نماز بدون آن است. (۲)
🔻حتی برای روزه دار که بوییدن گلها مکروه است استفاده از عطریات نه تنها ممنوع نیست بلکه توصیه شده است: در روایتی میخوانیم:
💎کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِذَا صَامَ تَطَیبَ بِالطِّیبِ وَ یقُولُ الطِّیبُ تُحْفَهُ الصَّائِمِ.
🔸امام صادق علیه السلام هنگامی که روزه میگرفت از عطر استفاده میکرد و میگفت: عطر تحفه روزه دار است. (۳)
🔻استفاده از عطر نه تنها در حال نماز و روزه بلکه در تمام حالات (جز در حال احرام) توصیه شده است تا آن جا که درباره پیغمبر صلی الله علیه و آله میخوانیم:
💎کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ینْفِقُ فِی الطِّیبِ أَکْثَرَ مِمَّا ینْفِقُ فِی الطَّعَامِ.
🔸آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله برای عطر هزینه میکرد بیش از آن بود که برای غذا هزینه میکرد. (۴)
🔻البته این موضوع هرگز اسراف نبود زیرا هزینه زندگی ساده پیغمبر صلی الله علیه و آله بسیار کم بود و هزینه عطریات به خصوص مشک که از راههای دور میآوردند نسبتاً زیاد بود.
👈البته درمورد زنان اکیداً نهی شده است که به هنگام بیرون آمدن از خانه یا ملاقات با نامحرم خود را خوشبو سازند به گونه ای که دیگران آن عطر را استشمام کنند زیرا ممکن است منشأ مفاسدی گردد.
🔻به هر حال امام علیه السلام در گفتار حکیمانه مورد بحث، درباره برتری مشک بر عطریات دیگر میفرماید:
امتیاز این عطر بر سایر عطرها این است که اولاً حملش آسان است زیرا ظرف بزرگی لازم ندارد به علاوه مانند بسیاری از عطریات به صورت مایع نیست که مشکلات خاص خود را داشته باشد بلکه به صورت جامد بوده و استفاده کردن از آن نیز بسیار آسان است؛انسان با سر انگشت خود میتواند مقداری از آن را بردارد و به خویش بمالد. اضافه بر این، بوی مشک را غالب مردم با اختلاف سلیقه ای که درباره عطر دارند میپسندند
و لذا امام علیه السلام آن را مدح و ستایش میکند.
به همین دلیل از حالات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السلام استفاده میشود که بسیاری از آن بزرگواران از مشک استفاده میکردند حتی گاهی مقداری از آن را در غذا میریختند. (۵)
🔻در اهمیت استفاده از بوی خوش در نمازها همین بس که مرحوم کلینی در باب الغالیه در کافی نقل میکند که امام علی بن الحسین علیهما السلام شبی از شبهای سرد زمستانی جبه خز و ردایی از خز و عمامه ای از خز پوشیده بود و خود را با بوهای خوش کاملاً معطر ساخته بود یکی از یاران حضرت، ایشان را با آن حالت مشاهده کرد، عرض کرد: فدایت شوم در این وقت شب با این وضع کجا میروید؟ فرمود:
💎إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَخْطُبَ الْحُورَ الْعِینَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ.
🔸من میخواهم از خداوند حور العین را خواستگاری کنم. (۶)
👈اشاره به این که استفاده از بوی خوش به هنگام عبادت و نماز و پوشیدن لباسهای خوب به هنگام رفتن به مسجد از اموری است که در آخرت پاداشهای مهم الهی دارد.
📚منابع
۱) کافی، ج ۶، ص ۵۱۵، ح ۶.
۲) کافی، ص ۵۱۰، ح ۷.
۳) کافی، ج ۴، ص ۱۱۳، ح ۳.
۴) کافی، ج ۶، ص ۵۱۲، ح ۱۸.
۵) برای توضیح بیشتر به کافی، باب المسک، ج ۶، ص ۵۱۴ مراجعه فرمایید.
۶) کافی، ج ۶، ص ۵۱۶، ح ۳.
✳️ کانال #معراج
✳️ @Merajnor
💠 قصد بر خواندن حمد به جای تسبیحات اربعه
💬 کسی که عادت دارد در رکعت سوم و چهارم تسبیحات اربعه بگوید، اگر تصمیم گرفت سوره حمد بخواند ولی به خاطر غافل شدن از این تصمیم، بر طبق عادت تسبیحات را خواند، نمازش صحیح است و همچنین است اگر عادت به خواندن حمد دارد و تصمیم بگیرد تسبیحات بخواند، ولی در اثر غفلت حمد را بخواند.
🔹 خواندن حمد و سوره به جای تسبیحات اربعه از روی غفلت
اگر در رکعت سوم یا چهارم، در اثر غفلت و یا به گمان اینکه در رکعت اول یا دوم است، حمد و سوره بخواند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود، نمازش صحیح است.
📚 پینوشت:
رساله نماز و روزه آیتالله خامنهای، مسأله ۱۸۶ و ۱۸۷.
✳️ کانال #معراج
✳️ @Merajnor