فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حاج آقای علی اکبری! در زمان شما چند مسئول در نمازجمعه شلاق خوردهاند؟!
🔹 امیرالمومنین وقتی شنید مسئول مالی بازار اهواز اختلاس کرده، به فرماندار اهواز دستور داد او را عزل و در زندان حبس کن؛ در نمازجمعه و جلوی چشم مردم ۳۵ ضربه شلاق به وی بزن و آبرویش را ببر؛ چون این شخص آبروی نظام دینی را برده.
آقای منتظری (دادستان کل کشور) اخیرا دستوری برای بررسی یک اهانت احتمالی به یکی از بزرگان حوزه، صادر کردند ... از ایشان درخواست داریم دستوری هم برای زیر مجموعه خود برای جاری کردن سیره علوی (کلیپ را مشاهده کنید) که زیر پا مانده، صادر کنند.
پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳ (یادآوری)
#حجت_الاسلام_عالی
🔸نگاهی به برداشت رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از بیانات رهبر انقلاب
حمید رسایی
آقای علی اکبری به جای مغالطه، پاسخ دهید
کجا پرچم مبارزه با فساد را بلند کردهاید
🔸قسمت اول
🔰 در ماههای گذشته تغییر امام جمعه لواسان که از جمله ائمهجمعه صریح اللهجه در مسائل مختلف روز از جمله موضوع مبارزه با فساد و رانتخواری و حمایت از حرکتهای عدالتخواهانه بود، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و رییس آن را با چالش مواجه کرد تا جایی که اخیرا فیلمی از آقای علیاکبری در فضای مجازی منتشر شده که نشان میدهد ایشان برای فرار از این انتقادات به بیانات رهبری معظم انقلاب استناد میکند که «طبق نظر امامین انقلاب، طرح اینگونه مسائل (مبارزه با فساد و عدالتخواهی) به صورت مصداقی (در نماز جمعه) ممنوع است!»
آقای علیاکبری در سخنانش، این نوع فسادستیزی را دروغ بزرگ رسانهای دانست و قاطبه ائمه جمعه کشور را از جمله کسانی برشمرد که نسبت به فساد سکوت نکردهاند و در مواقع لازم به میدان آمده با مواضعشان جلوی فساد را گرفتهاند.
ظاهرا اشاره رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به این بیانات رهبر معظم انقلاب است که فرمودند:
«گفتمان عدالتخواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداقسازی نکنید. وقتی شما روی یک مصداق تکیه میکنید، اولاً احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ من مواردی را مشاهده میکنم که روی یک مصداق خاصی تکیه میکنند؛ یا بهعنوان فساد، یا به عنوان کجروی سیاسی، یا بهعنوان خط و خطوط غلط. بنده مثلاً اتفاقاً از جریان اطلاع دارم و میبینم اینجوری نیست و آن کسی که این حرف را زده، از قضیه اطلاع نداشته است. بنابراین وقتی شما روی شخص و مصداق تکیه میکنید، هم احتمال اشتباه هست، هم بهانهای به دست آن زرنگ قانوندان قانونشکن میدهید که علیه شما استفاده کند. شما زرنگی کنید و اسم نیاورید، وارد مصداق نشوید. شما زرنگی کنید و پرچم را بلند کنید. وقتی پرچم را بلند کردید آن کسی که مجری است، آن کسی که میخواهد کار را انجام دهد، همه اینها حساب کارشان را میکنند.»
ظاهر موضوع از درستی سخن آقای علیکبری میکند اما به عقیده نویسنده این سطور واقعیت در مقام عمل، چیز دیگری است.
دقت در بیانات رهبر انقلاب حکایت از این دارد که ایشان صراحتا از پرداختن به اصل موارد رانتخواری و فساد با هدف جلوگیری از آن در تریبونهای عمومی تاکید و نسبت به تعیین و ذکر مصادیق و افراد درگیر در آن از پشت تریبون عمومی پرهیز دادهاند و دلیل آن را هم احتمال خطا و سواستفاده قانوندانهای قانونشکن عنوان میکنند.
بدیهی است که این سخن، بیشتر در حمایت از کسانی است که برای مبارزه با فساد و رانتخواری آستین بالا میزنند و وارد میدان میشوند. بیانات رهبر انقلاب صراحتا در نفی روزمرگی، راحتطلبی، عافیتطلبی، کلیگویی از تریبونهای عمومی است. این سخن هرگز به این معنا نیست که در موضوع فساد، فرد مفسد و رانتخوار را باید رها کرد. بنابراین، امام جمعه باید برخورد با افراد فاسد را از طریق قانونی و با توجه به جایگاهی که در اختیار دارد، پیگیری کند.
اکنون سئوال از آقای علی اکبری این است که مشخص کنند کدام امام جمعه از پشت تریبون نماز جمعه وارد مصادیق فساد و افراد مفسد و رانتخوار شده است؟ حتی امام جمعه لواسان نیز در تریبون نماز جمعه وارد مصادیق نشدند. سئوال این است که کدام امام جمعه پرچمدار مبارزه با فساد و رانتخواری حوزه استحفاظی خود شده است؟ علاوه بر این، سئوال افکار عمومی این است که حذف آقای رحیمپور ازغدی و میثم مطیعی که قبل از خطبههای نمازجمعه با بیانات و اشعار خود، شور و حال دیگری به نماز جمعه تهران میدادند چیست؟ این چهره ها در کدام مورد مصداقی ورود کرده بودند که از ادامه حضور آنها جلوگیری شده است؟ شایسته است ایشان گزارشی از بیانات خود و ائمه جمعهای که در خطبههای جمعه به موضوعات فساد و رانتخواری و عدالتخواهی پرداختهاند، ارائه دهند. در کدام خطبه و به چه موضوعاتی از فساد و رانتخواری پرداختهاند؟
#حمید_رسایی
🔸نگاهی به برداشت رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از بیانات رهبر انقلاب
آقای علی اکبری به جای مغالطه، پاسخ دهید
کجا پرچم مبارزه با فساد را بلند کردهاید
🔸قسمت دوم
🔰 حمید رسایی: جناب علی اکبری! امام خامنهای بارها و با ادبیات متفاوت فرموده اند که در موضوع "عدالت" عقب هستیم. فرموده اند که هر مصوبهای باید پیوست عدالت داشته باشد. فرمودهاند فلسفه وجودی نظام، عدالتخواهی است. شما به عنوان ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، پیوست عدالت و مبارزه با فسادتان برای نماز جمعه را منتشر کنید تا امکان نقد آن دقیقا فراهم شود.
چرا در هر فصل یا هر سال؛ بر اساس شاخصهایی که قاعدتا باید بر اساس بیانات رهبری جامعه تعیین کرده باشید، کارنامه تریبون نمازهای جمعه در پیگیری مطالبات مردم، پاسخگویی به شبهات روز، برافراشتن پرچم مبارزه با فساد و رانتخواران، دفاع از حقوق کارگران و کسانی که به آنها اجحاف شده را منتشر نمیکنید و ائمه جمعه را با همان شاخصها درجهبندی نمیکنید؟
آقای علی اکبری! چرا به جای پاسخگویی مغالطه میکنید؟ آیا به تبعات این سخنان و مغالطهای که با استفاده ناصحیح از بیانات رهبر انقلاب میکنید، واقفید؟ سخنانی که به عنوان مسئول یک نهاد سیاستگزار به جای حمایت و پشتیبانی از جبهه مبارزه با فساد، متاسفانه تقویت جریان محافظهکار، منفعل و راحتطلب دینی است!
واقعا جهتگیری شما در راستای این بیانات مقام معظم انقلاب رهبری است: «نماز جمعه یک منبر معمولی نیست که برویم از محفوظاتمان استفاده کنیم. مطلب باید نقد، حاضر، متین، قوی، مفید و مورد سؤال و احتیاج باشد. ای بسا مطلب علمیِ خیلی قویای هم هست، اما مورد نیازِ مردم نیست. مثلاً کسی برود شبههی آکل و مأکول را در نماز جمعه مطرح کند، یا یک مسألهی فقهی یا حقوقی را که مورد نیاز مردم نیست. این فایدهای ندارد. هنر بزرگ امام جمعه این است که مطلب مورد نیاز مردم را بشناسد و استفهامهای مردم را بداند. میدان بدهید مردم سؤال کنند و به ستاد نمازجمعه نامه بنویسند و نظراتشان را بگویند. من نمیدانم ستادهای نماز جمعه این کار را میکنند یا نه؟»
اما آقای علیاکبری به این هم اشاره کردهاند که اگر در منطقهای فساد باشد و امام جمعه سکوت کرده باشد، از نظر ما چنین فردی صلاحیت امام جمعه بودن را ندارد. چنین نگاهی قابل تحسین است اما متاسفانه در مقام عمل ما با امام جمعهای مواجهایم که نه تنها در برابر مفسدان ساکت نیست که از آنها حمایت میکند و سوگمندانه مورد حمایت شورای سیاستگذاری هم هست!
در این باره خواهم نوشت...
#حمید_رسایی
⭕ عدالتخواهی مصداقی باید ها و نبایدها
🔸قبل از ورود به بحث اصلی، بیایید کمی ریشه ای تر بحث کنیم. ریشه ای که به زعم من، تفاوت این دو نگاه را واضح تر می کند. سالها پیش در زمان تولد علم اصول( که البته پیش تر توسط اهل سنت پایه گذاری شده بود) توسط علمای تشیع، با هدف یادگیری قواعدی برای فهم درست از کلام امام، عده ای به اسم اخباری گری مقابل آن ایستادند، ادعای آن ها این بود که کلام امام، نیاز به توجیه و تفسیر و فرمول ندارد، که البته صدها روایت متضاد با یکدیگر، ابهام در معنای الفاظ و توجیه و تفسیر مختلف و...بطلان ادعای آنها را واضح ساخت.
🔸حالا به نظر من نیز، برای فهم درست از کلام رواه و جانشینان امام نیز باید از همان الگوی اجتهادی پیروی کرد. نباید با ژست اخباری گری، یک بخش از فرمایش ولی فقیه را کورکورانه و سطحی فریاد زد. باید با همان دقت اجتهادی در فقه، عرف را در نظر گرفت، اقتضائات و شرایط را در نظر گرفت، همه ی بیانات را دید، معنا و منظور الفاظ را به دقت بررسی کرده و با عقل عقلا هم تطبیق داد.
🔸 اولا رهبری در بسیاری از موارد از ورود مصداقی دانشجویان تشکر کرده است، مثل داستان هفت تپه، و گاهی خودشان نیز ورود مصداقی داشته اند مثل داستان کوهخواری مشهد. ثانیا عقلا واضح است که تکرار خوب خوب است و بد بد است و گرانی باید مهار شود و فقر ریشه کن گردد و هکذا هیچ تغییر و تحولی را در جامعه به وجود نخواهد آورد ثالثا رهبری، امام، اهل بیت و همه انبیا دائما به خون مفسدین و سرمایه داران زمان خود، تشنه بودند و یک مبارزه بی امان داشتند، در خانه نمی نشستند، از چالش و درگیری فراری نبودند و کلی گویی نمی کردند.
🔸اما معنای مصداق چیست؟ و منظور رهبری از آن نهی (عدالت خواهی مصداقی نکنید) چه بوده است؟ بر فرض اینکه آن کلام اقتضاء همان شرایط و اشخاص هم نبوده باشد و یک امر دیدگاهی باشد، پس ناچار به جمع هستیم، زیرا نمی توان دیگر محکمات را هم کنار گذاشت و طبیعتاً به تناقض خواهیم رسید.
🔸جمع آن به نظر من این است، ورود مصداقی به معنای گفتن هر مطلب بی اساسی پشت تریبون که فردی و شخصی است، و هنوز قطع به آن حاصل نشده است، مثل زید به بکر ظلم کرد، فلانی ارث فلانی را خورد. به دلیل تشنج آفرینی و ایجاد التهاب منفی در جامعه و احتمال بردن آبروی افراد و شکایت بیخود از عدالتخواهان ممنوع است( خلاصه داشتن مفسده) اما نقد عملکرد، سوال از مسئولین، و تخطئه فعل نادرست آنان مثل برجام، حقوق نجومی، زمین خواری، خلف وعده و بی قانونی (نداشتن مفسده) نه تنها اشکال نداشته که ثواب هم دارد و باعث پیش روی جامعه و احقاق حقوق مظلومین خواهد شد.
#جواد_جوادی
❌ سی سال پیش آقا به حزب الله و نخبگان و دلسوزان فرمان دادند که برای تحقق #تحول_دستگاه_امامت_جمعه فکر کنید و با شجاعت اقدام کنید و به این میدان وارد بشوید- اما تقریبا همه خواب بودیم و بی تفاوت از کنار فرامین آقا رد شدیم و برخی اصولگرایان نیز با سوء استفاده از کند فهمی بخشی از جریان انقلاب تاکنون مانع تحقق کامل دولت اسلامی مد نظر آقا شده اند...
امیدوارم امروز بیدار شده باشیم...
🌕 امام خامنه ای:
من از همه ی آقایان ، بخصوص کسانی که صاحب فکر نو و ابتکاری و جرأت اقدام در گشودن راه های ناگشوده هستند ، خواهش می کنم که سعیمان بر این باشد که به طور دائم و روز به روز ، این مجموعه ی سراسری کشور را تکامل ببخشیم.
اگر ما قانع باشیم که همانطوری که ده سال پیش نمازهای ما برگزار میشد، حالا هم برگزار بشود، غبن است؛ «من استوی یوماه فهو مغبون»(1). قاعدهی هر کار مستمر، بخصوص وقتی وظیفهی بزرگی برعهده دارد، این است که به طور دایم در حال تحول و پیشرفت باشد.
این مجموعه (دستگاه امامت جمعه) با این مسئولیت ، باید در حال پیشرفت و تحول باشد؛ راهش را پیدا کنید. چگونه تحول ایجاد خواهد شد؟ ابزارش چیست؟ ما باید چه کار کنیم؟ شما باید چه کار بکنید؟ باید این ها را فکر کنید.
۲۵ شهریور ۱۳۷۰ در دیدار ائمهی جمعهی سراسر کشور
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2488
‼️بیان مصداقی فساد در نماز جمعه ممنوع !
استاد کامران غضفری
🔹حجت الاسلام حاج علی اکبری : « آنچه که برخی افراد و جناح ها و گروه ها تلقی دارند که مثلاً امام جمعه عدالتخواه یعنی آن امام جمعه ای که بیاید مصادیقی از احیاناً فسادی که در منطقه او دارد رخ می دهد را بیاورد در خطبه های نماز جمعه مطرح کند و این می شود عدالتخواه ؛ این یک دروغ رسانه ای بزرگ بود که گفته شد تا بعضی چهره سازی های مصنوعی در بین شبکه امامت اتفاق بیفتد .
انتساب فساد به یک شخص یا یک گروه ، مستلزم ره گیری های جدی فنی در دستگاه قضایی و در دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی است . ائمه جمعه ناظران امین رهبری در منطقه خودشان هستند . هر جایی این اشکالات را ببینند ، به آن دستگاه ، به آن مسئول محترم مربوطه یادآوری می کنند . درست نشد ، این را از طریق مسئولین بالاتر دنبال می کنند .
اگر امام جمعه چشمش را روی فساد ببندد ، این دیگر امام جمعه نیست از نظر ما ، این فاقد صلاحیت است . این منعزل است ، دیگر عزل نمی خواهد .
ائمه جمعه در رابطه با حقوق عامه مردم هرگز کوتاه نمی آیند و تا هر جایی که نفوذ کلمه داشته باشند دنبال این مسائل هستند و فساد در منطقه خود را دنبال می کنند و خواسته عامه مردم را در خطبه های نماز جمعه مطرح می کنند.»
🔺جناب آقای حاج علی اکبری ! پس از آنکه امام جمعه محترم لواسان در طی چند سال گذشته با شبکه فساد سازمان یافته زمین خواری و کاخ سازی در منطقه لواسان ـ که هم برخی مسئولین دولتی و هم برخی مسئولین قضایی در آن دست داشتند ـ درافتاد و با پیگیری های متعدد از طریق مراجع قانونی مربوطه به جایی نرسید ، ناچاراً مسئله را در نماز جمعه مطرح کرد و از مردم برای حل این معضل گسترده کمک خواست و با مطرح شدن این مسئله در رسانه های جمعی ، بالاخره برخی دستگاه های نظارتی تحت فشار افکار عمومی مردم ، مجبور به ورود به این مسئله شده و آن را پیگری کردند که منجر به دستگیری و محاکمه برخی افراد با نفوذ شد .
🔹متأسفانه شما به جای آنکه از این امام جمعه مردمی و عدالتخواه و انقلابی تقدیر و تشکر کنید ، اقدام به برکناری ایشان کردید !
مگر خود شما نگفتید که اگر امام جمعه اشکالاتی در منطقه خود دید ، آن را به مسئولین مربوطه بگوید ؟ خب ایشان هم همین کار را کرد ولی نتیجه ای حاصل نشد . به مسئولین بالاتر هم گفتند و باز هم نتیجه ای حاصل نشد .
خب آیا مطرح کردن فساد گسترده ای که پای برخی مسئولین دولتی و غیر دولتی هم در آن مطرح بود ، از تریبون نماز جمعه ـ بدون ذکر اسامی افراد ـ اشکالی داشت؟
🔺از طرف شورایی که شما رئیس آن هستید ، دلایلی برای کنار گذاشتن این امام جمعه مردمی و انقلابی ذکر شد که ایشان آن دلایل را رد و تکذیب کردند .
آیا مردم حق دارند بگویند شما برای کنار گذاشتن افرادی که از آنها خوش تان نمی آید ، متوسل به مطالب خلاف واقع هم می شوید ؟
🔹جناب آقای حاج علی اکبری ! شما در سخنانتان به مواضع امامین انقلاب استناد کرده بودید . آیا امام خمینی (ره) نگفتند « روحانیت متعهد ، به خون سرمایه داران زالوصفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت .» ؟
بد نیست اگر جنابعالی تا کنون نشانه ای از تشنه بودن تان به خون سرمایه داران زالوصفت را از خود بروز داده اید ، برای مردم بیان کنید تا آنها هم بهتر با مواضع جنابعالی آشنا شوند .
🔺جناب آقای حاج علی اکبری ! جنابعالی گفتید : اگر امام جمعه چشمش را روی فساد ببندد ، این دیگر امام جمعه نیست از نظر ما ، این فاقد صلاحیت است . این منعزل است ، دیگر عزل نمی خواهد .
جنابعالی در طی مدتی که در سمت امامت جمعه موقت تهران خطبه خوانده اید ، چند بار به مفاسد گسترده اقتصادی و فرهنگی حسن روحانی و اعوان و انصارش در نماز جمعه اشاره کرده اید ؟ اگر اعتقادی هم به مطرح کردن آنها در نماز جمعه نداشته اید ، چند بار از طریق مراجع قضایی و غیر آن ، این مسائل را پیگیری کرده اید ؟ بد نیست حداقل به چند نمونه از آنها اشاره کنید تا خدای ناکرده مصداق عالم بدون عمل محسوب نشوید .
🔹جناب آقای حاج علی اکبری ! چرا آقایان حسن رحیم پور ازغدی و میثم مطیعی که مقام معظم رهبری از آنان تعریف و تمجید کردند ، را از تریبون نماز جمعه کنار گذاشتید ؟ آیا گناه آنان جز آن بود که علیه مفسدین و رانت خواران و مسئولین فاقد صلاحیت ـ بدون ذکر اسم کسی ـ موضع گیری کرده بودند ؟ بعد هم ادعا می کنید که تابع نظرات مقام معظم رهبری هستید ؟! بهتر نیست در مواضع خود تجدید نظری کنید ؟
KamranGhazanfari
📝 این بی اخلاق ها، نگران خطرناک بودن مصداق اند؟
#اشتری
🔸پا بدهد هم برای #آقازاده_ماساژور هشتگ میزنند، هم قبض برق فلان سلبریتی و حساب بانکی پیرمردی که جلوی مترو با گریه گفت پنیر ندارد را در خبرگزاری رسمی افشا میکنند، هم برای #حسین_فریدون غوغا میکنند و...
🔹باور نکنید که واقعا #عدالتخواهی_مصداقی را قبول ندارند. دعوا سرچیز دیگری است!
🔸پیرمرد جلوی مترو گریه کرد که توان خرید پنیر ندارد. خیلی زود وایرال شد.
به ۲۴ ساعت نرسیده در #خبرگزاری_فارس حسابهای بانکیاش را منتشر کردند که یک پیرمرد بی کس و کار را بیآبرو کنند.
🔹ولی پای افتضاحات مسئولان که میرسد همینها خطرناک بودن عدالتخواهی مصداقی را تیتر یک میکنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حجتالاسلام رهدار:
چه اشکالی دارد مردم در مسیر تحقق عدالت به جوش بیایند؟
♦️حجتالاسلام احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه: مگر یک امام جمعه میتواند پشت پرده، با باندهای بزرگ فساد مواجه شود؟
♦️بیان برخی مسائل در نماز جمعه و هم افزایی مردمی برای حل آن، خودش ایجاد قدرت میکند. چه اشکالی دارد مردم در مسیر تحقق عدالت به جوش بیایند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حجتالاسلام رهدار:
امام جمعهای که موفق بوده را عزل میکنند!
♦️حجتالاسلام احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه : میبینیم امام جمعهای که از ریلگذاری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خارج شده موفق بوده، بعدش هم میبینیم او را عزل کردهاند!
♦️ریلگذاری شورا باید تکاملی باشد و به مردم امید و نشاط بدهد ولی ظاهرا اینگونه نیست.
🌺🌱🌺
به بهانه نشر اخبار فساد اشخاص در نماز جمعه
✍️ احمد جهان بزرگی 💢💢💢قسمت اول
♦️در صورتی که این خط قرمزها رعایت شود ، طرح مصداقی فساد در نماز جمعه ها نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه در برخی مواقع لازم و واجب هم هست.
❇️نشر اخبار سوء اشخاص یا غیبت است ، یا تهمت و یا بهتان و افتراء ، یا اشاعه اسرار
1️⃣در لسان متخصصین اخلاق اسلامی" غیبت، منتقل کردن عیوب پنهانی مردم است، پشت سرشان به دیگران آن عیوبی که میخواهند پنهان بماند ". البته از آن جا که اگر عیبی در کسی نباشد و در غیابش به او نسبت دهند و به دیگران منتقل کنند اثرات سوء آن بد ترو گناهش بالاتر از غیبت است معمولا آن را به غیبت منتسب و یا به آن ملحق نموده اند. همچنین اگر در کسی عیب آشکاری باشد و آن را پشت سرش به حالت تمسخر مطرح کنند به غیبت ملحق نموده اند. امام صادق ع در تعریف غیبت می فرمایند: " غیبت آنست که در باره برادرت چیزی بگوئی که خدا آن را پوشانده است و اما چیزی که در او آشکار است مانند تند خوئی و شتاب زدگی گفتن آن غیبت نیست ". " غیبت آنست که در باره مسائل دینی برادرت چیزی بگوئی که او انجام نداده باشد، ودر مورد او چیزی را پخش کنی که خدا آن را پوشانده و حدش بر او اقامه نشده است ". براین اساس کسی که فسق خود را علنی می کند، دیگر عیب پنهان اومحسوب نمی شود که طرح آن پشت سراو غیبت باشد. پیامبر اعظم نیز می فرمایند: " چهار طایفه غیبتشان غیبت نیست، یکی کسی که فسقش را علنی کند..... ".
2️⃣برخی محققین بر این عقیده اند که سه كلمه «بهتان» «تهمت» و «افترا»، به اشتباه نزد بعضی در يك معنا به كار مي روند؛ در حالي كه اين سه، هم از نظر لغوي و هم از لحاظ اصطلاحي با هم تفاوت دارند. یعنی بهتان، دروغ بستن؛ افترا دروغ بافتن؛ و تهمت، اظهار بدگماني است . البته اگر ما هم با دقت فلسفی به تحقیق بپردازیم به همین نتیجه می رسیم؛ اما واقعیت این است که آنقدر این سه واژه به جای یکدیگر به کار برده شده اند که حتی لغت شناسان ومفسرین هم آنها را مترادف دانسته اند وآنها را به جای یکدیگر به کار برده اند.
✅اما آنچه من به آن دست یافته ام اینکه، به اجماع صاحبان لغت، " تهمت " با " ظن وگمان " و " وهم " ارتباط وثیقی دارد وبر اساس روایاتی که از معصومین رسیده است، دراصطلاح عبارت است از" اظهار سوء ظن براساس قرائن وشواهدی که برای افرادحاصل می شود ". علی عليه السلام در وصيت به امام حسن عليه السلام می فرمايند: "بپرهيزيد از مواضع تهمت و مجلسی كه سوء ظن به آن مجـلس می رود همانا نزديك شدن به محل بد، به زيان شخص تمام می شود ". و در جای دیگر می فرمایند: " كسی كه خود را در موضع تهمت قرار دهد كسی را كه به او سوءظن برده ملامت نكند ".
3️⃣" راز " يا " سر " در اصطلاح به هر چيزي گفته ميشود كه اشخاص، گروهها، سازمانها و دولتها ميخواهند پنهان بماند. بنابراين سعي ميكنند زمينه و سازوكارهاي پنهان كردن آن را فراهم كنند. در حديثي منسوب به پيامبر آمده است كه ميفرمايند: " هرگاه فردي مطلبي را گفت و به اطراف خود نگريست آن مطلب راز محسوب ميشود " و از امام علي(ع) نقل شده است كه ميفرمايند: " هر چيزي كه انتشار آن خوب نباشد امانت است (حفظ و نگهداري آن لازم است) اگر چه كتمان آن حتماً خواسته نشده باشد " .
📚در صورتی که به منابع و مآخذ نیاز بود در پی وی پیام دهید
.🌸🌸🌸♦️
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبهگری مصداقی چیست؟
بخش اول
🔸قبل از پاسخ به سوال این تذکر را باید داد که با بیانات رهبری باید اجتهادی برخورد کرد یعنی اولا در هر موضوعی مجموع بیانات، عملکردها و نیز تاییدات ایشان(در اصطلاح فقه تقریر ایشان) را در نظر گرفت و برای هر یک شرایط زمانی و مکانی و مخاطب را بررسی کرد.
🔸همچنین در مواردی که بیان بدون قید و اصطلاحا مطلق بیان میشود اگر بخواهیم این بیان را بصورت یک قاعده کلی برداشت کنیم باید اثبات کنیم که ایشان در مقام بیان آن قاعده کلی بوده است.
🔸با این مقدمه به سراغ موضوع عدالتخواهی و مطالبهگری مصداقی در بیانات ایشان رفتیم.
از روشنترین و کاملترین متنها در این موضوع پیام به جنبش دانشجویی در 81/8/6 بود که در واقع مانیفستی برای عدالتخواهیست، متن پیام بدین شرح است:
"بسماللهالرحمنالرحیم
جوانان و دانشجویان عزیز
در این گردهمائی دانشجویی مجموعههای متعددی از دانشجویان شرکت کردهاند. این نقطهی روشن دیگری است که جذابیت طبیعی گردهماییهای دانشجویی را مضاعف میسازد.
🔸دانشجوی متعهد و آگاه از پیش از انقلاب تاکنون همواره در جستجوی مهمترین مسائل جاری کشور بوده است. او با انگیزهی آگاهی و نشاطی که لازمهی محیطهای دانشجویی است در پی آن است که آرمانهای والا و تعهدآور خود را در پیگیری این گونه مسائل جستجو کند و در راه تحقق آن گام نهد. این نیز خصوصیت طبیعی دیگری برای محیطهای دانشجویی است.
🔸امروز سرآغاز فهرست بلند مسائل کشور مسئلهی عدالت است. دانشجوی جوان اگرچه خود برخاسته از قشرهای مستضعف جامعه هم نباشد، به عدالت اجتماعی و پر کردن شکافهای طبقاتی به چشم یک آرزوی بزرگ و بیبدیل مینگرد. این احساس و انگیزه در دانشجو پر ارج و مبارک است و میتواند پایهی قضاوتها و برنامههای عملی او برای حال و آینده باشد. اگر عدالت ــ عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت ــ آرزو و آرمان و هدف برنامهریزیهاست، پس باید هر پدیدهی ضدعدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد.
🔸مسابقهی رفاه میان مسؤولان، بیاعتنایی به گسترش شکاف طبقاتی در ذهن و عمل برنامهریزان، ثروتهای سربرآورده در دستانی که تا چندی پیش تهی بودند، هزینه کردن اموال عمومی در اقدامهای بدون اولویت، و به طریق اولی در کارهای صرفا تشریفاتی، میدان دادن به عناصری که زرنگی و پررویی آنان همهی گلوگاههای اقتصادی را به روی آنان میگشاید، و خلاصه پدیدهی بسیار خطرناک انبوه شدن ثروت در دست کسانی که آمادگی دارند آنرا هزینهی کسب قدرت سیاسی کنند و البته با تکیه بر آن قدرت سیاسی اضعاف آنچه را هزینه کردهاند گرد میآورند.
اینها و امثال آن نقطههای استفهام برانگیزیست که هر جوان معتقد به عدل اسلامی ذهن و دل خود را به آن متوجه مییابد و از کسانی که مظنون به چنین تخلفاتی شناخته میشوند پاسخ میطلبد و همچنین در کنار آن از دولت و مجلس و دستگاه قضایی عملکرد قاطعانه برای ریشهکن کردن این فسادها را مطالبه میکند. امروز این مهمترین و مطرحترین مسئلهی کشور ماست و نسل جوان دانشجوی متعهد و مؤمن نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت بماند. توفیقات همگان را از خداوند متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمه الله"
🔸اول اینکه" اگر عدالت ــ عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت ــ آرزو و آرمان و هدف برنامهریزیهاست، پس باید هر پدیدهی ضدعدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد.
این بیان به روشنی نشان میدهد که کلیگویی و دم زدن از عدالت بدون ورود به مسائل میدانی و واقعی کشور، عدالتخواهی واقعی نیست.
برای روشنتر شدن هم نمونههایی از این مسائل واقعی و میدانی را چون مسابقه رفاه میان مسئولین بیان میکنند و در اینجا پاسخ مطالبهگری مصداقی را بیان میدارد که باید در این مسائل از هر مظنونی سوال پرسید یعنی اینکه میگویند تا چیزی اثبات نشده نمیتوانید اسم بیاورید را رد مینمایند.
🔸این بیان بعدها هم مورد تایید قرار گرفت چه در ورودهای مصداقی خودشان (به عنوان امام) مثل اعتراض به مجموعه تفریحی یک بانک یا کوهخواریهای جنوب مشهد و تعرض به حوزه سد لتیان و حقوقهای نجومی و چه در حمایت از کنشگریهای دانشجویی مثل هفت تپه و ماشینسازی و... لذا این بیانات و تاییدات و اعمال خودشان نشان از جایز بودن بلکه لازم بودن ورودهای مصداقی و پرسش از مظنونین است.
@teribon_ir
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبه گری مصداقی چیست؟
بخش دوم
🔸حال اگر بیانی باشد که این مشی را در ظاهر نقض کند مانند صحبت ایشان در جمع دانشجویان شیراز در 87/2/14 باید با دقت بیشتری بررسی گردد!
اما بیان شیراز!
در این سخنرانی ایشان میفرمایند: "مصداقسازی نکنید... چرا که هم احتمال اشتباه هست، هم وسیلهای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن - که من گفتهام قانوندانهای قانون شکن خطرناکند - بتواند علیه شما استفاده کند." که این قسمت از بیانات جدا و بریده از فضا و قرائن حالیه و مقالیه و بدون در نظر گرفتن مقام بیان و مخاطب سالهاست که سند مخالفت رهبری با مطالبه گری و عدالتخواهی مصداقی شده است و این از نظر ما اشتباه است.
چرا که مقام بیان دلجویی از دانشجویان معترضی بوده که در مسیر عدالت خواهی با انها برخورد شده!
🔸رهبری ضمن تایید ایشان و دلجویی از آنها در خلالش راهکاری هم بیان میکنند "در بیانات نمایندهی انجمنهای اسلامی دانشگاه شیراز هم حرفهای خیلی خوبی گفته شد که اینها حرفهای دل ماست."
... "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم*که در طریقت ما کافری است رنجیدن.
نرنجید؛ دنبال کار بروید. همین مطلب را عیناً خطاب به آن برادر عزیزی که به عنوان نمایندهی جامعهی اسلامی، بسیار متین و شیوا مطالبی را بیان کردند، عرض میکنم. این حرفها، حرفهای دل ماست؛ منتها فرق ما و شما این است که ما بر اثر تجربهی روزگار فهمیدهایم که یک مقداری باید انسان تحمل و صبر کند".
🔸یعنی فضای جلسه بیان اعتراض و گلایه از برخوردها از طرف دانشجویان و دلجویی از طرف رهبریست که در ضمن آن یک راهکار را بعنوان زرنگی به این جوان دلگیر ارائه میدهد.
" اینجا هم من این بیان را یک پرداختی بکنم: ببینید، شما میگوئید که ما شعار عدالت میدهیم؛ دانشجو را میگیرند، اما آن کسی را که به عدالت صدمه زده، نمیگیرند. قوهی قضائیه چنین، یا دستگاه مسئول چنان. خوب، اینجا شما باید زرنگی کنید؛ یک لحظه از درخواست و مطالبهی عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. پشتوانهی این فکر هم با همهی وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست. البته تخلفاتی هم ممکن است انجام بگیرد؛ شما زرنگیتان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداقسازی نکنید. "
🔸یعنی اساسا این نه بعنوان یک اصل بلکه بعنوان یک رندی و زرنگی مطرح شده است.
دوما منصوص العله است یعنی حتی اگر مقام بیان را نپذیریم اینکه گفته نکنید علتیش را هم بیان کرده و تا زمانی که علت پابرجاست این حکم "نکنید" هم باقیست و اگر علت یعنی امکان اشتباه و نیز دادن فضا به قانون دان قانون گریز برای گیر انداختن مطالبهگر (حالا یا در اثر بیتجربگی یا بیدقتی و...) هست، نباید مطالبهگری به سمت مصداق توسط این مخاطب صورت بگیرد.
🔸اما اگر مخاطب بتوان اشتباه در تشخیص مصداق را با کار دقیق و علمی به پشتوانه سالها پیشبرد جریان عدالتخواهی به حداقل رساند(مثل قضیه حکم داماد آقای شهردار) و همچنین ضربه خوردن از جریان فاسد قانوندان قانون گریز را با تسلط به قانون و حربههای این جریان، خنثی کند علت این حکم نیز از میان میرود و دیگر منعی باقی نمیماند.
#حجت_الاسلام_افشار
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 یک دقیقه از سخنرانی از یک امام جمعه تراز انقلاب!
♻️ یک امام جمعهی مطالبهگر و عدالتخواه که با بیان تند و انتقادی، از مردم طرفداری میکند و بر مسئولین میتازد!
⬅️ نه به خاطر این کلیپ، نه به خاطر مقاومت حضرت آقا مقابل توصیه امام بر نخست وزیری موسوی، نه به خاطر انتقادات و دلسوزیها و نامههایی که آقا نسبت امام داشتتند بلکه به واسطه قرائن متعدد دیگر به اطمینان رسیدهام که اگر آیتالله خامنهای رهبر نشده بودند و اگر مطهری و بهشتی امروز زنده بودند، در نظر کثیری از انقلابیون و طبق قرائت مشهور امروزی از ولایتمداری، در بهترین حالت به عنوان سه عالم بیبصیرت و غیرذوبشده در ولایت معرفی میشدند!
💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰
🆔 @KashkooleTalabeh
⭕ گزارش یک رؤیای خیالی
🔹امروز جمعه هفتم آبان ماه، نماز جمعهی شهرستان بهشهر مطابق روند سابق به امامت "حجتالاسلام رؤیایی" در مصلی آیتالله جباری برگزار شد.
🔹ایشان در خطبهی اول ضمن ادامه بحث "پیوند ایمان و عمل" تاکید کرد: «معارف فکری اسلامی باید از ذهنیتِ محض خارج و مثل سایر مکتبهای اجتماعی، ناظر به تکالیف عملی و به ویژه زندگی اجتماعی مردم تبیین شود.»
🔹وی در ادامه با طرح دوگانه "ایمانِ آگاهانه یا مقلدانه و متعصبانه؟" افزود: «اگر بخواهیم ایمانها استوار باشد، باید دائما به مومنان آگاهی بدهیم. از آگاه شدن اینها واهمه نکنیم، از چشم و گوش بستن اینها لذت نبریم. باید مایهی آگاهی در فکرها بوجود بیاید. آدمهایی که ایمان و باوری ندارند و فقط چون دیگران رفتند، اینها هم احتیاطا میروند، در قلمرو فکری اسلامی داخل نیستند.»
🔹حجت الاسلام رؤیایی در خطبه دوم، ضمن اشاره به شهادت حسین فهمیده و تسخیر لانه جاسوسی در هفته پیش رو، این دو مورد را تجلی ایمانِ آگاهانه در یک نوجوان و جوانان دانشجو دانست و گفت: «امروز هم دانشجویان ما بحمدالله هشیار و آگاهند. همین حالا میبینید در بین جمعیت نمازگزاران، کارگران زحمتکش شرکت زرینکوب خزر حضور دارند که ظاهرا چندماه است حقوق نگرفتهاند. خب اینها را همین دانشجویان شهر به اینجا آوردند تا دادشان را، حرفشان را ما بشنویم و حتما از مسئولان، پیگیریاش کنیم.»
🔹در همین حین، چند تن از دانشجویان شعار "برادر کارگر، حمایتت میکنیم" را سر دادند که با همراهی جمعیت انبوه نمازگزاران همراه شد. ویدئوهایی از این صحنه به سرعت در کانالها و گروههای مجازی شهر دست به دست شد.
🔹امام جمعه در بخش دیگری از خطبه، گلایهی شدید خود را نسبت به معضل جنگلخواری اعلام کرد و ضمن نامطلوب دانستن سطح رسیدگی به آن گفت: «این خیلی زشت است که در روز روشن و جلوی چشم همه اهالی شهر، عدهای با تملک سوال برانگیز، ویلاهای خود را بدون مانع بر قله کوه بالا ببرند. منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و هیچ کس نباید اجازه برخورداری افراد خاص را فراتر از دسترسی قانونی صادر کند.» وی همچنین از تشکیل کارگروهی ویژه برای رسیدگی به این موضوع با هماهنگی دادستان خبر داد.
🔹در انتها حجت الاسلام رؤیایی از لزوم توجه بیشتر به محیط کسب و کار بانوان در چهارشنبهبازار سخن گفت و شهردار و فرماندار را مسئول فراهم کردن امکانات خدمات شایسته برای این افراد دانست.
🔹پس از اقامه نماز، حلقه گفتگویی در محراب مصلی تشکیل شد که کارگران معترض در حضور امام جمعه، دادستان و رییس اداره کار، دغدغهها و مطالبات خود را مطرح کردند.
#علی_لطفی
@teribon_ir
⚠️این ایام یکی دو ماجرا ، سوژه پرداختن وسیع به نماز جمعه در فضای حقیقی و مجازی شد؛ اما جای ائمه جمعه در این گفتگوها خالی بود، همانطور که جای اکثریت مردم در نماز جمعه خالی است!
ائمه جمعه کارمندان شورای سیاستگذاری نیستند، منصوب برای امامت اند نه مأموم ائمه جمعه مرکز و استان. هریک از ما در آنها نخبگان و مفاخری هم سراغ داریم!
نمیدانم چرا وقتی بحث از نماز جمعه مسأله میشود هم باز چیزی نمی گویند؟ اقلا از نظرات رئیس شورای سیاست گذاری و رویه موجود مستدل دفاع کنند!
می توانم قسم بخورم در سکوت بعضی این می گذرد که: الباطل یموت بترک ذکره! (باطل با نپرداختن به آن، از بین خواهد رفت)
و تا پرسش و نقد، حرف مفت و باطل تلقی شود و پاسخی شکل نگیرد ، اصلاحی شکل نمی گیرد نه در ذهنیت مردم نه در جانب جمعه!
#پاسخگویی
#مفاهمه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نمونه عدالت خواهی مصداقی که هم اثر داشت و هم مورد تایید رهبری قرار گرفت.
#حجت_الاسلام_موسوی_فرد
چرا عدالت خواهی مصداقی نه؟
سرمقاله روزنامه جوان -عبدالله گنجی
سخنان ریاست محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور درباره ملاحظات تریبونهای نماز جمعه، مجدداً بحث چگونگی عدالتخواهی را به میدان فضای مجازی و رسانهها کشاند. عدالتخواهی شاخصی از حیات دینی و سلامت جوانان این کشور محسوب میشود، اما تاکنون به جای رفع آسیبهای مورد مطالبه به جدالهای انرژیسوز منجر شده است. مشکل اساسی این است که عدالتخواهی تمرکز بر معلول دارد و کمتر ریشه و علت یافت میشود. روند عدالتخواهی ما متمرکز بر اصلاح یا حذف فرد است و طبیعی است که درگیر شدن با شاخه و رها کردن بدنه شاخهپرور بیفایده است. اینکه رهبری سالهای پیش در شیراز دانشجویان و عدالتخواهان را از ورود مصداقی نفی کردند به این دلیل بود که بین عدالتخواهی مصداقی و اشراف حقوقی بعضاً فاصله وجود زیادی دارد. همانگونه که یک فرد حق دارد عدالتخواهی کند، فرد مقابل نیز حق دارد شکایت کند و کافی است نقطهای در سخن عدالتخواهان یافت شود که با واقعیت سنخیت نداشته باشد. کشاندن جوان عدالتخواه به عرصه قضا طبق قانون اساسی حق فرد است، اما خروجی آن مبارزه با عدالتخواهی خواهد شد. عدالتخواهی مصداقی عواطف را تحریک و تنفر را در جامعه رشد میدهد و در عین حال مشکلی از فساد حل نمیکند. عدالتخواهی مصداقی اگر از تریبونهای نظام باشد و مبنی بر اطلاعات دقیق نباشد، مشکل مضاعف خواهد شد، یعنی حاکمیت با آبروی افراد بازی میکند و اگر آن صاحب تریبون به دادگاه فراخوانده شود – مثلاً یک امام جمعه – سخن این خواهد شد که امام جمعه را محاکمه میکنند که یک سر این محاکمه به دروغگویی ختم میشود و سر دیگر آن به خفه کردن عدالتخواهی در کشور. اگر از تریبونهای نماز جمعه شخصی مورد عتاب قرار گیرد و مشخص شود اطلاعات خطیب دقیق نبوده است بدتر از عدالتخواهیِ بدون اطلاعات یک گروه دانشجویی است. البته در عدالتخواهی مصداقی نیز وحدت رویه وجود ندارد و موضوع میتواند محل منازعه یا مفاهمه باشد، مثلاً افشای یک رانت (استخدام دختر نماینده) قبل از اقدام ارزشمند است، اما افشای دارایی یک فرد بدون اعلام مسیرهای حصول آن میتواند مسئلهساز شود. ما در حرف انکار میکنیم، اما در عمل هر کس دارای ثروت باشد در کشور ما مشکوک معرفی میشود. حال آنکه از کجا آوردی مهم است نه چه داری؟ اگر صرفاً با چه داری درگیر شویم و حجتی برای ورودیهای آلوده نداشته باشیم به کمونیسم نزدیک شدهایم. حال آنکه ما مدعی هستیم اسلام ثروت مشروع را به رسمیت میشناسد.
بدون تردید عدالتخواهی، مؤثر، مفید، شخصی نشده و اصلاحگر باید متمرکز بر رویهها، روندها، قوانین و ابلاغیات باشد تا ریشه فساد اصولی خشک شود. زمانی که بحث حقوقهای نجومی مطرح شد، سراغ هر کسی میرفتیم که چرا اینقدر حقوق دریافت میکنی؟ با ناراحتی پاسخ میداد مگر شخصاً برای خود حقوق وضع کردم و ابلاغی را نشان میداد که مربوط به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بود. حال فرد عدالتخواه به جای پیگیری ابطال آن ابلاغ با وزیر و استاندار و مدیر درگیر است که حقوق شما غیرطبیعی است در حالی که او شخصاً هیچ جرم و تخلفی نکرده است.
اگر دولت رئیسی مدعی پیشگیری از فساد در دولت است (به جای برخورد بعدی در قوه قضائیه) باید مسیرهای شناخته شده فساد را نورتابانی کند. گمرک، بانک، شرکتهای دولتی، سیستم اخذ مالیات و واگذاریهای زمین و املاک دولتی، کانون فساد است. آیا اصلاح این روندها طی چهار سال ممکن نیست؟ شرکتهای دولتی منشأ گرانی و رانت است، اما ما دوربین برداشته در بازار دنبال چرایی رشد قیمت میگردیم. ۹۰ درصد لبنیات کشور در اختیار شرکتهای دولتی است. تقریباً همه سیمان کشور در اختیار شرکتهای دولتی و حاکمیتی است و مدیران آنها فقط به این فکر میکنند که پایان سال سودده معرفی شوند و برای این سوددهی سیمان را تولید و انبار میکنند و بعد به مردم میگویند برق کارخانه قطع میشد و ... جریان عدالتخواه در کشور باید ضمن رصد و پالایش دائمی سلامتی خود، بر روندها، تصمیمات حاکمیتی، قوانین آلودهساز و... متمرکز شود تا نتیجه حاصل شود. اینکه فردی در شمال تهران به دنیا بیاید و ما به او خرده بگیریم که چرا در میدان شوش زندگی نمیکنی از جنس مساوات سوسیالیستی است. مرز عدالتخواهی در اسلام و سوسیالیسم بسیار نزدیک است و از قضا سوسیالیسم بعضاً جذابتر است، به صورتی که قبل از انقلاب اسلامی امثال منافقین، اسلام را دستورالعمل مبارزه نمیدانستند و به همین دلیل به التقاط روی آوردند.
همانگونه که اسلام فقر را مذمت میکند و بر بیعدالتی میشورد ثروت مشروع را به رسمیت میشناسد و نمونههای آن در صدر اسلام را مروج دین و به مثابه صندوق پیامبر معرفی میکنند؛ بنابراین با تمرکز بر روندهای فسادزا با افراد درگیر نشویم تا عدالتخواهی در تنگناهای حقوقی گرفتار نشود و تنفر و احساس ظلمشدگی محور منازعات نشود.
🔗 @Dr_A_Ganji
مصباحیه ...
چرا عدالت خواهی مصداقی نه؟ سرمقاله روزنامه جوان -عبدالله گنجی سخنان ریاست محترم شورای سیاستگذا
اشکالات دیدگاه اقای گنجی روشن است...
یادداشت های موجود را بخوانید تا معلوم شد...
✅ امان از تناقضات ...
بر فرض ادعای آقای علی اکبری درباره ممنوعیت ورود مصداقی، درست باشد،
اما علت اخراج استاد رحیم پور از روشنگری در نمازجمعه تهران چه بود؟
او که جز خواندن روایات و سیره ی ائمه اطهار و تشریح گفتمان اصیل انقلابی در باب بی عدالتی های گسترده و بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی، کاری نکرد و مصداقی را نام نبرد...
شما که در همین فیلم گفتید عدالت گستری کلی اشکالی ندارد...
دوما مصداق دو نوع است؛
۱. مصداق ناظر به یک پرونده ی خصوصی و شخص معین.
۲. مصداق ناظر به یک پرونده ی مرتبط با بیت المال و حقوق عمومی که متخلفین و مجرمین مشخص و معینی دارد.
( مثل خصوصی سازی های سیاه؛ رشت الکتریک، هفت تپه، دشت مغان، هپکو و... - زمین خواریها، ویلاسازی ها، جنگل خواریها، کوه خواریها، رانت خواری های گسترده، انتصابات فامیلی و رفاقتی، استخدام های فامیلی، آب غیزانیه، فاضلاب اهواز، آب کشاورزان اصفهان، بی کفایتی خودروسازی ها، حاشیه نشین ها، باستی هیلز لواسان، حقوق های نجومی، جولان آقازادگان و ژن های خوب، قاچاق های رسمی، واردات گسترده، تورم، غربزدگی، مافیا در عرصه های گوناگون و... )
حال چرا شما هر دو نوع را یکی گرفته اید و هر دو را ممنوع دانسته اید؟
بعد ۴۰ سال و رواج رانتخواری ها، بی عدالتی های گسترده توسط جریان هاشمی و حزب کارگزاران و برخی انقلابیون و سکوت نهادهای گوناگون نظارتی، آیا سنگر نمازجمعه که یک نهاد غیراداری و غیربروکراتیک و معنوی و عبادی است، نباید فریاد رسای مستضعفین و بی پناهان و پابرهنگان به تعبیر امام راحل باشد؟
افسوس که این چنین فرصتهای طلایی امیدوارکردن جوانان و خشمگینان را به باد میدهید...
و عجیب تر کلامی از اقای حمید رسایی :
اما آقای علیاکبری به این هم اشاره کردهاند که اگر در منطقهای فساد باشد و امام جمعه سکوت کرده باشد، از نظر ما چنین فردی صلاحیت امام جمعه بودن را ندارد. چنین نگاهی قابل تحسین است اما متاسفانه در مقام عمل ما با امام جمعهای مواجهایم که نه تنها در برابر مفسدان ساکت نیست که از آنها حمایت میکند و سوگمندانه مورد حمایت شورای سیاستگذاری هم هست!
عباس سنگانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محتوا یک طرف، فقط لحن و جذابیت صدا را ببینید. انگار سکانسی از یک فیلم تاریخی است.
این نماز جمعه ای بوده که از شلوغی رکورد می زده یک روزی در تهران..
تازه مصداقی هم عدالت خواهی نکرده بنده خدا..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 یاد باد آن نماز جمعه های شورانگیز دهه اول انقلاب....
⬅️ آیت الله طالقانی:
شاید بعضی از دوستان ما بگویند که آقا شما چرا این مسائل را در میان توده مردم مطرح می کنید!! خودرایی و خودخواهی را کنار بگذاریم، گروه گرایی و فرصت طلبی و تحمیل عقیده و یا خدای نخواسته استبداد زیر پرده دین را کنار بگذاریم و بیاییم با مردم و دردمندان و رنج کشیده ها و محرومین هم صدا بشویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مسئولین بجای پاسخگویی به بعضی مفاسد و بیعرضگیها، ناهیان از منکر و صاحبان حق و مستضعفین و ولینعمتان را متهم به تشویش اذهان عمومی و تضعیف نظام و ضد انقلابیگری نکنند.
🔻نماز جمعه ای که دهه به دهه نتواند مخاطبانش را تجدید کند و با جامعه نتواند جوان بشود؛ اون نماز جمعه ای است که در متن مشکلات و مطالبات و بدهی های اجتماعی نباشد. نماز جمعه نباید تبدیل بشود به تکرار مکررات و کلی گویی های بی فایده.
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 شما بیست تا از اینایی که با اموال عمومی جنایت کرده اند به عنوان مفسد فیالارض تیرباران کنید! اینا جرمشون از کسی که 4 کیلو هروئین حمل و نقل می کرد کمتره؟! این یأس و این عصبانیت توی بخش هایی از مردم که بیچاره ها قرون قرون پول جمع کردن گذاشتن فلان جا بعد هیچ کس نظارتی نکرد، خب اول باید این ناظران را شلاق زد.
💬 سیدالشهدا که سراغ تک تک آدما می رفته هل من ناصر می گفته؛ یکی یکی می رفته می گفته میای، بعد بعد صبح عاشورا همه رو بیرون میکنه، میگه هر کس از حقوق اقتصادی مردم حق الناس گردنشه نمیخوام خونش با خون من مخلوط بشه.
#استاد_رحیم_پور_ازغدی