eitaa logo
مصباحیه ...
134 دنبال‌کننده
17.9هزار عکس
9.2هزار ویدیو
525 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | من خاک کف پای سگ کوی همانم - کو خاک کف پای سگ کوی تو باشد 🔺تک بیتی که مرحوم آیت الله یزدی در اواخر عمر شریفشان با حالت بکاء میخواندند... با صدای حجت الاسلام استاد . @mesbahieh
🔹قیام فاطمه و سکوت علی ... ⁉️ممکن است گفته شود اگر مبارزه با حکومتی که پس از رحلت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) بر سر کارآمد لازم بود، چرا امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) خود به این امر اقدام نفرمود؟ ✅ حقیقت این است که قیام مسلحانه امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) در برابر عمل انجام شده در سقیفه، هم اشکال سیاسی داشت و هم اشکال امنیتی، اشکال سیاسی آن این بود که مردم کوتاه‌نظری که به آسانی دست از حمایت علی‌(علیه السلام) برداشتند، به سرعت قضاوت می‌کردند که حضرت علی‌(علیه السلام) به خاطر رسیدن به ریاست و محکم کردن جایگاه خویش چنین کارهایی را انجام می‌دهد و با وجود چنین قضاوتی در فضای عمومی جامعه اسلامی، اهداف والایی که امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) به دنبال آن بودند، تأمین نمی‌شد. اشکال امنیتی این کار نیز این بود که به راه انداختن جنگ داخلی در جامعه اسلامی، فتنه‌ای عظیم و تفرقه‌ای شدید در جامعه به راه می‌انداخت که موجب طمع دشمنان برای نابودی دین اسلام و جامعه نوپای اسلامی می‌شد و بدین ترتیب تمام زحمات رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بر باد می‌رفت. شرایط سیاسی و امنیتی اقتضا می‌کرد که امیرالمؤمنین(علیه السلام) در برابر دستگاه خلافت به پا نخیزد و از وقوع فتنه‌ای عظیم که اساس اسلام را به خطر می‌انداخت پیشگیری کند. با این حال دختر رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) وظیفه‌ای دیگر داشت که به خوبی بدان اقدام فرمود. اگر قیام زهرای طاهره‌(سلام الله علیها) برخلاف موازین و مصالح اسلام بود، امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) از آغاز باید مانع او می‌شد. مگر ممکن است صدیقه کبری (سلام الله علیها) برخلاف خواست امام خویش، امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) رفتار کند؟! بی‌شک حرکت بانوی دو عالم صددرصد موافق نظر امیرالمؤمنین بوده است....بنابراین ممکن است امر به معروف و نهی از منکر در شرایطی خاص برای شخص محذور داشته باشد و مفسده‌ای که بر انجام آن مترتب می‌شود، بیش از مصلحت آن باشد؛ اما سکوت او وظیفه را از عهده دیگران بر نمی‌دارد و آنها باید وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خویش را انجام دهند. شاهد این حقیقت، این است که گاه در زمان امام معصوم، برخی از بهترین شیعیان ایشان کارهایی می‌کردند که امام معصوم، خود از انجام آن خودداری می‌ورزید؛ اما آنان را از انجام آن کار باز نمی‌داشت. نمونه بارز این معنا جناب ابوذر است. در ایام خلافت خلیفه سوم، اسراف فراوانی در مصرف بیت‌المال صورت می‌گرفت؛ اما امیرالمؤمنین(علیه السلام) تنها به تذکراتی دوستانه بسنده می‌فرمود و برخوردی تند با خلیفه وقت نمی‌کرد. حتی هنگامی که مردم برای قتل خلیفه سوم اجتماع کردند، ایشان از این کار جلوگیری فرمود و هنگامی که آب را به روی خلیفه بستند، ایشان به او آب رساند؛ اما جناب ابوذر برخوردهای تندی با خلیفه و عوامل حکومتی وقت داشت. با این حال یک مورد هم در تاریخ نیامده است که امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) ابوذر را به رفتاری آرام‌تر دعوت فرموده باشد. در نهایت خلیفه وقت ابوذر را به ربذه تبعید کرد. در هنگام تبعید او، امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) به همراه فرزندان خود امام حسن و امام حسین‌(علیهماالسلام) برای مشایعت او آمدند. این در حالی بود که خلیفه وقت، ابوذر را به منزله شخصی خاطی از مدینه بیرون می‌کرد! امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) به او فرمود: ای اباذر! به راستی تو تنها بخاطر خداوند سبحان خشم گرفتی، پس به همان کسی امید داشته باش که برای او خشم گرفته‌ای، این مردم از تو برای دنیای خویش هراسیدند؛ اما تو از کارهای ایشان بر دین خود هراسناک شدی و از این رو آنها تو را از پیرامون خویش راندند و به بلایت گرفتار آوردند. به خدا سوگند اگر همه آسمان‌ها و زمین به روی بنده‌اش بسته باشد و آن بنده تقوای خدا را پیشه کند، خداوند برای او گشایشی مقرر فرماید. پس مباد چیزی جز حق و راستی تو را به انس و همدمی گیرد و جز باطل و نادرستی به هراست افکند. بنابراین گاهی ممکن است شخصیتی بزرگ به سبب شرایطی خاص، وظیفه نداشته باشد سخنی را مطرح کند؛ اما سکوت او به معنای جواز سکوت دیگران نیست و آنها باید وظیفه خویش را انجام دهند و امر به معروف و نهی از منکر کنند. لذا ما باید این حقیقت را درک کنیم که چرا امیرالمؤمنین‌ علی(علیه السلام) مانند حضرت زهرا (سلام الله علیها) اقدام نکرد.... ....از نادانی است که گفته شود اگر این کار خوب بود، خود رهبر به آن اقدام می‌فرمود. باید با دقت و بصیرت بفهمیم که چرا رهبر به آن کار اقدام نمی‌کند... . 📚 گزیده ای از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در شرح خطبه فدکیه ✨✨✨✨✨✨✨
✅ ویژه‌نامه‌چندرسانه‌ای 🔹 یادبودعلامه محمدتقی‌مصباح‌یزدی 🔻🔻🔻🔻 heyat.co/p/3485
همزمان با چهلمین روز رحلت عمار انقلاب؛ رونمایی از پوستر معرفی آثار برجسته آیت‌الله مصباح در یزد کتابخانه‌های عمومی استان یزد همزمان با چهلمین روز رحلت علامه محمدتقی مصباح یزدی، از شخصیت علمی و معنوی این عالم مجاهد و انقلابی تجلیل و از پوستر آثار برجسته وی با عنوان «أین عمار» رونمایی می‌کند.
یادداشت یک منتقد قدیمی آیت الله مصباح یزدی در باره او حجتی کرمانی: تعجب می کنید که او را تمجید می کنم؟ حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حجتی کرمانی از منتقدان آیت الله مصباح یزدی در روزنامه اطلاعات نوشت: آقای مصباح فضائل علمی اخلاقی بسیاری داشت، نیک سیرت و خوشرو و خوش مجلس و خوش‌سخن بود. در ایام تدریس هیچگاه از کسب علم و تعلیم و تربیت نیاسود. مبانی و مبادی فلسفه و کلام و اخلاق را به خوبی آموخته بود و به خوبی می‌آموخت. بیان نرم و گرم او همراه با روی خوش و لبخند همیشگی، محفل درس او را شاداب می‌داشت و شاگردان را بر سر شوق می‌آورد. آقای مصباح از همان آغاز طلبگی در وادی سلوک عرفانی گام نهاد. اهل گعده و وقت‌گذرانی تفریحی طلبگی نبود و معاشرانی اندک داشت. در جلسات درس اخلاق مرحوم حاج شیخ عباس تهرانی که هر صبح جمعه در کتابخانه بخش قدیمی مدرسه حجتیه مشهور به پارک تشکیل می‌شد حضور دائمی داشت. وی از ‌آغاز نهضت روحانیت به رهبری امام خمینی همیشه در خفا یار و یاور انقلاب بود. نگارنده به یاد دارد شب‌هایی را که آقای مصباح به حجره برادرم مرحوم علی حجتی کرمانی در مدرسه آیت‌الله بروجردی مراجعه می‌کرد و چند نسخه از نشریه «بعثت» را که توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی، مرحوم هادی خسروشاهی، مرحوم علی حجتی کرمانی و آقای دعائی مخفیانه منتشر می‌شد، می‌گرفت و زیر عبا پنهان می‌کرد تا در نشر مخفیانه آن شرکت فعال داشته باشد. خاطرات من از آن مرحوم به سال‌هایی بر می‌گردد که شهید بهشتی کلاس های درس شبانه‌ای در دبیرستان دین و دانش قم برقرار کرده بود و به ما دروس جدید از قبیل فیزیک، زبان، فلسفه علمی و… تدریس می‌کرد که استاد مصباح برجسته‌ترین علم آموز آن کلاس‌های فراموش نشدنی بود.در این کلاس‌ها بجز حقیر، استاد محمد مجتهد شبستری، شهید محمد جواد باهنر، حاج شیخ محمدعلی موحدی کرمانی، حاج شیخ زین‌العابدین قربانی، سیدعلی محقق داماد، مرحومان: سیدهادی خسروشاهی، عمید زنجانی، شیخ حسین حقانی زنجانی و سیدحسن طاهری خرم‌آبادی شرکت داشتند. نگارنده در جلساتی که با استاد فقید با هم داشتیم، از جمله در مناظره‌های قلمی و شفاهی منجمله مناظره (به پندار من ناموفق) تلویزیونی و نیز در هنگام اجتماع پیش خطبه‌های نماز جمعه ایشان یا پخش تلویزیونی جلسات درس تفسیر و فلسفه و اخلاق آن فقید سعید خاطره کلاس‌های درس شهید بهشتی در ذهنم تجدید می‌شد. خوانندگان ارجمندی که مناظرات و مباحثات حضوری و قلمی اینجانب را با آن عالم بزرگوار به یاد دارند، شگفت زده نشوند که اینجانب که در مناظرات و مقالات، نظریات سیاسی و اجتماعی آقای مصباح یزدی را به بوتة نقد می‌کشیدم، اکنون در فضیلت آن مرد علم و تقوی قلم می‌زنم. من به این بزرگوارانِ مخالف و موافق نظرات حقیر و آقای مصباح عرض می‌کنم که حساب اختلاف‌نظر و اندیشه را در پاره‌ای از مسائل سیاسی و اجتماعی با وحدت نظر در امّهات مسائل کلامی و اخلاقی نباید مخلوط کرد. و نیز نباید فضائل انسان‌های عالم و متفکری چون استاد فقید مصباح را هر چند با ما هم‌نظر و هم‌عقیده نباشند (حتی نظر و عقیده‌ای صددرصد برخلاف ما داشته باشند) منکر شویم. من علیرغم همة اختلاف‌نظرهای بیّن و روشنی که با آن فقید علم و فضیلت داشتم، پیش از برگزاری همان مناظرات تلویزیونی، پشت سر ایشان نماز خواندم. ایشان را عادل، فاضل، متخلق به اخلاق و پاسدار راستین دین و قرآن و اخلاق و روحانیت می‌دانستم و اکنون که این سطر را می‌نویسم نیز چنینم. خدایش با اولیائش محمد و آل محمد(ص) محشور فرماید. در اینجا با اغتنام از این فرصت، به یک بیماری سخت و دائم‌التّزاید و بنیان کَن و خانه‌برانداز جامعه کنونی در ایران که برخلاف انتظار پس از ۴۰ سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد و روز به روز در حال گسترش است، اشاره می‌کنم: و آن بیماری یکسونگری و خلط مقولات عقیدتی و اخلاقی با مواضع سیاسی و اجتماعی و بدتر از آن طرد و نفی دگراندیشان و تهمت و افترا و اشاعة دروغ و ریا و نفاق در سطوح بالا و پایین جامعه ماست (که ابتدا این رذائل از بالا به پایین می‌ریزد و متقابلاً هم از پایین به بالا اثر می‌کند). شما را به خدا بس کنید! ما باهم برادریم و اهل یک ملت و دین و مذهبیم. این دشمنی‌های بی‌حد و حصر و این کینه‌توزی‌های شگفت‌انگیز و باورنکردنی، آن هم از مدعیان پیروی از پیغمبر(ص) و امامان معصوم، آینده‌ای خطرناک در حد سقوط نظام اسلامی در پی دارد که آثار آن از در و دیوار و منبر و محراب و رسانه‌های حقیقی و مجازی و ارکان دولت و حاکمیت پیداست.
🔸 پژوهشگاه با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی کشور برگزار می کند: 🔰 هم اندیشی علمی "(ره) و فلسفه دین" ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/falsafeh-din 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ پژوهشکده فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت چهلمین روز درگذشت حضرت آیت‌الله مصباح یزدی (ره) نشست علمی برگزار می‌کند ✅ موضوع: آیت‌الله مصباح یزدی و امتداد سیاسی ـ اجتماعی فلسفه اسلامی 🔷 با حضور اساتید و سخنرانان 🌐 نشانی ورود به جلسه مجازی👇👇👇 🌐 Dte.bz/danaee 🗓 دوشنبه 99/11/20 ⏰ 9 الی 11 🏢 مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار سردار شهید سلیمانی
✳️ نکاتی تربیتی از منظومه فکری تربیت حضرت علامه مصباح یزدی (قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه) ✅ سخنرانی مجازی آیت‌الله محمود رجبی برای جمعی از فعالین فرهنگی استان یزد در تاریخ 13 بهمن‌ماه 1399 🔸 استواری نظام تربیتی علامه مصباح بر یک سلسله مبانی هستی‌شناختی، انسان‌شناخت، ارزش‌شناختی و جامعه‌شناختی 🔸 تأکید ایشان بر توجه مربی به هر دو بعد جسمی و روحی متربی 🔸 اقدام عملی آیت‌الله مصباح به حل مشکلات مادی، معیشتی و مسکن شاگردان خود 🔸 تأکید حضرت علامه بر درک درستی و فواید مقررات و توصیه‌ها به جوانان و نوجوانان توسط مربی 🔸 توصیه به زنده‌ نگه داشتن یاد خدا و معاد در تمامی افعال 🔸 تدریجی بودن فراید تربیت، اعتدال و انعطاف برنامه‌ها، مبارزه با غفلت، کرامت و عزت متربی، پر کردن اوقات فراغت، رعایت اولویت‌ها، استفاده از شیوه غیرمستقیم، الگوگیری از قرآن و سیره و روش علما و اولیای الهی در شیوه تربیتی حضرت علامه مصباح 🔷 توضیح این مطالب و بیشتر در 👇👇👇 qabas.iki.ac.ir/node/7102
1399-11-18-OstadJafari.mp3
5.2M
✅ بررسي نحوه مواجهه استاد علامه مصباح يزدي(ره) با جريان‌هاي روشنفکري ديني 2️⃣ جلسه دوم: نحوه برخورد حضرت استاد با جريان روشنفکري ديني سوسياليسم و تفکرات دکتر شريعتي 🔷 ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر محمد جعفري عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✳️ استاد مصباح در مواجهه با دکتر شریعتی ابتدا تلاش می‌کنند که با گفتگوی سازنده، ایشان را از برخی انحرافات فکری بازدارند و بعد از این که از این مسیر ناامید می‌شوند به نقد قاطع و صریح اندیشه‌های ایشان ورود می کنند.استاد بدون این که بخواهند وارد جزئیات لغزش‌های فکری دکتر شریعتی بشوند، صرفا به انحرافات بنیادین اعتقادی ایشان، آن هم بدون ذکر اسم ایشان و صرفا نقد اندیشه روی می‌آورند. ✳️برخی از مصادیق این التقاط‌های عقیدتی، تطبیق توحید با وحدت طبقاتی، نفی آخرت به عنوان یک عالم عینی، و تقلیل خدا به ایده آل اخلاقی است. 1399-11-18
📌 انجمن های علمی حوزه با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند: ⏪مراسم نکوداشت مقام علمی حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی(ره) 📆 ۱9 بهمن 🕖 ساعت: ۱۹ الی ۲۱ 🔷 حجت الاسلام دکتر محمدرضا ضمیری ⭕️ موضوع: تغییرات اجتماعی از دیدگاه حضرت آیت الله مصباح یزذی (ره) 🔶 حجت الاسلام دکتر حسن خیری ⭕️ موضوع: بررسی اندیشه امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی(ره) ◀️ لینک نشست: http://dte.bz/iri 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
📸 بی‌قراری فرزند شهید عبدالرسول زرین هنگام تماشای سکانس شهادت پدرش در فیلم «تک‌تیرانداز» @mesbahieh