eitaa logo
مصباحیه ...
135 دنبال‌کننده
17.9هزار عکس
9.2هزار ویدیو
527 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
روششناسیمواجههعلامهمصباحرهباشبهات.mp3
50.87M
صوت جلسه روش شناسی علامه مصباح یزدی ره در پاسخ به شبهات و افکار انحرافی 👤 حجت الاسلام عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران @mesbahieh
آموزش اندیشه اسلامی 📚شبکه آموزش مجازی،چندرسانه ای و جذاب اندیشه اسلامی 🔶با تأکيد بر: 📔تفسیر و معارف قرآنی 📗نهج‌البلاغه و حکمتهای علوی 📕محتوای طرح ولایت کشوری (دوره ۶جلدی آموزش مبانی اندیشه اسلامی) تبلیغ و تبادل: @islamlmsadmin https://eitaa.com/islamlms
🔴عنایت حضرت زهرا علیها السلام جناب آقای معین گفتند : مرحوم آقای حسنی برایم نقل کردند: زمانی که آقای مجتهدی در کوه خضر نزدیک مسجد جمکران بیتوته کرده بودند، یک روز با آقای مصطفوی قرار گذاشتیم ناهار را در خدمت آقا بخوریم، لذا ابتدا با ماشین به سمت کوه خضر رفتیم تا از آقا بپرسیم چه غذایی میل دارند که آن را تهیه کنیم و در خدمتشان باشیم. وقتی به اتاقی که در کوه خضر قرار داشت وارد شدیم، ایشان بی مقدمه فرمودند: امروز همگی ناهار را میهمان حضرت زهرا علیها السلام هستیم و ساکت شدند، ما هم دیگر حرفی نزده و نشستیم، نزدیک ظهر یک مرتبه رنگ رخسار آقای مجتهدی برافروخته و قرمز شد و از جا برخاسته و خیلی مؤدب به طرف درب اتاق رفتند و بشقاب هایی از غذا را که بخار از آن بر می خواست، از بین هوا و زمین می گرفتند و به ما می دادند!! معلوم نبود چه کسی این غذاها را به ایشان می دهد؟! آنگاه با ادب خاصی تشکر کرده و نزد ما آمدند. بسیار متعجب و بهت زده شده بودیم ولی جرأت حرف زدن نداشتیم!! آنگاه آقای مجتهدی فرمودند: امروز ناهارِ ما را حضرت زهرا علیها السلام مرحمت فرمودند: و میهمان ایشان هستیم. سپس غذا را که چلو کباب بسیار لذیذی بود در خدمت ایشان میل کرده و مرخص شدیم. ۳۰۰ @mesbahieh
ویژه برنامه های علامه مصباح (ره) جلسه گروه علمی فلسفه با موضوع"بررسی محدوده مفاهیم ماهوی و معقولات ثانی فلسفی از دیدگاه آیت الله مصباح"با ارائه حجت الاسلام دکتر محمدتقی یوسفی چهارشنبه 15 بهمن ساعت 19 در مجمع عالی حکمت اسلامی(حضوری و مجازی) برگزار می شود. لینک ورود به جلسه ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
🔸این قاب بدون شک درخشان ترین صفحه از زندگی علی انصاریان است، خداوند به مادرت که در روز مادر تنهایش گذاشتی صبر دهد، شماره هشت به یادماندنی. 🌹🌹🌹
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | «؛ عضو کامل و مستقل جامعه» 🔺نظر آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) درباره‌ی جایگاه در جامعه چه بود؟ 🏴 @mesbahieh
🔆 سخنان مهم علامه مصباح در جمع اعضای شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان (1). ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ 🔰 در تمام کشورهای عالم به زنان ظلم شده است // زنان همواره مورد ظلم بوده اند، حتی به نام دفاع از حقوق زنان// در جامعه ما نیز به خاطر افراط و تفریط زنان مورد ظلم قرار گرفته اند 🔻 استعدادهای انسان ها، وظایف و حقوق آن ها، دارای جهت مشترکی هست؛ یعنی می توان گفت هدف خلقت انسان ها، یک امر مشترک است و لذا برای آن باید برنامه مشترکی در نظر گرفت و اگر غیر از این باشد، در حق آنها ظلم شده است. 🔻 همه انسان ها، در اصل انسانیت مشترک هستند و لذا خداوند برخی حقوق، وظایف و استعدادهای مشترکی برای آن ها در نظر گرفته است. اما مرد و زن، هر یک ویژگی های جسمی، روانی و استعدادهای خاصی دارند. تشخیص این که مرز مشترک و مرز اختصاصی کجاست، نیاز به دقت دارد و همین امر از دیرباز مورد مناقشه بوده است که اشتراکات حقوق و تکالیف زن و مرد و اختلافاتشان کدام است؛ نظریه هایی نیز ابراز شده است و می توان گفت اکثریت آن ها نیز اشتباه کرده اند. 🔻 تفاوت های جسمی و روحی زن و مرد، مستلزم تفاوت در برخی حقوق و تکالیف آن هاست، اما این مسأله در طول تاریخ، برای بسیاری از انسان ها بلکه پیروان ادیان آسمانی نیز درست حل نشده است. 🔻🔻 در یکی از کنفرانس ها در کشور سوئیس، یک زن مسلمان مصری سخنرانی کرده و معتقد بود که ادیان، زنان را انسان نمی دانند !! در همان جلسه، یک زن مسیحی سخنان وی را با توجه به آنچه در انجیل آمده بود، رد کرد. یعنی یک نماینده کشور اسلامی، چنین نگاهی نسبت به جایگاه زن در اسلام و ادیان دارد؛ حال آنکه در قرآن چنین دیدگاهی به وضوح مردود اعلام شده است. 🔻 از آن طرف هم عده ای راه افراط را پیموده و معتقدند هیچ تفاوتی بین زن و مرد در حقوق و تکالیف نیست و تنها یکسری اختلافات جزئی است که تأثیری در وظایف و حقوق و مسئولیت ها ندارد. 🔻🔻 تقریبا در تمام کشورهای عالم، به زنان ظلم شده است و شاید نتوان کشوری را یافت که در برهه ای، حقوق زنان را آن طوری که شایسته انسانی و الهی زن هست، به وی داده باشند 🔻🔻 زنان همواره مورد ظلم بوده اند؛ حتی امروز هم به نام طرفداری از زن بر سر زنان کلاه می گذارند! این مسأله حتی در پیروان ادیان و حتی دین اسلام نیز وجود دارد؛ همین مسأله سبب شده تا زن ها همواره یک احساس کمبود، محرومیت و عقب ماندن از حقوق خود داشته باشند. 🔻این محرومیت زنان در طول تاریخ، گاه به صورت واقعی بوده است و گاه منجر به عکس العملی شده که به نام دفاع از حق زن و انتقام از گذشته، دوباره مورد ظلم قرار گرفته است. 🔻🔻 حتی در عالم اسلام نیز این احساس در زنان وجود دارد که باید به خاطرحقوق از دست رفته خود، از مردان انتقام بگیریم. شاید حتی در ذهن برخی زنان مؤمن و مقید به احکام شرعی نیز این تفکر وجود داشته باشد که مورد ظلم قرار گرفته اند! و لذا سبب ظهور و بروز آن در رفتار با ابراز مخالفت و امثال آن می شود و این افراط و تفریط یک بلای بزرگ برای جامعه است. 💢 متأسفانه بسیاری از زنان در جامعه ما نیز به خاطر همین افراط و تفریط مورد ظلم قرار می گیرند. 🔻 🔻 از طرفی در برخی جاها مخصوصا روستاها، علیرغم این که بیش از توان زنان، از آن ها کار کشیده می شود، اما مورد تکریم و احترام در شأن و منزلت یک زن ( از نظر اسلام) نیستند و حقوق شان تضییع می شود و از طرف دیگر افراط و انگیزه مطرح کردن خود برای انتقام گیری نیز سبب ظلم به خود زنان شده است. @mesbahieh
🔆 سخنان مهم علامه مصباح در جمع اعضای شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان (2) 🔰 یکی از علل روانی بدحجابی در جامعه، مطرح شدن است // امروز در رعایت حقوق زنان دچار افراط و تفریط هستیم // همین متدینین، حقوق زن ها را آن گونه که باید، ادا نکردند// حقوق زن و مرد در جامعه ما، متعادل نیست. 🔻🔻 یکی از علل روانی بی حجابی ها نیز همین انگیزه مطرح کردن خود در جامعه است؛ در واقع با این ذهنیت که به زن ظلم شده و باید انتقام گرفته شود، می خواهد با چنین کارهایی خود را مطرح کند. 🔻🔻به عبارت بهتر این یک امر طبیعی است که وقتی انسان سرمایه ای دارد و کسی قدرش را نمی داند، می خواهد با مطرح کردن خود، سرمایه اش را به دیگران نشان دهد و عده ای گمان می کنند بی حجابی، نوعی مطرح شدن در جامعه است. 🔻🔻 امروز بین افراط و تفریط قرار داریم و باید اعتراف کنیم که متدینین هم در این زمینه به وظیفه شان عمل نکرده اند، 🔻🔻 سالهای طولانی همین متدینین، حقوق زن ها را آن گونه که باید، ادا نکردند و همین سبب شد تا نوعی احساس شکست، افسردگی و عقب ماندگی به وجود بیاید و عکس العمل طبیعی هم انتقام از مردهاست که نمودهای آن در جوامع مختلف، وجود دارد. 🔻امروز عده ای از غرب زده ها و روشنفکران نیز با تمسک به همین ظلم هایی که به زن ها شده، وضعیت کشورهای پیشرفته – بخوانید کشور های مستکبر و زورگو – که حجاب را کنار گذاشته اند را الگو قرار می دهند و می گویند در آن کشور ها، به زنان همان حقوقی داده شده است که به مردان داده شده است و لذا ما هم باید چنین کنیم. 🔻 یکی از کمبودهای جامعه اسلامی ما به هم خوردن تعادل در حقوق زن و مرد در جامعه است، وقتی انقلاب اسلامی در جامعه ما رخ داد، از جمله مسائل مهمی که باید به آن توجه کنیم، همین مسأله است؛ انقلاب اسلامی برای این نبود که یک خانواده سلطنتی جای خود را به دیگری بدهد؛ هم و غم امام (ره) به عنوان بنیانگذار این نظام، اسلام بود 🔻 مرز این افراط و تفریط کجاست؟ حتی در فهم این مسأله هم نقص ها و کمبودهایی داریم؛ چرا که حتی برخی منابع، پیش فرض ها و پیش داوری هایی وجود دارد که اجازه فهم درست را از ما می گیرد. 🔻 تحصیل علم، مربوط به انسانیت انسان است و لذا اختصاصی به مردان ندارد؛ مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی هم وظیفه همگان است؛ همانطوری که وقتی پیامبر(ص) از مکه به مدینه آمد، زنانی از خانه هایشان فرار کرده و نزد پیامبر (ص) می آمدند و مسلمان می شدند که حتی آیه نازل شد که بیعت خانم ها را بپذیر. 🔻بسیاری از سئوالات هست که بر اساس علم، تجربه و تفکر پاسخ آن را می فهمیم و برخی دیگر را وحی برای ما بیان کرده است 🔻خیلی از مسائلی را که وحی بیان کرده است، ابتدائا ما نمی فهمیم؛ مثل این که چرا نماز صبح باید قبل از طلوع خوانده شود؟ خب، این مسائل را ما نمی فهمیم؛ چه بسا کلیاتی را هم بفهمیم، اما مرز دقیق را مشخص کردن و فهمیدن برای بسیاری از امور، بدون راهنمایی وحی، ممکن نیست. 🔻🔻 باید به فهم خدا و معصومین (ع) اعتماد کنیم و باور داشته باشیم آن ها بهتر از ما می فهمند و راه سعادت بشر را بهتر از ما می شناسند. 🔻🔻 باید اعتراف کنیم که در جامعه، هنوز در همان حقوق انسانی انسان ها که برخی از آنها ویژه زنان یا مردان هستند، خوب عمل نکرده ایم، 🔻🔻از همان آغاز نهضت روحانیت، مسأله آموزش زن ها نیز مطرح شد و از همان ابتدا مدرسه توحید در قم تأسیس شد و مرحوم قدوسی مسئولیت آن را بر عهده داشتند و برای خانم ها کلاس گذاشتند. در این راه قدم های خوبی برداشته شد که یکی از برکات آن جامعه الزهرا (س) است؛ افرادی با فداکاری و زحمت ها و به جان خریدن تهمت ها، این بنیان را گذاشتند و امروز به این مراحل رسیده است؛ هر چند هنوز هم به خوبی حق آن ادا نشده است. 🔻🔻 تألیف کتاب، تدریس، شرکت در کنفرانس های علمی و ارائه نظریه توسط بانوان عالم با رعایت حدود شرعی، لازم است؛ البته این کارها نباید به حقوق و تکالیف اختصاصی آن ها ضرری بزند، اما وقتی زنانی عالم شدند، باید جامعه نیز از علم شان استفاده کند. 🔻🔻 متأسفانه کمتر شرایط حضور زنان در مجامع علمی با رعایت حدود شرعی فراهم شده است و گاهی عده ای با ورود خود و عدم رعایت ارزش های اسلامی و افراز و تفریط ها، زمینه را از بین می برند، 🔻 اقدام شایسته شما برای همایش کتاب سال بانوان، قابل تحسین بوده و قدمی برای استفاده از علم و استعدادهای خدادادی بانوان است. 🔻 گاهی عدم توجه دقیق به ارزش های دینی، زمینه ایجاد دام شیاطین انس و جن می شود و بهانه ای به دست نااهلان می دهد تا سوء استفاده کنند؛ چرا که گاهی یک زاویه گرفتن کوچک از ارزش های الهی به انحرافات بزرگ می انجامد. @mesbahieh
هدف انقلاب این نیست که ما مثل گاو باشیم .....mp3
5.77M
🔰علامه مصباح ( رحمت الله علیه ) : 👈 هدف انقلاب اسلامی، این است که از زندگی حیوانی دور شویم .... انسان شویم.... @mesbahieh
💥مراسم بزرگداشت و رحمهما الله با حضور خانواده این علمای مجاهد شنبه ۱۸ بهمن ماه. ساعت ۱۹ مدرسه حقانی قم 🚫جهت مراعات پروتکل های بهداشتی، حصور در جلسه مخصوص طلاب مدرسه است و سایر علاقمندان می‌توانند از طریق مجازی مراسم را پیگیری فرمایند. 🔸لینک جلسه مجازی: https://www.aparat.com/seraj_tv/live
🔴درس هایی که باید از علامه مصباح آموخت 🔶درس بیست و پنجم: تصميم‌گيري‌هاي کارشناسانه 🖊احمدحسین شریفی 🔶از دیگر ويژگي‌هاي مديريتي آيت‌الله مصباح اين بود که پيش از شروع هر کاري (اعم از فعاليت‌هاي آموزشي، پژوهشي يا اجرايي و مديريتي)، ابتدا يک مطالعه ميداني دقيقي صورت مي‌دادند تا تصوير و تصور شفافي از وضعيت موجود به دست آيد. و بدين وسيله هم از انجام کارهاي تکراري پرهيز مي‌شد، هم از انجام کارهايي که متصديان توانمند و فعالي دارد، خودداري مي‌شد و هم کمبودها و ضعف‌ها و خلأها به درستي شناسايي مي‌شد. به عنوان نمونه: 1️⃣پيش از شروع برنامه‌هاي آموزشي موسسه در راه حق (در سال 1354) براي آشنايي با فعالیت‌های ساير مراکز علمي جهان اسلام در مواجهه با افکار التقاطي و مارکسيستي و استفاده از تجارب آنها و اطلاع از برنامه‌هاي آموزشي آنها، به همراه دکتر احمد احمدي(ره) به سه کشور مصر، سوريه و لبنان سفر کردند و بازديدهايي از مراکز علمي آنها داشتند؛ 2️⃣پيش از شروع «دائرة المعارف علوم عقلی»، از سال 1375 ابتدا دستور دادند کارگروهی از متخصصان و محققان تشکيل شود تا با مطالعه‌ای دقیق معلوم کنند که آيا دانشنامه يا دانشنامه‌هايي وجود دارند که بتوان آنها را به عنوان يک مرجع معتبر و جامع در زمينه علوم عقلي اسلامي به شمار آورد يا خير. پس از تحقيق و بررسي، گروه به اين نتيجه رسيد که چنين دانشنامه‌هايي نه در بازار وجود دارد و نه در دستور کار مراکز يا موسسات شناخته‌شده قرار دارد؛ البته برخي از مباحث مربوط به معارف عقلي در ضمن دائرة المعارف‌هاي عمومي بيان شده‌اند و دائرة المعارف‌هاي تخصصي‌ای نیز در حال نگارش بودند اما ويژگي‌هايي که منظور بود، در آنها نيست. و بدین ترتیب کلان پروژه بی‌نظیر دائره المعارف علوم عقلی آغاز به کار کرد؛ 3️⃣به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان از کلان پروژه مکتب اخلاقی اسلام نام آورد که ابتدا کارگروهي را مشخص کردند که مطالعة دقيقي در اين زمينه داشته باشند و حتي منابع غربي و مراکز تربيتي مسيحيان و ساير مکاتب اخلاقي و معنوي را رصد کنند، و سپس طرحي جامع در موضوع مکتب اخلاقي اسلام تدوين کنند؛ اين کارگروه نزديک به چهار سال مطالعه و مباحثه کردند و در اين مدت هم جلسات متعدد با خود ايشان داشتند و نهايتاً به يک طرح جامع رسيدند و پس از تأیید ایشان، کار تدوين مکتب اخلاقي اسلام شروع شد. @Ahmadhoseinsharifi @mesbahieh
◀️ گوشه ای از اظهارات حجت الاسلام سید محمود دعائی در گفتگو با مهدی نصیری در برنامه " عصر حیرت " ؛ 🔻مرحوم آقای مصباح یک روحانی آگاه به زمان و با احساس مسئولیت برای مبارزه با شرایط حاکم بر کشور در زمان شاه بودند. ایشان در زمینه التقاط به قدری وسواس و حساسیت داشت که حتی نوآوری های مرحوم شریعتی را بر نمی تابید و آنها را انحرافی می دانست. 🔻در مدرسه حقّانی که به عنوان یکی از مدرسین برجسته مدرسه بودند به این نتیجه رسیده بودند که حرکت مرحوم شریعتی موجش دامن طلاب حقّانی را هم گرفته و در بعضی موارد تهدید کردند که اگر ادامه پیدا کند من دیگر مدرسه نخواهم آمد. این باعث موجی در مدرسه شد و از آقای بهشتی خواستند که ایشان حکمیت کند. آقای بهشتی مخالفان و موافقان را جمع کردند و حرف های همه را گوش کردند. قضاوت نهایی شان حمایت از آقای شریعتی بود. در نتیجه آقای مصباح ناگزیر از خروج از مدرسه شدند. @mesbahieh