🗓۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۵ شمسی
🏳درگذشت عارف گمنام و کتوم
🏳آیةالله سیدابراهیم خسروشاهی
💠 پیام رهبرانقلاب :
‼️درگذشت عالم پارسا و سالک الی الله، مرحوم آیت الله آقای حاج سید ابراهیم خسروشاهی رضواناللهعلیه را به شاگردان و ارادتمندان و بویژه به خاندان و بازماندگان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار، از شاگردان قدیم حضرت امام خمینی و علّامهی طباطبائی اعلیاللهمقامهما و از مستفیدانِ سلوک معنوی در محضر بزرگان اخلاق و معرفت، و خود، آراسته به پرهیزگاری و پارسائی بود. از خداوند رحمت و مغفرت و علوّ درجه برای ایشان مسألت میکنم. ۱۳۹۵/۱۱/۲
Jahade_tabeini
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📆 پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی، سیدالعلماء، مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی؛ (۲۲ ربیع الثانی ۱۴۳۸ =۲ بهمن ۱۳۹۵)
🔺 قسمتی از فرمایشات مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی در واپسین روزهای حیات پر برکتشان
💔 خدا میداند که به همه دعا میکنم و از همه اظهار حِلِیَت و ولایت و طلب این چیزها میکنم که مرا ببخشند و از اسم مبارک خدای متعال که بخشنده است و همهگونه لطف و احسان دارد، انشاءالله به آنها احسان و لطف بشود.
نثار ارواح طیبه دوستان و شیعیان حضرت علی، علما و مراجع علی الخصوص روح پاک و مطهر مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی الفاتحة مع الصلوات
@seyedololama
سیدالعلماء
کانال رسمی مرحومآیتالله سیدابراهیمخسروشاهی
ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، علامه طباطبایی، امام خمینی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامههای خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد میکردند.
https://eitaa.com/seyedololama
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی،
دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران،
فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول،
فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی،
آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی،
غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه،
جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف،
جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین،
جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه،
فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله،
وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا،
کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب،
صائم دایم رجب و شعبان و رمضان،
اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی،
عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی،
علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه،
فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن #حسن_زاده آملی
🌹🌹🌹
مصباحیه ...
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی، دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران، فخر زمین و زمان
۵شنبه ها و جمعه ها
با علامه حسن زاده ...
👇👇👇
مصباحیه ...
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 جلسه ۳۵۰ (۵) (۲۲ آبان ۱۴۰۰/ ۷ ربیعالثانی / شنبه) 🔴 بخش اول
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش دوم
🔵 علم؛ راه میانبر
✅ بنده معتقدم یکی از راههای میانبر برای رسیدن به ایمان قوی همین علم است. ولی باید دانست که با علم چگونه تعامل کنیم. برخی در علم، درگیر الفاظ میشوند و در علم به دنبال حقیقت نیستند. در برخی جدل خیلی پررنگ است و مجادله میکنند و از این کار لذت میبرند. برخی طالب حقیقتاند و از علم حقیقت میخواهند. در علم این خاصیت هست که ما را به حقیقت برساند. اما برخی از علم جدل میخواهند. برخی از علم شئونات اجتماعی میخواهند! هر یک از اینها لوازمی دارد.
✅ علم برای این است که ما را بشوراند؛ علم برای این نیست که انسان وجاهت اجتماعی پیدا کند، بلکه اگر وجاهتی پیدا شد، باید این وجاهت خرج علم شود، نه اینکه علم خرج وجاهت اجتماعی شود. ما به دنبال این هستیم که حقایقی بر ما منکشف شود. علم حصولی است، ولی ما را به سمت حقیقت میکشاند.
🔵 دیدن ماورا
✅ صدرا قبل از تفسیر قرآن، مفاتیحالغیب را نوشت. این کتاب که شامل اندیشههای فلسفی و عرفانی است، به عنوان مقدمۀ تفسیر صدرا است؛ چون صدرا معتقد بود که اینها برای فهم قرآن لازم است. حضرت استاد میفرمود: حرف زیاد بشنوید. این شنیدن جان ما را شخم میزند. چشم ما چگونه محسوسات را میبیند، همینطور جان ما با علم ماورا را میبیند. اگر کسی رسید و شهود داشت، خوشا به حال او. اما ما که معمولاً شهود نداریم، راهش علم حصولی است.
🔵 ایمان برتر
✅ بعضیها علم حصولی را خیلی میکوبند. با همین علم حصولی باید چشم و گوش باز شود و فهمید جریان چیست و چگونه باید کار کرد. در قرآن آمده است باید توکل کنی؛ همه چیز دست خدا است. ما میشنویم که همه چیز دست خدا است، این علم است؛ اما اگر به صورت شهودی به این امر برسیم، میشود ایمان برتر. باید زیاد حرف شنید.
🔵 محرومیت
✅ برخی طلاب سالیانِ سال در حوزه درس خواندهاند، اما از معارف هیچ نشنیدهاند! این خیلی حیف است و محرومیت است. در حوزه حتی کار لغوی کردن، خدمت به دین است و ارزش دارد، اما نباید کمی در باب معارف حرف شنید؟ این احتیاج دارد به حرفشنیدن.
🔵 حل مسائل پیچیده
✅ سنت معقول در حوزه، قرار است این راه را باز کند و این کار را انجام داده است. اول بدایه و نهایه خوانده میشود، بعد میبینید خیلی از مسائل حل شده است. بوعلی در اشارات بحث جودِ الهی را توضیح میدهد که خداوند متعال چگونه جواد است و فیاضِ علیالاطلاق بودن حقتعالی را توضیح میدهد. اگر در معارف جلو بیایید، بسیاری از مسائل حل میشود. نود تا نود و پنج درصد آنچه در متون دینی آمده است حل میشود. در مباحث حکمت متعالیه ضمن بحث «تحقق فلسفه اسلامی» توضیح دادیم، عمده مباحث معارفی دین با مباحث حِکمی و عرفانی، که صدرا آورده است، حل میشود. مثلاً مسئلۀ بداء که مسئلۀ پیچیدهای است، با مبانی حکمت متعالیه حل شده است. ذهنیتِ درست پیداکردن مهم است که با تحصیل علم حاصل میشود. با ذهنیت غلط هر چه عبادت انجام شود، درست نیست.
🔵 چرا الان؟
✅ یکی از شاگردان امام صادق صلواتاللهعلیه ظاهراً در سن پیری از امام میپرسد: آیا خدا جسم است؟ امام میفرماید: آیا الان وقت پرسیدن این سوال است؟ یعنی این مسئله را باید در جوانی درست میکردی و بر اساس آن عمل میکردی نه الان. باید حرف شنید. اگر تصویر ما در فضای ذهن درست شود، باعث میشود تعاملات ما هم با عالم درست شود. مثلاً کودکانی که احساس میکنند غول وجود دارد، مخصوصاً در شب، با آن تعامل میکنند. بر مبنای یک امر موهوم تعامل میکنند. خاصیت علم و بهدست آوردن تصویر درست، باعث تعامل درست میشود.
🔵 مو را از ماست کشیدن!
✅ حضرت استاد میفرمود: من کتاب معرفت نفس را نوشتم؛ چرا؟ چون کاری مهمتر از خودسازی نداریم و خودسازی مبتنی بر خودشناسی است. لذا باید یک دوره در باب نفس حرف شنید تا ببینیم که چگونه اثر دارد. یک دور این مباحث را بخوانیم مشاهده میکنیم که چقدر اثر دارد و چقدر انسان را به دقت و ظرافت میکشاند. و بعد انسان میفهمد که اتحاد عمل و عامل چگونه اثر میکند. قبل از دانستن این مباحث دقت و ظرافت نداشت، اما پس از دانستن این مباحث، نسبت به خودش مو را از ماست میکشد. اول خودشانسی و بعد خودسازی است.
🔵 هر روز یک نکتۀ معرفتی بشنوید
✅ باید معارفی از سنخ معنویت یا معارف معنوی را شنید؛ معارفی که رنگوبوی معنویت داشته باشد. آنچه قرآن و دین از معارف گفته است، چه در مَلَک و چه در باب انسان کامل و چه در باب معاد و چه در باب خداوند، همه از سنخ معارف است. باید حرف شنید. حرفشنیدن اثر دارد. انسان باید در این خصوص حرف زیاد بشنود تا نگاهش تغییر کند. همین ادامه پیدا کند، بهتدریج تبدیل میشود به ذکر. ابتدا ذهن را درگیر میکند و بعد جان را. بعضی از بزرگان تأکید دارند هر روز یک نکتۀ معرفتی و معنوی بشنوید.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔰 گزارش تصویری | دورهمی طلاب با استاد
▫️دورهمی صمیمی طلاب مدرسه امام کاظم علیهالسلام با آیتالله استاد یزدانپناه در روز چهارشنبه ۱ دیماه در مدرسه امام کاظم علیهالسلام برگزار شد.
▫️در این جلسه استاد به بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود، شیوه درس خواندنشان و نیز خاطراتی از اساتیدشان مرحوم علامه حسنزاده آملی رحمةاللهعلیه و آیتالله جوادی آملی حفظهالله پرداختند.
#دورهمی
#گزارش_تصویری
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
دورهمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه السلام با استاد یزدان پناه.mp3
27.15M
🔰 دورهمی طلاب با استاد
▫️دورهمی صمیمی طلاب مدرسه امام کاظم علیهالسلام با آیتالله استاد یزدانپناه در روز چهارشنبه ۱ دیماه در مدرسه امام کاظم علیهالسلام برگزار شد.
▫️در این جلسه استاد به بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود، شیوه درس خواندنشان و نیز خاطراتی از اساتیدشان مرحوم علامه حسنزاده آملی رحمةاللهعلیه و آیتالله جوادی آملی حفظهالله پرداختند.
▫️در این دورهمی صمیمی نظرات ایشان راجع به چگونگی تحصیل در علوم فقه و اصول، فلسفه و عرفان و پاسخ به برخی شبهات ناظر به حکمت اسلامی مطرح شد.
⏱ زمان: ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه
💿 حجم: ۲۵ مگابایت
❖ انتشار نخستین بار| جذبهای نوری هنگام سخنرانی در منبر| در بیان علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه
• یکی از آقایان که نمیدانم الان مرحوم شده اند یا در قید حیاتند، ایشان در یک ماه رمضانی بالای منبر بود، چه جور بندگان خدا را داشت سلّاخی میکرد [یعنی مردم را بیش از اندازه سرزنش میکرد] که شما چرا اینطور هستید و اونطور نیستید.
• در همین اثنای کرّ و فر که حرف میزد، ناگهان جذبهی نوری به او رسید و یک حالت خوشی برای او پیش آمد. ناگهان کسی از باطنِ او به او ندا کرد: تو که با بندگان خدا اینجور میکنی، خودت همینطور که مینمایی هستی؟!
• رفیق ایشان که از رفقای درس و بحث ما بود میگفت ایشان زبانش بند آمد. مردم هم هاج و واج که چه شد زبانش بند آمد. بعد از چندی از منبر پایین آمد و بدون اینکه حرفی بزند از مسجد خارج شد. پنج شش ماه هیچ خبری از ایشان نبود؛ بعد پیدا شد. خطیب توانای شهرمان بود، آن بارقهی خوب او را گرفت، حرفش کم شد، دیگر حرف نمیزند. آن کرّ و فر را دیگر اصلا ندارد، سوخت و خاموش شد؛ ولکن وجودش پر برکت شد...
👤 بیانات علامه حسن زاده آملی
در درس مصباح الانس
کعبه امید
محبوب من که دائم هستم بگفتگویت
معشوق من که دائم هستم به جستجویت
آیا شود که روزی، روزی شود حسن را
احسان گونه گون و الطاف نوبنویت
بشنیده ام که خویت چون روی تست دلکش
ای من فدای رویت ای من فدای خویت
آیا شود که روزی با چشم خویش بینم
آن قامت رسا و رخسارۀ نکویت
ای که به لیله القدر کرّ و بیان بالا
اسرار هر دو عالم گویند مو به مویت
آیا شود که روزی تفتیده جان ما را
از تشنگی رهایی زآب زلال جویت
ای آستان قدست دارالسلام جانها
بس کاروان که بسته بار سفر بسویت
آیا شود که روزی این زار ناتوان را
باری دهی ز لطفت پایی نهد به کویت
ای شاهد دل آرا در بزم آفرینش
وی شاهدان عالم مشتاق دید رویت
آیا شود که روزی این عاشق وصالت
دستی رساند اندر دامان مُشکبویت
ای کعبه امید خوبان درگه عشق
چون تو خدیو باشی خود آبرو خدویت
آیا شود که روزی اندر برت حسن را
گویی چه خوش رسیدی اینک به آرزویت
منبع: دیوان اشعار علامه حسن زاده آملی ره