🖼 #اطلاع_نگاشت | نسلِ تمدنساز
👈🏻 ۱۰ خصوصیتِ نسلی که میخواهیم تربیت کنیم
🔹 رهبرانقلاب اسلامی در دیدار جمعی از معلمان (۱۴۰۱/۲/۲۱)، زیرساخت هر تمدنی را «نیروی انسانی» آن دانستند و برخی خصوصیات نسلی که میتواند تمدن نوین اسلامی را بسازد برشمردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
شیرین ابوعقیله
خبرنگار الجزیره بود.
در حال تهیه گزارش از خشونت سربازان اسراییل در شهر جنین مورد گلوله مستقیم قرار گرفت. فیلم کشته شدن نشان میدهد لباس آبی و کلاه ویژه با آرم خبرنگاری داشته ولی تیر به بخش محافظتنشده صورتش اصابت کرده. الجزیره میگوید هدف گیری صد در صد عامدانه بوده.
.
شیرین پنجاه و یک سال بیشتر نداشت. دو تابعیتی بود. فلسطینی و امریکایی. ولی دولت امریکا برخلاف عربدهای که برای دوتابعیتیهایی مثل جیسون رضاییان میزد خفه شده و هیج نمیگوید.
.
اغلب روزنامهنگاران جهان شوکه شدهاند. «تنها دموکراسی خاورمیانه» روز روشن جلوی چشم دوربینها خبرنگارکُشی کرده و حالا هم حاشا میکند. اگراین اتفاق در اوکراین توسط روسها افتاده بود الان کار به شورای امنیت میکشید. سلبریتیهای ایرانی هم الان صفحاتشان را تبدیل به مراسم عزاداری کرده و با چشمی گریان شمع روشن کرده بودند.
.
ولی خوب، فلسطین یتیم است. حتی بین ایرانیان. چرا که بسیاری از ایرانیان هم فساد و ظلم و بی عدالتی دور و برشان را نگاه میکنند و میگویند فلسطین به ما چه ربطی دارد. امیدوارم روزی این ابرهای سیاه از چشمها و قبلها پاک شود و ایرانیان هم ببینند فلسطین مظلومترین و یتیمترین است و بدون اعاده حقش، برکت به زندگی انسان هیچ جا روی زمین باز نمیگردد.
.
امیدوارم در ایران کسی منتظر واکنشهای حکومت و سازمانهای رسمیش نماند و خبرنگاران مستقل و شخصیتهای آزاده خودجوش اعتراض کنند
( کانال تلگرامی جدال - علی علیزاده)
14.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل از لحظه قتل
خبرنگار الجزیره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️این بخش از تشییع *شیرین ابوعاقله* خبرنگار شهید فلسطینی خودش به تنهایی یه روضه ست....
🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیسی به وزرا: اگر مدیران متخلف را برکنار نکنید با خودتان برخورد میکنم
🔹مدیر متخلف دولتی را بلافاصله برکنار کرده و به دادگاه معرفی کنید. اگر با مدیر متخلف برخورد نشود، بهشدت با مسئول بالادستی او برخورد خواهم کرد.
غرفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره در سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران.
ناشر آثار علامه آیت الله مصباح.
✅شبستان اصلی، راهرو 14، غرفه 9
سایت انتشارات:
🌐hatif.ir
🔔 نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران |
شرکت ۲ هزار و ۸۰۰ ناشر ایرانی و خارجی در نمایشگاه |
ارسال رایگان به سراسر کشور
◻️ سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir از چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت، با شرکت بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ ناشر آغاز به کار کرد و تا سیویکم اردیبهشت پذیرای دوستداران «یار مهربان» خواهد بود.
◻️ ویژگی مهم این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، فروش مجازی، اختصاص تخفیف های ویژه و ارسال رایگان به سراسر کشور در صورت خرید از نمایشگاه مجازی است.
⏱ ساعت کار نمایشگاه: ۱۰ صبح تا ۲۰ شب
💠 آیت الله مصباح :
وابستگی به قدرت منجر به تکبّر و برتریطلبی خواهد شد
«وَاِذا قیلَ لَهُ اِتَّقِ اللّهَ اَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإثْمِ.» (بقره ۲۰۶)
«ترجمه: و چون به او گفته شود: از خدا پروا كن، تعصب و نخوت او را به گناه وادارد.»
🔹️گاه [انسان] نسبت به قدرتش آنچنان دلبسته مىشود که براى دستیابى یا حفظ آن ممکن است دست به کارهاى ناشایسته و هولناک بزند. آرى، این قدرت و حفظ قدرت است که وى را به اینگونه کارها وا مىدارد و نیز این دلبستگى وى را در همین جا متوقّف خواهد کرد و روح علوّ و عتوّ و برترىطلبى را دنبال خواهد داشت.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۹
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن ۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرگ برای مومن گشایش است،
از قفس پریدن است
🏴 الفاتحه مع الصّلوات...
🔴 رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی درگذشت عالمِ واعظ حجتالاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمینیا را تسلیت گفتند
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹درگذشت عالمِ واعظِ درسآموز، جناب حجتالاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمینیا رضوانالله علیه را به خاندان گرامی و همهی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم.
اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پرفیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایهی تأسف و انده است. از خداوند متعال مسألت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
سیّدعلی خامنهای
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
🔴 قرارداد ننگین...
♦️در زمان ناصرالدین شاه، شرکتی انگلیسی رژی، قراردادی با ایران امضا کرد. بر اساس این قرارداد، خرید و فروش و تولید محل توتون و تنباکوی ایران در داخل و خارج، به مدت پنجاه سال به صورت انحصاری به آقای ماژور تالبوت و شرکای او داده شد. در مقابل، صاحبان امتیاز متعهد شدند سالانه مبلغ پانزده هزار لیره انگلیسی و یک چهارم سود کمپانی را پس از کم کردن همه مخارج، به دولت ایران بپردازند.
♦️این قرارداد، افزون بر زیان های اقتصادی، در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز زیان هایی در پی داشت؛ زیرا بنا بر بندهای گوناگون قرارداد، صاحبان امتیاز توتون و تنباکو برای آگاهی از میزان محصول زارعان، به هرگونه تفحص و تجسس مجاز بودند. مأموران دولتی نیز باید برای تحقق این امر با آنها همکاری می کردند.
♦️با به اجرا درآمدن این قرارداد، عوامل انگلیس بر همه مقدرات مردم ایران حاکمیت می یافتند و هرگونه سلاح و ابزار نظامی را برای تسلط تدریجی بر ایران لازم داشتند، با عنوان لوازم کمپانی به ایران وارد می کردند.
♦️ناگهان عده زیادی از فرنگیان از لندن به تهران آمدند و از آنجا به شهرهای گوناگون ایران رفتند. آنها برای پیشرفت کار خود زمین هایی خریدند، بیمارستان، مدرسه، کلیسا و مدرسه های متعدد ساختند و دختران ایرانی را برای پرستاری کودکانشان استخدام کردند. آنها همچنین مردانی را به منظور نگهبانی و دفاع از منافع کمپانی به خدمت گرفتند و مردم را به آیین مسیحیت فرا خواندند.
♦️رهبران مذهبی وقتی این وضعیت را دیدند، کوشیدند افزون بر گوشزد کردن زیان های اقتصادی این قرارداد، پی آمدهای فرهنگی و اجتماعی آن را نیز به مردم یادآور شوند. مردم به ندای رهبران خود پاسخ مثبت دادند و دست به قیام گسترده و عمومی زدند.
در این شرایط میرزای بزرگ فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد.
♦️متن فتوا به این شرح بود:
بسم الله الرحمن الرحیم
«الیوم استعمال توتون و تنباکو بأی نحو کان در حکم محاربه با امام زمان عج) است. حرره الاحقر محمدحسن الحسینی».
شروع فتوا با نام خدا، نشانه قداست کلام و یاری خواستن از قدرت بی پایان خداوندی است. واژه «الیوم»، به معنای «امروز» نیز نشان دهنده آن است که فتوا به مناسبت امری مستحدث صادر شده و در حقیقت، از احکام ثانویه است. واژه «استعمال»، برای هر نوع استفاده و مصرف توتون و تنباکو به کار می رود و همراه با قید «بأی نحوکان» به معنای «هر گونه که باشد»، جلوی هر نوع نیرنگ و حیله به ظاهر شرعی را می گیرد.
♦️نکته دیگر در این فتوا این است که به جای کاربرد واژه «حرام»، از تعبیر حساس و تکان دهنده «در حکم محاربه با امام زمان (عج) است»، استفاده شده است. این تعبیر، استعمال توتون و تنباکو را از حد گناهی معمولی به بالاترینِ گناهان که همان تیغ کشیدن به روی ولی خدا و ستیز با کیان اسلام است، بالا برده است. ازاین رو، به گفته تاریخ نگاران، حتی اوباش فاسق که از هیچ گناهی رویگردان نبودند، چپق های خود را شکستند و تکه های آن را جلوی عمارت کمپانی انباشتند و فریاد برآوردند: «ما شراب را آشکارا می خوریم، ولی چپق را تا آقا میرزا حلال نکند، دم نخواهیم زد. شراب خوردن توبه دارد، ولی محاربه با امام زمان (عج) توبه ندارد».
♦️این فتوای کوتاه و قاطع، چون آیات آسمانی در قلب ها نفوذ کرد و حماسی ترین و شکوهمندترین نهضت مردمی را پدید آورد که تا آن زمان در تاریخ بی مانند بود.
♦️دولت، نخست در برابر موج اعتراض، انحصار داخلی را لغو و اعلام کرد مردم می توانند توتون و تنباکوی خود را آزادانه در داخل کشور خرید و فروش کنند.با لغو انحصار داخلی، علما در برابر اصرار امین السلطان گفتند: «چون امتناع مردم از استعمال دخانیات مستند به حکم میرزای شیرازی است، تنها چاره کار، مراجعه به وی و کسب اطلاع از نظر اوست».
♦️دو هفته پس از اعلام لغو امتیاز داخلی، پاسخ میرزای شیرازی به تلگرام علما به تهران ارسال شد. ایشان در این تلگرام اظهار امیدواری کرد که دست بیگانگان به کلی از ایران کوتاه شود. این پاسخ، دولتیان را که خواهان صدور حکم حلیت استعمال تنباکو بودند، به مقصودشان نرساند.
♦️سرانجام شاه در پنجم جمادی الاخر سال 1309، برای اطمینان بیشتر، در نامه ای به امین السلطان، لغو کامل امتیاز را اعلام کرد تا وی این خبر را به آگاهی مردم و علما برساند. به این ترتیب، علما از صحت اعلان های دولت و فسخ امتیاز مطمئن شدند و برای پایان دادن به انتظار مردم و برقراری آرامش در جامعه، در 25 جمادی الاخر سال 1309 پایان حکم تحریم را اعلام کردند.
🔴٢٤ اردیبهشت سالروز حکم تاریخی میرزای شیرازی درباره تحریم تنباکو ولغو قرار داد استعماری گرامیباد .
🔴 دوباره می دهند به خود ما!
♦️آیت الله مدرس در یکی از خاطراتش آورده است: «فراموش نمی کنم که در گیرودار واقعه دخانیه در اصفهان، کنار ایوان، روبه روی در ورودی نشسته بودم و سخت در فکر درسی بودم که شمس العرفا، حضرت جهانگیر خان برایم گفته بود. خادم مدرسه که مرد مسنّی بود، نگران آمد و گفت: آقا سید! خیلی شلوغ است. حرف هایی می زنند. چاره ای نبود که با او هم سخن شوم. از مباحث و اصطلاحات طلبگی خارج شدم و لا و نعم را کنار گذاشتم و گفتم: دیگر چه شده که شلوغ پلوغ است؟
♦️ گفت: می گویند شاه سلطان، توتون و تنباکو را از رعیت می گیرد و انبار می کند تا به سلطان پروس و روس بدهد. مگر آنها خیلی چپق و قلیان می کشند؟ گفتم: آنها مثل ما چپق و قلیان نمی کشند. با تعجب پرسید: پس این همه توتون و تنباکو را برای چه می خواهند؟ گفتم: می خواهند بعد از گرفتن، بدهند به خود ما. پیرمرد به فکر رفت و با حسرت گفت: خوب این چه کاری است؟
♦️گفتم: پادشاه ما این برگ ها را می دهد به تاجران انگلیس، منی یک ریال و آنها می دهند به خود ما، منی سه ریال. از یک ریالی هم که باید به ما بدهند، نیم ریالش را برای قرضی که به آنها داریم، برمی دارند. پیرمرد یک فحش نثار انگلیسی ها کرد».
🔴نگران آینده
♦️در یکی دیگر از خاطرات آیت الله مدرس می خوانیم: «وقتی به نجف رفتم، در سامرا خدمت میرزای شیرازی رسیدم. وقتی داستان پیروزی واقعه دخانیه را برایش تعریف کردم، آثار نگرانی در چهره اش پیدا شد و به فکر فرو رفت و اشکش سرازیر شد. از این حال او تعجب کردم؛ چون انتظار داشتم او را با این خبر خوشحال کنم.
♦️وقتی دلیل گریه اش را پرسیدم، گفت: حالا حکومت های قاهره فهمیدند قدرت اصلی یک ملت و نقطه تحرک شیعیان کجاست. حالا تصمیم می گیرند این نقطه و این مرکز را نابود کنند. نگرانی من از آینده جامعه اسلامی است»
🔴٢٤ اردیبهشت سالروز حکم تاریخی میرزای شیرازی درباره تحریم تنباکو ولغو قرار داد استعماری
🔴قدرت فتوا
♦️امام خمینی (ره) روایتی روشنگر از واقعه تحریم تنباکو دارند و میرزای شیرازی را «عقل بزرگ متفکر» نامیده و فرمودهاند:
«قضیه تنباکو در زمان مرحوم میرزا به اینها فهماند که با یک فتوای یک آقایی که در یک ده در عراق سکونت دارد یک امپراتوری را شکست داد و سلطان وقت هم با همه کوششی که کرد برای اینکه حفظ کند آن قرارداد را، نتوانست حفظ بکند و مردم ایران قیام کردند و شکستند آن پیمانی که آنها داشتند»؛
♦️و این هم تعبیری دیگر از امام خمینی (ره) درباره میرزای شیرازی و آن فتوای تاریخی:
«یک سطر نوشت و همه قوای خارج و داخل نتوانستند در مقابل این یک سطر استقامت کنند. آن، مرحوم میرزای بزرگ بود ـ رحمهالله ـ که در سامره تحریم کرد تنباکو را. برای اینکه تقریباً ایران را در اسارت گرفته بودند به واسطه قرارداد تنباکو؛ و ایشان یک سطر نوشت که تنباکو حرام است. و حتی بستگان خود آن جائر هم و حرمسرای خود آن جائر هم ترتیب اثر دادند به آن فتوا و قلیانها را شکستند؛ و در بعضی جاها تنباکوهایی که قیمت زیاد داشت در میدان آوردند و آتش زدند… اینها دیدند که یک روحانی پیرمرد… یک کلمه مینویسد و یک ملت قیام میکند و قراردادی که مابین شاه جائر و انگلیسها بوده است، بههم میزند، و یک قدرت اینطوری دارد روحانیت»
🔴خط ميرزای شیرازی دنبال میشد،
سرنوشت ایران تغییر میکرد...
♦️امام خامنه ای:
[میرزای شیرازی] عالمِ بزرگ تاریخ و روحانیت و پرچمدار یک مبارزهی پُرمغز و پُرمعنا علیه مراکز فساد و کانونهای طغیان و انحراف [است]. حرکت میرزای شیرازی...یک حرکت ذوابعاد و پُرمعنا و بسیار پُربرکت بوده است.
♦️آن یک سطری که میرزای شیرازی نوشت و آن روز بساط کمپانی انگلیسی را از ایران برچید و سلطهی استعماری را موقتا از کشور قطع کرد،یک مبارزه چند جانبه بود...در چند سال آخر عمر
♦️ ناصرالدینشاه-سالهای اول قرن چهاردهم،یعنی از سال ۱۳۰۰ به بعد-کار دربار ناصرالدین شاه،امتیاز دادن به این دولت و آن دولت،این کمپانی و آن کمپانی،و گرفتن پول و فروختن مملکت شده بود،مثل امتیاز رویتر و همین امتیاز تنباکو و غیره! با آن حرکت عظیم میرزا و آن فتوای کوبنده،جلوی این انحصارها و امتیازها و دخالتهای خارجی هم گرفته شد.
♦️در قضیهی تاریخی تحریم تنباکو، که سرآغاز یک مبارزهی مردمی و آگاهانه بر علیه تسلط غرب بود،نام میرزای شیرازی مطرح است،که اگر همان حرکت میرزای شیرازی(رضوان الله علیه)ادامه پیدا میکرد و سیاستمداران و نخبگان کشور همان خط را دنبال میکردند،سرنوشت ایران غیر از آن چیزی میشد که اتفاق افتاد.
🗓۲۴ اردیبهشت سال ۱۲۷۰
🏳لغو امتیاز تنباکو بافتوای
🏳میرزای شیرازی بزرگ
💠رهبرانقلاب :
‼️ما در طول تاریخ تشیع، بخاطر عدم آگاهی علما از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ بخصوص در ۲۰۰سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و استعمار پدید آمد و سیاستها عوض شد و دولتهای اروپایی وارد میدان سیاست جهانی شدند و به کشورهای اسلامی تعرض کردند اما هرگاه ما عالِم دین و تقىّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم! ۶۸/۴/۲۰
‼️استعمار انگلیس در قضیه تنباکو، یک چیز مهمی را احساس کرد و آن این بود که در ایران اسلامی، دژهای مقاومت یکی اسلام است و یکی ایمان مذهبی مردم است و دیگری روحانیت است، از آن روز برنامه دشمنان ملت شروع شد برای اینکه ایمان اسلامی مردم را از بین ببرند و روحانیت را از میان مردم برچینند! ۶۴/۲/۲۷
‼️اگر کسی به تاریخ این قرن اخیر و حول و حوش آن مراجعه کند، خواهد فهمید که مبارزه با روحانیت، از دوران قاجار به ویژه از زمان ناصرالدین شاه شروع شد. وقتی دیدند که روحانیون با امتیازات خارجی مانند امتیاز «رویتر» و امتیاز «تنباکو» مخالفت میکنند؛ با فسق و فجور روزافزون و استبداد دستگاه قاجار مبارزه میکنند؛ با ورود اروپاییهای بیقید و شرط، به کشور ایران مبارزه میکنند؛ هم خودشان فهمیدند و هم اروپاییها به آنها فهماندند که اگر بخواهید راحت زندگی کنید، باید این طبقه را از میان بردارید. ۷۲/۱۱/۱۷
‼️دشمن را بایستی شناخت. هم دشمن را باید شناخت، همه بدانند که هدف دشمن -گاهی میگویند که هدف ما علی خامنهای است، ولی دروغ میگویند- هدفشان ملّت ایران است، هدفشان ایران اسلامی است، هدفشان نظام اسلامی است. اگر با فلان زیدی، با فلان عمروی، با فلان دستگاهی و سازمانی هم دشمنی میکنند، بهخاطر این است که احساس میکنند این مثلاً سینه سپر کرده، ایستاده؛ باید پس بزنند او را؛ وظیفهی ما این است که ما کشور را مقاومسازی کنیم. قدرت کشور چهجوری بالا میرود؟ اینها حرفهایی است که باید روی آن فکر کنیم و برنامهریزی کنیم؛ این برنامهریزی به عهدهی همه است؛ به عهدهی مسئولین هست، به عهدهی سیاستمداران هست، به عهدهی حوزههای علمیّه هست، به عهدهی دانشگاههاست، عناصر اقتدار برای کشور چه چیزهایی است؟ من چند موردش را میشمرم: یکی ایمان اسلامی است، ایمان دینی است. ایمان دینی جزو مهمترین عناصر مقاومت و تحرّک این کشور است؛ مال امروز هم نیست، از ۱۳۰ سال، ۱۴۰ سال پیش به اینطرف، هر حرکتی در این کشور انجام گرفته است که اثرگذار، جریانساز و مؤثّر بوده است، عنصر ایمان دینی حرف اوّل را در آن میزده است. شما از قضیّهی تنباکو شروع کنید، قضیّهی تنباکو که یک حرکت عظیم مردمی در کشور بود، عنصر دینی داشت؛ مرجع تقلید حکم کرد، مردم بر طبق حکم او بهخاطر ایمان دینی عمل کردند و یک خیانت بزرگ را که برای سالهای متمادی پدر این ملّت را درمیآورد، از سر این ملّت دور کردند! ۹۵/۱۰/۱۹
Jahade_tabeini
🔴24 اردیبهشت سالروز پیام مهم و تاریخی امام خامنه ای خطاب به مردم اصفهان ونجف آباد درباره باند مهدی هاشمی معدوم وجریان منتظری
بسماللَّه الرّحمن الرّحیم
مردم با ایمان و فداکار و غیور اصفهان
♦️خداوند متعال دین خود را همواره بوسیلهی انسانهای مؤمن و آزاده تقویت کرده و به دست آنان، توطئهگران و بدخواهان و دشمنان را منکوب و مغلوب نموده است. و در زمان ما ملت عظیمالشأن ایران با رهبری امام راحل کبیر خود بهیاری خداوند و دعای مستجاب حضرت ولیعصر ارواحنافداه توانست دشمن غدّار و جبار را در همهی مراحل به زانو در آورد و به فتح مبین نائل آید. شما مردم شریف اصفهان یکی از زیباترین و پرافتخارترین آزمایشها را به جهانیان نشان داده و با تقدیم شهیدان عالیمقام و فداکاریهای درخشان، در صفوف اول جهاد عظیم ملت ایران جا گرفتهاید.
♦️اکنون چندی است دستگاه استکبار آمریکا و عوامل صهیونیست آنان با این گمان باطل که ملّت ایران از اسلام و هدفهای امام کبیر خود روی برگردانده، به توطئههائی دست زده و عوامل خود را در همه جا فعال کرده است. در استان اصفهان بقایای منافقین و باند تبهکار مهدی هاشمی معدوم به فعالیتهای اسرائیلپسند روی آوردهاند و با اغفال برخی سادهدلان، موجب آزار و مزاحمت برای مردم عزیز و شریف نجفآباد که اخلاص و فداکاری آنان زبانزد همه است شدهاند و برای دوستان آمریکائی و صهیونیست خود خوراک تبلیغاتی فراهم میکنند.
♦️شما مردم قهرمان اصفهان بخصوص فرزندان عزیز بسیجیام و سایر جوانان متعهد و آگاه اجازه ندهید بقایای آن باند روسیاه که دل امام عزیز را خون کردند، بار دیگر مجال فتنهگری پیدا کنند. و میدانم که اجازه نخواهید داد. همچنین مردم شهیدپرور و عزیز نجفآباد، نگذارند که افتخاراتشان در دوران انقلاب و سالهای جنگ تحمیلی، بدست عناصر معلومالحال مخدوش گردد و میدانم که نخواهند گذاشت.
♦️برای ابراز برائت و بیزاری از استکبار جهانی و ایادی داخلی و خارجی آنان فردا اجتماع نماز جمعه را با حضور خود شکوهمند کنید و با شعارهای کوبندهی خود از کسانیکه میخواهند با امنیت ملّی و هدفهای انقلابی ملت مسلمان ایران معارضه کنند، بیزاری بجوئید و عزم انقلابی خود را در معرض دید ایادی استکبار بگذارید. عناصر فریب خورده و فتنهگر نیز بدانند که اینجانب اجازه نخواهم داد آنان امنیت و آرامش ملّت ایران را برای هدفهای خائنانه و حقیر خودشان برهم بزنند و کشور را از راه مستقیمی که بحمداللّه در آن حرکت میکند با فتنه و آشوب منحرف کنند، و ملّت ایران با کمک پروردگار و عنایت ولیّعصر ارواحنا فداه همیشه بر دشمنان عنود خود پیروز خواهد گردید. والعاقبةللمتقین.
والسلام علی اخواننا المؤمنین - سیدعلی خامنهای -
24 اردیبهشت ماه 1377
📆پنجشنبه ۱۵شوال سال۳ه.ق
🗓غزوه احد و شهادت حمزه
💠رهبرانقلاب :
‼️مردم ما از زندگی و جنگهای پیامبر تقریباً چیزی نمیدانند؛ همینطور جسته و گریخته چیزی شنیدهاند؛ حتّی از جنگ احد که به خاطر حساسیت آن خیلی تکرار شده است هنوز شناخت کامل و درستی ندارند؛ این وقایع را دنبال کنید! ۷۰/۱۲/۱۳
‼️در جنگ احد آن ۵۰نفری که دچار نفرین مسلمین در طول این ۱۴قرن شدند مردمان بدی نبودند اما دچار آفت شدند؛ یعنی بخاطر غنیمت گردنه را رها کرده و میدان را به دشمن دادند و موجب شدند پیامبر مجروح شود و خونهای پاکی مثل خون حمزه سیدالشهداء بر زمین ریخته شد و حکومت نوپای اسلامی دچار تزلزل شود؛ چرا؟! به خاطر کوتاهی این ۵۰نفر! ۸۳/۸/۲
‼️همه دوران زندگی ما، جنگ اُحد است. اگر خوب حرکت کردیم، دشمن شکست خواهد خورد؛ ولی به مجرّد این که چشممان به غنائم افتاد و دیدیم چهار نفر غنیمت جمع میکنند، ما هم حسودیمان شد، سنگر را رها کردیم و به سمت غنیمت رفتیم، ورق برمیگردد! ۷۶/۲/۱۷
@Jahade_tabeini
📸 صف نمایشگاه کتاب در سال ۶۶
اولین دوره «نمایشگاه کتاب تهران» در سال ۱۳۶۶ برگزار شد. سالهای جنگ تحمیلی بود و تهران زیر موشکباران؛ اما اتفاق جالبی افتاد؛ مردم از شهرهای دور و نزدیک آمدند و نمایشگاه کتاب شد بزرگترین رویداد فرهنگی آن سالها.
خاطرات آن روزها را اینجا بخوانید.
🌙پیشنهاد استاد رضا اسلامی برای رفع مشکل اختلاف در ثبوت هلال
✔️برای رفع اختلاف، راهحل وجود دارد، ولی راهحلّی علمی و اجرایی است که مطابق مبانی فقهی باشد و احتمال مطابقت آن با واقع و نفس الامر بیش از سایر طرق و موافق نظر مشهور فقها باشد و راهحل پیشنهادی این خصوصیات را دارد.
🔻میدانیم که آنچه اکنون موجب اختلاف در حلول ماه میشود عمدهً دو امر است:
١. اشتراط اتحاد آفاق یا عدم آن.
۲. اعتبار رؤیت با چشم مسلح و عدم آن.
🔹خوشبختانه در هر دو موضوع یک نظر نادر، و نظر دیگر مشهور بین فقهای امامیه است، زیرا در مورد اول، این مسأله از زمان شیخ طوسی تاکنون در فقه مطرح بوده و راجع به آن بحث شده است و تا قبل از آیتالله خوئی(ره) تعداد بسیار بسیار کمی از فقها اتّحاد آفاق را شرط نمیدانستهاند و بعد از اینکه ایشان قائل به آن شد، عده زیادی از فقها از معاصران و شاگردان ایشان، مستقلاً یا ضمناً، بر آن رد لذا نظر مرحوم آیتالله خوئی جدّاً نادر و خلاف مشهور است و در این مسأله اگر به نظر مشهور فقهای قدیم و معاصر (أمواتاً و أحیاءاً) عمل شود به نظر حدود ۹۰ درصد فقها عمل شده است.
🔹و اما فرع دوم موجب اختلاف یعنی اعتبار یا عدم اعتبار رؤیت با ابزار، این فرع سابقه چندانی ندارد و اولین بار، فیما نعلم، محقق نائینی (أعلی الله مقامه) آن را مطرح کرده و چشم مسلح را معتبر ندانسته است و از زمان ایشان تا زمان ما اکثر قریب بهاتفاق فقها مثل ایشان فتوا داده و آن را معتبر ندانستهاند. بنابراین نظر مشهور فقها عدم اعتبار رؤیت با ابزار است و عده کمی از فقها آن را معتبر دانستهاند مانند حضرات آیات آقایان بهجت، فاضل (رضوانالله علیهما) و مقام معظم رهبری، بنابراین، در این فرع نیز نظر مشهور عدم اعتبار است.
🔸اتفاقاً در هر دو مسأله فتوای امام خمینی (أعلی الله مقامه)، طبق مشهور است و اگر در این دو فرع طبق نظر امام خمینی و مشهور فقهای در قید حیات (دامت برکاتهم) عمل شود اختلافی پیش نمیآید، نظر تعداد زیادی از فقهای در قید حیات از جمله حضرات آیات جوادی آملی، سبحانی، سیستانی، شبیری زنجانی، مظاهری و مکارم شیرازی (دامت برکاتهم) در هر دو فرع مانند امام خمینی است.
🔸اگر در اعلام حلول ماه به فتوای امام خمینی و مشهور فقهای درگذشته و در قید حیات عمل شود اختلاف مرتفع میشود و مطابق مبانی فقهی هم هست و احتمال مطابقت آن با واقع بیشتر از سایر انظار است و از این جهت مؤید به حکم عقل هم هست. وچه بسا حکم عقل وسیره عقلا در امثال مانحن فیه عمل به نظر مشهور باشد.
🔸واضح است که هرکس اجتهاداً یا تقلیداً میتواند به وظیفه خود عمل کند و این طرح در صدد آن است که اعلام عمومی حلول ماه در ایران براساس نظر مبارک امام خمینی باشد که هنوز مقلدان بسیاری دارد و علاوه بر این، مشهور فقهاهم نظرشان همان است.
👈👈 چند تذکر مهم استاد مختاری: https://b2n.ir/q49391
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰 باید کاری کنیم دانشآموز ما دارای هویت ملی بشود /در مدارس نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را میشناسند چند درصد رونالدو را
🔻 رهبر انقلاب:
ما بایستی کاری کنیم که دانشآموز ما دارای هویت ملی بشود. مهمتر از علمآموزی یا لااقل در حد علمآموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتماد به نفس ملی پیدا بکند. از عمق جان کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود این چیزی است که امروز وجود ندارد خیلی از افتخارات حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمی آشتیانی را آوردند شما بین بچههای مدرسهتان، مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی که این مرد، این جوان، جوان هم بود داشت میشناسند چند درصد، رونالدو را چند درصد میشناسند، ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمیشناسیم؟ این خیلی مهم است یک بخش از این چیزهایی که میگوییم هویت ملی همین است که افتخارات ملی را، گذشتهی علمی را، گذشتهی سیاسی را، گذشتهی بینالمللی را بشناسند. ۱۴۰۱/۲/۲۱
🔰 دانشهای بیفایدهای که در دبیرستانها و دبستانها تدریس میشود را شناسایی و حذف کنید/ علم باید بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند
🔻 رهبر انقلاب در دیدار معلمان:
الان در دبیرستانهای ما و شاید در دبستانهای ما دانشهایی تدریس میشود که هیچ فایدهای به حال امروز و آیندهی این دانشآموز ندارد. یک چیزهایی است که ذهنیاتی است که یادشان هم میرود. در هیچ مسئلهی زندگی به اینها کمک نمیکند در پیشرفت علم به اینها کمک نمیکند اینها را شناسایی کنید حذف کنید. علم نافع آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند. استعداد او را شناسایی کند آن را در جهت استعداد خودش رشد بدهد آن استعداد را شکوفا کند اینها علم نافع است. ۱۴۰۱/۲/۲۱
💥رهبر انقلاب: دوازده سال دوره دانشآموزی بزرگترین فرصت برای نهادینه کردن ارزشها و آرمانهای انقلاب است
🔹برای جمهوری اسلامی هیچ فرصتی بالاتر و بهتر از این دوازده سال (دوره دانشآموزی) نیست
🔹این دوازده سال بزرگترین فرصت است برای جمهوری اسلامی که بتواند ارزشها را آرمانهای انقلاب را به درستی منتقل کند به این نسل و هویت اسلامی و ایرانی را در آن نهادینه کند. این دوازده سال بهترین فرصت است
🔹خب این رسالت آموزش و پرورش است، رسالت معملین، ببینید خیلی کار بزرگی است، این خیلی کار عظیمی است، این فقط یک تعلیم عادی و معمولی نیست این تعلیم بنیادین است
🌹