eitaa logo
مصباحیه ...
131 دنبال‌کننده
17.2هزار عکس
8.8هزار ویدیو
493 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6051124370443601307.mp3
3.21M
🔊 توصیه‌ها و دستورات ویژه استقبال از ماه رجب؛ عارف واصل استاد محمدتقی فیاض بخش، از شاگردان عارف کبیر آیت الله پهلوانی. @mesbahieh
◼️ آیت الله مصباح همواره در مسیر حق پای فشاری و استقامت می‌کرد 🔻 تاکید علامه بر آشنایی طلاب با زبان، مخاطب و علوم روز ◻️ آیت‌الله حسینی بوشهری در مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی: ◻️ آیت الله مصباح یزدی عالم و عامل بود و همواره در مسیر حق پای فشاری و استقامت می‌کرد و چه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در عرصه‌های مختلف مبارزه با دشمن و طاغوت حضور فعال داشت. در رابطه با حوزه علمیه دغدغه مند بود و اعتقاد داشت که امروز طلاب و فضلا و اساتید باید به علومی مسلط باشند که با زبان روز و مخاطب روز سخن بگویند، . ◻️ امیدواریم که راه این شخصیت بزرگ ادامه یابد و آثار چاپ نشده این عالم متفکر هرچه زودتر به مرحله چاپ برسد. http://tabyin.ir/node/105767 مشاهده تصاویر مراسم چهلم علامه مصباح: http://tabyin.ir/node/105779 ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
دلم هوای تو کرده بگو چه چاره کنم؟ 📥 کانال بنیان @elahirad_ir
✅دفاع با نیت الهی مشروعیت می‌یابد ⬅️حجت‌الاسلام نجف لکزایی با اشاره به فلسفه امنیت و دفاع در اندیشه علامه مصباح بیان کرد: ایشان دو دیدگاه افراطی و تفریطی در این زمینه را مطرح و نقد فرموده و سپس به تبیین رویکرد اسلامی پرداخته است؛ بنابر این دیدگاه، دفاع فقط باید با نیت الهی انجام گیرد تا مشروعیت داشته باشد و تفاوت انسان و حیوان نیز در همین امر یعنی نیت نهفته است. ⬅️نشست «فلسفه سیاسی آیت‌الله مصباح یزدی»، سه‌شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، با سخنرانی جمعی از اندیشمندان به صورت مجازی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در این نشست با موضوع «فلسفه امنیت و دفاع در اندیشه علامه مصباح» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: بحث بنده پاسخ به یک پرسش در حوزه فلسفه امنیت و دفاع از منظر علامه مصباح است. این پرسش که در جاهای مختلفی از ایشان مطرح شده، این است که چرا جنگ وجود دارد؟ این پرسش ایشان از موضع هستی‌شناسی مطرح شده و پاسخ‌ها نیز از این موضع بوده است. ⬅️وی تصریح کرد: ایشان می‌گوید در پاسخ به این سوال، یک بینش افراطی ارائه شده که آن را قبول نداریم و یک دیدگاه تفریطی نیز هست که این دیدگاه را هم قبول نداریم. پس از نقد این دیدگاه‌ها، دیدگاه اسلام را مطرح کردند که نظر منتخب ایشان است. دیدگاه افراطی که آیت‌الله مصباح طرد کردند، خود مشتمل بر دو نظریه است؛ یکی نظریه تنازع بقاء است که توسط داروین مطرح شد و از آن به داروینیزیم یاد می‌کنیم. از این حیث، جنگ یک قانون زیست‌شناسانه محسوب می‌شود تا اینکه اصلح باقی بماند. یک رویکرد نیز، رویکرد مارکسیستی است که بر این اساس، اصل تضاد، از اصول فلسفی حاکم بر جهان ماده است و پیداش هر پدیده‌ای نتیجه تضاد تِز و آنتی‌تز است. آیت‌الله مصباح، این دو دیدگاه که مربوط به بینش افراطی است، قبول ندارد. 💠دفاع در چه صورتی مشروع است؟ لک زایی در ادامه افزود: در دیدگاه دوم که تفریطی است، گفته شده که جنگ امر غیرطبیعی بوده و از جنس بیماری است و مکتب اصلی، مکتب ضدجنگ است و رویکردها نیز ضدجنگ هستند. لذا کسی جنگ را قبول ندارد و در این رویکرد، اعدام و کشتن حیوانات ممنوع است که ایشان این را نیز قبول ندارند. بینشی که آیت‌الله مصباح دارند، بینش اعتدالی اسلام است. ایشان می‌گوید که اصل دفاع و امور لازم‌الدفاع از چیزهایی است که اسلام به ما می‌گوید که باید این آمادگی را داشته باشیم و موظف هستیم که در برابر ظالمان بایستیم و از خود و از مظلومان دفاع کنیم. ایشان در ادامه هشت نوع دفاع مشروع و جنگ عادلانه را برشمرده‌اند و بحث می‌کنند که از همه چیزهایی که باید دفاع کنیم که از جمله آنها خانواده، ناموس، دین و عقل است. این دفاع مقید شده به اینکه اینها باید فی سبیل الله و با نیت الهی باشد و نه از روی تکبر و تبختر و از روی ریا و غرور. ⬅️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ما باید از آب و خاک دفاع می‌کنیم، اما با نیت الهی این کار را انجام می‌دهیم. اگر کسی در دفاع از وطن، نیتش الهی نباشد، این کار مشروع نخواهد بود و ثوابی ندارد، لذا باید الهی باشد. ایشان می‌گویند از اولین آیاتی که در مورد جهاد نازل شده می‌توانیم فلسفه جهاد، جنگ و امنیت نظامی را درک کنیم که در سوره حج، آیات ۳۸ تا ۴۰ آمده است و خداوند در این آیات می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»، در حالی که تا پیش از این، اجازه دفاع نیز به مسلمانان داده نمی‌شد و می‌فرمود: «كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ»، اما در سوره حج برای نخستین بار فرمود اگر ما اجازه دفاع ندهیم، عبادت‌گاه‌ها از بین می‌رود و آیت‌الله مصباح می‌گوید همین مسئله، فلسفه جنگ و جهاد در ادیان الهی است، چون یاد خدا تنها حقیقتی است که انسان را به سعادت می‌رساند.
خداوند عزّوجلّ فرمود: الشَّهرُ(رَجَب) شَهري و العَبدُ عَبدي و الرَّحمَةُ رَحمَتي فَمَن دَعاني في هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ و مَن سَألَني أعطَيتُهُ؛ ماه (رجب)، ماه من ، بنده، بنده من ، و رحمت ، رحمت من است ؛ هر كه در اين ماه مرا بخواند ، اجابتش كنم و هر كه حاجت آورَد ، عطايش كنم . إقبال الأعمال ، ج 3 ، ص 174
rajab.pdf
859.6K
جدول اعمال ماه مبارک رجب (جهت پرینت و استفاده) التماس دعا از همه ....🌸🌸🌸🌸🌸 @mesbahieh
🌟 در هر ساعت ماه رجب، لطف و عنایت الهی را به دست آورید 🔸 رهبرانقلاب: ، ماه مبارکی است؛ ماه توسل و تذکر و توجه و تضرع و استغاثه و محکم کردن پیوند دلهای محتاج و نیازمند ما به ذیل لطف و فضل الهی است. این روزها را قدر بدانید. هر یک روز ماه رجب، یک نعمت خداست. 🔹 در هر ساعتی از این ساعات، یک انسان اگر هوشمند و زرنگ و آگاه باشد، میتواند چیزی را به دست بیاورد که در مقابل آن، همه‌ی نعمتهای دنیا پوچ است؛ یعنی میتواند رضا و لطف و عنایت و توجه الهی را به دست آورد. 🔸 بعد از ماه رجب، ماه شعبان و بعد ماه رمضان است. برادران و خواهران مسلمان! ای صاحبان دلهای بیدار و مخصوصاً ای جوانان! این سه ماه را قدر بدانید. در این سه ماه، فرصت برای وصل کردن و منور نمودن دلها به لطف و نور پروردگار، بیش از همیشه است. ۱۳۶۹/۱۱/۱۹ 💻 @Khamenei_ir
مصباح گفتمانی در چارچوب اسلام اصیل.pdf
208.1K
🌸🌸علامه مصباح؛ مُبدعِ گفتمانی در چارچوب اسلام اصیل... مصاحبه جالب و پر نکته با آیت الله محمود رجبی، شاگرد قدیمی آیت الله مصباح و قایم مقام موسسه امام خمینی قم درباره ابعاد تئوریک، استراتژیک، علمی، مدیریتی و بصیرتی آیت الله مصباح. @mesbahieh
◾️جدایی از خط انحراف با آثار علامه مصباح حجت الاسلام دکتر قاسم شبان نیا عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره): ◽️حضرت علامه معتقد هستند که در حکومت اسلامی ما چارچوبه کلی حکومت توسط خداوند تعیین شده و ما باید بر اساس قوانین ثابت الهی آن چارچوبه را در حکومت اسلامی شکل دهیم. ◽️سعی من این بوده که در آثار خودم از حضرت علامه خط بگیرم، چون معتقد هستم اگر کسی تفکرش به شدت به تفکر علامه نزدیک شود و منظومه او را بدست آورد انحراف در او راه ندارد، مگر هوا و هوس.
📱همزمان با چهلمین روز ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) «نرم افزار اندروید آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره)» منتشر شد. 👇لینک دانلود👇 🌐 https://mesbahyazdi.ir/files/app/ketabkhan.apk
dcp2_97fb7777b025c3589e4eaa4848d34cf1.3ga
41.23M
نقش علامه مصباح در انقلاب اسلامی 🔻به مناسبت چهلمين روز رحلت علامه مصباح . حجت الاسلام اشکوری. مسوول دفتر ارتباطات موسسه امام خمینی قم. 🔸24بهمن99 🔹یزد-مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها . @mesbahieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 روش‌ تفسیری آیةالله مصباح آقای رسول جعفریان درباره‌ی روش تفسیر آیةالله مصباح چنین گفته: «خودش فیلسوف بود یعنی به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلام آن‌ را انحراف از نوع بدخیم آن می‌دانستند و دغدغه‌ی آن‌را داشتند» به بهانه‌ی این جمله، درباره‌‌ی روش تفسیر آیةالله مصباح و نسبت ایشان با تفسیر فلسفی، چند نکته عرض می‌کنم؛ 1- آقای مصباح، یک فیلسوف و متکلم بود اما این تصور غلطی است که؛ «هر کس فیلسوف است یعنی تفسیرش از منابع دینی فلسفی‌است»، این گزاره، هم کلیّت ندارد،(طباطبائی، المیزان، ج1،مقدمه ص6)، و هم درباره‌ی آقای مصباح، انتسابی واضح‌البطلان است؛ روش تفسیری آقای مصباح، «اجتهادی‌فقاهتی» بود؛ یعنی همانند سایر فقهاء‌ معتقد بود؛ تفسیر قرآن، باید بر اساس همه‌ی قواعد و قرائن عقلائیِ معتبر، باشد(مصباح، قرآن‌شناسی ج2،ص158)، تمام بخش‌های تفسیری ایشان نیز بر اساس همین روش است؛ روش ایشان در تفسیر، هیچ‌ربطی به روش تفسیر فلسفی ندارد. 2- آقای مصباح معتقد بود بخشی از اندیشه‌های زیربنایی و اعتقادی اسلام، درباره‌ی هستی‌، و به روش برهانی است و لذا ماهیتی فلسفی دارد؛ از این‌رو مکتب اسلام را در بخشی از اندیشه‌‌های زیربنایی، مکتبی فلسفی می‌دانست؛ اگر منظور ایشان از انحراف بدخیم، همین باشد، باید به عرض ایشان رساند که قریب به اتفاق علمای اسلام، همین برداشت را از مکتب اسلام دارند؛ این‌که؛ «خدا هست چون امام صادق گفته!»، روشی نیست که علمای اسلام در پیش گرفته‌ باشند. 3- آقای مصباح معتقد به مبانی صدرائی بود، اما هیچ‌یک از گزاره‌های وحیانی را بر پایه‌ی این آموزه‌های فلسفی تفسیر نمی‌کرد؛ این‌که کسی تصور کند چون آقای مصباح، صدرائی بود پس خداشناسی در قرآنش را هم با همان مبانی نوشته، احتمالا از بی‌اطلاعی نسبت به کتب تفسیری ایشان است. 4- آقای مصباح به تحلیل‌‌های عقلی که از متن آیات و روایات برداشت می‌شد توجه می‌کرد؛ این خصوصیت، تفسیر او را از دین، قابل ارائه به مجامع علمی، و جهانی می‌کرد و به مکتب اسلام قابلیت دفاع می‌داد؛ این خصوصیت همان خصوصیتی است که مورد قبول قریب به اتفاق متکلمان اسلام است و در روایات نیز شواهد متعددی بر ارزشمندبودن این خصوصیت می‌توان یافت(کافی،ج1ص87«أ فهمت یا هشام...») البته این خصوصیت، برای دین‌ستیزان بسیار ناگوار بود، اما گمان نمی‌کنم برای کسی قابل قبول باشد که بسیاری از علمای اسلام، این خصوصیت آقای مصباح را انحرافی بدخیم بدانند. 5- مرحوم‌ آیةالله مصباح در کنار تفسیر هر کدام از آموزه‌های دینی، نظریه‌ی برخی اندیشمندان را نیز بیان و عقلاً نقد می‌کرد تا برتری نظریه‌ی قرآن بر سایر نظریات را نشان دهد؛ اگر منظور از تفسیر فلسفی دین، همین باشد، گمان نمی‌کنم عالمی اسلامی را بتوان یافت که این‌کار را انحراف بداند چه رسد به این‌که آن‌را انحراف بدخیم بداند. 6- آقای مصباح گاه از برخی آموزه‌های وحیانی، یک تحلیل عقلانی به دست می‌آورد که آن را به عنوان مقتضای عقلانی آموزه‌‌های وحیانی می‌دانست؛ در واقع آقای مصباح از آموزه‌‌های وحیانی به سمت تحلیل‌های عقلی می‌رفت نه از تحلیل‌های عقلی به سمت آموزه‌های وحیانی، و البته این کار نیز در چارچوب روش اجتهادی‌فقاهتی بود که در کتب روش و قواعد تفسیر بدان تصریح شده(بابائی، قواعد تفسیر قرآن، فصل ششم؛ رجبی، روش تفسیر قرآن، فصل دوم، قاعده‌ی ششم) کوتاه سخن این‌که آقای مصباح یک فیلسوف بود اما؛ روش تفسیری‌اش، اجتهادی‌فقاهتی، و معتقد به دفاع عقلانی از اعتقادات دینی بود، از تحلیل‌های عقلانیِ وحی بهره می‌برد و در کنار تفسیر گزاره‌های وحیانی، به نظریات اندیشمندان، و برتری نظریه‌‌ی قرآن، بر نظریه‌ی آنان نیز همت می‌گماشت؛ معتقد به مبانی صدرائی بود اما نه در فلسفه‌اش از آیات استفاده می‌کرد و نه در تفسیر آیاتش از ظهور عرفی تخطی می‌کرد؛ این‌خصوصیاتش مشهورتر از آن‌اند که کسی انکار کند. عده‌ای از روشنفکران، ایشان را منحرف می‌دانستند، اما انحرافش را به جهت ابعاد فلسفی‌اش نمی‌دانستند، بلکه ایشان را عوام‌زده و خشن توصیف می‌کردند، و گروهی از سیاسیون نیز آقای مصباح برایشان دغدغه شده بود اما آن‌ها نیز به‌جهت تفسیر فلسفی‌اش از دین نبود بلکه خدا خدا می‌کردند که ایشان از اشتغالات فلسفی و تفسیرهای قرآنی‌اش خارج نشود. برچسب‌‌های مختلفی به آقای مصباح زده شده؛ مُضحک‌ترین آن‌ها این تعبیر است که کسی بگوید: «بسیاری از علمای اسلام، آقای مصباح را منحرف از نوع بدخیم آن می‌دانستند!» آنچه برای ما موضوعیت دارد شخصیت ایشان است زیرا می‌تواند الگویی کامل، برای یک طلبه‌ی رسالت‌محور در عصر حاضر باشد. خدا ایشان را با اولیائش و دشمنانش را با اولیائشان محشور فرماید. @farbehi @mesbahieh
همایش اندیشه های معارفی علامه مصباح. فردا یکشنبه. @mesbahieh
سیر مطالعاتی آثار علامه آیت الله مصباح یزدی.pdf
1.55M
به مناسبت اربعین استاد مصباح: سیر مطالعاتی آثار علامه آیت الله مصباح منتشر شد. @mesbahieh
✳️ مراسم اربعین حضرت علامه مصباح یزدی در روز 99/11/23 در حرم حضرت معصومه برگزار شد 🎤 حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم سخنرانی کردند. 🔹 ایشان گفتند آیت‌الله مصباح یزدی، عالمی عامل و فقیهی بصیر و زمان‌شناس و حکیمی مجاهد و مسئولیت شناس و از پیشگامان نهضت اسلامی و از یاران و یاوران حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و عضو مطرح مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین بود؛ این شخصیت خیلی نامهربانی‌ها را تحمل کرد و حرف‌های ناشنیدنی شنید اما همچون کوهی استوار در صحنه ماند. 🔹 عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزودند مرحوم آیت الله مصباح یزدی بسیار ساده‌زیست، بااخلاق و متواضع بود و مدعی هیچ جایگاهی نبود و با نسل جوان ارتباط تنگاتنگی داشت. 📃 اخبار تکمیلی در👇👇👇 qabas.iki.ac.ir/node/7107 📸 گزارش تصویری در👇👇👇 qabas.iki.ac.ir/node/7108
‏از علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه السلام) درباره‌ی دنیا پرسیدند. فرمود: «می‌فریبد، زیان می‌زند و می‌گذرد... »
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا ﻗﻄﻌﺎً ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ [ ﺧﺪﺍﻱ ]ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎ ] ﻣﺤﺒﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ .(مریم-٩٦) سخن از مرد خدایی است که مهمان خداست سخن از راهنمایی که نبودش حالاست نفَسَش راحت و آرامش جان هایی بود که میان سخنانش پی دیدار خداست از زبان قلم این عرض ادب را بپذیر من چه گویم که به توصیف شما رهبر ماست جمله در جمله تو را آینه تصویر نمود حق مطلب نظری در نظر آینه هاست واژه در واژه بیانات ولیّ را بسرا ای قلم هر چه بگویی سخن او اولی است گفت اول خود من سوگ فراقش دارم قبل هر تسلیتی بر تن من رخت عزاست این اشارات به گفتار ولیّ در وصفش باز هم در گذر ثانیه ها نیک و رواست گفت بود عاشق و در دام امام افتاده بَه که این وصف پر از شور ولایت زیباست بود محبوب بهشتی چه قدر علامه در عبارات شهید این همه نیکو پیداست فضل او هدیه ای از اوست به شاگردانش حوزه را حلقه ی پیوند به دانشکده هاست کارهایی که اساسی است به عمرش پیدا بارش لطف خدا روی سر ملت ماست رفت علامه اگر، بود ولی علامه چون شهید است کنون مکتب او هم برپاست منبع فکری اسلام و مبانی را داشت چشمه ی فکر زلالش پر از آب دریاست منبع بی غِل و غشی ز معارف گردید فکر و اندیشه ی بی غِلّ و غش دین خداست ایده پرداز نظامی و غنیمت نفسش آه افسوس، وجودش دگر از جمع جداست فضل و اخلاص در او بود و به تقوا خو کرد که همه برکت حرکت به سوی راه هداست بود بر محور حق، ماند همیشه بر حق فیلسوف است و فقیه است و مفسر، غوغاست خبرگان را ز کمالات وزانت بخشید هم در او علم و بصیرت هم در او صدق و صفاست نام مصباح برازنده ترین بود براش که به آیات و روایات خدا راهنماست ظرف دل پاک نگهداشت، پر از شبنم شد و به هنگام نظرهاش به قرآن شیداست نیک نام است و پرآوازه به هنگام ادب جمع علم است و ادب، علم و عمل را داراست چهره ی عالی علمی است و بارانی ماند سربلند است، سرافرازترین در دو سراست چشم ها وقت مناجات به آنجایی که رفت علامه به آنجا و جوار مولاست ساقی علم و ادب بوده و می دانم که به جزای همه‌ی عمر کنون با سقّاست حال چندی است عزادار شماییم استاد حال ماییم و همان رخنه که از بعدِ شماست خوش به حالت که تو عمّار ولایت گشتی این همه سهم تو از جانب بی بی زهراست (سلام الله علیها) ياعلی سروده : طه مطهری فر ازفارغ التحصیلان طرح ولایت، استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند. @mesbahieh
✳️ چراغ اگر خاموش شد،چلچراغ‌ها افروخت...