📢 علیرضا بیگی: دادگاه فقط به استناد گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، مرا به یکسال حبس محکوم کرد
🗣 نماینده تبریز: قاضی دادگاه هم نسبت به این موضوع متعجب بود و به همین دلیل نقص پرونده را اعلام و برای رفع نقص به بازپرس عودت داد. مشخص است که هر رسیدگی نیازمند ثبت شکایت است، وقتی شکایتی ثبت نشده باشد، صدور کیفرخواست بیمعنی است. در دادگاه عنوان کردم باتوجه به حساسیتهایی که وجود دارد به عنوان نماینده مردم احساس ایمنی نمیکنم که رای دادگاه مبتنی بر حقیقت و واقعیت باشد. قاضی اما نپذیرفت و استدلال کرد که شما شاکی خصوصی دارید!
🗣 بیژن نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی:
مجلس از رفتار پلیس در برخورد با بیحجابیها حمایت میکند؛ جز این هم راهی نیست.
😶
📢 مجوز آمریکا به عراق برای واریز پول برق ایران از طریق بانکهای غیرعراقی
◀️ یک مقام آمریکایی اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن معافیت تحریمی جدیدی را برای پرداخت بهای برق عراق به ایران امضا کرده است که بر اساس این مجوز ۱۲۰ روزه، برای اولین بار دولت بغداد می تواند این وجوه را به حساب های بانکی غیرعراقی واریز کند.
🔴 رئیس دانشگاه تهران: بخشی از غفلتها در زمینه حجاب، ناشی از جوزدگی است/ مردان دارای ویژگیهای عقلانی هستند و ویژگیهای احساسی در خانمها بیشتر است/ سهمیهبندی اعطای پست مدیریتی به زنان کار درستی نیست
💢 سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران:
📌 در نیمسال گذشته تحصیلی در رصد و پایش وضعیت حجاب و عفاف در دانشگاه تهران، در مواجهه با معدود دانشجویانی که در زمینه حجاب مراقبت لازم را انجام نمیدادند، از ایشان پرسش میکردیم. بخشی از آنها در حوالی این مضمون پاسخ میدادند که «تحت فشار محیط جامعه هستیم.» بنابراین بخشی از این افراد، نه از سر لجاجت بلکه بخاطر جو زدگی دچار سستی و اهمال در زمینه حجاب شدهاند.
📌 مردان عموما دارای ویژگیهای عقلانی و منطقی هستند و ویژگیهای عاطفی و احساسی در خانمها بیشتر از مردان است. برای مسئولیتهای مدیریتی حتما لازم است جنبههای منطقی و عقلانی در آن فرد به جنبههای احساسی بچربد. سهمیهبندی اعطای پست مدیریتی به زنان کار درستی نیست./ جماران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ برنامه علامت
عاشورا، در صیغه مونث
با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان
📆 از چهارشنبه دهه اول محرم
ساعت ۲۲:۳۰ و تکرار ۱۴ و ۱۷:۳۰
کاری از گروه معارف اسلامی
شبکه دو سیما
☑️ @m_ghanbarian
🏴صلَّى اللَّهُ عَلَى الْبَاكِينَ عَلَى الْحُسَيْنِ🏴
🏴 🏴 برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری دهه اول محرم الحرام 🏴 🏴
زمان: چهارشنبه ۲۸ تیر ماه به مدت ۱۲ روز، ساعت: ۱۰ صبح
سخنرانان:
آیت الله نظری منفرد؛
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی؛
حجت الاسلام صادقی واعظ.
مداحان:
حاج حسن باقری؛
حاج عباس حیدرزاده؛
حاج رضا عاصی.
مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۳۳، دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «دامت برکاته»
#عزاداری_دهه_محرم
#امام_حسین علیه السلام
#نوری_همدانی
https://eitaa.com/noorihamedani
پخش ویژه برنامه های آیت الله العظمی جوادی آملی در دهه محرم از شبکه های معارفی سیما
▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:همزمان با دهه محرم الحرام، سلسله سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می گردد. جلوه حسینی؛ سلسله سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی؛ ساعت پخش: 7:30 صبح شبکه قرآن و معارف سیما عشق خونین کربلا؛ برنامه تلویزیونی معظم له؛ ساعت پخش: 17:15 شبکه قرآن و معارف سیما روایت کربلا؛ مرثیه های معظم له در ماه محرم؛ ساعت پخش: 20:45 شبکه قرآن و معارف سیما #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #محرم 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
♦️موضوع سخنرانی محرم امسال علیرضا پناهیان
🚨 "آخرین گام رهایی"
🔻دانشگاه امام صادق(ع) - حوالی ۲۰:۴۵
🔻پخش زنده (در صورت آنتندهی):
📎 aparat.com/panahian_ir/live | تصویری
📎 aparat.com/panahian_Audio/live |صوتی
🖥 پخش تلویزیونی خلاصۀ سخنرانی، هر روز حوالی ۱۸:۰۰، از شبکه افق
🔹برای اطلاع از سایر برنامههای دهۀ اول محرم به سایت panahian.ir مراجعه فرمایید.
🔉 فایل صوتی تمام جلسات هر روز در کانال صوتی @panahian_mp3 و کیفیتهای بالاتر آن در سایت panahian.ir قرار میگیرد.
#برنامه_سخنرانی
@Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیههای سلوکی علامه طباطبایی(رضواناللهعلیه) در ماه محرم، در بیان آیتالحق مرحوم جعفری تهرانی(رحمةالله)
#یاکاشفالکربعنوجهالحسینـإکشفکربیبحقأخیکالحسین
#بابالحسین
◾صلیالله علیک یا أبالفضل العباس(ع)▪
♠ السلام علیک یا أباعبدالله الحسین(ع)♠
#السلامعلیالحسینـوـعلیـعلیبنالحسینـوـعلیـأولادالحسینـوـعلیـأصحابالحسین
@AllaamehWisdom
🔲 عنِ الرِّضَا (علیه السلام) فِی حَدِیثٍ أَنَّهُ قَالَ يا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ (علیه السلام) فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ 🔲
🔳 حضرت رضا (علیه السلام) به عابس بن شبیب شاکری فرمودند:
ای پسر شبیب! اگر برای چیزی گریه ات گرفت برای حسین (علیه السلام) گریه کن چرا که او را سر بریدند همانگونه که گوسفند را ذبح می کنند و همراه او هجده نفر از اهل بیتش که در زمین مثل و مانندی نداشتند، کشته شدند. و یقیناً آسمان های هفتگانه و زمین ها برای کشته شدنش گریه کردند.
🌹🌹🌹🥺😢😭
#حدیث_زندگی ۱۰۸
هدایت شده از استاد مددی
قیام یزید علیه حکومت امام حسین علیهالسلام یا قیام امام علیه حکومت یزید؟!
تحلیلی نو از عاشورا
❇️ https://www.ostadmadadi.ir/persian/article/13494/
🏠@ostadmadadi
⚡️تفاوت سینهزنی و سینهزدن
✍مهدی مسائلی
از سینه زدن در زبان عربی با تعبیر لطم تعبیر میکنند، در فرهنگهای لغت عرب آمده است که لطمه زدن به معنای زدن بر روی صورت یا بدن با دست باز است. البته یک اشتباه برداشت میان فارسیزبانان وجود دارد که فکر میکنند لطم زدن به معنای خراش وارد کردن است و اگر در روایتی گفته شده زنان فاطمی لطمه زدند، فکر میکنند آنها به صورتشان خراش وارد کردند.(البته این روایت از جهت سند و معنا جای نقد و بررسی دارد که در کتاب عار یا شعار به آن پرداختهام)
سینهزنی یا لطم در روایات برای عزاداری امام حسین(ع) مورد توصیه امامان قرار نگرفته است و از مصادیقی است که مردم طبق توصیهی کلی به عزاداری آن را ترویج کردهاند. به صورت کلی تنها مصداقی که در روایات برای عزاداری امامحسین(ع) مورد تأکید واقع شده است ذکر مصیبتهای امام حسین(ع) و گریه برای آن حضرت است. اما سینهزدن از آغاز ورودش به عزاداری تاکنون تحولات زیادی داشته است. به گونهای که میتوان زدن بر سینه در عزاداریها را به دو گونهی سینهزنی و سینهزدن تقسیم کرد.
در توضیح این دو اصطلاح باید بگویم:
سینهزدن، ضربهای است که به خاطر درک مصیبت بر سینه نواخته میشود؛ ریتم خاصی ندارد و لازم نیست خیلی هم محکم باشد، زیرا کیفیتش به اندوه و اشک همراهآن و معرفت حسینی است.
اما سینهزنی ضربههای ریتمی و آهنگینی است که با صدای مداح تنظیم میشود. قسمتهایی از سینهزنی نیز کار تخصصی است که باید مدتی در هیئت تمرین کرد.
کیفیت سینهزنی به هماهنگی و ریتم و صدای برخورد دستها به سینهها است. برای همین مداحها بهتر میپسندند که سینهزنها لخت شوند تا صدای بهتری تولید کنند. البته به گمان بعضی سرخ و کبود شدن سینهها ثواب عزاداری فردی را نیز بیشتر میکند.
تلاش مداح در سینهزنی بر ایجاد هیجان بیشتر برای سینهزنان است. در اینجا بعضی مداحان موسیقی و محتوای سینهزنی را طوری تنظیم میکنند که تفاوتی با کنسرتهای تند هیجانی ندارد.
بحث ما در اینجا حرمت و جواز شرعی سینهزدن و سینهزنی نیست، خیلی از سینهزنیهای ریتمدار اشکال شرعی ندارند و از نگاه فقها مطابق با عزاداری هستند ولی بسیاری نیز تبدیل به حرکات موزونی شدهاند که آواز و صدای مداح در آن نقش اساسی دارد و افراد برای ایجاد هیجان و نشاط آن را دنبال میکنند.
در سالیان گذشته بعضی از مداحان تلاش کردند بعضی از ابزارهای موسیقی را به سینهزنی بکشانند ولی این موضوع با مقاومتهایی روبرو شدند. اما با این حال، سیستمهای صوتی پیشرفته، همراه با زیر صدای حسین که به سبکهای مختلف بیان میشود، تا حدودی جای خالی استفاده از ابرازهای موسیقی را برای آنها پر کرده است.
این نکته را نیز تأکید کنم که بنده با موسیقی عاشورایی مخالفتی ندارم ولی این موسیقی را نباید جای عزاداری نشاند. همانگونه سرود قرآنی و تهلیل جای ذکر خدا را نمیگیرد.
........
azadpajooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 نمیدانم محدث نوری که لؤلؤ و مرجان را در بیان تحریفات عاشورا و دروغهای منبریها نوشت چوب خورد؟ یا شهید مطهری که به خرافات روضهخوانها پرداخت عقوبت شد؟
اگر بنا بر ولشکن باشد که خیلی چیزها را میشود در لیست ولشکنها آورد. سیدالشهداء شهید نهی از منکر است بعد این شیخ که با رانت رسانه، معروف شده در مقابل منکر کشفحجاب، نماینده اسلام ترکیهای شده و مبلغ مانیفست ولشکن!
💡جناب مرادی! بیحجابی و قمهزنی و روضه دروغ و سبک غربی در مداحی و... شاید بساط مطربان و قصّاصان باشد ولی قطعاً بساط امام حسین نیست.
#تدین_عقلانی ۲۳
tabeshe_agahi
😶 آخوندی که باید مبلّغ و معلّم و مُصلح دین باشه، میگه بمنچه و بتوچه ...
پس انحرافات عزاداری و بلکه سبک زندگی
رو کی باید اصلاح کنه؟
حداقل در سخنرانی نباید تذکر داد و تحذیر کرد؟
متاسفانه در مغز اکثر عزاداران حسینی و متاسفانه بلکه سخنرانان و مداحان،
عزاداری، فقط ذاتا مقصد هست و مقصد دیگه ای نداره ...
عزاداری که باید زمینه ساز احیای دین و ارتقاء معرفت و ایمان و جهادبانفس و اخلاق فردی و اجتماعی و از همه مهمتر تحکیم روحیه عدالتخواهی و ظلم ستیزی و مبارزه با باطل در تک تک عزاداران بشه، شده صرف یک مراسم که باید انجام بشه با رویکردهای مختلف مثل سرگرمی، تخلیه هیجان، عزاداری فیزیکی و بدنی، حبّ حسینی، مظلومیت امام حسین، اسارت حضرت زینب و ...
😶😐😑
⚫️ قلب انسان نباید به دنیای غمهای بزرگ بیگانه باشد، اما عاشورا همهاش روضه و غمگساری نیست.
عاشورا، حرکتی برای نفی ظلم و اجرای عدالت است، چنانکه در خطبه دوم حضرت امام حسین(ع) به صراحت ذکر شده است.
عاشورا حماسه فجرهای بزرگ انقلابهای خونینی است که حق محرومان را بگیرد و به آنان برساند.
باید طرفداران عاشورا و حکومتهای مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند و این همه تفاوتهای جهنمی و درههای «فقر» و «قلههای ثروت» وجود نداشته باشد و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کردهاند در
میان نباشد.
امام حسین(ع) در روز عاشورا از بشریت خواست که اگر دین ندارند، آزاده باشند و این همه تورم و رانتخواری و چپاول و بیبندوباری، که موجب این همه فساد اخلاقی و سقوط انسانی در جامعه است و این تورم آزاد و فروشندگان جلاد و این دستگاه ویرانه به تعبیر خود مقامات، آیا در خور بردن نام حسین(ع) و عاشورا هست؟
علامه محمدرضا حکیمی رحمةالله علیه
🆔 @mohamadrezahakimi
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺️#نکاتی_از_الغدیر [۱۴]
کار پاکان را قیاس از خود مگیر ...
✍ #علامه_امینی در ج ۷ الغدیر گوید :
شماری از شاعران غدیر، در دام نقد و اعتراض افتاده و به غلو ورزیدن متهم گشته اند. بی تردید غلو ورزیدن در هر جایْ و هر حالْ و هرکار ناپسندیده است؛ به ویژه اگر در دین باشد!
اما شیوه رایج گروهی این است که هر کس سخنی ناخوشایندشان گوید، وی را به غلو متهم سازند؛ و تعصب کورکورانه آنان را وادارد تا در برابر هر سخنی که با ذوقشان نسازد، روی تُرش کنند. پیشینه اتهام غلو به شیعه امامیه از همین باب است که به فضیلت های امامان اهل بیت باور دارند. همان فضیلت هایی که کتابهای "صحیح" و "مسند" از آنها سرشار و تالیفات و نوشته ها از آنها لبریز است؛ و کسانی چون ابن حزم، ابن جوزی، ابن تیمیه، ابن قیّم، ابن کثیر و راه سپاران ایشان آنها را منکر می شوند.
⚖ و لعلّ لهم العذر فی ذلک ...
شاید ایشان در این انکار معذور باشند که در باور آنان، خلیفه فقط مردی است که دست سارق را قطع نماید و قاتل را قصاص می کند و مرزها را پاس می دارد و کارهایی از همین دست که شأن شاهان و امیران در همه امت ها و دوره ها است. آنان لازم نمی دانند که خلیفه رسول خدا صلی الله علیه و آله دارای نیروی نفسانی برخاسته از پاکی و قداست و عصمت از گناه باشد.
اینان که از تحلیل صحیح فلسفه امامت ناتوانند، اعتقاد به این موارد را از مصداق های بزرگ غلو شمرده اند :
🌺امام دارای علم غیب است.
🌼از آنچه در دلها می گذرد خبر می دهند.
🍀مردگان با آنان سخن می گویند .
🌷به زبان پرندگان و حیوانات دانایند.
🌹روانه شدن برای زیارت قبرهای ایشان و نیز دعا و نماز در کنار ضریح های آنان مایه نزدیکی به خداوند است .
🍃و اندوه و افسوس خوردن بر مصیبت های آنان خداوند را خشنود می سازد و...
#غلو
#شعر
#الغدیر ۱۴
🌺🌺🌺🌺🌺
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش شانزدهم: مسجد الجن و مسجد الرایة
عصر است، درۀ مکه را سایه گرفته. از کوچههای سراشیب و پرجمعیت گذشتیم تا به خیابانهای مسطح و باز وسط وادی رسیدیم. در طرف غرب خیابان به مسجدی رسیدیم که مردم برای وضو و نماز در آن رفتوآمد داشتند. ساختمان آن چهار دیوار ساده و سرپوشیدل مختصری است که بر ستونها قرار گرفته و محلی برای وضو و تطهیر دارد. فرش آن چند قطعه حصیر است. این سادگی در تمام مساجد حجاز دیده میشود.
در نزدیکی آن نیز یک مسجد دیگر مانند همین است. بودن این دو مسجد در نزدیکی مسجدالحرام موجب تعجب است! برای چه ساخته شده؟ نام آن بیشتر موجب تعجب شده: «مسجد الجن»! یعنی چه؟ بعد معلوم شد این مسجد و مسجد نزدیک آن که به نام «مسجد الرایة» است برای تذکر دو امر تاریخی است: مسجد الجن در محلی بنا شده که سورۀ جن در آن نازل شده و مسجد الرایة در موضعی است که پرچم رسول اکرم هنگام فتح مکه در آن نصب گردیده است.
از کنار این دو مسجد عبور کردیم. چند قدمی که به طرف شمال میروی قبرستانی به چشم میآید که در دامنۀ سراشیبی قرار گرفته و شمال و غرب آن را کوه محصور نموده است. اطراف باز آن را با دیواری محصور نمودهاند و درب آن را گاهی باز میکنند. در اوایل نهضت وهابیت رفتن به این مکان ممنوع بوده و در سالهای اخیر در موسم حج طرف عصر تا موقع غروب و وقت نماز باز است. اما مأموران مراقباند که کسی قبرها را نبوسد! و چون غروب شد با خشونت همه را بیرون میکنند. علائم و آثاری برای شناختن قبور باقی نیست. علاوه بر آنکه ساختمانها و گنبدهای تاریخی را از بین بردهاند، کاشیهای ظریف و سنگها را نیز در هم شکستهاند! با انضمام قطعه سنگها بعضی از خطوط، که آیات قرآن و نام صاحب قبر است، خوانده میشود.
#سفرنامه #حج #طالقانی
🌺🌺🌺🌺🌺
◾️▪️اعمال ماه محرم چیست؟
▪️چرا محرم؟! پیش از اسلام عرب، جنگ در این ماه را حرام میدانست و ترک مخاصمه میکرد؛ لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.(۱) و روز اول محرم را اول سال قمری قرار دادند.(۲) در توضیح این که چرا ماههای دیگر که جنگ در آنها حرام است، محرم نامیده نمیشود میتوان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع میشد به آن محرم گفتند.این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و حماسه جاودان کربلاست.
◾️این ماه، یادآور دلاورمردیهای یاران با وفای اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، فداکاریهای زینب کبری(سلام الله علیها)، حضرت سجاد(علیه السلام)، و همه اسرای کاروان امام حسین(علیه السلام)، است. این ماه، یادآور خطبهها و شعارهای آگاهیبخش سالار شهیدان، نطق آتشین حضرت زینب(سلام الله علیها) و خطابه غرّای زین العابدین(علیه السلام)، است.
▪️این ماه، یادآور استقامت حبیب بن مظاهر و شهادت عون و جعفر است.
▪️آری این ماه، ماه پیروزی حق بر باطل است.
◾️محرم از منظر ائمه(علیهم السلام)
شیعیان از امام رضا(علیه السلام)، چنین نقل شده است:«وقتی محرم فرا میرسید، پدرم خندان دیده نمیشد، حزن و اندوه تا پایان دهه اول بر او غالب بود و روز عاشورا، روز حزن و مصیبت و گریه ایشان بود.»(۳)
▪️همچنین حضرت امام رضا(علیه السلام) درباره عاشورا میفرماید:«کسی که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریهاش باشد، خداوند قیامت را روز شادمانی و سرور او قرار خواهد داد.»(۴)
▪️اعمال شب اول ماه محرم
۱ـ نماز: این شب چند نماز دارد که یکی از آنها به شرح ذیل است:
دو رکعت، که در هر رکعت بعد از حمد یازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.
در فضیلت این نماز چنین آمده است:
«خواندن این نماز و روزه داشتن روزش موجب امنیّت است و کسی که این عمل را انجام دهد، گویا تمام سال بر کار نیک مداومت داشته است.»(۵)
۲ـ احیای این شب.(۶)
۳ـ نیایش و دعا.(۷)
▪️روز اول محرم
اول محرم هر سال اولین روز سال قمری است. از امام محمدباقر(علیه السلام) روایت شده است: «آن کس که این روز را روزه بدارد، خداوند دعایش را اجابت میکند، همانگونه که دعای زکریا(علیه السلام) را اجابت کرد.»(۸)
دو رکعت نماز خوانده شود و پس از آن سه بار دعای زیر قرائت گردد:
«اللّهم انت الاله القدیم و هذه سنةٌ جدیدةٌ فاسئلک فیها العصمة من الشیطان و القوَّة علی هذه النّفس الامّارة بالسُّوء»(۹)؛ بارالها! تو خدای قدیم و جاودانی و این سال، سال نو است، از تو میخواهم که مرا در این سال از شیطان حفظ کنی و بر نفس اماره (راهنمایی کننده) به بدی پیروز سازی.
▪️روز دوم محرم
در چنین روزی کاروان امام حسین(علیه السلام) در سال ۶۱ ه .ق وارد سرزمین کربلا شد و با ممانعت لشکر حرّ مجبور به توقّف در آنجا گردید.(۱۰)
▪️روز سوم محرم
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است:
«هر کس در این روز روزه بگیرد، خداوند دعایش را اجابت کند.»(۱۱)
در آن روز سپاه عمر بن سعد وارد کربلا شد.
▪️روز هفتم محرم
روزه گرفتن مستحب است.
▪️روز نهم محرم
تاسوعای حسینی، روز محاصره امام حسین(علیه السلام) و اصحابش در سرزمین کربلا توسط سپاه شمر.(۱۲)
◾️اعمال شب عاشورا
۱ـ چند نماز برای این شب در روایات آمده است که یکی از آنها چنین است:
چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد، ۵۰ بار سوره توحید خوانده میشود. پس از پایان نماز، ۷۰ بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اکبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.(۱۳)
۲ـ احیای این شب کنار قبر امام حسین(علیه السلام).(۱۴)
۳ـ دعا و نیایش. (۱۵)
◾️روز عاشورا
۱ـ عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا، در این مورد از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است:
هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواستههایش را برآورد و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد. (۱۶)
۲ـ زیارت امام حسین(علیه السلام).(۱۷)
۳ـ روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود. (۱۸)
۴ـ آب دادن به زائران امام حسین(علیه السلام).(۱۹)
۵ـ خواندن سوره توحید هزار مرتبه.(۲۰)
۶ـ خواندن زیارت عاشورا. (۲۱)
۷ـ گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتلة الحسین(علیه السلام).»(۲۲)
▪️روز دوازدهم محرم
ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه و شهادت حضرت سجاد(علیه السلام) در سال ۹۴ ه .ق.
📚پینوشتها:
۱- مصباح کفعمی، ص ۵۰۹٫
۲- فرهنگ عاشورا، ص ۴۰۵، جواد محدثی.
۳- وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۹۴، حدیث ۸٫
🌹🌹🌹
هدایت شده از شکریان
خدمت سروان حوزوی از اساتید بزرگوار، روحانیون و طلاب عزیز در حوزه علمیه قم، سلام و عرض ادب دارم. ان شاء الله عزاداری های شما قبول باشد. از دوستانی که مسئولیّت خاصی برای ماندن در قم ندارند، درخواست دارم در این دهه محرم به مناطق مورد نیاز برای امر تبلیغ بروند و فراموش نکنند که وظیفه اول بنده و شما بزرگواران، مسئله تبلیغ است. وضعیت شهرستان ها و جوان ها در شرائط سخت تهاجم همه جانبه دشمن، نگران کننده است و حضور طلاب و روحانیون عزیز در میان مردم، کمترین منفعتی که دارد این است که جریان دیندار و متدین و انقلابی را دلگرم می کند و فضای مسموم موجود در اجتماع، کمتر می تواند به متدیّنین آسیب بزند. بنده با تمام وجودم تنهایی متدینین را در کوچه و بازار احساس می کنم. دست از راحتی در قم بودن بردارید و بار سفر ببندید که اسلام و امام حسین (ع) و نظام اسلامی، مظلوم واقع شدند. خدا نیامرزد برخی مسئولان فریب کار و دروغگو را که دین و ایمان مردم را با عملکرد خیانت آمیز خود به تاراج بردند. صدای هل من ناصر سیدالشهداء در کوچه پس کوچه های شهرها و روستاها به گوش می رسد و از فرزندان دینی خود انتظار یاری دارد.
با احترام: شکریان آملی
💠 درمان مرض تقدّم
🔹 یکوقت شخصی برای تشریفات دنبال مرحوم حاج آقای والد راه افتاد. وی که به ظرایف توجه داشت به او فرمود: من هم از جلال بودن بدم میآید و هم از ذوالجلال بودن. آن شخص گفت: این شامل من هم میشود؟ فرمود: قاعده این است اگر برای استفاده علمی باشد، اشکالی ندارد ولی همینجوری نه!
🔸 میفرمود: شخصی در زنجان به مرض تقدّم مبتلا بود و هرگاه میخواست در مجلسی شرکت کند، افرادی را که از او تأخّر میجستند، صدا میکرد تا پشتسر وی راه بیافتند!
🔹 مرحوم حاج آقا میفرمود: من او را توبه دادم. یکروز آن شخص جماعتی را صدا زد و گفت که با هم به فلانجا برویم. آنها دنبال او راه افتادند. من هم همراه وی رفتم. او سعی میکرد جلوتر از من راه برود و هر قدمی که جلوتر از من میگذاشت، من یک قدم جلوتر میگذاشتم. او که میخواست تقدّم خود را حفظ کند، مجبور میشد یک قدم جلوتر بگذارد. من باز قدمی جلوتر میگذاشتم. او همین کار را تکرار میکرد. چند بار که این کار تکرار میشد، میان او و جلالش (افرادی که دنبال خود راه انداخته بود) فاصله میافتاد. ناگهان متوجّه میشد که جلالش از وی جدا شده است. میایستاد و میگفت: اِ، آقایان عقب ماندهاند. صبر کنیم تا برسند.
🔸 موقعی که میرسیدند، دوباره راه میافتاد و حاج آقای والد هم همان کار را تکرار میکرد. وقتی چندبار فاصله افتاد، دید فایدهای ندارد. لذا از این کار منصرف شد. مرحوم والد با این کار او را تأدیب کرد.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۵۵۲
#آیتاللهسیداحمدزنجانی
#جرعه_ای_از_دریا ۲۳
🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از خاطرات هاشمی رفسنجانی😑
خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۲ آبان ۱۳۷۸؛
🔹اخبار جدید از ماجرای کرباسچی، عبدالله نوری و پوتین
جزئیات در 👇👇
https://www.entekhab.ir/002wWS
مراقبات ماه محرم (بخش دوم)
[ترك لذائذ در دهه اول ماه محرم]
اگر كسى نتواند كه در تمام ده روز نخست ماه محرم اين كار را انجام دهد، دستكم روز نهم محرم و روز دهم (- عاشورا و تاسوعا) و شب يازدهم ماه، ترك لذّتها را عادت خود كند و تا جايى كه مقدورش است، در هر روز از ده روز نخست اول ماه، به خواندن زيارت معروفۀ عاشورا مداومت نشان دهد و در روز دهم تا عصر آن روز، از خوردن و نوشيدن استنكاف كند، بلکه حتا از سخن گفتن و ملاقات برادرانش هم پرهيز كند، جز در مقام ضرورت و آن را «روز اندوه و گريه و زارى» خود قرار دهد.
و اگر برايش مقدور باشد، در خانهاش براى امام حسين - عليه السّلام - خالصانه عزا برپا دارد و اگر نتواند، در مسجدها يا خانههاى دوستان و شيعيان به اين كار بپردازد و آن را از ديدۀ مردمان بپوشد، تا از بلاى «ريا» در عزادارى دور باشد و به اخلاص نزديكتر شود و باقى را به صورت تنهايى و در خلوت به عزا مشغول شده و در گريه و اندوه، نيت و قصدش مواسات و يارىرسانى با اهل بيت - صلوات اللّه عليهم اجمعين - باشد و آنچه از طرف دشمنان، از صدمههاى ظاهرى بر آن حضرات وارد شده است.
ولى، از اين نكته غافل نباشد كه هرچند در ظاهر به امام حسين - عليه السلام - صدمهها و مصيبتهايى رسيد كه نظيرش به هيچ يك از پيامبران و اوصيا، بلكه حتا به هيچ فردى از افراد عالم نرسيده است و ما نشنيدهايم كه چنين چيزى به احدى رسيده باشد، خصوص عطش و تشنگى كه به حضرتش - عليه السّلام - وارد شد و حتا از الفاظ و احاديث قدسى و غير آن چنين استفاده مىشود كه عقلها تحمّل چنين امرى را ندارد و مصيبت او به جهت شهيدانى كه از خاندان او به درجۀ شهادت نايل شدند و صدمههايى كه به خاندان و حرم او وارد آمد، و چنين بود كه گويى با حبيب و خداى خود عهد بسته بود كه در راه رضاى او، به هر نوع كشتهشدنى كه ديگر كشته شدگان آنگونه كشته شدهاند، اعمّ از بريدن سر و بريدن گردن و گلو و قتل و اسارت و گرسنگى و تشنگى و حزن و اندوهها و غير آن تن دهد، ولى با وجود همۀ اينها، آنچه به روح شريفش از بليّهها و تجلّى نورهاى و كشف سبحات جلال و شوق ديدار و وصال وارد مىشد، همۀ اين شدتها و سختىها را برايش سهل مىنمود، بلكه حتا آن شدتها را به «لذّت» بدل مىنمود، چنانكه برخى از اصحاب حضرت خبر داده و چنين مىگويد:
هرگاه كه امر بر حضرت سخت مىشد، رنگش گلگونتر و رضاى حالش بيشتر مىشد.
اما مصيبتها و سختىهاى وارد شده بر بدن مبارك آن حضرت و دلهاى اهل بيت او و هتك حرمتهاى طفّ از آن امام همام روح را آزرده و رگهاى حزن را به ارتعاش درمىآورد.
ترجمه المراقبات ملکی تبریزی، مراقبات ماه محرم
🌹🌹🌹