🖊متن نامه کمتر دیده شده مرحوم آیتالله مصباح به حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
▫️«بسمه تعالی
دوست گرامی، جناب آقای زیارتی - زيد توفيقه
سلامتی و کامیابی شما را از خداوند متعال خواستارم و امیدوارم لايزال در کنف لطف پروردگار از جمیع بلیات و آفات محفوظ باشید. رقيمه شریفه عز وصول بخشید از سلامتی شما خوشوقت شدم امیدوارم دست حوادث و گرد ملال همیشه از دامان والای شما کوتاه و دور باشد و همیشه خاطر عاطر به یاد خدا آرام و شاد باشد.
▪️تشریف فرمایی #حضرت_آیتالله_خمینی سرور زايد الوصفی برای همه مسلمانان ایجاد کرد امید است سایر خواسته های اساسی #ملت_مسلمان نیز در آینده نزدیکی عملی گردد. عده ای از دوستان مانند آقای #مروارید و آقای #حجتی و آقای #سیدعبدالرضا_حجازی در زندان قزل قلعه به سر می برند و هنوز موقع رهایی ایشان معلوم نیست. #عشایر_خوزستان و #فارس قیام شدیدی کرده اند و وضع داخلی و سیاست خارجی مملکت دچار بحران بیسابقهای شده است امیدواریم به یاری خدا و توجهات حضرت ولی عصر ارواحنا فدا فرج مسلمانان خیلی نزدیک شده باشد. روحیه حضرت آیت الله خمینی به قوت خود باقی است و روش ایشان بسیار پخته تر و اساسی تر شده و قلوب مخالف و مؤالف را مجذوب نموده است.
▫️نطق ایشان در چهارشنبه گذشته به عنوان افتتاح درس در حدود یک ساعت و ربع طول کشید و با دستگاه های ضبط صوت متعدد ضبط و تكثير و به اغلب بلاد ارسال شد و شاید همین روزها متن آن چاپ شود و محور بیانات ایشان ارتجاعی بودن دستگاه و سفارش اتحاد مسلمانان به خصوص روحانيين بود. اگر چاپ شد ان شاء الله برای جنابعالی هم ارسال می شود. خدمت جناب آقای استعلامی عرض سلام برسانید.
آقای فقهی و آقای شیخ علی آقا و سایر دوستان عرض سلام دارند.
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
محمدتقی مصباح» (25اردیبهشت1343)
#عمار
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح
#ارتحال_آیتالله_مصباح
📸عکس نامه در ادامه:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2209
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴علل و دلایل #دگردیسی_ایدئولوژیک اصلاح طلبان از دیدگاه علامه مصباح یزدی (رحمت الله علیه)
🔹این واقعیت قابل انکار نیست که تمایل شدید #اصلاحطلبان به حضور مجدد در قدرت سیاسی، تأثیری جدی بر دگردیسی سیاسی آنها نهاد، اما افزون بر این، نمیتوان چشم بر این واقعیت تعیینکننده و مهم فرو بست که بسیاری از اصلاحطلبان، از آغاز دارای بنیانهای فکری متقن و ریشههای اعتقادی مستحکمی نبودند و این هیجان و التهاب انقلاب بود که آنها را مدتی با خود همراه کرد.
🔸 #علامه_مصباح میگویند همه مدیرانی که پس از جریان ترورها «یعنی همان جریانی که در اوایل انقلاب، حلقه شاگردان امام را از روند انقلاب حذف کرد و به جز معدودی از خواص ـ که سرآمد آنها #حضرت_آیتالله_خامنهای (حفظهالله تعالی) بود- باقی نماندند.» در سمتهای عالی نظام قرار گرفتند، برخلاف حلقه شاگردان امام خمینی از نظر بینشی و گرایشی در سطح مطلوب قرار نداشتند و همین امر سبب شد تا روند عمومی حاکمیت سیاسی و جامعه، به تدریج از ارزشهای سالهای نخستین انقلاب، فاصله بیابد
🔹همه کسانی که بعد از جریان هشتم شهریور و دولت #شهید_باهنر، روی کار آمدند و در پستهای کلیدی و ردههای اولیه مدیریت کشور قرار گرفتند، نه تا این حد تفکر امام را شناخته بودند و نه از نظر روحی و مایههای معنوی، آنچنان ساخته شده بودند و با درجات مختلف، کم و بیش متأثر از فرهنگ و تعلیمات غربی بودند و از فرهنگ و معارف اسلامی، فاصله داشتند و این فاصله روز به روز و در هر دولتی نسبت به دولت و مسئولان قبلی، بیشتر میشد.(محمدتقي مصباحیزدی، كاوشها و چالشها،ج1، ص38.)
🔸ایشان اضافه میکنند:
بسیاری از این افراد [جریان چپ مذهبی] که در اوایل انقلاب، آن شعارهای تند را میدادند، خیلی روی اعتقاد نبود، و بیشتر تحت تأثیر جو و احساسات و شوری که داشتند آن شعارها را تکرار میکردند.(همان، ص 44-43) (منبع: فصلنامه پانزده خرداد، شماره ۳۸-۳۷، ص۱۵۶-۱۵۴)
#عمار
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح
#ارتحال_آیتالله_مصباح
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸 عکس | سند دستور دستگیری آیتالله مصباح توسط ساواک
مرحوم آیتالله مصباح تخریبهای فراوانی را از شبهروشنفکران غربزده و جریانات متحجر دید.یکی از وجوه این تخریب، نفی اقدامات انقلابی و مبارزاتی ایشان بود که از قضا اسنادی فراوان در خصوص آن موجود است و اسناد فوق یکی از دهها سندی است که در این زمینه وجود دارد.
#عمار
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح_یزدی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰علامه مصباح یزدی و ارائهی الگوی تقابل با اندیشه #اصلاح_طلبان_سکولار
🔹علامه محمدتقی مصباح به عنوان چهره معرفتی و ایدئولوژیک انقلاب، در همان مقطع زمانی دریافت که ظهور و قدرتیابی روزافزون اصلاحطلبی سکولار را باید در درون چه الگو و چارچوبی، تحلیل و تفسیر کرد.
🔸ایشان بر این باور بود که رویکرد اصلی دشمن برای براندازی انقلاب از پایان دهه شصت به بعد، به «رویکرد فرهنگی» تغییر یافته است.
🔹 به این معنی که دشمن، استراتژی «تغییر شناختها و گرایشها» را در جامعه ایران دنبال میکند.( محمدتقي مصباح یزدی، کاوش ها و چالش ها، ص40. )
🔸 به این منظور، دو گزینه مورد استفاده قرار گرفته است: یکی اینکه تفکر دینی را با چالشها و شبهات متعدد روبهرو سازند تا عموم مردم از آن رویگردان و یا حداقل بدان سست اعتقاد شوند.
🔹دیگر اینکه:
برنامه مهمتر دشمن در جهت تضعیف باورها و ارزشها این است که با نفوذ در دستگاه سیاستگذاری کشور، کسانی را سر کار بیاورند که اعتقادات و مبانی فکری و ارزشی آنها تا حدودی از امام فاصله گرفته باشد و تحت تأثیر فرهنگ و ارزشها و افکار غربی باشد.( همان)
🔸ایشان تأکید میکند که در این پروژه کلان، بیشتر افرادی نقشآفرین هستند که در صف نیروهای انقلاب قرار دارند و تظاهر به تدین میکنند:
🔹یک سناریوی مفصل و بسیار حسابشدهای است که دشمن در صدد است پردههای آن را یکی پس از دیگری، به اجرا در بیاورد. در این سناریو، شما افراد بیگانه و یا کسانی که دشمنی آنها با اسلام و انقلاب، واضح و آشکار باشد، خیلی کم میبینید. اکثر نقشها را باید افرادی از داخل و کسانی که اعتقادی به اسلام- هر چند در ظاهر- دارند، بازی کنند.( همان، ص43.)(منبع: فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۸-۳۷،ص۱۶۷)
#عمار
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح
#ارتحال_آیتالله_مصباح
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴عمار رفت اما پرچم عمارها باقی است
امام خمینی قدس سره الشریف:
«مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت و به ملأ اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفیاش نمیرود.»(صحیفه امام ج۷ ص۱۷۹)
◀️پینوشت:
علامه مصباح؛ مطهری زمان رفت و به عروج الهی نهایی رسید اما بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت علمی، انقلابی و ایمانی آن عالم جلیلالقدر از بین نخواهد رفت و روسیاهی برای جیرهخواران فکری غرب باقی خواهد ماند.
#عمار
#عمار_انقلاب
#آیتالله_مصباح
#وداع_آیتالله_مصباح
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
2695_32264.pdf
1.77M
تلاش فکری و مدیریتی مصباح در راستای الگوی مطهری و بهشتی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و هشتم
آیت الله مصباح به نقش شخصیت ممتاز و جایگاه ویژه شهید بهشتی در ایجاد این هسته علمی، اشاره میکند و از او به عنوان تنها کسی یاد میکند که در آن مقطع برای مطالعه پیرامون «حکومت دینی» اهمیت ویژه قائل بوده است. ایشان در مورد نقش شهید بهشتی در تأسیس گروه ولایت، چنین میگوید:
«... من که میخواستم در موضوع حکومت اسلامی تحقیق کنم، گمشدهام را در آقـای بهشتی یـافتم و سعی کردم این بحث را به شکل فردی و یا با کمک هم مباحثههایمان دنبال کنم... [در واقع] تنها کسی که به این نحوه تفکر اهمیّت میداد، مرحوم آقای دکتر بهشتی بود. ایشان جمعی را از بالاترین سطح فضلای قم گرد آورد تا درباره حکومت اسلامی تحقیق کنند و نام آن را برای گمراه کردن ساواک گذاشت «جلسه ولایت»، آن موقع هنوز مسئله ولایت فقیه مطرح نشده بود و میگفتند حکومت اسلامی و وقتی ولایت گفته میشد، همین معنای عرفی، یعنی محبّت اهل بیت به اذهان متبادر میشد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،18اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.20.pdf
1.12M
نامه شهید بهشتی به «مصباح دوستان» از هامبورگ
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و نهم
گرچه با هجوم ساواک به دفتر «گروه ولایت» در تهران و همچنین سرقت باقیمانده اسناد و جزوات از قم، حاصل سالها تلاش علمی چندان که انتظار میرفت به ثمر ننشست و به اثر علمی تبدیل نگردید1 اما ایجاد ذهنیت علمی و مطالعه مستندات دینی مرتبط با مقوله حکومت اسلامی، برای همیشه در شخصیت پژوهشگران انقلابی حوزه علمیه قم ماندگار شد؛ آنچنان که بعدها در نخستین روزهای سقوط نظام پهلوی، آنها برای تشکیل حکومت جدید با بحران و خلأ تئوریک مواجه نشدند و در کوتاهترین زمان ممکن به تأسیس نظام جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی همت گماردند...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،20اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.24.pdf
1.68M
پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهل و دوم
...تکاپوی فکری و فرهنگی آیتالله مصباح در دوران مبارزه، از جهت مرزبانی عقیدتی و تقویت بعد فکری مبارزات حائز اهمیت است و مواردی مانند انتشار «نشریه انتقام» نیز گرچه در قالب قلم و اندیشه تجلی یافته و از این جهت، مصداقی از مبارزات نرم است اما حساسیتهای فوقالعاده ساواک و بازتاب آن در صفوف مبارزاتِ میدانی نشان میدهد که اقدامی کاملاً منحصر به فرد و مصداق بارز مبارزه حادّ سیاسی است...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،24خرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.4.10.pdf
2.16M
عجز ساواک از شناسایی نویسنده و ناشر «انتقام»
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهل و هشتم
🔹مطالب نشریه انتقام، ترکیبی از مقاله، گفتوگو، اخبار و تفسیر سیاسی بود و سرمقالهها نیز معمولاً به مناسبتهای مذهبی نوشته میشد.
🔸گرچه ساواک مصمم به شناسایی دست اندرکاران اصلی این نشریه مخفی بود و چند تن از روحانیون مظنون را دستگیر و مدتی بازداشت نمود، ولی به علت رعایت کامل «مخفی کاری»، «رازداری»، و «عدم تظاهر» آیت الله مصباح، هیچگاه موفق به شناسایی او نشد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،10تیر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.4.26.pdf
1.43M
تبعید امام(ره) و حساسیت ساواک نسبت به آیتالله مصباح
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و پنجم
🔹با تبعید امام رحمهالله علیه به #ترکیه، فضای خفقانباری در کشور و خصوصاً در حوزه قم پدید آمد به طوری که نیروهای مبارز همگی زیر ذرّهبین ساواک قرار گرفته بودند. این فضای خفقانبار دستکم دو تأثیر مهم در فرآیند مبارزات داشت:
🔸نخست آن که طیفی از مبارزان به فکر مبارزه مسلحانه افتادند که اولین نتیجه آن ترور #حسنعلی_منصور بود...امام خمینی(قدس سره) بنا به دلائلی هرگز روش مبارزه مسلحانه را تأیید نکرد، اما برخی روحانیان مبارز از جمله آقایان #هاشمی، #طالقانی، #منتظری و دیگران، حامی جدی این سنخ تحرکات بودند و در مواردی از طریق تأییدیه مکتوب، از امام خواستند سازمان مجاهدین(منافقین) را تأیید کند. البته طیف زیادی از شاگردان امام با تأسی به ایشان، در میدان حمایت از مبارزه مسلحانه وارد نشدند.
🔹اثر دوم، تمایل به تشکلسازی و زیرزمینی شدن تحرکات مبارزاتی بود که لازمه فضای امنیتی و پلیسی است در اینباره میتوان به ایجاد گروه سری یازده نفره اشاره کرد.
🔸آیت الله مصباح در مورد حوادث سال1343 و پیامدهای تبعید امام، تحلیل جالبی دارد که تصویر روشنی از فضای سیاسی آن روز ارائه میدهد: «گرفتن مجدد ایشان [امام] باعث این شد که یک عدهای به فکر فعالیتهای مسلحانه بیفتند...»
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،26تیر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.04.pdf
1.26M
دو مرحله بازجویی از آیتالله مصباح در تابستان سال 1347
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و نهم
به دلیل مراعات دقیق اصول حفاظتی و اختفاء توسط آیت الله مصباح، از سال 45 تا 47 ساواک نتوانست او را دستگیر کند ولی بالأخره در سال 47 موفق شد به ایشان دست یابد. ایشان در دو مرحله مورد بازجویی قرار گرفت ولی در هر دو مرتبه، با زیرکی و هوشمندی توانست از چنگ ساواک بگریزد. در ادامه جزئیات این بازجوییها مورد بررسی قرار میگیرد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db