هدایت شده از پژوهش مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی
وبینار بررسی ضرورت احیای فلسفه و عرفان در حوزه های علمیه.mp3
15.51M
📚وبینار «ضرورت احیاء فلسفه و عرفان در حوزه های علمیه»
🎙فایل صوتی وبینار
📖 مبحث: #ضرورت_احیاء_فلسفه وعرفان در حوزه های علمیه
▫️استاد حجتالاسلام شیخ #محمدحسن_وکیلی
🗓 ۶مردادماه ۱۴۰۱
🔆 مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس
🆔 https://eitaa.com/azadieks
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
روش شناسی استنباط اولویت های اخلاقی براساس روایات «افعل تفضیل».pdf
321.4K
✍ مقاله: روششناسی استنباط اولویتهای اخلاقی براساس روایات «افعلتفضیل»
🔺نویسندهها:
امیر غنوی
رضا حبیبی
محمدرضا حقشناس
https://www.noormags.ir/view/fa/keyword/considering_the_different_levels_of_moral_values_in_islam
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
عضوگیری رایگان کتابخانههای عمومی از فردا
🔹به مناسبت سیاُمین هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، طرح سراسری عضویت رایگان در کتابخانههای عمومی کشور روز ۲۴ آبان ماه اجرا میشود.
🔹علاقهمندان میتوانند با مراجعه حضوری به کتابخانههای سراسر کشور یا پرتال کتابخانههای عمومی (https://www.samanpl.ir/common/portal/fehrestlib) به عضویت در کتابخانه مورد نظر خود اقدام کنند.
tn.ai/2803984
📚 @ketab_Et
هدایت شده از عصرانه علمی
#اطلاعیه
🔻 سلسله نشست های "بررسی فقهی وظایف حکومت اسلامی نسبت فضای مجازی"
🔺 جلسه دوم: موضوع شناسی فقهی فیلترینگ فضای مجازی
💬 با ارائه استاد ارجمند؛ حجة الاسلام و المسلمین رضا حاج حسینی زیدعزه
📚 مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی فضای مجازی
⏳ چهارشنبه 25 آبان، بعداز نماز ظهر و عصر (به روز برگزاری جلسه دقت شود!)
📍 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
طبقه ۳ سالن سلمان فارسی
🔗 جهت کسب اطلاعات بیشتر از جزییات گفتگو با ما در کانال عصرانه علمی همراه باشید.
📌 شما هم رسانه باشید؛ ما را به دوستانتان معرفی کنید.
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
هدایت شده از پژوهش یار
9.مدیریت سرعت مطالعه.pdf
876.3K
#جزوه ✅#باز_ارسال
#هفته_کتاب
جزوه مدیریت سرعت مطالعه
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از فقه فرهنگی
انتخاب موضوع استاد عجمی.m4a
32.74M
💢نظام موضوعات فقهی ـ تربیتی که میتواند موضوع پایان نامه شما قرار گیرد
♨️ان شاالله فایل تدریس با کیفیت بیشتر، در آینده در کانال بارگزاری میشود.
🔹@feqahat
هدایت شده از ❤️اصوات دوره ها و وبینارها💙
استاد ربانی بیرجندی +.mp3
29.35M
💥نشست علمی "سیر تطور کتب کلامی و اعتقادات شیعه"
🎤استاد محمدحسن #ربانی_بیرجندی
🏢موسسه علمی پژوهشی کلامُنا
〰〰〰〰
کانال معرفی دوره ها و وبینارها در ایتا: 👇
eitaa.com/doreha_vebinar
✅کانال اصوات 👇👇
eitaa.com/asvat_doreha_vebinar
⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
FeghNezamSaz.mp3
30.17M
🎧 صوت کامل همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔍با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
🎙 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#سیدمحمدمهدی_میرباقری
#ابوالقاسم_علیدوست
#سیدحسین_میرمعزی
⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
5. مساله شناسی (قسمت سوم).mp3
23.04M
🎙درس #روش_شناسی_اجتهاد
جلسه پنجم : #مساله_شناسی، قسمت سوم (مراحل محمول شناسی، پیش فرضها، مسائل مشابه و تجزیه مساله)
📆 ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱
🏢 مدرسه عالی امام حسین _علیه الصلاه السلام_
سیدمحمدرضاواعظی
#فایل_صوتی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
هدایت شده از ندای سعادت
🏴 مراسم هجدهمین سالگرد ارتحال فقیه عارف حضرت آیت الله سعادت پرور - پهلوانی تهرانی- (قدس سره)
💠 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید حسن عاملی (دام عزه)
🕕 زمان: شنبه 5 آذر 1401 مطابق با اول جمادی الاول 1444، بعد از نماز عشاء
🕌مکان: حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، مسجد اعظم
🆔http://eitaa.com/nedayesaadat
📡http://ketabrah24.ir
May 11
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
5. مساله شناسی (قسمت سوم).mp3
23.04M
🎙درس #روش_شناسی_اجتهاد
جلسه پنجم : #مساله_شناسی، قسمت سوم (مراحل محمول شناسی، پیش فرضها، مسائل مشابه و تجزیه مساله)
📆 ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱
🏢 مدرسه عالی امام حسین _علیه الصلاه السلام_
سیدمحمدرضاواعظی
#فایل_صوتی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
6. توحید مختلفات و تمییز مشترکات.mp3
24.72M
🎙درس #رجال_مقدماتی
جلسه ششم : راوی شناسی (توحید مختلفات و تمییز مشترکات)
📆 ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱
🏢 مدرسه علمیه شهیدین _رحمه الله علیهما_
سیدمحمدرضاواعظی
#علم_رجال
#فایل_صوتی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
6. توحید مختلفات و تمییز مشترکات.pdf
160.2K
🖋 متن درس #رجال_مقدماتی
جلسه ششم : راوی شناسی (توحید مختلفات و تمییز مشترکات)
📆 ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱
🏢 مدرسه علمیه شهیدین _رحمه الله علیهما_
سیدمحمدرضاواعظی
#علم_رجال
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
2️⃣1️⃣ دوازدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
قلمرو اختیارات ولی فقیه
🎤با استفاده از محضر
حجة الاسلام والمسلمین شبان نیا
📕دانشیار علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 زمان:
چهارشنبه 25 آبان 1401
🕐 ساعت 11
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
هدایت شده از پله پله تا اجتهاد
نشست علمی استاد شبان نیا..MP3
14.21M
فایل صوتی سخنان استاد شبان نیا در نشست علمی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#نشست_علمی
#استاد_شبان_نیا
هدایت شده از پله پله تا اجتهاد
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
9️⃣ نهمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
نگاهی دیگر به علم اصول و منطق
🎤با استفاده از محضر
حجة الاسلام والمسلمین صراطی
🗓 زمان:
چهارشنبه 4 آبان 1401
🕐 ساعت 11
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
هدایت شده از پله پله تا اجتهاد
نشست علمی حجه الاسلام صراطی.mp3
21.87M
نشست علمی حجة الاسلام صراطی
چهارشنبه 4 آبان 1401
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
فقه نظام ولایی۱۷۷.mp3
13.64M
بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: فرایند تحصیل در فقه عمومی و تخصصی
در درس خارج فقه نظام ولایی مرکز جامع ولی امر ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
-1850859775_1479839550.mp3
18.56M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم اصفهان.
📥 https://khl.ink/f/51369
هدایت شده از استاد حمید وحیدی
🔶 توسط استاد حمید وحیدی صورت گرفت:
«بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری(ره) در نظام آموزشی فقاهت»
نشست «بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری(ره) در نظام آموزشی فقاهت» با هدف شناخت و آشنایی طلاب و علمآموزان با مکتب علمی و روش شناسی کتب شیخ انصاری (ره) و نقش آن در استنباط قوانین و احکام الهی از آیات و روایات با ارائه استاد محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین حمید وحیدی برگزار گردید که فایل صوتی و تصویری آن تقدیم میگردد.
دانلود فایل صوتی و تصویری👇👇👇👇
http://hamidvahidi.ir/1401/08/28/post-25/توسط-استاد-حمید-وحیدی-صورت-گرفت-بررسی-روشمندی-کتب-شیخ-انصاری-ره-در-نظام-آموزشی-فقاهت-
🌀 @HamidVahidi_ir
🌐 http://hamidvahidi.ir
هدایت شده از تفقه
🔹 المنهج الأُصولي للمحقّق الإصفهاني [اعلی الله مقامه]
🖊 آیةالله الشیخ جعفر السبحانی حفظه الله
📚 الرسائل و المقالات، ج ۹، صص ۲۲۱ - ۲۲۵
〰〰〰〰〰〰
الشيخ محمد حسين الإصفهاني (۱۲۹۶ - ۱۳۶۱) شخصية عظيمة و التعريف الفني لا يفي ببيان مكانته، فهو #نابغة الدهر و #فيلسوف الزمان و #فقيه الأُمّة.
هو البَحرُ من أيّ النواحي أتيتَه
فنائله الإفضال و العِلمُ ساحلُه
كان قدّس سره متخصّصاً في علوم و مشاركاً في علوم أُخرى و متحلّياً بمآثر جمّة و ملكات فاضلة حتى في الشعر و الأدب و التاريخ و كأنّ وجوده قدس سره واقع في مركز الدائرة فخطوط العلوم و الفضائل إليه متساوية.
تخرّج في الأُصول و الفقه على نابغتين:
الأوّل: المحقّق الأكبر السيد محمد الإصفهاني الفشاركي (المتوفّى ۱۳۱۵) صاحب النظريات العالية.
الثاني: العلّامة المحقّق الأكبر المولى محمد كاظم الخراساني (المتوفّى
۱۳۲۹) ذلك المحقّق الفذ في مستوى العلوم فقد حضر دروسه مدة ثلاثة عشر عاماً فقهاً و أُصولاً حتى ارتحل الأُستاذ فاستقلّ هو بالتدريس.
و قبل أن نشير إلى آرائه الأُصولية نذكر شيئاً من إبداعاته، فقد كان بصدد الإبداع في أُصول الفقه و تنظيم مباحثه بشكل آخر يختلف تماماً عن المنهج الدارج و قد بنى أساس تنظيمه على أركان أربعة:
۱. المباحث اللفظية
۲. الملازمات العقلية
۳. الحجج الشرعية
۴. الأُصول العملية
و قد شرع في كتابة مشروعه ولكن الأجل لم يمهله، غير أنّ تلميذه الجليل الشيخ محمد رضا المظفر رحمه الله مشى على نهجه في كتابه «أُصول الفقه».
إذا عرفت ذلك فلنشر إلى بعض آرائه:
۱. أداة الشرط تقع موقع الفرض
المعروف بين الأُصوليين أنّ أداة الشرط موضوعة للربط بين الشرط والجزاء و بينهما صلة قوية، مردّدة بين كون الشرط تمام العلّة أو جزئها ولكنّه قدس سره أصرّ على أنّ أداة الشرط لإفادة أنّ مدخولها واقع موقع الفرض والتقدير: أي لو فرضنا كذا لكان كذا. (نهاية الدراية: ۶۰۹/۱، نشر مؤسسة سيد الشهداء عليه السلام، قم - ۱۳۷۴ ه.ش)
۲. عدم وجوب المقدّمة
ذكر تلميذه الشيخ المظفر أنّ أُستاذه أوّل من تنبّه إلى عدم وجوب المقدّمة و أقام برهانه بأُسلوبه الخاص. (لاحظ: أُصول الفقه للشيخ المظفر: ۳۱۹/۲)
۳. الحروف موضوعة لبيان الوجود الرابط
الوجود منقسم إلى نفسي و رابطي و رابط؛ يقول السبزواري:
أنّ الوجود رابط و رابطي
ثمة نفسي فهاك فاضبط
(نهاية الدراية: ۵۱/۱)
۴. جريان البراءة قبل الفحص
ذهب المحقّق الإصفهاني إلى أنّ قاعدة العقاب بلا بيان تجري قبل الفحص خلافاً للمشهور من القول بعدم جريانها إلّا بعده. (نهاية الدراية: ۷۱۷/۲)
۵. الصحّة في المعاملات ليست مجعولة
ذهب الشيخ الإصفهاني رحمه الله إلى أنّ الصحّة في المعاملات كالصحّة في العبادات ليست من الأُمور المجعولة للشارع بل هما أمران اعتباريان. (نهاية الدراية: ۵۸۷/۱)
۶. العدلان في الواجب التخييري، واجبان معاً
ذهب الشيخ الإصفهاني رحمه الله إلى أنّ الوجوب التخييري عبارة عن وجوب كلّ من العدلين و البدلين لوجود الملاك فيهما معاً، غير أنّ تحصيل ملاكهما معاً يعارض مصلحة التسهيل و لذلك يرخّص المولى في ترك أحدهما على سبيل البدل. (نهاية الدراية: ۴۹۴/۱)
۷. العلم الإجمالي عند الإصفهاني علّة تامّة للامتثال القطعي
اختلفت كلمة الأُصوليّين في أنّ العلم الإجمالي علّة تامّة للامتثال القطعي و حرمة المخالفة الاحتمالية فضلاً عن القطعية أو مقتضٍ لهما؛ فاختار النظرية الأُولى. (نهاية الدراية: ۸۸/۳-۹۲)
۸. العرض الذاتي هو المأخوذ في تحديد المحمول
العرض الذاتي عند المحقّق الخراساني تبعاً للحكيم السبزواري هو العارض على الموضوع بلا واسطة في العروض، سواء أكان واسطة في الثبوت أم لا و سواء أكانت الواسطة أعمّ أو أخصّ من ذي الواسطة أو مبايناً له، ولكنّه عند المحقّق الإصفهاني عبارة عن كلّ عارض أخذ في تحديده.
مثلاً نقول: الوجود إمّا واجب أو ممكن، و الممكن إمّا جوهر أو عرض، فالجميع عارض ذاتي للوجود لأنّه مأخوذ في تحديد المحمول؛ فالواجب هو الوجود الذي يجب وجوده و الممكن هو الوجود العاري عن الإيجابين و هكذا الجوهر هو الوجود القائم بلا موضوع، والعرض هو الوجود القائم بغيره. (نهاية الدراية: ۲۲/۱)
۹. أنّ المصدر ليس مادة المشتقّات
المصادر عنده مطلقاً لم توضع لنفس المعاني الخالية من جميع أنحاء النسب، بل المصدر من جملة المشتقّات لاشتماله على نسبة ناقصة و مبدأ من دون فرق بين المجرّد و المزيد فيه. (نهاية الدراية: ۱۷۴/۱ - آل البيت)
۱۰. أعدام الملكات نظير الاستعدادات، له حظ من الوجود
ذهب المحقّق الإصفهاني إلى أنّ لأعدام الملكات شأناً من الوجود حيث قال: فعدم البياض - الذي هو من أعدام الملكات - كقابلية الموضوع من الحيثيات الانتزاعية منه، فكون الموضوع بحيث لا بياض له هو بحيث يكون قابلاً لعروض السواد، فمتمّم القابلية كنفس القابلية. (نهاية الدراية: ۴۲۷/۱)
#محقق_اصفهانی
#منهج_اصولی_محقق_اصفهانی
#آیةالله_سبحانی
@tafaqqoh