eitaa logo
مقدمات اجتهاد
2.8هزار دنبال‌کننده
632 عکس
101 ویدیو
676 فایل
📚 اینجا سعی داریم به شما کمک کنیم تا به مطالبی که در مسیر رسیدن به #اجتهاد نیاز داری، خیلی راحت دسترسی داشته باشی و نیاز نباشه در کانال های متعدد عضو باشی ارتباط و تبادل: @Yafatemahaghithini
مشاهده در ایتا
دانلود
221130_0034.mp3
12.62M
🎙صوت جلسه سوم (شروع درس دوم کتاب) 🔺دوره فلسفه سیاست 🌿استاد سید مصطفی حسینی نسب 🆔 @hoseininasab 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
جلسه 4 فلسفه سیاست.mp3
30.38M
🎙صوت جلسه چهارم (ادامه درس دوم) 🔺دوره فلسفه سیاست 🌿استاد سید مصطفی حسینی نسب 🆔 @hoseininasab 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
221201_0043.mp3
11.89M
🎙صوت جلسه پنجم (بخش پایانی درس دوم) 🔺دوره فلسفه سیاست 🌿استاد سید مصطفی حسینی نسب 🆔 @hoseininasab 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
بقیه اصوات در کانال استاد حسینی نسب زید عزه موجود است 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
مقدمات اجتهاد
نقد و بررسی #مقاصد_شریعت ۱ استاد فاضل لنکرانی زید عزه https://eitaa.com/ircmashhad #آیت_الله_فاضل_ل
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه بیانات آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در نقد و بررسی نظریه مقاصد شریعت (به دعوت آیت الله اشرفی حفظه الله در مشهد) ۲۴ رمضان المبارک ۱۴۴۴ مقدمه جلسه :جایگاه کنونی این نظریه : (بیانات مجری) این نظریه شاید در نیم قرن اخیر ، فقه و اصول اهل سنت و جهان عرب بوده و مدعی بودند به کمک این نظریه و این ابتکار توانسته اند بسیاری از را بررسی و حل کنند تا آنجا که برخی فقهای معاصر اهل سنت معتقدند پیشرفت نظریه مقاصد در مطالعات اهل سنت به جایی رسیده که به مثابه یک در کنار دستگاه اصول فقه عمل میکند. بنظر میرسد بررسی و نقد این نظریه می تواند حوزه های شیعی را به مصاف حوزه های اهل سنت ببرد . 🔵 بخش اول بیانات آیت الله فاضل : معنا و جایگاه مقاصد الشریعه در اهل تسنن (و شیعه) 🔸این روش اجتهادی اهل سنت است که به نظر ما در زمان ائمه چنین روشی وجود نداشته ، در آن زمان ابوحنیفه مساله قیاس را مطرح کرد و با برخورد شدید ائمه روبه رو شد. در دوره های متاخر مساله مقاصد الشریعه مطرح شد. البته اصرار مقاصدی های معاصر اهل سنت این است که این روش اجتهادی از صدر اسلام ، از زمان صحابه مطرح بوده است: میگویند برای مثلا برای مساله نصی نداریم و از پیامبر دلیلی وارد نشده ! و صحابه تحت عنوان حفظ دین اینکار را کردند. (از قرن ۸ تا ۱۴ مقاصد کنار رفت ). 🔹می گویند بیشترین ارتباط با مقاصد را مالکی ها دارند. ... می گویند نصوص "ظواهر دین است و مقاصد روح دین است و هرجا این ظواهر با روح دین نسازد ، از آن دست بر میداریم. اولین کسی که میگوید نصوص را باید با مقاصد تفسیر کنیم ، است. مقاصد بین آنها تطورات زیادی از حیث دایره و محدوده داشت: عده ای در عبادات هم پیاده کردند ،عده ای در اعتقادات هم آوردند. الان مقاصد نزد اهل تسنن اساس ادله (فوق قرآن و اجماع) است و تمام احکام و اعتقادات تحت تاثیر مقاصدالشریعه است . 🔻یکی از مقاصد شریعت آنها عدالت است ، عدالت در زمان نزول "للذکر مثل حظ الانثیین" این بوده ولی عدالت در زمان ما دیگر این اقتضا را ندارد. بعد غزالی فخررازی آمده ؛ خلاصه ی و و بصری است . تمام اینها درباره مقاصد است. افراد دیگر از جمله مالکی مذهب (قرن ۷) در خود ۵۴۸ قاعده درست کرده بر محوریت مقاصد که گفته حتی در عبادات جاری میشود. ابن تیمیه (قرن ۸) هم خیلی روی مقاصد تکیه می کند . 🔺مقاصد از نظر قدمای اهل سنت ۵ تا بود : حفظ دین ، حفظ عقل ، حفظ مال ، حفظ نسل ولی متاخرین توسعه دادند (و گفتند مقاصد اساس است) ، مثلا ابن تیمیه گفت عدالت و آزادی و کرامت [ تساوی زن و مرد] 🔸 من امروز خطری را بزرگتر از مقاصد الشریعه برای دین نمی بینم. 🔹کافر کرامت ندارد (در آن روایت فرمودن واجب نیست تجهیز مسیحی همراه در سفر)، بله احترام چیز دیگری است:(در آن روایت فرمودن از بیت المال به آن مسیحی بدهید) . روشنفکرانی می گویند لا فرق بین المسلم و الکافر. 🔸بعد ابن تیمیه ، (قرن ۸) : تصریح میکند که تمام نصوص را بایستی بر اساس مقاصد تفسیر کنیم. فقه الحی (فقه پویا) در کلمات او یعنی تمام ظواهر را بایستی بر اساس مقاصد تفسیر کنیم. بعدش (اواخر قرن ۸ ) قواعد بزرگی را در مقاصد مطرح کرد. اما بعد شاطبی هیچ حرفی بین اهل سنت نبود ، شاید فهمیدن موجب هدم دین است. در قرن ۱۴ محمد عبده را وادار کرد که روی الموافقات کار کنید و مجدد این فکر رشد کرد در اهل سنت تاکنون. برخی آقایان می گویند با مقاصد می توانیم ظواهر را تفسیر ‌کنیم. میرسد به . چهار امام برای مقاصد درست کردند : جوینی ، عبدالسلام، شاطبی ، ابن عاشور تا میرسد به که همین اواخر فوت شد. 🔺قرضاوی تقسیمات جدیدی را ارائه داد : فقه را به شش قسمت تقسیم کرد : ( بدانید چراکه متاسفانه گاهی اوقات این عناوین به گوش ما میخورد) ۱.فقه سنن در مباحث اجتماعی ۲.فقه مقاصد الشریعه ۳. فقه مَآلات : وقتی فقیه فتوا دار و آثارش را بررسی کرد و دید خوب نیست ، باید دست از آن فتوا بردارد. ۴. فقه موازنات : در تزاحم مصلحت و مفسده ۵. فقه اولویات ۶. فقه اختلاف علمای خودشان را سه دسته کرده : ظاهریون (جمود بر نصوص)، باطنیون (کنار زدن همه ی ظواهر)، اعتدالیون(تفسیر نصوص با مقاصد ) 🔵 بخش های دیگر در پیام بعدی عرض خواهدشد. جهت استماع تمام صوت 👇 https://eitaa.com/ircmashhad/492 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
ادامه خلاصه بیانات آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در نقد و بررسی نظریه مقاصد شریعت 🔵 بخش دوم : نتائج و آثار مقاصد الشریعه : 🔸 مقاصد را فوق ادله اربعه قرار دادند (یعنی حاکم بر آنها قرار داده) نه در عرض آن. برداشت من این است که میخواند شریعت را خودشان مهندسی کنند. با مقاصد دیگر آیه محکمی در قرآن نداریم ، هیچ حکم ثابتی نداریم حتی وجوب نماز. 🔹دایره مقاصد را از شریعت به تفسیر قرآن کشاندند : انا له لحافظون یعنی کلیات را حفظ میکنیم نه احکام جزئی ! 🔺بحث تاثیر زمان و مکان در اجتهاد (نظریه ابداعی مرحوم امام ) ربطی به مقاصد ندارد. آن بحث در یک ضابطه مشخصی است. 🔸 اگر امروز توفیق رسیدن خدمت امام زمان بود و از حضرت درباره مقاصد سوال میشد ، صدها برابر آن چیزی که امام صادق در برخورد با ابوحنیفه درباره قیاس داشتند ، برخورد می کردند. 🔵بخش سوم : قاعده ترابط 🔸 اساس نظریه مقاصد الشریعه روی این قاعده است که از اول فقه تا آخر فقه بین تمام احکام ترابط وجود دارد . تمام احکام مثل دانه های تسبیح اند که نخ آن مقاصد است. 🔹این قاعده از کجا آمد؟ برخی احکام بر اساس تسهیل است و برخی عقوبت و برخی یسر و برخی مشقت . هیچ دلیلی بر قاعده ترابط نداریم. 🔵 بخش چهارم :مقاصد را کجا بدست می آورند : قرآن ، سنت ، استقراء یعنی ده آیه ، بیست آیه را کنار هم بگذاریم تا یکی از مقاصد شریعت بدست بیاد. ۵۰ تا ، ۱۰۰ تا روایت . کثیری از آنها میگویند قطع به مقصد میخواهد ، برخی میگویند ظن کافی است. غزالی می گوید مقاصد را یا باید قرآن معین کند یا سنت یا اجماع اما از زمان بخصوص شاطبی به بعد می گویند عقل هم بیاید مقاصد را معین کند. مهمترین راه آنها استقراء است. اینها در مسائل مستحدثه گیر کردند، ۶۰ هزار روایتی که ما از امام باقر و امام صادق دادیم را ندارند ، با و نمی توانند درست کنند ،پناه آوردند به مقاصد . 🔹 گاهی اوقات به جای مقاصد الشریعه، می گویند و مصالح را سه قسم می کنند : معتبره، غیر معتبره، مرسله و رها (که خدا درباره ی این مصالح اظهار نظر نکرده). باقی اشکالات مقاصد در شب آینده گفته خواهد شد. 🔸تقریبا ۵۰ سال است که هر ساله علمای اهل تسنن حدود ۲۰ جلد کتاب و رساله ها و پایان نامه های دانشگاهی درباره مقاصد می نویسند ولی متاسفانه یک کتاب در رد اینها ما ننوشتیم. باید حوزه های ما آنها را نقد کنند. 🔵 بخش پنجم :بیانات استاد معظم آشیخ محمد حسن ربانی بیرجندی: دقیقه ۶۷ در این جلسه استاد در مقام ناقد مقاصد بودند ، لازم است کسی بیاید در مقام بیان آن ؛ نوشتم و در آن بیست موضوع جدید که نیاز داریم را مطرح کردم یکی از آنها مقاصد شریعت است. در مقاصد دو نگاه است : ۱. بر همه چیز هیمنه دارد ۲.اما نگاه خیلی از فقهای اهل تسنن کنونی برای برون رفت از مسائل مستحدثه است (نه حاکم بر ادله). لازم است در اصول درباره مقاصد موضوع شناسی کنیم. چه اشکال دارد در مصادیق خاص از مقاصد استفاده کنیم و حدودش را مشخص کنیم. میتوانم مثال بزنم که فقهای ما انجام داده اند. عباراتی داریم که به مقاصد نزدیک است : اولین بار ابن ادریس را به کار برد ، بعد در سید محمد مجاهد به استقراء اشاره کردند. شهید ثانی تعبیر به می کنند. صاحب جواهر تعبیر به ، مرحوم امام تعبیر به . را مرحوم آیت الله فاضل می گفتند یعنی منظومه فقه در ذهن تان باشد . مخالفت با اجماع با کمک مقاصد شریعت اشکالی ندارد. نقد مقاصد را باید کسیکه در تراز ابن عاشور است بنویسد مثل استاد فاضل. مثالها و توضیحات استاد در خلاصه نیامده است هرچند به فهم فرمایشات کمک می کند. جهت استماع تمام صوت 👇 https://eitaa.com/ircmashhad/492 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
⏮ کارویژه طلبه، تفقه در دین؛ احتیاج انقلاب به هزاران 🔶 قسمت ⏮ مراحل رسیدن به تفقه در دین، طلبه فاضل، تمرین اجتهاد، اجتهاد و افتاء؛ 🔶 ذو مراتب بودن اجتهاد. 🔶 افتاء شخصی و . 🔶 غیرمجتهدینی که از جانب حوزه در مقام افتاء قرار گرفته اند! 🔶 گره خوردن جوانی با زمان شناسی فقیه؛ 🗓 زمان: ۱۲ دی ۱۴۰۰ ⏮ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
19- گفتمان معرفت 6 - نقد و بررسی مقاصد شریعت - جلسه دوم - استاد شیخ جواد فاضل لنکرانی - @ircmashhad.mp3
26.91M
💠 نقد و بررسی مقاصد شریعت (2)؛ 🔹استاد شیخ جواد فاضل لنکرانی ❗️کیفیت پایین صوت به دلیل محدودیت‌های نرم افزار ایتا می‌باشد، در صورت تمایل به دریافت صوت با کیفیت اصلی به کانال تلگرام مرکز مراجعه فرمایید. 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
مشاوره استاد سلمان رئوفی (1).mp3
29.74M
🔆اشکال اول کلی برنامه‌های بالا بعضی مباحث مورد اشاره 🔆اهمیت تفکر عملگرا داشتن 🔆اهمیت بعضی آیات قرآن 🔆نقش هوش مصنوعی در زندگی آینده طلاب 🔆مساله حجاب و راه حلهای حداقلی 🔆نقش اطلاع از زمان و مکان در کارایی طلاب 🔆نقش مطالعات بروز در سخنرانی‌های ائمه جمعه 🔆منشا جایگاه بلند رهبری کنونی نسبت به دیگر روحانیون 🔆نکته عجیبی درباره امام خمینی ره 🔆چگونه بروز باشیم ☀️این جلسه به صورت تصویری و آنلاین بود که صوت آن خدمت شما ارائه شد 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoufi 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
مشاوره با استاد سلمان رئوفی(2).mp3
38.81M
🔆اشکالات و پیشنهادات دوم و سوم و چهارم برای برنامه ریزی کلی 🔆دو روش فهم کلی و جامع نسبت به اسلام 🔆تفاوت روش فهم جامع امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای حفظه الله 🔆لزوم برنامه ریزی سه سطحی و با توجه به ظرفیت‌های مختلف 🔆اهمیت و کارکردهای عقلانیت در فهم دین 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoufi 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
4_5978927808443844434.mp3
6.81M
* 🎧 موضوع: بایسته‌های بعد از ماه مبارک رمضان 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۳/۱۹ 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
ج ۳ مهارتهای اجتهاد اصطلاحشناسی.mp3
5.24M
🎙صوت جلسه 3 مهارت اصطلاح‌شناسی مهارت دوم دوره مهارتهای اجتهاد 🌏🌏✅https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
📚مهارتهای لغوی ✅مهارت اصطلاح‌شناسی ✅چند نمونه اصطلاحات قرآنی و فقهی 🌏🌏✅https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
درآمدی بر علم رجال.pptx
1.02M
💢 درآمدی بر علم‌ رجال؛ پاورپوینت 🔹 مشتمل بر مباحث سندشناسی، راوی شناسی و ارزیابی راوی @y_talabegi 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
🔰طرحی برای استحکام مبانی معرفتی 📍رهبر معظم انقلاب و بزرگانی همچون مرحوم شهید مطهری و مرحوم آیت الله مصباح و سایر اندیشمندان انقلاب اسلامی بسیار تاکید دارند که خصوصا طلاب و دانشجویان مبانی معرفتی اندیشه اسلامی را به خوبی فرابگیرند. با توجه به سیره و بیان بزرگان و تجربیات سال های گذشته، چند نکته و طرحی اجمالی به ذهن می رسد که بیان می شود: 💠نکات 1️⃣هدف اصلی از یادگیری معارف اسلامی خود افراد هستند. چرا که انسان بدون داشتن علم کافی از معارف اسلامی نمی تواند رشد لازم در مسیر استکمال انسانی داشته باشد. لذا خوب است که رویکرد شما از یادگیری معارف خودسازی باشد. اگر این مسئله محقق شود دو هدف دیگر را هم خود به خود در پی دارد. اولا شخص می تواند در مقابل شبهات دینی استقامت بورزد و ثانیا می تواند در دیگران اثرگذار باشد. 2️⃣باید توجه داشت که هرچند دین اسلام واحد است اما این دین توسط اندیشمندان اسلامی در طول سالیان متمادی رشد کرده است و همیشه باید آخرین آپدیت های دین را به دست آورد. به نظر می رسد که آخرین و متقن ترین اندیشه اسلامی در سالیان اخیر توسط امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) تبیین شده است و توسط دو شاگرد مهم ایشان یعنی شهید مطهری و رهبر انقلاب، ترویج، اجرا و در برخی موارد امتداد یافته است. 3️⃣مسئله بسیار مهم این است که اندیشه اسلامی، یک نظام واحد و به هم پیوسته است. لذا باید سعی کرد که این اندیشه را به صورت نظام واره فرا گرفت و از مطالعات پراکنده پرهیز کرد. (خاطره خوش و جاوید شهید مطهری در کتای عدل الهی را مطالعه بفرمایید) 🧿طرح اجمالی: 🔅بر اساس نکاتی که بیان شد، طرح زیر مناسب به نظر می رسد که در چند مرحله بیان می شود: 👈مرحله اول: ادبیات عرب. سابقا در یادداشتی عرض شد که یادگیری زبان عربی برای یک انسان مسلمان بسیار لازم است. برای خواندن قرآن، نهج البلاغه، ادعیه و اعمال تحصیل مهارت متن خوانی لازم است. (روش خواند ادبیات را در کانال عرض خواهم کرد) 👈مرحله دوم: نظام فکری فلسفی. فلسفه در عصر حاضر مبنای همه معارف اسلامی می باشد. لذا برای استحکام معارف اسلامی و خصوصا نظام واره خواندن آن، آموختن یک دوره فلسفه لازم است. بهترین و سریعترین تدریس فلسفه، تدریس استاد فرحانی است. که انشالله می شود با تدریس و کلاسهای استاد نهایتا در یکسال، مقدار لازم از این نظام را بدست آورد.) 👈مرحله سوم: نظام فکری شهید مطهری: آثار شهید مطهری موثرترین و مهمترین و کامترین مجموعه فکری عصر حاضر است و بسیار لازم است که حداقل آثار مهم ایشان خوانده شود. آثار ایشان هم تفصیل نظام فکریدفلسفی است و هم آشنایی با سایر علوم اسلامی و امتداد نظام فکری فلسفی را در پی دارد. (برای این مقصود خوب است که مجموعه جلسات استاد هاشمی استماع شود و پس از آن آثار مهم شهید مطهری کار شود). 👈مرحله چهارم: نظام فکری رهبر معظم انقلاب. پس از مراحل سابق باید نظام فکری رهبر انقلاب به عنوان مهمترین و بهترین نظام فکری در تبیین اسلام اجتماعی و تمدنی کار شود. در این مرحله باید طرح کلی، انسان250ساله، تفاسیر ایشان و شرح نهج البلاغه و برخی از سخنرانی های مهم ایشان مطالعه شود. 👈مرحله پنجم: مطالعه آثار مهم اندیشمندان انقلاب اسلامی و آثار مرتبط جهت تفصیل و یا امتداد نظام فکری. همانند صحیفه امام، برخی از آثار آیت الله مصباح، آیت الله جوادی و .... 👈مرحله ششم: تعمیق مبانی: تا مرحله پنجم اشراف خوبی نسبت به مبانی فکری اسلامی و علوم اسلامی و قرآن و ... ایجاد می شود. اما در تعمیق علمی تر این مبانی نیز می توان آثار دیگری از امام و علامه و برخی دیگر از اندیشمندان را کار کرد و همچنین برخی از علوم اسلامی همچون اصول و فقه را با عمق بیشتری یادگرفت. ‼️به نظر می رسد که بخش اصلی این طرح (مرحله اول تا چهارم) را در مدت سه سال می توان انجام داد (البته برخی مراحل نیاز به آموزش دارد و به صرف مطالعه محقق نمی شود) و اطلاع خوبی از مبانی بدست آورد و از مزایای آن استفاده کرد. ❇️در مورد اجرای این طرح هنوز به نتیجه ای نرسیدم. چند راه در ذهنم دارم که انشالله پس از نتیجه گیری عرض می کنم. ✍️محسن ابراهیمی02.02.04 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📩شما‌ هم نظرتون رو بفرمایین👇 ⬅️ناشناس: daigo.ir/pm/nZvxb ⬅️شناسا: @ebrahimi845 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
💢 پیرامون تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی 🔰 حجه الاسلام سید محمد هاشمی 💠بسیاری از طلاب، گاهی از نحوه کار فلسفی می پرسند. پاسخ بنده به کسانی که مستوای منطقی خوبی در مقدمات تحصیل به دست آورده اند، استماع جلسات بدایه سال 89 استاد فرحانی است (218 جلسه). این جلسات تحقیقی بینش بسیار عمیقی در فلسفه به متعلم می دهد و او را از دام قرائت های متشتت در علمی که قرار است واقعیت هستی را در آینه فهم انسان قرار دهد رهایی می دهد. در ادامه برخی مزایای این جلسات را به اختصار می آوریم: 1⃣ شروع واقعی از بدیهیات: جلسات بدایه استاد بر اساس مشی همیشگی علامه طباطبایی در مجموعه کتب خود از بدیهی ترین نقطه ی فکری بشر آغاز می شود و بر همین اساس تقریر صحیحی از نظر علامه نیز ارائه می کند. نظریه ی استاد در عدم تقدم معرفت شناسی بر فلسفه از همین نوع نگاه ناشی می شود. 2⃣ایجاد فضای مشاوراتی در ضمن تدریس: در طول این جلسات، استاد با نگاهی تحقیقی با متعلمین در کلاس همراه می شود و اجازه می دهد، دانش پژوهان در جلساتی صرفا تقریر استاد را مورد بررسی و حتی نقد قرار دهند و فهم نهایی خود را از این جرح و تعدیل حاصل کنند. 3⃣استکمال واقعی در علم حصولی: به نظر استاد، فلسفه دانی، یک استکمال حقیقیِ علمی است. از این جهت صرف آشنایی با اصطلاحات نه تنها کافی نیست بلکه گاهی به شدت رهزن است. به همین جهت در طول این تدریس مخاطبان ریاضتِ مثبت علمی را در فلسفه تجربه می کنند و برای مثال حقیقتا وقتی به انتهای مرحله ی وجود ذهنی می رسند، حقیقت فلسفه و اندیشندن پس از اصالت وجود را در خود می یابند. 4⃣ترسیم مستحکم مبنای حکمت متعالیه: از آن جهت که فلسفه ی اسلامیِ مورد نظر علامه از نظریه اصالت وجودی صدرا می گذرد، استاد زمان مفصلی را به نهادینه کردن مبنای اصالت وجود، سعه ی براهین دال بر آن، ارتباط منطقی اصالت وجود، تشکیک، تخصص، وجود ذهنی، حرکت، علم و الهیات بالمعنی الاخص اختصاص می دهند. برای مثال خوب است به پایان مباحث ایشان در اصالت وجود و نحوه ی ورود به بحث تشکیک در این دوره تدریس مراجعه کنید. بر اساس نگاه استاد در همان کتاب بدایه و پیش از آغاز نهایه، تقریر غنی تر علامه طباطبایی از اصالت وجود نسبت به صدرا بیان می شود. و در پایان براهین اصالت وجودی بدایه روشن می شود که آنچه صدرا در باب علیت می خواست نتیجه بگیرد علامه طباطبایی در ابتدای فلسفه نتیجه گرفته است. 5⃣فلسفه به مثابه یک جهان بینی: در این سلسله جلسات، فلسفه نه به صورت یک علم چند بخشی بلکه به عنوان یک منظومه ی فکری و جهان بینی استدلالی معرفی و ترسیم می شود. به همین جهت در این تدریس از مرحله اول بدایه تا مرحله ی دوازدهم آن وحدت اتصالی روشنی به چشم می خورد. 6⃣آشنایی با شارحان کلام علامه طباطبایی(نوصدراییان): از آنجا که نظرات علامه طباطبایی پس از ایشان مورد بررسی و حتی نقد قرار گرفته است در این جلسات در کنار تبیین بدایه الحکمه، آثار اساتید معظم همچون حضرات آیات مطهری، جوادی، مصباح و حسن زاده آملی نیز به فراخور هر بحث مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این جلسات به نوعی می تواند علاوه بر شرح بدایه بررسی کتبی مانند، شرح منظومه، رحیق مختوم و تعلیقه علی النهایه نیز قلمداد شود. به همین علت، متعلم پس از پایان این دوره تدریسی تسلط خوبی نسبت به مبانی و آراء فیلسوفان اسلامی معاصر به دست می آورد. 7⃣ اتصال مباحث فلسفی و عرفانی: در این جلسات اتصال و ثمرات مباحث فلسفی به نحو بسیار اثرگذاری هم از جهت علمی در عرفان نظری و هم از جهت عملی در عرفان عملی بررسی می شود. (مراجعه کنید به جلسات وجود ذهنی، انتهای اصالت وجود، مباحث اضافه اشراقی و فصل عاشر مرحله ی علم و عالم و معلوم) 8⃣تبیین اساسی علم حصولی: اما یکی از مزایایی که در این جلسات وجود دارد و حقیقتا کم یاب یا نایاب است، اهتمام ویژه به بررسی و تبیین علم حصولی است. علم حصولی خصوصا پس از اثبات اصالت وجود با بحرانی جدی در فلسفه مواجه می شود. در این جلسات استاد معظم تلاش چشم گیری برای توضیح علم حصولی و تحقق آن حتی در فضای پس از اصالت وجود می کند. اهمیت این امر بر کسانی که دستی بر آتش فلسفه دارند و از طرفی با فلسفه غرب نیز مواجهند پوشیده نیست. این مباحث را می توانید در ابتدای تدریس، ابتدای مباحث تشکیک، کل جلسات تخصص وجود، مباحث نفس الامر، کل مباحث وجود ذهنی، بیست جلسه اول سال دوم تدریس در تبیین معرفت شناسی، فصل عاشر علم و عالم و معلوم، اقسام فواعل در باب علت و معلول پی گیری کنید. 9⃣باز شدن راه برای مطالعه کلیه آثار فلسفی: یکی از مزایای این جلسات امکان ارتباط با مجموعه تراث فلسفه ی اسلامی پس از آن است. این اثر به جهت گستردگی مباحث و تفصیل یک دوره ی کامل فلسفه، ارتباط متعلم را با سرمایه ی فلسفه ی اسلامی از بوعلی تا کنون برقرار می کند.برای مثال می توانید پیش و پس از استماع جلسات، کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران تالیف فیلسوف گرانقدر سید جلال الدین آشتیانی را به مطالعه بگیرید و ببینید چگونه تراث حکمای متقدم واضح و روشن و قابل مطالعه خواهد بود. ✅ در پایان باید گفت استاد فرحانی دوره های تدریس دیگرِ کتاب بدایه را نیز دارند که با سرعت بیشتری ارائه شده است و بسیاری از مزایای بالا را نیز حائز است ولی به نظر حقیر برای تحصیل موارد بالا استماع جلسات بدایه سال 89 ضروری است. 💠💠💠💠💠 ✳️ لینک دانلود جلسات بدایه 89 👇👇👇👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/falsafe/bedaye/Bedaye-sadoqi/ 💠💠💠💠💠💠 @ofoqemobin @almorsalaat
در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان توفیق داشتیم بحثهایی با عنوان هدف و مسیر طلبگی در جمع برخی طلاب داشته باشیم. احیانا این جلسات برای طلابی که هنوز در این حوزه سوالات جدی دارند به کار آید. در این جلسات به هدف طلبگی و لوازم آن و اجمالی از مسیر رسیدن به آن پرداخته شده است @ofoqemobin 👇👇👇 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
1. هدف طلبگی.mp3
9.86M
چشم اندازی برای هدف طلبگی؛ اقامه دین @ofoqemobin 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat