eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
668 عکس
316 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
؟؟ تعریف بدا: بَداء به معنای آشکار شدن و ظهور چیزی از خدا برخلاف آن چیزی که عادتاً انتظارش را داشتیم، خالی از اشکال است و متون دینی نیز بر آن گواهی می‎‌دهند. اما بَداء به معنای استصواب و تغییر در قصد که ناشی از جهل و عجز و محدودیت در دانایی و توانایی است، اگرچه برای انسان پیش می‌آید، اما انتساب آن به خدا -که مطلقا دانا و توانا است- اشتباه است[طریحی، مجمع البحرین، ۱۴۱۶ق، ج۱، ص۴۴-۴۸؛ مفید، تصحیح الاعتقاد، ۱۴۱۳ق، ص۶۵-۶۷.] برخی با استناد به روایتی از امام جواد علیه السلام به این قائل شدند که ممکن است در برخی از علائم حتمیه هم بدا رخ دهد، در روایت آمده است:محمدبن همام از محمد بن احمد بن عبدالله خالنجی از ابوهاشم داوود بن قاسم جعفری نقل کرده اند که گفته است: نزد امام جواد (ع) بودیم و صحبت از حتمی بودن آمدن سفیانی شد، از آن حضرت پرسیدم: آیا در مورد امور حتمی هم بداء رخ می دهد؟ فرمودند: آری . گفتم: می ترسم در مورد خود حضرت مهدی (ع) بداء رخ دهد . حضرت فرمودند: [ظهور] حضرت مهدی (ع) وعده الهی است و خداوند خلف وعده نمی کند[نعمانی الغیبة، ص 205، بحارالانوار، ج 52، ص 250] اما باید گفت : اولا این روایت ضعیف بوده قابل استناد نیست[رک: السفیانی و علامات الظهور، ص ۱۰۲] ثانیا این روایت در تعارض با روایات متواتر هست که برحتمی بودن تحقق علائم پنج گانه دلالت دارد مانند  روایتی که امام صادق (ع) فرمودند: از حتمیاتی که پیش از قیام حضرت مهدی (ع) خواهند بود [اینهاست] : شورش سفیانی، فرو رفتن در بیداء، شهادت نفس زکیه و منادی که از آسمان ندا در دهد[ نعمانی الغیبة، ص 176، منتخب الاثر، ص 455 .] توجیهات و محملهایی که علامه مجلسی و علامه کورانی در خصوص این روایت ارائه دادند نیز نمی‌تواند قابل قبول باشد چنانکه علامه مجلسی برای محتوم چند احتمال بیان می‌کند و یا بدا را در شرایط و آثار علائم می‌داند و یا علامه کورانی که محتوم را به دوقسمت تقسیم می‌کند؛محتوم من الله و محتوم علی الله وجه عدم پذیرش هم صراحت روایات علائم حتمیه هست که این احتمالات را رد می‌کند. https://eitaa.com/mahdilomam
۱۶ اسفند ۱۴۰۱
هدایت شده از جرعه ناب
طول عمر حضرت حجت چگونه قابل توجیه است؟ این پرسش را از چند زاویه میتوان پاسخ داد ۱-از نظر علمی پیری براثر فرسوده شدن سلولها اتفاق می افتد لذا اگر امکان آن باشد براثر ورزش و تغذیه مناسب فرسوده شدن سلولها را کنترل کنیم امکان تاخیرانداختن پیری نیز وجود دارد ۲-از نظر عقلی داشتن عمر طولانی از نظر عقلی محال نیست وازطرف دیگر چنین امری درگذشته اتفاق افتاده است. و بهترین دلیل بر امکان چیزی واقع شدن آن در خارج است ۳-از نظر ادیان کتب دینی مملو است از افرادی که دارای عمر طولانی بودند مثلاً کتاب مقدس سفر پیدایش باب پنجم آیات دوم تا سی ودوم از افرادی مانند حضرت نوح یاد میکند دارای عمر طولانی بودند ۴-معجزه الهی از نظر دینی عمرطولانی حضرت یک معجزه الهی است همانگونه که خداوند شتر را از دل کوه بیرون می‌کشد و با ضربه یک عصا که یک چوب خشک است دریا را خشک میکند و با همان عصا با یک ضربه بر سنگی آب ازدلش می جوشد هیچ مشکلی نیست که فردی را برای مصالحی برای مدت طولانی حفظ نماید نکته : اکثر کسانی که درباره عمرطولانی حضرت سوال دارند آنرا بعید می شمارند واین استبعاد برای آن است که خارج از آن چیزی است که متعارف است مثلا اگر گفته شود کسی در ده سالگی استاد دانشگاه است طبق معمول شدنی نیست اما می دانیم انسان های نخبه ای وجود دارند که در کودکی استاد دانشگاه هستند و یا کتاب می نویسند پس بعید شمردن طول عمرحضرت ناشی ازمقایسه آن با عمرهای متعارف و معمولی است درحالی که گفته شد طولانی بودن عمر شریف حضرت معجزه الهی است و باید با این زاویه نگاه کرد @jorenab
۱۶ اسفند ۱۴۰۱
زمان ظهور در روایات سال و روز قیام آمده است ، مثلا در روایت از حضرت صادق عليه السلام آمده است که سال فرد است : ۱ ، ۳ ، ۵ ، ۷ ، ۹ فاما السّنة التي يقوم فيها القائم،عليه و على آبائه السلام،و اليوم بعينه فقد جائت فيه آثار رويت عن الصادقين(عليهما السّلام): روى الحسن بن محبوب عن علي بن ابي حمزة عن ابي بصير عن ابي عبد اللّه(عليه السلام)قال لا يخرج القائم(عليه السلام)إلاّ في وتر من السنين،سنة احدى او ثلاث او خمس او سبع او تسع قمی ، الانوار البهیه ص ۳۱۷ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۱۷ اسفند ۱۴۰۱
راز یک خونخواهی و ان يرزقنى طلب ثارى مع امام مهدىّ ظاهر ناطق منكم و اينكه روزى كند مرا كه بخواهم خون خود را با امام هدايت شده نمايان و گويا از شما خونخواهی یا برای این است که چون از شيعه ايشان است ظلم بر ايشان بر او واقع شده به جهت اتصال فطرى كه با ايشان دارد و رسم است كه عشيره و اتباع امور واقعه بر رؤسا يا اقرباء خود را به خود نسبت مى‌دهند و مى‌گويد چنين كرديم و چنين شديم و اين سنت مطرده قاعده مستمره است در باب تعبير در عرب و عجم. و يا به اعتبار اين است كه واقعا بر خود او ظلم شده و خون او هم ريخته شده بواسطه ظلمى كه بر اهل بيت واقعشده چه اگر دولت حق ظاهر بود و باطل غلبه نمى‌كرد بى‌اعتدالى در وجه الارض واقع نمى‌شد و اين همه سفك دماء و هتك اعراض و نهب اموال و سلب نفوس هرگز دست نمى‌داد. تهرانی، شفا الصدور ص۳۳۴ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۱۷ اسفند ۱۴۰۱
❇️نشست برخط؛ ❇️باموضوع: ظهور و ارتباط آن با انقلاب اسلامی ♻️باحضور: استاد زین العابدین گلایری(مدرس و پژوهشگرتاریخ ادیان فرق و مذاهب) ✳️زمان: چهارشنبه ۱۷ اسفندماه ساعت ۲۰ ❇️پخش زنده در کانال روبیکا بصیرت سمنان: https://rubika.ir/basiratsemnan ‼️در صورت هر گونه مشکل، با آیدی @nasraa_semnan در تلگرام و ایتا ارتباط برقرار کنید. 🔰باماهمراه شوید؛ 🆔 https://t.me/nasra_semnan 🆔 https://eitaa.com/nasra_semnan 🆔 https://ble.ir/nasra_semnan 🆔 https://rubika.ir/nasra_semnan 🆔 https://www.instagram.com/nasraa_semnan
۱۷ اسفند ۱۴۰۱
عبور از دنیا در حال خواب شاید برایتان اتفاق افتاده است که در سفر بسیاری از مسیر را خوابیدید ، حضرت امیر ع دنیا را به یک سفر تشبیه کرد که دنیا طلبان چنان غرق دنیا جویی هستند و از فلسفه سفر غافل هستند که چشم باز می کنند که وقت چشم بستن و مردن است ، بهره‌ی از سفر خود نبردند قال عليه السّلام: أهل الدّنيا كركب يسار بهم و هم نيام. اهل دنیا چون کاروانی هستند که آنها را در حال خواب می برند ابن میثم ، نهج البلاغه ، مصباح السالکین ، شرح مختصر نهج البلاغه حکمت ۵۶ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۱۸ اسفند ۱۴۰۱
هدایت شده از جرعه ناب
روزی مسجد نشسته بودم بایک پیرمرد خوش مشرب و خوش صحبت مشغول گپ و گفتگو شدم در لابلای حرفاش خاطره ای رو نقل کرد برای من جالب بود گفت مرحوم پدرم در بازارمغازه خیاطی داشت و معمولا روزهای پنجشنبه چندتا یک قرانی و ده شاهی داخل کاسه کوچکی می گذاشت که فقیری یا درویشی می آمد بهش بدیم روزی درویشی آمد خیلی زیبا مدح مولا علی علیه السلام را می خواندو ما مشغول گوش کردن بودیم من خوشم آمد پاشدم یکقرانی رو از کاسه گرفتم به درویش دادم وقتی درویش پولش را گرفت رفت بابام مرا دعوا کرد چرا زود پولش را دادی ما داشتیم گوش می کردیم در روایات هم داریم گاهی خداوند اجابت دعایی را به تاخیر می اندازد تا صدای بنده اش را بشنود همانا خداوند اجابت دعای مؤمن را به تأخیر می‌اندازد؛ زیرا دوست دارد بیشتر صدای بنده­‌اش را بشنود، فِقْهُ الرِّضَا، ع: إِنَّ اللَّهَ يُؤَخِّرُ إِجَابَةَ الْمُؤْمِنِ شَوْقاً إِلَى دُعَائِهِ وَ يَقُولُ صَوْتٌ أُحِبُّ أَنْ أَسْمَعَهُ (مستدرک الوسائل ج۵ص۱۹۴) @jorenab
۱۹ اسفند ۱۴۰۱
هدایت شده از جرعه ناب
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: در روز قيامت من در كنار ترازوى اعمال هستم . كسى كه گناهانش سنگينتر از كارهاى نيكش باشد، صلواتهايى را كه بر من فرستاده است مى آورم تا كارهايى نيكش را سنگينتر نمايم ثواب الأعمال عَنِ النَّبِیِّ صلی اللّٰه علیه و آله قَالَ: أَنَا عِنْدَ الْمِیزَانِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَمَنْ ثَقُلَتْ سَیِّئَاتُهُ عَلَی حَسَنَاتِهِ جِئْتُ بِالصَّلَاةِ عَلَیَّ حَتَّی أُثَقِّلَ بِهَا حَسَنَاتِهِ (بحارالانوار ج۷ص۳۰۴) @jorenab
۱۹ اسفند ۱۴۰۱
سؤال : چرا عدد امامان ١٢ تاست ، نه كمتر و نه بيشتر ؟ پاسخ : از آنجا كه مسأله امامت در منطق شيعه به امّت واگذار نشده است ، همه مسائل آن مربوط‍‌ به خدا و ابلاغ از طرف پيامبر است . طبعاً علت حصر امامان به دوازده تن از جمله مسائلى است كه فلسفه آن براى ما روشن نيست و نظائر آن در شرايع آسمانى كم نيست... اصولاً علت اين كه شماره امامان در ١٢محصور مى باشد ، روايات پيامبراكرم ( صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم ) است كه آنان را به همين عدد معرفى كرده است . مسلم در صحيح خود از جابر بن سمره نقل مى كند كه : « سمعت رسول اللّه يقول : لا يَزالُ‌ الإسلامُ‌ عَزيزاً إلى اثنى عَشَرَ خَليفَة » . و نيز نقل مى كند كه آن حضرت فرمود : «لا زالَ‌ هذَا الدِّينُ‌ عَزيزاً مَنيعاً إِلى اثنى عَشَرَ خَليفَةً‌ كُلّهِمْ‌ مِنْ‌ قُرَيْش » . حاصل اين دو حديث اين است كه اين دين - اسلام - تا زمان رهبرى دوازده تن از خلفاى پيامبر ، نيرومند و آسيب ناپذير خواهد ماند . روايات با اين مضمون در ديگر صحاح و مسانيد نيز وجود دارد . وابو داود و ترمذى در سنن و احمد در مسند خود ، و حاكم در مستدرك آنها را نقل كرده اند استاد سبحانی تبریزی ، راهنمای حقیقت صص ۳۰۸ و ۳۰۹ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۱۹ اسفند ۱۴۰۱
هدایت شده از قدحی از دین
🔆توجّهتان را به مهدی موعود بیشتر کنید. ما باید توجه کنیم که خودمان را مهیّا کنیم برای آمدن آن حضرت. 🔸من نمی‌توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم، بزرگتر از این است. نمی‌توانم بگویم شخص اوّل است، برای اینکه دوّمی در کار نیست. ایشان را نمی‌توانیم ما با هیچ تعبیری، تعبیر کنیم. الا همین که مهدی موعود است. آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر و ما باید خودمان را مهیّا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه موفّق شدیم ان‌شاءالله به زیارت ایشان طوری باشد که رو سفید باشیم پیش ایشان. 🔸تمام دستگاه‌هایی که الان به‌کار گرفته شده‌اند در کشورما- و امید است که در سایر کشورها هم توسعه پیدا کند- باید توجّه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیّا کنند برای ملاقات حضرت مهدی سلام الله علیه. 📚 امام خمینی (ره) صحیفه نور (صحیفه امام) جلد ۱۲، ص ۴۸۳ و ۴۸۲ به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
۱۹ اسفند ۱۴۰۱
سؤال : آيا سند حديث جابر بن سمره كه عدد امامان را دوازده تن مى داند ، ضعيف نيست ؟ پاسخ : احاديث دوازده خليفه را ، بخارى و مسلم در « صحيح » خود ، و ابوداود و ترمذى در « سنن » خود و احمد در مسند و حاكم در مستدرك آورده اند . روايات صحيحين يعنى بخارى و مسلم نزد اهل سنت ، از اعتبار بالايى برخوردار است و هر نوع خدشه را در سند و مضمون آن ناروا مى دانند . شعار دانشمندان سنى اين است : كلّ‌ ما فى صحيح البخارى صحيحٌ‌ ، بنابراين چگونه مى توان سند روايات جابر بن سمره را ضعيف دانست ؟ ابن حجر در مقدمه كتاب « فتح البارى » كه شرح صحيح بخارى است ، يادآور مى شود كه كليه روايات صحيح بخارى معتبر است ، آنگاه برخى مناقشات را مطرح مى كند و به آنها پاسخ مى دهد . ممكن است گفته شود : خبر جابر بن سمره ، خبر واحد است و چنين خبرى در مورد عقايد حجت نيست . ولى پاسخ آن روشن است كه اگر دليل امامت آنان ، به روايت جابر سمره منحصر بود ، اين اعتراض محل داشت ، ولى ادله امامت پيشوايان معصوم به اندازه اى است كه بر هر فرد منصف يقين افرين مى باشد استاد سبحانی تبریزی ،راهنمای حقیقت ص ۳۱۴ . https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۲۰ اسفند ۱۴۰۱
هدایت شده از خبر بابل
برای اولین بار در تاریخ روحانیت؛ ♦️زنان برای طلاب مرد عمامه گذاری کردند 🔹در مراسم عمامه گذاری پنج نفر از طلاب حوزه علمیه المهدی رامسر که به مناسبت نیمه شعبان و جشن ولادت امام زمان علیه السلام در مصلی جواد الائمه برگزار شد. 🔺 بنابر پیشنهاد حجت الاسلام علیخانی امام جمعه شهرستان رامسر، مادر دو نفر از طلاب که در مصلی حضور داشتند به جایگاه دعوت شدند و برای اولین بار دو مادر بر سر فرزندان خود عمامه گذاشتند و آنها را معمم کردند. جمعه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۱. 🔸 کانال‌اطلاع رسانی 🔸بزرگترین کانال خبری مازندران در ایتا https://eitaa.com/khabarbabol
۲۰ اسفند ۱۴۰۱