هدایت شده از قدحی از دین
بسمه تعالی
حدیث روز
تواضـع از نگاه امام حسن عسکری(ع)
🔻امام عسکری علیهالسلام:
مِنَ التَواضُعِ السَّلامُ عَلی کُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ
❇️ سـلام کردن به هر کس که بر او میگذری و نشستن در جایی که پایینتر از جایگاه (توست) نشانه تواضـع و فـروتنی اسـت.
📚 بحارالأنوار ۷۸: ۳۷۲ ح ۹
به ما ملحق شوید
👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
هدایت شده از محمد هادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«لااکراهفیالدین» را اباحهگری معنی نکنید.
● آیتالله جوادی آملی
ـــ ـ ـ ـــ ـ
۞ حوزهقمـ Hawzeh_Qom
ثواب استاد و شاگرد
از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و السلام:
دانشمند و دانش آموز در ثواب مساوی هستند .
ان العالم و المتعلم فی الاجر سواء
ممکن است راز آن در این باشد که بقای علم نتیجه تلاش هر دو است ، و اگر شاگردی نباشد علم منتقل نمی شود و با استاد دفن می شود.
صفار ، بصائر الدرجات ص ۳
@MohammadGelayeri
#فاطميه_اول
علّامه مجلسى فرموده كه كلينى به سند صحيح از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده است كه:
حضرت #فاطمه عليها السلام هفتاد و پنج روز بعد از حضرت رسالت صلى الله عليه و آله زنده بود.
پس بنا بر مشهور كه وفات حضرت رسول صلى الله عليه و آله در ٢٨ ماه صفر بوده بايد وفات حضرت #فاطمه عليها السلام در ١٣ يا ١٤ يا ١٥ ماه جمادى الأولى باشد.
پس زيارت آن حضرت مناسب است، خصوصاً در ١٤ كه ظاهرتر است.١ انتهى.
قمي ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 370
@MohammadGelayeri
هدایت شده از خبر فوری سراسری
واکنش ستاد امر به معروف به انتشار خبر «کلینیک ترک بیحجابی» در رسانهها.
برادر انقلابی و جهادی جناب اقای محمدزاده، با سلام و احترام خدمت جنابعالی و مخاطبان عزیز کانال خبر فوری سراسری و در احترام به مطالبۀ آن کانال ارزشمند توضیحاتی خدمت شما ارسال میگردد.
پس از ماجرای فتنه زن زندگی آزادی و کمرنگ شدن تب آن به مرور برخی فعالیتهای فرهنگی خودجوش در جامعه شکل گرفت که تذکر لسانی توسط مؤمنان در جامعه نمونهای از آن بود. به مرور دغدغههایی در میان مؤمنان شکل گرفت که برخی خانوادهها به ستاد مراجعه میکردند که فرزندانشان دچار شبههایی در این باره شدند. گاه خود بانوان و اقایانی که دچار سوء تفاهماتی شده بودند از ستاد خواستار مشاوره بودند. در این میان عدهای هم بودند که خود تجربه کشف حجاب داشتند و در قبال تذکر لسانی و گاه بحث و مباحثه با دینداران تغییر موضع داده و حتی محجبه به حجاب دینی شدند و خواستار کمک به ستاد جهت مشاوره به کروه اول بودند. این فعالیت الان حدود یکسال است که در دست اجراست و ثمرات بسیار داشته است.
از طرف دیگر همه معتقد بودند باید کار فرهنگی تربیتی توسط ستاد انجام شود و حتی ریاست محترم جمهور بارها گفتند که بحث را امنیتی نکنید کار فرهنگی کنید و از طرف سوم عدهای بودند بعلت فشار روانی در محیط کار و یا استهزا و تمسخر در محیطهای عمومی و حتی علمی دچار نوعی فشار روانی شده بودند و خواستار مشاوره از ستاد بودند. از طرف دیگر در جلسات متعدد با بخشهای مختلف قوه قضائیه آنان اظهار میکردند که اکر فعالیتی فرهنگی جایگزین حبس و جریمه شود بهتر است.
مجموع این موارد سبب شد ستاد امر به معروف استان تهران با هماهنگی با فراجا، قوه قضائیه و سپاه و دیگر نهادهای انقلابی طرحی را آماده نمود که از تجربه کسانیکه قبلا تجربه کشف حجاب داشتند و امروزه به حجاب شرعی اراسته شدند و توان مشاوره داشتند استفاده کند و طرح گفتگوی خود را گسترش دهد. حاصل آن شد طرح تاسیس مرکزی که بصورت جهادی با استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی و استفاده از تجربیات کسانیکه تغییر کرده بودند محفلی برای گفتگو و بحثهای علمی و اجتماعی تهیه کنند و مقرر شد با حضور در بوستان ها و مراکز عمومی در قالب مشاوره و گفتگو، قدری از فشارهای روانی وارده بر برخی بانوان متقاضی را کم کنند. این طرح با استقبال بسیاری از خانوادهها و بانوان گرامی مواجه شد. البته موارد دیگری هم دارد که میتوانید با مراجعه به بیانیه ستاد و توضیح طرح پیگیری کنید.
تا اینجا مشکلی نبود تا اینکه برخی دوستان در ستاد امر به معروف استان تهران تصمیم گرفتند نامی متناسب با درمان معنوی فریبخوردگان فتنه اخیر یا دغذغهمندان حیا و عفاف و همچنین متقاضیان مشاوره انتخاب کنند و در جلسات تخصصی خود به نام کلینیک زیبایی اجتماعی برمحور عفاف و حجاب و کلینیک ترک بیحجابی رسیدند. تا اینجا نیز مشکلی نبود تا اینکه بدون نهایی شدن و بدون هماهنگی با ستاد مرکز و صرفاً جهت تبیین بحث، در قالب یک مصاحبه اعلام عمومی شد و همین امر تبعاتی به دنبال شد.
حال ستاد معتقد است نباید مناقشه برسر نام، سبب شود اصل محتوای کار زیبای فرهنگی و جهادی این عده نادیده گرفته شود . امروزه برخی بر سر نام قضیه مناقشه میکنند و اصل کار را نادیده میگیرند. توقع از ستاد کار فرهنگی است و چهکاری زیباتر از گفتگوی کسانیکه تجربه کشف حجاب داشتند و امروزه میخواهند ان را جبران کنند و به هموطنان خود خدمت کنند و جالبتر اینکه قوه قضاییه نیز این گفتگوها را بدل حبس و جریمه نقدی پذیرفته. پس همه کمک کنیم این کار زیبای فرهنگی تداوم یابد و ستاد نیز بر سر نام آن در حال گفتگو و جلساتی است که باید بررسی علمی شود.
ضمن اینکه در این فضا از تخصص روانشناسان و برخی کارشناسان فرهنگی هم کمک کمک گرفته میشود و صرفا کسانیکه تجریه کشف حجاب داشتند نیست.
فقط باید مواظب باشیم برخی معاندان و مخالفان ازین فرصت سواستفاده نکنند.
درهرحال ستاد امر به معروف همواره آماده شنیدن صدای دوستان و منتقدان جهت بهتر شدن کارهاست. ان شاءلله خداوند کمک کند و به همه ما توفیق خدمت خالصانه عنایت نماید
در پایان مجددا از شما مدیر انقلابی کانال خبر فوری سراسری بابت پیگیری مسأله کمال تشکر را دارم و به احترام مخاطبان محترم این کانال تلاش کردیم قدری قضیه را تبیین کنیم. ان شاءلله مورد قبول شما ومخاطبان گرامی واقع شده باشد
برادر شما محمد حسین طاهری آکردی
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور
اوصاف قرآن از نگاه حضرت #فاطمه #زهرا ع:
1.پیمان خدا
2 یادگار پیامبر ص
3 کتاب خدا
4 اسباب روشن بصیرت
5 دارای آیاتی که رازهای آن گشوده است
6 برهانی بسیار آشکار
7 گوش فرا دادن خلق به آن پیوسته است
8 رهبری کننده رهروان خود به بهشت رضوان
9 نجاتبخش پیروان خود
10بیانگر ادله آشکار الهی
11.بیانگر محرمات ، مستحبات ، واجبات و نصائح کافی و مباحاتی که منت نهاد
12دارای نشانه های آشکار در امت های گذشته (یا بیانات بی خلل).
روِيَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيٍّ ع قَالَتْ قَالَتْ فَاطِمَةُ ع فِي خُطْبَتِهَا فِي مَعْنَى فَدَكَ
لِلَّهِ فِيكُمْ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَيْكُمْ وَ بَقِيَّةٌ اسْتَخْلَفَهَا عَلَيْكُمْ- كِتَابُ اللَّهِ بَيِّنَةٌ بَصَائِرُهُ وَ آيٌ مُنْكَشِفَةٌ سَرَائِرُهُ وَ بُرْهَانٌ مُتَجَلِّيَةٌ ظَوَاهِرُهُ مُدِيمٌ لِلْبَرِيَّةِ اسْتِمَاعُهُ وَ قَائِدٌ إِلَى الرِّضْوَانِ أَتْبَاعَهُ مُؤَدِّياً إِلَى النَّجَاةِ أَشْيَاعَهُ فِيهِ تِبْيَانُ حُجَجِ اللَّهِ الْمُنَوَّرَةِ وَ مَحَارِمِهِ الْمَحْدُودَةِ وَ فَضَائِلِهِ الْمَنْدُوبَةِ وَ جُمَلِهِ الْكَافِيَةِ وَ رُخَصِهِ الْمَوْهُوبَةِ وَ شَرَائِعِهِ الْمَكْتُوبَةِ وَ بَيِّنَاتِهِ الْخَالِيَة ....
من لا يحضره الفقيه ؛ ج3 ؛ ص567
@MohammadGelayeri
هدایت شده از مجید حبیبیان
دیر آمدم دیر آمدم در داشت میسوخت
هیئت میان وای مادر داشت میسوخت
دیوار دم میداد، در بر سینه میزد
محراب مینالید، منبر داشت میسوخت
جانکاه قرآنی که زیر دست و پا بود
جانکاهتر آیات کوثر داشت میسوخت
آتش قیامت کرد، هیئت کربلا شد
باغ خدا یک بار دیگر داشت میسوخت
یاد حسین افتادهام آن شب آب میخواست
ناصر که آب آورد سنگر داشت میسوخت
آمد صدای سوت، آب از دستش افتاد
عباس زخمی بود، اصغر داشت میسوخت
سربند «یازهرا»ی محسن غرق خون بود
سجاد از سجده که سر برداشت میسوخت
باید به یاران شهیدم میرسیدم
خط زیر آتش بود معبر داشت میسوخت
برگشتم و دیدم میان روضه غوغاست
در عشق سرتاپای اکبر داشت میسوخت
دیدم که زخم و تشنگی اینجا حقیرند
گودال گل میداد خنجر داشت میسوخت
شب بود بعد از شام برگشتم به خانه
دیدم که بعد از قرنها در داشت میسوخت
ما عشق را پشت در این خانه دیدیم
زهرا در آتش بود حیدر داشت میسوخت
هدایت شده از تقی زاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" زهرا در آتش بود،
حیدر داشت می سوخت "
🥲🥲🥲
هدایت شده از 𝓶𝓸𝓱𝒶𝓂𝓂𝒶𝒹 𝒿𝒶𝓻𝒶𝒹 𝒶𝒽𝓂𝒶𝒹𝓲
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکر توسل به بی بی دو عالم حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها، توسط کربلایی علیرضا عباسی
شنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۳
خداوند مدافع مومنین است
إِنَّ اَللّهَ يُدافِعُ عَنِ اَلَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اَللّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوّانٍ كَفُورٍ (حج ٣٨)
@MohammadGelayeri
روز امام حسن و امام حسین علیهماالسلام
يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ هَذَا يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ وَ هُوَ يَوْمُكُمَا وَ بِاسْمِكُمَا وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفُكُمَا فَأَضِيفَانِي وَ أَحْسِنَا ضِيَافَتِي فَنِعْمَ مَنِ اسْتُضِيفَ بِهِ أَنْتُمَا وَ أَنَا فِيهِ مِنْ جِوَارِكُمَا فَأَجِيرَانِي فَإِنَّكُمَا مَأْمُورَانِ بِالضِّيَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَصَلَّى اللَّهُ عَلَيْكُمَا وَ آلِكُمَا الطَّيِّبِينَ:
کلیات مفاتیح الجنان، صفحه 57
@MohammadGelayeri
رفتار بهشتی
در بهشت:
دعایشان سبحانک اللهم است
درود فرستادن با سلام است
دعای دیگرشان الحمد لله رب العالمین است
@MohammadGelayeri
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
کارگروه فقه جدید۶.mp3
89.1M
#گفتمان_فقهی
🍀اساتید سطح عالی #فیضیه_مازندران
✅موضوع:
#نظم_جدید_ابواب_فقه
جلسه ششم.معنای نیت.قصد قربت۲
اساتید :
❇️استاد هدایت زاده
❇️استادمحمد گلایری
❇️استادبابائی
❇️استاد جویباری
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
کارگروه فقه جدید۷.mp3
97.65M
#گفتمان_فقهی
🍀اساتید سطح عالی #فیضیه_مازندران
✅موضوع:
#نظم_جدید_ابواب_فقه
جلسه هفتم.قصد وجه
اساتید :
❇️استاد هدایت زاده
❇️استادمحمد گلایری
❇️استادبابائی
❇️استاد جویباری
https://eitaa.com/joinchat/2783510530C91cb6efb2e
نقش پر رنگ ایمان
کسانی که اهل ایمان و عمل صالح هستند خداوند به خاطر ایمانشان آنها را به بهشت راهنمای می کند
یونس ۹
@MohammadGelayeri
هدایت شده از سربازان بصیر امام خامنه ای حفظه الله
💠 رجوع به مرجع مساوی
💬 آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوی با او جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوی مسافر، میتوان به مرجع دیگری که مساوی با مجتهد اول است، رجوع کرد؟
🔹 آیتالله خامنهای: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوی جایز نیست.[1]
🔹 آیتالله سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است.[2]
🔹 آیتالله وحید خراسانی: باید به فتوایی عمل کند که مطابق با احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقّت دارد، میتواند به فتوای دیگری عمل کند.[3]
🔹 آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی: در خصوص مسائلی که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوی جایز نیست.[4]
📚 پینوشت:
[1]. اجوبة الاستفتائات، س31.
[2]. تعلیقات علی العروة، م11 و 13.
[3]. توضیح المسائل، م4.
[4]. استفتائات مکارم، ج2، س14 و ج1، ص26؛ استفتائات نوری، ج2، س12.
#احکام
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ
━━━◈❖✿❖◈━━━
هدایت شده از خبر فوری سراسری
♨️چرا یمن به قطعنامه ضد ایرانی رای مثبت داد؟
بعد از اعتراضات مردمی یمن و خروج علی عبدالله صالح به آمریکا به بهانه درمان در سال ۲۰۱۲ منصور هادی باحمایت ریاض و توافق احزاب یمن به عنوان دومین رییس جمهور یمن معرفی شد!
حوثی ها که ناراضی بودن ۲ سال بعد وارد صنعا میشن و کاخ ریاست جمهوری رو تصرف میکنن و منصور هادی هم استعفا میده و از طرف حوثی ها در حصرخانگی قرار میگیره اما شبانه به عدن فرار میکنه تا با تجدید قوا دوباره برگرده!
حوثی ها مجدد حمله میکنن و منصور هادی رو شکست میدن و اونم مجبور میشه به عربستان فرار کنه وهمونجا بمونه!
همین موضوع باعث میشه عربستان به بهانه برگردوندن منصور هادی به قدرت، هشت سال با یمن و بخصوص حوثیها درگیر جنگ بشه!
نهایتا منصور هادی خودش هم با فشار عربستان مجبور به استعفا میشه و اعلام میکنه تمام قدرت و اختیاراتش رو به یکگروه ۷ نفره به ریاست رشاد علیمی واگذار کرده و بر همین اساس هم این گروه ۷ نفره تحت عنوان "دولت انتقالی" که تحت حمایت عربستان و امارات و آمریکا قرار دارن و مسئولیت اداره جنوب یمن رو برعهده میگیرن!
حوثی ها زیر بار نمیرن و بعد از ائتلاف با کنگره ملی خلق یمن،دولتی رو با اسم "دولت نجات ملی" تحت حمایت ایران در شمال یمن تشکیل میدن!
با این حساب:
دولتی که پدر اسراییل رو درآورده و کشتی ها رو به آتیش میکشه،دولت نجات ملی هست که عبدالملک الحوثی رهبر این دولته و یحیی سریع هم سخنگوی این دولت!
اما دولتی که به قطع نامه رای مثبت داده دولت انتقالی یمن هست که یک کرسی در سازمان ملل داره
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
هدایت شده از حوزه علمیه استان مازندران
آدم لباس بپوشد و درس نخواند درست شبیه این است که چیزی را غصب کند!
رهبر انقلاب:
باید درس بخوانید. آدم این لباس را بپوشد و درس نخواند، یک چیز بی معنی است؛ درست شبیه این است که آدم چیزی را غصب کند. این لباس - به قول معروف - یک انیفرم و لباس متحدالشکلی است؛ متعلق به طایفهی خاصی است؛ آن طایفه چه کسانی هستند؟ علمای دین. پس، باید این عنوان علما بر آدم صدق کند؛ والّا اگر صدق نکند که بی خود است.
بیانات رهبری در دیدار جمعی از روحانیون ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
#علم #علم_آموزی
#لباس_روحانیت #عالم_دین
https://eitaa.com/howzehmazandaran
پنجره🇮🇷
💠 رجوع به مرجع مساوی 💬 آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوی با او جایز است؟ به طور مثال آیا در
يجوز التبعيض في التقليد عند تساوي المجتهدين باخذ بعض المسائل من احدهما وبعضها من الاخر، اما في صوره الاتفاق فللاجماع و السیرة و لتحقق الاستناد الى الحجه المعتبره فتشمله الادله واما في صوره الاختلاف فقيل بعدم الجواز لان المتيقن من الاجماع و السيره صوره الاتفاق و رد بان الظاهر من كلماتهم العموم و بان الواقع في الخارج تفكيک العقلاء رجوعهم الى الخبراء فياخذون من بعضهم رأيا و من الاخرين رأيا اخر و لو في عمل واحد ذات اجزاء و شرائط ولم يثبت الردع عنه
نعم جواز التبعيض في العمل الواحد مشروط بما اذا لم يكن باطلا على الرأيين مع العمل بهما لانه ليس له حجة على صحة عمله حينئذ.
گلایری ، محمد ، الاجتهاد و التقلید و الاحتیاط ص87 و 88
@MohammadGelayeri
دو گروه جاویدان
۱جاویدان در آتش : کسانی که گناه کرند و گناهشان بر آنها مسلط شد و احاطه کرد آنها اهل آتش و جاویدان در آن هستند
۲جاویدان در بهشت: کسانی که ایمان آوردند و کار خوب انجام دادند آنها اهل بهشت و جاویدان در آن هستند
بَلَىٰۚ مَن كَسَبَ سَيِّئَةࣰ وَأَحَٰطَتۡ بِهِۦ خَطِيٓـَٔتُهُۥ فَأُوْلَـٰٓئِكَ أَصۡحَٰبُ ٱلنَّارِۖ هُمۡ فِيهَا خَٰلِدُونَ، وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ أُوْلَـٰٓئِكَ أَصۡحَٰبُ ٱلۡجَنَّةِۖ هُمۡ فِيهَا خَٰلِدُونَ (بقره ۸۱ و ۸۳)
@MohammadGelayeri
هدایت شده از ترنم قلم 🖋عبدالرحمان باقرزاده
✅آیا امام علی امیرالمؤمنین علیه السلام اعتراف به گمراهی خود قبل از اسلام کرد؟!!
✍️برخی از مخالفان شیعه می گویند: علی بن ابی طالب رضی الله عنه، خود را گمراه و بی بصیرت میدانست تا آنکه هدایت الله متعال شامل حال او شد !!
(زیرا گفت:) فَأَبْدَلَنَا بَعْدَ الضَّلَالَةِ بِالْهُدَی، وَأَعْطَانَا الْبَصِیرَةَ بَعْدَ الْعَمَی. (خطبه ۲۲ نهج البلاغه) دقت شود که این کلام هیچ جای تأویل ندارد زیرا که اعتراف صریح است دال بر گمراهی ایشان قبل از هدایت. فلذا داستان عصمت مطلقه داشتن ائمه از قبل آفرینش آسمان ها و زمین و علم غیب و ... همگی از اساس باطل میگردد!!
💠#پاسخ💠
⏪استناد مخالفان وهابی به این فراز نهج البلاغه است که امام علی علیه السلام می فرماید: «به يقين من و شما بندگان و مملوك پروردگارى هستيم كه جز او پروردگارى نيست و آنچنان در وجود ما تصرّف دارد كه ما آنگونه، قدرت تصرف در خويش را نداريم. او ما را از آنچه در آن بوديم به سوى صلاح و رستگارى راهنمايى كرد، ضلالت را به هدايت تبديل نمود، و بينايى را بعد از كوردلى به ما عطا فرمود» و بدینوسیله استفاده می کنند که آن حضرت که قبلا گمراه و کافر بوده پس معصوم نبوده است.
✍️واقعیت آن است که این برداشت از سخن مزبور کاملا نادرست می باشد. چنانکه ابن ابی الحدید معتزلی شافعی عالم برجسته اهلسنت در شرح کلام فوق می گوید: «جملات فوق بالخصوص اشاره به علی (ع) نیست زیرا او کافر نبود تا اسلام بیاورد. بلکه مقصودش، مردمان مخاطبش بودند. اما این تعبیر را به صیغه جمع بیان کرده که گویا خودش هم داخل در آن جمع است"؛ "ليس هذا إشارة إلى خاص نفسه (ع) لأنه لم يكن كافرا فأسلم و لكنه كلام يقوله و يشير به إلى القوم الذين يخاطبهم من أفناء الناس فيأتي بصيغة الجمع الداخلة فيها نفسه توسعا " (شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج11، ص: 108)
💎توضیح اینکه:
امام علی علیه السلام هیچگاه کافر نبوده و لحظه ای برای بت سجده نکرده است بنابراین نمی توان گفت که معاذ الله , امیر مومنان ع از ضلالت کفر و کوردلی شرک به نور اسلام هدایت شد. چنانکه به نقل علمای شیعه و اهل سنت، پیامبر خدا فرمودند: "فانتهت الدّعوة إليّ و إلى عليّ لم يسجد أحد منّا لصنم قطّ، فاتّخذني اللّه نبيّا و اتّخذ عليّا وصيّا" دعوت به من و به علی منتهی شد. هیچ یک از ما دو نفر هرگز بر بتی سجده نکردیم، لذا خداوند مرا نبی و علی را وصی برگزید.» (البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص 325 ؛ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، ص 411 ؛ مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام، ابن مغازلی , ص 239 _ 240)
✍️بر همین اساس، علمای اهل سنت از امام علی علیه السلام، بجای سلام و درود، با تعبیر : " کرم الله وجهه " یاد می کنند و کسانی چون ابن حجر تصریح می کنند که این تعبیر از این جهت است که بر خلاف سایر صحابه که سابقه بت پرستی داشتند، امام علی علیه السلام هیچگاه برای بت سجده نکرد. "سئل رضي الله عنه عن حكمة استعمال كرم الله وجهه في حق علي رضي الله عنه دون غيره، عوضا عن الترضي وهل يستعمل ذلك لغيره من الصحابة؟ فأجاب بقوله: حكمة ذلك أن عليا كرم الله وجهه و رضي الله عنه لم يسجد لصنم قط " (الفتاوی الحدیثیه , ابن حجر هیتمی مکی , ص 41 طبع مصر ؛ احقاق الحق ج 8 ص 597 _ ج 17 ص 395 )
⏪درباره فراز مورد اشکال از نهج البلاغه هم باید گفت که از باب ضرب المثل معروف: "ایاک اعنی و اسمعی یا جاره ؛ ( مخاطبم تویی ولی همسایه تو بشنو)" است که معادل آن در فارسی می شود «به در می گوید دیوار بشنوند».
✍️نمونه آن در قرآن کریم هم یافت می شود. مثلا در آیه 23 اسراء ؛ خداوند پیامبرش را مخاطب قرار داده و می فرماید: « پرودگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و گفتار بزرگوارانه به آنها بگو»
💎در این آیه خداوند پیامبر را مخاطب قرار داده است که به پدر و مادرش نیکی کند در حالی که می دانیم پیامبر سالیان دراز قبل از نبوت، پدر و مادر خود را از دست داده بود .
✍️این گونه دستورات به صورت خطاب به پیامبر است اما مقصود اصلی تفهیم امت است و از قبیل همان ضرب المثل معروف « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» است که یکی از فنون بلاغی محسوب می شود.
هدایت شده از مظاهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ
📌#روایتی #عجیب! و بسیار #آموزنده!!
☑️برشی از زندگی مظلومانه اماپرخیرو
برکت امام علی علیه السلام وحضرت #فاطمه_الزهراء_سلام_الله_علیها😭❤️🔥
☑️چادرت را بتکان روزی مارا بفرست🍃💔
👤سیدحسین مؤمن
✅پیشنهادمشاهده👌
سلام
اصل داستان بدون شاخ و برگ در منتهی الآمال در فضلئل حضرت زهرا ع آمده است است ، متن منتهی :⏬⏬