✅عبدالعزیر قراطیسی گوید : امام صادق (علیه السلام) به من فرمود :
✍️ ای عبدالعزیز! ایمان مانند نردبانی است که ده پله دارد و مؤمنین پله ای را بعد از پله دیگر بالا می روند، پس کسی که در پله دوم است نباید به آنکه در پله اول است بگوید: تو هیچ ایمان نداری تا برسد به دهمی (که نباید چنین سخنی به نهمی بگوید)
پس آن که را از تو پایین تر است دور نینداز که بالاتر از تو ، تو را دور اندازد و چون کسی را یک درجه پائین تر از خود دیدی ، با ملایمت او را بسوی خود کشان و چیزی را هم که طاقتش را ندارد بر او تحمیل مکن که او را بشکنی زیرا هر که مؤمنی را بشکند ، بر او لازمست جبرانش کند.
عبْدِ الْعَزِيزِ الْقَرَاطِيسِيِّ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا عَبْدَ الْعَزِيزِ إِنَّ الْإِيمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ- بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ يُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ- فَلَا يَقُولَنَّ صَاحِبُ الِاثْنَيْنِ لِصَاحِبِ الْوَاحِدِ- لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى الْعَاشِرَةِ- فَلَا تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ مَنْ هُوَ فَوْقَكَ- وَ إِذَا رَأَيْتَ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْكَ بِدَرَجَةٍ- فَارْفَعْهُ إِلَيْكَ بِرِفْقٍ- وَ لَا تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لَا يُطِيقُ فَتَكْسِرَهُ- فَإِنَّ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ.
عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، 30 جلد، مؤسسه آل البيت عليهم السلام، ج16، ص: 162 ، قم - ايران، اول، 1409 ه ق
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تجسم اعمال2
لقد کنت فی غفله من هذا فکشفنا عنک غطائک فبصرک الیوم حدید ، (ق1)
خطاب به منکرین معاد است که: در دنیا در غفلت کامل بودی از این معادی که مشاهده می کنی و چنان به دامن اسباب مادی چسبیدی که آخرت را فراموش کردی با اینکه در جلوی چشمانت بود، امروز که روز قیامت است پرده از چشمان تو بر می داریم، چشم بصیرت و دیده دلت امروز باز شده و آنچه که در دنیا نمی دیدی حال می بینی.
از این آیه دو مطلب روشن می شود: 1- ازمعرفهای روز قیامت این است که پرده ی غفلت انسان کنار رفته و حقیقت را مشاهده می کند. 2- آنچه که در آخرت می بیند در دنیا است و شخص غافل از آن است و ویژگی قیامت این است که آن پرده غفلت را بر می دارد و شخص پشت پرده را می بیند چون غفلت در جایی است که یک چیزی باشد و شما از آن غافل باشید و نیز وجود پرده مستلزم وجود چیزی پشت پرده است که پرده روی آن را پوشانده و نیز حدّت و تیزی دید در جایی تصور دارد که امری باشد که قبلا در آن نافذ نبود و بعد از تیز کردن چشم آن را می بینید. (علامه طباطبائی ، المیزان ، ذیل کریمه)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تجسم اعمال 3
امام راحل از مرحوم شیخ بهائی نقل می کند که برخی اخبار دلالت بر تجسم اعتقادات نیز دارد. (چهل حدیث / 439- در شرح حدیث 27)
پس اعمال صحیحه و اعتقادات صحیحه به صورت نورانی و نیکو منظری ظاهر می شوند که موجب کمال سرور و ابتهاج برای صاحبانشان می شوند و اعمال سیئه و اعتقادات باطله به اشکال ظلمانیه و زشت ظاهر می شوند که نهایت اندوه و دردناکی را برای صاحبان خود به وجود می آورند.
نگاه به واقعیت عمل و باطن آن می تواند انسان را تشویق کند اگر نورانی است که انجام بدهد و اگر ظلمانی است ترکش کند، انسان اگر بداند که مال یتیم آتش است آن را نمی خورد.
راهی بس دراز در پیش داریم اهل بیت که به بسیاری از مسایل آن عالم با خبرند و باطن امور را می بینند برای آخرت تلاشهای زیادی انجام داده اند امام راحل می فرماید: این عبث نبوده بلکه برای خطرناک و باریک بودن راه است( همان/433) و ما بی شک به مراقبت بیشتری نیازمندیم.
ان الذین یکتمون ما انزل الله من الکتاب و یشترون به ثمنا اولئک ما یاکلون فی بطونهم الا النار ... (بقره 75)
علامه طباطبایی در ذیل آیه می آورده است: تعریض به اهل کتاب است و دال بر تجسم اعمال و تحقیق و نتایج اعمال است چون برگزیدن ثمن قلیل بر ما انزل الله را خوردن آتش در شکمهایشان ذکر کرد.
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
✍️برخورد پیامبر با زنِ خواننده
ﺳﺎﺭه، ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ ﺍﺯ ﻣﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ (صلی الله علیه و آله) ﺭﻓﺖ. ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
– ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﺪهﺍﯼ؟
– ﻧﻪ
- ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺁﻣﺪهﺍﯼ؟
– ﻧﻪ
– ﭘﺲ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ ﺁﻣﺪهﺍﯼ؟
– ﺷﻤﺎ همیشه ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﭘﻨﺎه ﻭ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻥ ﺑﻮﺩﯾﺪ، ﺍﮐﻨﻮﻥ ﻣﻦ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎنی ﻧﺪﺍﺭﻡ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺷﺪهﺍﻡ، ﺁﻣﺪهﺍﻡ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﯿﺪ؛ نه جامهای دارم، نه مرکبی و نه پولی که زندگی ام را بگذرانم.
– ﺗﻮ ﮐﻪ در مکه روزگاری ﺁﻭﺍﺯهﺧﻮﺍﻥِ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﯼ، ﭼﻄﻮﺭ شد که ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺷﺪﯼ؟
– ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ ﮐﺴﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻭﺍﺯهﺧﻮﺍﻧﯽ سراغ من نمیآید، فراموش خاص و عام شدهام، به سختی زندگی میکنم.
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ (صلی الله علیه وآله) ﺑﻪ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺯﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ. ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﻭ ﻣﺮﮐﺐ ﻭ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺩﻧﺪ.
عجیب ﺭﻭﺍیتی است! هم عجیب و هم ﻏﺮﯾﺐ!
ﯾﮑﯽ ﺍینکه ﺍﯾﻦ ﺯﻥ ﻣﻮﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﮑﻪ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪه ﺑﻮﺩه، ﻫﻢ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ هم ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﭘﻨﺎه ﺍﻭ ﺑﻮﺩه است.
ﺩﻭﻡ ﺍینکه ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ ﻗﻮﻝ ﺑﺪه ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﯽ ﻧﮑﻨﯽ ﺗﺎ ﮐﻤﮑﺖ ﮐﻨﻢ، ﺑﻠﮑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﮐﻤﮑﺶ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺳﻮﻡ اینکه ﻫﻨﻮﺯ ﻣﺸﺮﮎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻤﯽﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﺁﻣﺪ ﮐﻤﮏ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺭﻓﺖ!
ﺧﺪﺍﯾﺎ! ﻣﺎ ﭼﻪ ﭼﯿﺰﻣﺎﻥ ﺷﺒﯿﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ تو ﺍﺳﺖ؟
📚ترجمه الحیاه علامه ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﺣﮑﯿﻤﯽ، ﺟﻠﺪ ﻧﻬﻢ، ﺹ ۲۳۲
⚫️آیا این مطلب صحت دارد؟
🔵روایت از طریق اهل سنت است و طبق آن به پیامبر تذکر داده شد که لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء ممتحنه۱
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تجسم اعمال 4
موثقه عمارساباطی از امام صادق علیه السلام:
«کسی نمازهای واجب را با شرائط آن در اول وقتش انجام دهد فرشته آن را پاکیزه و سفید به آسمان می برد و نماز برای نمازگزار دعا می کند:"همانطور که تو مرا حفظ کردی خدا هم تو را حفظ کند فرشته ی بزرگوار مرا تحویل گرفت " اما اگر کسی نماز را بدون عذر بعد از وقتش بخواند و شرائط آن را به جا نیاورد فرشته آن را سیاه و تاریک به آسمان می برد در حالی که نماز خطاب به نماز گزار می گوید :"همانطور که تو مرا ضایع کردی خدا هم تو را ضایع کند ، خدا تو را حفظ نکند همانطور که تو مرا حفظ نکردی" »
عن ابی عبدالله قال:
من صلی الصلوات المفروضات فی اول وقتها و اقام حدودها رفعها الملک الی السماء بیضاء نقیه تقول: حفظک الله کما حفظتنی استودعنی ملک کریم و من صلیها بعد وقتها من غیر عله و لم یقم حدودها، رفعها الملک سوداء مظلمه و هی تهتف به ضیعتنی ضیعک الله کما ضیعتنی و لارعاک الله کمالم ترعنی.
امام راحل: از این حدیث علاوه بر اینکه صورت ملکوتی عمل استفاده می شود حیات و شئون حیاتیه آن نیز معلوم است که مقتضای ضربی از برهان است و اخبار دلالت دارد که جمیع موجودات حیات ملکوتی دارند و عالم ملکوت سراسرحیات و علم است و ان الدار الاخره لهی الحیوان (چهل حدیث)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تیتر جالب #همشهری برای سر کشی های آخر هفته #رئیسی : جمعه تعطیل نیست
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تجسم اعمال 5
از امام صادق علیه السلام :
وقتی خدا مومن را از قبر خارج می کند برای قیامت یک شبه نیز خلوی مومن راه می رود و هر مورد موجب هول و ترس از هول های قیامت که مومن مشاهده کرد شبه به او می گوید نترس و اندوهگین مباش وبر تو به شادمانی و ارج و احترام از جانب خدواند عزوجل بشارت باد این ادامه دارد تا تا برای حساب پیش خدا برسند ، یک حسابرسی آسانیاز می کند و دستور می دهد که او را به بهشت ببرند در حالی که آن شبه جلوی او است .
مومن به او می گوید یرحمک الله چه خوب همراهم از هنگام خروج از قبر بودی مادام مرا به شادی و ارج و احترام بشارت دادی تا آن را مشاهده کردم ، تو کی هستی؟
شبه جواب میدهد: من آن سرور و شادی هستم که در دنیا برای برادر مومنت ایجاد کردی خداوند من را از آن عمل آفرید تا تو را بشارت دهم .
عن سَدیر الصیرفی قال قال ابو عبد الله علیه السلام فی حدیث طویل :
«اذا بعث الله المومن من قبره خرج معه مثال یقدم امامه؛ کلما یری المومن هولا من اهوال یوم القیامه قال له المثال لا تفزع و لاتحزن و ابشر بالسرور و الکرامه من الله عزوجل حتی یقف بین یدی الله عزوجل فیحاسبه حسابا یسیرا و یامر به الی الجنه و المثال امامه فیقول له المومن: یرحمک الله نعم الخارج خرجت معی من قبری و ما زلت تبشرنی بالسرور الکرامه من الله حتی رایت ذلک فیقول من انت؟ فیقول : انا السرور الذی کنت ادخلته علی اخیک المومن فی الدنیا خلقنی الله عزوجل منه لأبشرک.
در این حدیث شریف نیز دلالت واضحه است بر تمثل و تجسم اعمال در نشئه آخرت
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
✋
مخالفتعملی با امام جامعه؛ چرا؟
🔺چند روز پیش، برخی از نخبگان حوزوی در اعتراض به دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی در قضیه کرونا، به نشانهی اعتراض، در همایشی علمی ماسک خود را برداشتهاند.
🔹 به نظر میرسد تفکیک دو مقولهی وظیفهی علمی و عملی، جامعه را از سردرگمی نجات خواهد داد. چه ایرادی دارد از باب حفظ شان و جایگاه امام جامعه، ماسک بزنیم و از زیر ماسک، نظر علمی و مخالف خود را مطرح کنیم.
🔹 همانطور که زیبنده نیست جلوی نقد و کرسیهای علمی را گرفت از آن طرف نیز خوشایند نیست که نظر علمی افراد، همراه و توامان با مخالفت عملی با رفتار امام جامعه مطرح شود که مسلّماً تبعات سنگینی برای امت اسلامی خواهد داشت.
🔹این دو مسئله خیلی ساده قابل جمع است، به هر دلیلی که امام جامعه، ماسک زدن را الزام کرده است به همان دلیل، ماسک بزنیم ولو دلیلش را ندانیم و اگر حرف علمی برای ضررهای ماسک داریم اشکالی ندارد کرسیهای علمی راه بیندازیم و با ماسک و از زیر ماسک، علیه ماسک نظریهپردازی کنیم.
🔹یادمان نرود نخبگان علمی، الگوی عموم جامعه هستند و باید مواظب باشند مباحث علمی آنها، منجر به ترک وظیفهی عملی مردم و مخالفت با امام جامعه نگردد.
باز نشر از «دین یاران»
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شد؛
انتصاب حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی به عضویت شورای نگهبان
رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی را به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند.
متن حکم به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سید احمد حسینی خراسانی دامت توفیقاته
با عنایت به کناره گیری حضرت آقای #آملی دامت برکاته از عضویت شورای #نگهبان و با تشکر از خدمات علمی ایشان در آن #شورا، جنابعالی را به عضویت آن شورای معظم منصوب میکنم و مزید توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی #خامنه ای
۱۳ شهریور ۱۴۰۰
انشاالله خیر باشد
اللهم احفظ قائدنا
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شرط خسارت فسخ عقد لازم
س. مدتی پیش اقدام به فروش ملک خود نمودم و در پایان قولنامه ذکر شد که در صورت پشیمانی هر یک از طرفین معامله، آن شخص باید مبلغ معیّنی را به طرف مقابل بپردازد. آیا این این شرط صحیح است ؟
ج. این شرط اگر در ضمن عقد لازم باشد و یا عقد مبتنی بر آن منعقد شود اشکال ندارد ؛ ولی باید برای این قبیل شرطها که در قیمت مبیع مؤثّر هستند، مدّت معیّنی ذکر شود و الا باطل است. (استفتاآت رهبری)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri