هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻رهبر انقلاب در دیدار فضلا، طلاب و مبلغین تبیین کردند:
✳️ اهمیت تبلیغ بهروز و تاثیرگذار با ابزارهای نوین
◻️ روحانیت باید وسط میدان باشد
◻️ لزوم تشکیل کانونهای تبلیغ در حوزهها
◻️نسبت به تبلیغ نگرانم / عبور از نگاه رایج در حوزه علمیه؛ تبلیغ، اولویت اول
◻️ در تبلیغ، به مبانی فکری جبهه مقابل حمله کنید
◻️ اگر از تبلیغ غفلت شود دچار استحاله فرهنگی میشویم
◻️ با تشکیل نظام اسلامی، دشمنیها با اسلام شدّت پیدا کرده است / تبلیغ در دوره پسا اینترنت و هوش مصنوعی اهمیت مضاعف دارد
◻️ مبارزه امروز ما تمدنی و جهانی است
◻️ امروز خوشبختانه آسیبپذیری غرب از همیشه بیشتر است
متن کامل بیانات رهبر انقلاب:
https://hawzahnews.com/xcm5h
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
روز مباهله و نزول آیه ولايت
۱بنابر اشهر (۲۴ ذیحجه) روزى است است كه مباهله كرد رسول خدا صلى الله عليه و آله با نصاراى نجران و پيش از آنكه خواست مباهله كند، عبا بر دوش مبارك گرفت و حضرت امير المؤمنين عليه السلام و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام را داخل در زير عبا نمود و گفت:
پروردگارا! هر پيغمبرى را، اهل بيتى بوده است كه مخصوصترين خلق خدا بودهاند به او، خداوندا اينها اهل بيت منند. پس، از ايشان برطرف كن شك و گناه را و پاك كن ايشان را پاك كردنى.
پس جبرئيل نازل شد و آيۀ تطهير در شأن ايشان آورد. پس حضرت رسول صلى الله عليه و آله اين چهار بزرگوار را بيرون برد از براى مباهله. چون نگاه نصارا بر ايشان افتاد و حقيقت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده كردند، جرأتِ مباهله ننمودند و استدعاى مصالحه و قبول جزيت نمودند.
۲ در اين روز، حضرت امير المؤمنين عليه السلام، در ركوع، انگشتر خود را به سائل داد و آيه «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ...» در شأنش نازل شد.
بالجمله، اين روز بسيار شريفى
قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صص ۲۰۲ و ۲۰۳
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبر بابل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای سرود سلام فرمانده توسط دختران زیمباوهای
🔹دختران زیمباوهای در استقبال از رئیسجمهور ایران سرود سلام فرمانده را اجرا کردند.
پنجشنبه، ۲۲ تیر ۱۴٠۲.
🔸 کانالاطلاع رسانی #خبر_بابل
🔸 بزرگترین کانال خبری مازندران در ایتا
https://eitaa.com/khabarbabol
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
هدایت شده از جرعه ناب
#نزول_سوره_هل_اتی
و در تفسیر کشاف است که از ابن عباس روایت آمده که حسن و حسین بیمار شدند، و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با جمعی از صحابه از ایشان عیادت کرد، مردم به علی (علیه السلام) گفتند چه خوب است برای بهبودی فرزندت- فرزندانت- نذری کنی، علی و فاطمه، و فضه کنیز آن دو نذر کردند که اگر کودکان بهبودی یافتند سه روز روزه بدارند، بچهها بهبودی یافتند، و اثری از آن کسالت باقی نماند.
بعد از بهبودی کودکان، علی از شمعون خیبری یهودی سه من قرص جو قرض کرد، و فاطمه یک من آن را دستاس، و سپس خمیر کرد، و پنج قرص نان به عدد افراد خانواده پخت، و سهم هر کسی را جلوش گذاشت تا افطار کنند، در همین بین سائلی (به در خانه آمده) گفت: سلام بر شما اهل بیت محمد (صلی الله علیه و آله)، من مسکینی از مساکین مسلمینم، مرا طعام دهید که خدا شما را از مائدههای بهشتی طعام دهد، خاندان پیامبر آن سائل را بر خود مقدم شمرده، افطار خود را به او دادند، و آن شب را جز آب چیزی نخوردند، و شکم گرسنه دوباره نیت روزه کردند، هنگام افطار روز دوم طعام را پیش روی خود نهادند تا افطار کنند، یتیمی بر در سرای ایستاد، آن شب هم یتیم را بر خود مقدم و در شب سوم اسیری آمد، و همان عمل را با او کردند.
صبح روز چهارم که شد علی دست حسن و حسین را گرفت، و نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمدند، پیامبر اکرم وقتی بچهها را دید که چون جوجه ضعیف از شدت گرسنگی میلرزند، فرمود: چقدر بر من دشوار میآید که من شما را به چنین حالی ببینم، آن گاه با علی و کودکان به طرف فاطمه رفت، و او را در محراب خود یافت، و دید که شکمش از گرسنگی به دندههای پشت چسبیده (در نسخه ای دیگر آمده که شکمش به پشتش
چسبیده)، و چشمهایش گود افتاده از مشاهده این حال ناراحت شد، در همین بین جبرئیل نازل شد، و عرضه داشت: این سوره را بگیر، خدا تو را در داشتن چنین اهل بیتی تهنیت میگوید، آن گاه سوره را قرائت کرد [۱] .
----------
[۱]: تفسیر کشاف، ج ۴، ص ۶۷۰
(المیزان ج۲۰ص۲۱۲)
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 #حدیث روز 💠
💎 توصیه حضرت امیر (ع) به انتظار فرج
🔻امير المؤمنين علی عليهالسلام:
انتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله
❇️ همواره در انتظار (فرج و ظهور صاحبالزمان علیهالسلام) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید.
📚 بحارالأنوار، ج ١٥ ص ١٢٣
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ #تعامل، کلیدواژه اصلی در دور جدید فعالیتهای مرکز رسانه حوزه است
🔹در نشست مدیران و سردبیران مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه، با اشاره به اهمیت بسیار بالای دیدار اخیر طلاب با رهبر معظم انقلاب و نکاتی که ایشان در این دیدار بیان داشتند، مهمترین کارویژههای مرکز رسانه حوزه برای تحقق فرمایشات معظمله در دستور کار و اقدام قرار گرفت.
🔹همچنین حجتالاسلام رضا رستمی مسئول جدید مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه در این نشست ابراز داشت: #تعامل، کلیدواژه اصلی در دور جدید فعالیتهای مرکز رسانه حوزه است؛ به طوری که قدردان کوششهای رسانهای حوزویان بوده و با روحیه تعامل و در حد امکان از فعالیتها حمایت خواهیم کرد.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5830262523424674333.mp3
13.88M
🎧 #کلیپ_صوتی | قرائت کامل زیارت آلیاسین به همراه بیانات و ذکر حضرت آیتالله خامنهای از فرازهای آن
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 #حدیث روز 💠
💎 جایگاهی جذاب برای مُحصلان علم
🔻رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم):
مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلْماً سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِيقاً إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ حَتَّى الْحُوتِ فِي الْبَحْرِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ وَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاء
❇️ هر كه راهى رود كه در آن دانشى جويد، خدا او را به راه بهشت برد و به راستى فرشتهها با خرسندى براى طالب علم(علم دین) پرهاى خود را فرو نهند و هر كه در آسمان و در زمين است حتی ماهيان دريا براى طالب علم آمرزش خواهد، فضيلت عالم بر عابد چون فضيلت ماه است بر ستارگان در شب چهارده و به راستى علماء وارث پيغمبرانند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص34.
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
زخمی شدن عمر
در اين روز ( ۲۶ ذیحجه)، سنۀ ٢٣، ابو لؤلؤ، عمر را زخم زد و اين به سبب آن بود كه گويند: او غلام مغيره بود و مغيره ضريبه بر او بسته بود كه هر ماه صد درهم به او بدهد. ابو لؤلؤ نزد عمر از مغيره شكايت كرد و درخواست كرد كه عمر شفاعتى در تخفيف ضريبۀ او كند.
عمر گفت: صنعتِ تو چيست؟ گفت: درودگرم و نقّاشم و آهنگرم و آسياى بادى را نيكوتر توانم ساخت. عمر گفت: با اين همه صنعت كه تو دارى اين قرار داد بر تو زياد نيست. پس از او خواست كه آسياى بادى براى او بسازد.
ابو لؤلؤ گفت: از براى تو آسيايى بسازم كه آوازه آن گوش تا گوش جهان را فرو گيرد. اين بگفت و برفت.
عمر گفت كه اين غلام مرا تهديد به قتل كرد و سينه او را از كينه خويش آكنده يافتم.
پس روزى چند نگذشت كه ابو لؤلؤ تصميمِ قتلِ عمر كرد و خنجر خود را كه دو سر داشت و دستهاش در ميان بود، با خود برداشت و چيزى بر سر پيچيده كه كمتر شناخته شود و صبح زود به مسجد آمد، در صف اوّل از براى نماز بامداد بايستاد. و به قولى در سر راه عمر در كمين نشست، تا عمر رسيد. خود را به او رسانيد و او را از چپ و راست، شش ضربت زد بر بازو و شكم. و از آن زخمها، زخمى گران به زير ناف آمد و عمر از پاى در آمد.
ابو لؤلؤ فرار كرد. مردم از قفاى او بتاختند و بانگ بگيريد بگيريد در دادند. هر كس به او نزديك مىشد، ابو لؤلؤ روى بر مىتافت و او را خنجرى مىزد تا سيزده كس را خنجر زد، كه شش تن از ايشان بمردند. و از اينجا حديث ذو شُجون٣مىشود كه آخر الأمر مأخوذ و به دست خود، مقتول شد يا آنكه فرار كرد از راه و بيراه، خود را به كاشان رسانيد و ببود تا بمرد.
كلمات فريقين در اين مقام مختلف است و در بيرون دروازه كاشان قبرى را به او نسبت دهند و او را بابا شجاع الدين گويند. و ميرزا مخدوم شريفى در نواقض الروافض١ قضيهاى از عادتِ اهلِ كاشان در اين مقام ذكر كرده كه ذكرش در اينجا مناسب نيست.
عمر را پس از زخمى شدن به خانه بردند و طبيب حاضر كردند. طبيب هر چه به او خورانيد از شربت٢ و شير، بعينه بدون تغيير از همان زخم بيرون آمد. لاجرم طبيب گفت: اين زخم بهبودى ندارد. وصيت خود بكن. عمر تصديقِ او كرد و سخت بگريست.
آنگاه پسرش عبدالله را گفت كه مردم را بخواند تا درآيند. چون اصحاب در آمدند، در امر خلافت گفتوگو كرد. پس امر خلافت را در ميان شش نفر به شورا افكند و ايشان، امير المؤمنين عليه السلام، عثمان، طلحه، زبير، سعد، و عبدالرحمان بن عوف بودند.
پس ابو طلحۀ انصارى را بخواند و گفت: از پسِ آنكه مرا به خاك سپردند، پنجاه مرد از انصار انتخاب كن تا با شمشيرهاى كشيده حاضر باشند و اين شش تن را در سراى عايشه بازدار و سه روز مهلت گذار تا مشورت كنند و يك تن را به خلافت بردارند. اگر پنج تن در امرى متّفق شدند و يك نفر مخالفت كرد، سر او را از گردن دور كن. اگر چهار كس در كارى همدست شدند و دو تن بر خلاف شد، آن دو تن را بكش. اگر سه تن به راهى رفت و سه تن طريق ديگر گرفت، آن سه تن كه عبدالرحمان بن عوف در آن است بر صواب باشند، طرف ديگر را گردن بزن.١ اگر سه روز به نهايت شد و هنوز ايشان در امرى اتفاق نكردند، هر شش تن را گردن بزن و بگذار مسلمين را تا از براى خود اختيار كنند.
پس به نزد عايشه فرستاد و خواستار شد كه اذن بدهد در رواق رسول خدا صلى الله عليه و آله به خاك رود. عايشه قبول كرد. عمر وصاياى خود را كرد و در اواخر ماه وفات نمود. یعنی ۲۹. و صهیب رومی بر او نماز خواند
امير المؤمنين عليه السلام در خطبه شقشقيّه كه بعضى دردهاى دل خود را اظهار فرموده از جمله از شوراى عمر دردِ دل كرده در قول خود كه "فيا لِلّه وَلِلشوری"
قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صص ۲۱۰ _۲۰۵
هدایت شده از جرعه ناب
#بهره_عظیم
کلمه (ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ )دوبار در قران کریم امد
✅یکی درباره امور مادی آنهم قول دیگران است که گفتند هارون دارای بهره فراوانی است کاش مثل او بودیم
(قارون) با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگی دنیا بودند گفتند: «ای کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم! براستی که او بهره عظیمی دارد! »
قَالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا یَا لَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِیَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ (قصص:۷۹)
اما مدتی نگذشت از گفته خودشان پشیمان شدند گفتند خدا لطف کرد جای او نبودیم
اگر خدا بر ما منّت ننهاده بود، ما را نیز در زمین فرو می برد. ای وای! گویی کافران هرگز رستگار نمی شوند
لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا لَخَسَفَ بِنَا ۖ وَیْکَأَنَّهُ لَا یُفْلِحُ الْکَافِرُونَ (قصص:۸۲)
✅مورد دوم آنجایی است که نسبت به انسان بدی کنند که خداوند می فرماید
هرگز نیکی و بدی یکسان نیست. بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است.
وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ (فصلت:۳۴)
بعد می فرماید البته کار سختی است
امّاجز کسانی که دارای صبر و استقامتند به این مقام نمی رسند، و جز کسانی که بهره عظیمی (از ایمان و تقوا) دارند به آن نایل نمی گردند.
وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ (فصلت:۳۵)
@jorenab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ آیتاللّهالعظمی سبحانی در پیامی به نشستی درباره بهائیت:
❇️ بهائیت از ابتدای شکلگیری، در میان همۀ مسلمانان به عنوان یک انحراف اعتقادی و فرقۀ ضالّه شناخته شد
◻️ادعای قائمیتِ سیدعلیمحمد باب باتوجه به احادیث قطعی پذیرفته نبود. اوصاف «مهدی» در احادیث اسلامی به گونهای تبیینشده که راه هرگونه ادعای دروغین را بسته است.
◻️ ادعای میرزاحسینعلی نوری درآوردن دین جدید نیز تأیید نشد، چرا که همۀ مسلمانان، خاتمیت پیامبر(ص) را مسلم میدانند و هر گروهی که این اصل را نپذیرد، از اسلام جدا شده است.
https://hawzahnews.com/xcmbs
@HawzahNews | حوزهنیوز
مقتضای ایمان برتری است
سست و اندوهگین نشوید برای آنچه که از کفار به شما رسید چون شما از آنها برترید اگر مومن هستید (چون ایمان ملازم با تقوی و صبر است که ملاک پیروزی هستند)
وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
اعراف ۱۳۹
این آیه تشویق مومنین ، پند به ضعیف الایمان ها و توبیخ صاحبان قلب مریض است
(المیزان)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
واقعه حره
در اين روز (۲۸ ذیحجه) ، سنۀ ٦٣، واقعه حَرّه اتفاق افتاد..
و مجمل آن واقعه آن است كه چون اهل مدينه بر شنايع اعمال يزيد بن معاويه اطلاع يافتند، عامل او را با مروان بن الحكم و ساير امويّين از مدينه بيرون كردند و بيعت يزيد را از خود خلع نمودند و با عبدالله بن حنظلۀ غسيل الملائكه، بيعت كردند.
اين خبر چون به يزيد رسيد، مسلم بن عقبه را كه از او به مجرم و مسرف نيز تعبير كنند، با لشكرى فراوان از شام به مدينه فرستاد. چون لشكر يزيد به سنگستان مدينه كه معروف به حَرّة واقم است رسيدند، اهل مدينه به دفع ايشان بيرون شدند. اهل شام شمشير در ميان ايشان كشيدند و جماعت بسيارى از اهل مدينه را بكشتند و حربى عظيم فيما بين واقع شد. اهل مدينه ديدند تاب مقاومت آن لشكر را ندارند، به مدينه گريختند و پناه به روضۀ رسول صلى الله عليه و آله بردند.
لشكر شام، مردم مدينه را تعاقب كردند و اصلاً از خدا و رسول شرم نكردند، با اسبان خود داخل روضۀ منوّره شدند و پيوسته از مردم كشتند تا روضه و مسجد پر از خون شد و تا قبر مطهّر نبوى صلى الله عليه و آله خون رسيد.
مدائنى از زهرى روايت كرده كه هفتصد نفر از وجوهِ ناس از قريش و انصار و مهاجر و موالى كشته شد و از ساير مردمانِ غير معروف از مرد و زن و حرّ و عبد، عدد مقتولين ده هزار تن به شمار رفت.
مسرف پس از فراغ از حرب، اموال و زنان اهل مدينه را تا سه روز بر لشكر خويش مباح داشت. لشكر شام كه اصلاً دين نداشته و به حكمِ: «الناسُ على دينِ مُلوكِهِم» آيينى جز آيين يزيد نمىدانستند، دست تعدّى بر اعراض و اموال مسلمانان گشودند و فسق و فساد و زنا را مباح ساختند به حدى كه نقل شده كه در مسجد نبوى، زنا كردند و بعد از واقعۀ حَرّه هزار زنِ بى شوهر، فرزند زنا متولد كرد كه اولاد ايشان را اولاد الحَرّه ناميدند.
پس از اين قتل و غارت و زناها، از مردم اقرار گرفت به عبوديت يزيد. و اين واقعه معروف است و شيعه و سنّى آن را ذكر كردهاند.
قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صص۲۰۸ و ۲۰۹
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🏴 بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام
◻️ در مجالس خطابه باید از سخنان سست، بیسند و اختلافانگیز اجتناب شود، تا در کنار شور حسینی، فلسفه واقعی عزاداریها تشریح شود.
◻️ پیام عاشوراء، فداکاری برای حفظ دین است.
روح غیرت و عفت در جامعه ما بیدار است.
گرچه مسأله حجاب با نقش آفرینی گسترده جریانات معاند دین به یک مسأله سیاسی ـ امنیتی تبدیل شده است؛ اما هنوز هم در این عرصه کار فرهنگی و تبلیغی در اولویت است.
◻️ امیدآفرینی، مواساتوهمدلی، استکبار ستیزی و حمایت از مستضعفان، باید یک فعالیت مستمر در جامعهی دینی باشد.
◻️ مجاهدتهای مبلغین گرانقدر حوزههای علمیه یک فعالیت ایثارگرانه است.
همسنگران دیروز شما در جبهههای حق علیه باطل، با نثار جان خود از ارزشهای اسلامی صیانت کردند و امروز نیز شما در میدانی دیگر، سختیهای این مسیر را با جان و دل پذیرا باشید و به جایگاه و فعالیت خود افتخار کنید.
📎 متن کامل
@HawzahNews | حوزهنیوز
هدایت شده از ابوقاسم
📌سیگنال ایران به روسیه از جزایر کوریل
حرکت ناشیانه روس ها در حمایت ازبیانیه شورای همکاری خلیج فارس و نقض حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ ،حتی اگر در قالب یک موضع گیری سیاسی تعریف شود اما به گفتمان ادعایی امارات مبنی بر مالکیت بر این جزایر در سطح بین الملل کمک می کند و به آن وزانت می دهد.
تهران باید حساسیت خود بر سر تمامیت ارضی ایران را با تنبیه بتِ بزرگ یعنی روسیه به دنیا نشان دهد.والا این مساله به صورت دومینو ادامه دار خواهد بود.
پاسخ ایران به حرکت روس ها بسیار دقیق بود.
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار با سفیر ژاپن سیگنال هوشمندانه ای را به روس ها ارسال کرد
یکی از موضوعات مورد اختلاف میان ژاپن و روسیه مالکیت بر جزایر کوریل در اقیانوس آرام است که روس ها بعد از جنگ جهانی دوم تعدادی از جزایر تحت مالکیت ژاپن را تصرف کردند مساله ای که منجر به اختلاف ۷۰ ساله ژاپنی ها با روسیه شد و همچنان این اختلافات پابرجاست.
صحبت های آقای کمال خرازی در دیدار با سفیر ژاپن و حمایت از مذاکره روس ها و ژاپن برای حل و فصل تنش ها بر سر جزایر کوریل ،پاسخ به شیطنت روس ها در بحث جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک بود که بدون دقت به عواقب این موضعگیری در مسائل کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله کرده است و پاسخش را در جزایر کوریل دریافت کرد
دومین پاسخ ،تاکید ایران بر تمایت ارضی اوکراین(بر کریمه،لوهانسک و دونتسک) بود که آقای امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای عمانی خود بیان کردند و از روس ها خواستند اینگونه مواضع را تکرار نکنند که اصلا قابل تحمل نخواهد بود.
برخورد محکم ایران با روس ها برای اولتیماتوم به سایر کشورها است که نباید با تمامیت ارضی ایران شوخی کنند
ابوقاسم
فرار مغزها😀
در روز۳۰ ذیحجه، سنۀ ٢٠٦، نضر بن شميل، نحوىِ بصرى در مرو وفات كرد و او از اصحاب خليل بن احمد و صاحب فنونى از علم است.
گويند در بصره امر معيشت بر او تنگ شد، به عزم مسافرت به خراسان حركت كرد، قريب سى هزار نفر از اهل علم بصره مشايعتِ او كردند.
نضر چون به مربد رسيد گفت: اى اهل بصره! دشوار است بر من مفارقت شماها. و به خدا قسم اگر روزى يك كيله باقلا مىيافتم از شماها مفارقت نمى كردم. در ميان آن همه جماعت كسى پيدا نشد كه اين مقدار را متحمّل شود. لاجرم به خراسان رفت و در مرو مقيم شد.
روزى در مجلس مأمون يك كلمه تعليمِ او كرد، پنجاه هزار درهم از مأمون و سى هزار درهم از فضل بن سهل به او رسيد و آن كلمه اين بود كه مأمون حديثى مسند خواند از رسول خدا صلى الله عليه و آله كه فرمود: «إذا تَزَوّجَ الرَجُل المرأةَ لِدينِها وَجَمالِها كان فيها سداد من عَوَر». یعنی هر کس با زنی برای دین و زیبائی او ازدواح کند در آن زن راه بستن و محافظت از عیوب است
و «سداد» را به فتح خواند و نضر به كسر خواند و گفت: به فتح غلط است. چون به فتح به معنای متوسط در دين و راه است و به کسر به معنای رسیدن و بستن و سد کرد است
مأمون گفت: مرا نسبت به لحن مىدهى؟
قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 212
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 #حدیث روز 💠
💎 چگونه اذان و اقامه بگوییم؟
🔻امام صادق علیهالسلام:
الأَذانُ تَرتيلٌ، وَالإِقامَةُ حَدرٌ
✳️ #اذان را شمرده و با درنگ بايد گفت و #اقامه را با سرعت.
📚 الكافي: ج ٣ ص ٣٠٦ ح ٢٦
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
پنجره🇮🇷
بسم الله الرحمن الرحیم جایگاه والدین در خانواده 1پدر و مادر منشأ تولد فرزند هستند و زحمت و هزینه بزر
انتقال معارف نسلی
رهبر انقلاب: در این آشفتهبازار صداهای مختلفِ فضای مجازی، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است. پدرها، مادرها خیلی چیزها را به بچّههایشان یاد میدادند؛ در این غوغای تکثّر رسانهای این صدا ضعیف شده... سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، حالا مصاحب بد داخل جیبش است، صفحهی مصاحبِ بد جلوی چشمش است، همه چیز در آن هست. این مخاطب را بشناسید.
____________
@HawzahNews
May 11
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
پرچمهای متبرک به حرم امامحسین(ع) در تهران
🔹ابرپرچمهای متبرک به حرم امام حسین(ع) در تهران به مناسبت فرارسیدن محرم حسینی به اهتزاز درآمد.
@TasnimNews
#محرم
بدان كه چون در دهم اين ماه، جناب سيّد الشهدا عليه السلام به مرتبۀ شهادت فايز گرديده و در اكثر اين دهه، آن جناب و اهل بيتش محزون و غمگين بودهاند و اخبار موحشه به ايشان مىرسيده، بايد شيعيان از وقت رؤيت هلال، محزون و غمگين شوند و به لوازم تعزيت آن حضرت قيام نمايند.
در روايت معروفۀ رضويّه است كه فرمود:
پدرم امام موسى عليه السلام چون #ماه_محرم داخل مىشد كسى آن حضرت را خندان نمى ديد و اندوه و حزن پيوسته بر او غالب مىشد تا عاشرِ محرم. و چون روز عاشورا مىشد، آن روز، روز مصيبت و حزن و گريۀ او بود و مىفرمود: «امروز، روزى است كه #حسين عليه السلام شهيد شده است
قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 213
فرا رسیدن ماه محرم را تسلیت عرض می کنیم
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بهای انسان بهشت است نه دنیا
#امام_حسین علیه السلام :
۱ تمام آنچه خورشید بر آن طلوع کرد در مشرقها و مغربهای زمین ، دریاها و خشکی ها ، دشتها و کو هها در نزد یک ولی از اولیای الهی و اهل معرفت به حق خدا مانند سایه ی موقت است .
۲آیا آزاده ی نیست که این دنیای بی ارزش در حد غذای لای دندان را برای اهل دنیا رها کند .
۳برای شما بهائی جز بهشت نیست پس آن را به غیر بهشت نفروشید
۴هر کس که راضی شد از خدا دنیا را بخواهد به چیز بی ارزشی رضا داده است
و في وصية موسى بن جعفر(عليه السلام)لهشام،قال و قال الحسين بن علي(عليهما السّلام):ان جميع ما طلعت عليه الشمس في مشارق الارض و مغاربها،بحرها و برها و سهلها و جبلها،عند وليّ من اولياء اللّه و أهل المعرفة بحق اللّه،كفيء الظلال،ثم قال(عليه السلام) الاحرّ يدع هذه اللّماظة لأهلها،يعني الدنيا،ليس لانفسكم ثمن الا الجنة فلا تبيعوها بغيرها،فانه من رضي من اللّه بالدنيا فقد رضي بالخسيس
قمی الأنوار البهیة في تواریخ الحجج الإلهیة، صفحه 88
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
💠 امام_صادق علیه السلام فرمودند:
💎 مَنْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلسُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ اَلْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ
💧هر کسی که خداوند خیر را برایش بخواهد، محبت امام حسین علیه السلام و زیارتش را در قلبش قرار می دهد، و هر کسی که خداوند شرّ را برایش بخواهد، کینه امام حسین علیه السلام و زیارتش را در قلبش قرار می دهد.
📚کامل الزيارات ج ۱، ص ۱۴۲
@howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
#وصیتنامه امام حسین برای #محمد حنفیّه
امام علیه السلام در نامه ای به برادرش «محمد حنفیّه» ـ هنگامی که او را از رفتن به عراق منع کرد ـ سفارشات خود را گنجانیده و اهداف قیام عاشورا را بیان داشت تا دست تحریفگران به آن نرسد و آیندگان، راز قیام عاشورا را متوجه شوند:
«بِسم اللّه الرحمن الرحیم، هذا ما اَوصی بِهِ الْحُسَیْن بن علی بن اَبی طالِبٍ اِلی اَخیهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِاِبْنِ الحَنَفِیَّةِ اَنَّ الْحُسَیْنَ یَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ الّا اللّه وَحْدَهُ لا شَریْکَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، جاءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ وَ اَنَّ الْجَنَّةَ وَ النّارَ حَقٌّ وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیْبَ فیها، وَ اَنَّ اللّه یَبْعَثُ مَنْ فی الْقُبُورِ؛ بنام خداوند بخشنده و مهربان. این وصیّت حسین بن علی بن ابی طالب به برادرش محمد، معروف به ابن حنفیّه است. حسین گواهی می دهد که معبودی جز خدای یگانه نیست و شریک ندارد و اینکه محمد صلی الله علیه و آله بنده و رسول خدا است و آیین حق را از سوی حق آورده است و اینکه بهشت و جهنّم حق است و قیامت بدون شک به وقوع خواهد پیوست و خداوند، همه کسانی را که در قبرها هستند زنده می کند.»
«وَ اِنّی لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فِی اُمَّةِ جَدّی صلی الله علیه و آله اُریْدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اَسیْرُ بِسیرَةِ جَدّی وَ اَبی علی بن ابی طالِبٍ علیه السلام ؛ [بدانید[ من برای سرکشی و خوشگذرانی و فساد و ستم [از مدینه به سوی کربلا[ خارج نشدم؛ بلکه فقط برای دنبال کردن اصلاح امّت جدّم [قیام کردم و[ خارج شدم و تصمیم گرفته ام که امر به معروف و نهی از منکر نمایم و سیره جدّم [رسولخدا صلی الله علیه و آله ] و پدرم علی بن ابی طالب علیه السلام را دنبال نمایم.»
«فَمَنْ قَبِلَنی بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللّه ُ اَوْلی بِالْحَقِّ وَ مَنْ رَدَّ عَلَیَّ هذا اَصْبِرُ حَتّی یَقْضِیَ اللّه ُ بَیْنی وَ بَیْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ، وَ هذِهِ وَصِیَّتی یا اَخی اِلَیْکَ وَ ما تَوفیقی اِلّا بِاللّه ِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ اِلَیْهِ اُنیبُ؛ پس هر کس این حقیقت را از من بپذیرد [و از من پیروی کند]، پس خدا اولای به حق است [و از خدا پیروی کرده] و هر کس حق را بر من رد کند [و تخلّف نماید]، صبر می کنم تا خداوند بین من و این قوم حکم کند که او بهترین حاکمان است. و این وصیت من است به تو ای برادر. و توفیق من جز به خدا نیست، بر او توکل می کنم و به سوی او می روم.
خلاصه وصیّت نامه
1. شهادت به توحید، رسالت و قیامت، تا فردا امام حسین علیه السلام را به عنوان خارجی و غیر مسلمان معرفی نکنند.
2. بیان اهداف قیام، که عبارت است از: اصلاح امّت، امر به معروف و نهی از منکر، و دنبال کردن سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام .
3. دعوت مردم به این قیام و اتمام حجّت به آنهایی که دعوت او را لبیک نگویند.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari