پنجره🇮🇷
دانشجویان بدون صلاحیت حکمت 147 نهج البلاغه قسمت ششم: حضرت امیر علیه السلام بعد از گله از نبود دانشج
ترجمه روایت:
چرا ! می بابم پذیرای علم را که اعتمادی به او نیست ، و علم را که ابزار دین است برای دنیا بهره می گیرد ، و از علم که حجت خدا است بر علیه اولیای او بهره می گیرد و نعمت خداوند را ( با فخر فروشی) بر علیه بندگان او استفاده می کند .
یا پیرو اهل حق است ولی بصیرتی به اطراف علم ندارد و با اولین شبهه در دلش شک حاصل می شود ، هیچکدام از این دو لایق آموزش نیستند.
یا حریص در لذت دنیا هستند و به راحتی رام شهوت شدند و یا حرص مال اندوزی دارند ، این دو گروه نیز محافظان دین نیستند و چارپایان چرا کننده به آنها شبیهتر هستند .
این گونه علم با مرگ حاملین( واقعی ) آن می میرد
راز اقبال به شرح منظومه سبزواری
علامه مظفر:
طلاب فلاسفه از تعقید منظومه سبزواری در زحمت هستند و شرح مزجی آن تعقید و غموض را بیشتر کرد ، که در هیچ کتابی چه در فلسفه و چه غیر آن دیده نشده است
ولی در عینحال مورد توجه طلاب مبتدی در یاد گیری فلسفه است .
راز این توجه به نظر من:
۱ اختصار آن
۲و جمع اصول فن
۳ و صحت اکثر آرای فلسفی آن است
مقدمه منظومه اصفهانی، الحکمة المتعالیه ص ۸
@MohammadGelayeri
هدایت شده از تهذیب و تربیت مازندران
18.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم آیت الله فاضل استرآبادی رحمه الله:
خدا به دنبال بهانه میگرده که به ما محبت کنه،
ما رو نجات بده،
به داد ما برسه...
خلیفه خدا در زمین
حکمت 147 نهج البلاغه قسمت هفتم و آخر:
حضرت امیر علیه السلام بعد از اشاره به نبود دانشجوی صالح و مرگ علم با شهادت خود که حامل علم است به وجود جانشینان خود و غیبت امام عصر عج پرداخت و فرمود:
چرا ! زمین خالی از قائم و بر پا دارنده حجت خدا نیست که یا ظاهر و آشکار است و یا ترسان و پنهان ، تا زمین از حجت خدا و بینات او خالی نگردد.
آنها چقدر ( کم) هستند و کجا هستند؟ ( آنها دارای ویژگی های زیر هستند:)
1.عدد آنها اندک است (11 نفر بعد از حضرت امیر علیه السلام)
2.در نزد خداوند مقامشان بزگ است
3.خداوند حجت های خود را با آنها حفظ می کند تا به نظیر خود تحویل دهند و در دل فردی شبیه خود بکارند.
4. علم (آنها لدنی است و ) ناگهان بر آنها وارد شده و آنها را به حقیقت ایمان می رساند
5. تا به روح یقین برسند.
6.(بنا بر این) آسان شمردند آنچه را مترفون سخت شمردند( از عبادات و سبک زندگی و جهاد).
7.و مأنوس هستند با آنچه که جاهلان از آن وحشت دارند.
8.تن بر زمین و جان با خداوند کریم متصل دارند.
ای کمیل ! این افراد خلیفه خداوند بر زمین هستند و دعوت کنندگان به دین او هستند ، آه آه برای شوق به دیدار آنها.
(سپس به کمیل فرمود حالا) خواستی برگرد.
اللهم بلى، لا تخلو الأرض من قائم بحجة اللّه إما ظاهرا مشهورا، أو خائفا مغمورا، لئلا تبطل حجج اللّه و بيناته؛ و كم ذا، و أين؟ أولئك و اللّه الأقلّون عددا؛ و الأعظمون عند اللّه قدرا؛ بهم يحفظ اللّه حججه حتى يودعوها نظراءهم؛ و يزرعوها في قلوب أشباههم، هجم بهم العلم على حقيقة الإيمان حتى باشروا روح اليقين؛ فاستلانوا مااستوعر (استخشن ) المترفون، و أنسوا بما استوحش منه الجاهلون، و صحبوا الدنيا بأبدان أرواحها معلقة بالرفيق الأعلى.
يا كميل، أولئك خلفاء اللّه في أرضه، و الدعاة إلى دينه، آه آه شوقا إليهم.
انصرف إذا شئت
«وعر» به معنای مکان سخت و محل ترسناک و موجب وحشت است (لسان العرب)
@MohammadGelayeri
#مصیبت_بزرگ
روز بيست و هشتم بنابر مشهور، روز وفات حضرت خاتم الأنبيا - صلوات الله عليه وآله - است و روز وفات دوشنبه بوده بالاتّفاق.در وقت وفات، عمر مباركش به شصت و سه سال رسيده بود، چهل ساله بود كه وحى بر آن حضرت نازل شد و بعد از آن سيزده سال در مكه مردم را دعوت به خدا پرستى نمود و پنجاه و سه سال داشت كه به مدينه هجرت فرمود و در سال دهم هجرت وفات فرمود.
بعد از وفات آن حضرت، امير المؤمنين عليه السلام متوجّه غسل و كفن و حنوط آن حضرت شد و فضل بن عباس با چشم بسته، آب به دست امير المؤمنين عليه السلام مىداد و او را بر غسل آن حضرت اعانت مىكرد و بعد از تغسيل و تكفين، امير المؤمنين عليه السلام پيش ايستاد و به تنهايى بر آن حضرت نماز گزاشت. پس دسته دسته اصحاب مىآمدند و بدون امام، نماز بر آن حضرت مىگزاشتند و بعد از فراغ از نماز فرستادند نزد ابو عُبيدۀ جرّاح كه قبر كنِ اهل مكه بود و زيد بن سهل قبر كنِ مدينه، كه بيايند و قبر آن جناب را بكنند. اتّفاقاً زيد بن سهل ملاقات شد و او موفّق به حفرِ قبرِ آن سرور شد.
چون زيد از كار قبر بپرداخت، امير المؤمنين عليه السلام، عباس، فضل و اسامة بن زيد داخل در قبر شدند براى دفن بدن مبارك، طائفه انصار خواهش كردند كه يك نفر از انصار را با خود مصاحِب كند به جهت آنكه اين شرف در طايفۀ انصار نيز باشد، آن حضرت، اوس بن خولى را اذن دخول در قبر داد.
سپس امير المؤمنين عليه السلام بدن رسول خدا صلى الله عليه و آله را در خاك سپرد و صورت آن حضرت را از كفن ظاهر گردانيد و گونه آن جناب را بر زمين مقابل قبله نهاد، پس خشت لحد چيد و قبر مطهر را از خاك انباشته كرد و بيشترِ مردم حاضر نبودند بر نماز و دفن آن حضرت به جهت مشاجره در امر خلافت كه مابين مهاجر و انصار واقع بود.
قمی ، فیض العلام صص۲۹۶ و ۲۹۷
#تسلیت
@MohammadGelayeri
#مصیبت_بزرگ
اشعار منسوب به حضرت فاطمه سلام الله علیها در فراق پدر
ماذا عَلى مَن شَمَّ تُربَةَ أحمَدَ ▪️أن لا يَشُمَّ مُدَى الزَّمانِ غَوالِيا▪️
صُبَّت عَلَيَّ مَصائِبُ لَو أنَّها ▪️صُبَّت عَلَى الأيّامِ صِرنَ لَيالِيا▪️
۱کسی که خاک قبر پیامبر را بوئید ایرادی نیست که دیگر هیچ عطری را نبوید ،
۲مصیبتهایی بر سرم آمد که اگر بر سر روز ها می آمد شب می شدند
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
نَفسِي عَلى زَفَراتِها مَحبُوسةٌ▪️ يا لَيتَها خَرَجَت مَعَ الزَفَرات▪️
لا خيرَ بَعدَكِ فِي الحَياةِ وَإنَّما▪️ أبكِي مَخافَةَ أن تَطُولَ حَياتي▪️
۱جانم بر تنفس شدید آن حبس شده است ، و کاش با تنفس خود از تن خارج می شد
۲بعد از تو خیری در زندگی نیست ، و گریه ام برای ترس از این است که زندگی بعد از تو طولانی شود
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
إذَا اشتَدَّ شَوقي زُرتُ قَبرَكَ باكياً ▪️أنُوحُ وَأشكُو لا أراكَ مُجاوِبي ▪️فيا ساكنَ الصَّحراء عَلَّمتَني البُكاء ▪️وذِكرُكَ أنسانِي جَمِيعَ المَصائبِ▪️فإن كُنتَ عَنّي فِي التُّرابِ مُغِيباً ▪️فَما كُنتَ عَن قَلبِ الحَزينِ بِغائبِ▪️
۱آنگاه که اشتیاقم فزونی گیرد با گریه به دیدن قبرت می روم ، می گریم و ناله میزنم اما نمی بینم که جوابم را بدهید
۲ای ساکن صحراء، به من گریستن آموختی ، در حالی که یاد تو همه ی مصیبتها رطا از یادم برد
۳اگر در خاکی و پنهان از من هستی ، از دل اندوهگین من پنهان نیستی
قمی ، فیض العلام ص ۲۹۷
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#تسلیت
@MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
زن بیابانی نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم را می بیند که مانند برده ها روی زمین نشسته است ومانند آنها غذائی را بدست گرفته می خورد گفت :
« فَقَالَتْ يَا مُحَمَّدُ وَ اللَّهِ إِنَّكَ لَتَأْكُلُ أَكْلَ الْعَبْدِ وَ تَجْلِسُ جُلُوسَهُ »
ای محمد مانند بنده ها غذا می خوری ومانند بنده ها نشستی
«فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَيْحَكِ أَيُّ عَبْدٍ أَعْبَدُ مِنِّي »
حضرت پیامبر فرمود وای برتو بنده تر از من کیست
(بحارالانوار ج۱۶ص۲۲۵)
می گویم:
یعنی اساس همه چیز بندگی خداوند است لذا در تشهد اول به عبد خدا بودن حضرت نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم شهادت می دهیم بعد به رسالتش
وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ
@jorenab
گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیسجمهور شهید و همراهان، منتشر شد
🔹در این گزارش، که نتیجه تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری است، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت و بررسیها، این نتایج را درپی داشت :
🔹۱ - همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد ـ از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه ، شامل تعمیرات اساسی ، تعویض قطعات اصلی و مهم ـ ، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.
🔹۲ - اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات 4 سال اخیرِ بالگرد ، نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.
🔹۳ - گزارش اسناد و مکاتباتِ انجام مأموریت ـ از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری ، واگذاری بالگرد ، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزامِ بالگرد از تهران به تبریز ، استقرار در فرودگاه تبریز، سوختگیری، مراقبت از بالگردها ، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده دریافت شد ، که با دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و آییننامهها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.
🔹۴ - نقشههای پروازی از تبریز به پُلِ آغبند ، سد "قیز قَلعهسی" و از آنجا ، به سمت پالایشگاه تبریز هم ، مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص شد ، که بالگرد ، در مسیر پیشبینیشده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است.
🔹۵ - رایانه دستیِ همراهِ خلبانِ بالگرد (از نوع آی ـ پد) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیاء شد ، و که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازیِ بالگرد ، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد
قیزقلعهسی و از آن نقطه ، به هنگام برگشت ، تا زمانِ وقوعِ سانحه ، منطبق با "مسیرِ از قبل تعیین شده" بوده است.
🔹۶ - قطعات و سامانههای باقیمانده از بالگرد ( یعنی موتورها، سامانههای انتقال قدرت و سوخترسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَو یونیکی) ، به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع آزمایش شد و هیچ عیوبِ موثر در سقوطِ بالگرد، وجود نداشته است.
🔹۷ - گزارشهای سازمان هواشناسی ( یعنی هوای حاضر ، پیشبینی و اخطارهای وضعیت های جوی ناپایدار) از روز قبل و همچنین روزِ حادثه، بررسی کارشناسی شد که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.
🔹۸ - اطلاعات سامانهِ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگردِ همراهِ دستهِ پروازی (میل۱۷۱) پس از پیادهسازی ، بررسی شد ، که در این سامانه هم ، هیچ پیام و اعلامِ وضعیت اضطراری ، از سوی خلبان بالگرد، اعلام نشده است.
🔹۹ - بنابر گزارشِ بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی ؛ در نتایجِ آزمایشاتِ سمشناسی و آسیب شناسی روی پیکرِ مطهر شهدا ، هیچ مورد مشکوکی ، اعلام نشده است.
🔹۱۰ - قطعات و سامانه هایر بالگرد ، بررسیِ کارشناسی شد ، و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانهها ، وجود نداشته است.
🔹۱۱ - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه های آفندی و پدافندی ، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر بررسیِ کارشناسی و تخصصی شد که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام میشود.
🔹در جمع بندی این گزارش، آمده است:
با عنایت به موارد ۱۱ گانه و بررسیهای دقیقِ کارشناسی و تخصصی و آزمایشهای متعدد و نتایجِ آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح، این است که:
علت اصلی سقوط بالگرد، "شرایطِ پیچیده اقلیمی و جوّیِ منطقه ، در فصل بهار"، در بوجود آمدن ناگهانیِ "تودهِ غلیظِ مِهِ متراکمِ و بالارونده"، به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد، با کوه تشخیص داده شد.
@TasnimNews
مصیبت بزرگ
از حضرت علی علیهالسلام:
با وفات #رسول_الله مصیبتی بر من وارد شد که گمان ندارم که اگر قهرا بر کوه وارد می شد آن را تحمل می کرد.
قمی ، سفینة البحار ج۵ ص ۲۲۳
#تسلیت
@MohammadGelayeri
اقوال در شهادت امام مجتبی علیه السلام:
۷ صفر
۲۸ صفر
آخر صفر
قول اول مختار محدث قمی است
توفي الحسن بن علي(عليه السلام)بالسّم،يوم الخميس السابع من صفر سنة تسع و اربعين،و كان ابن سبع و اربعين،و قيل في الثامن و العشرين منه،و قيل في آخر صفر،و دفن بالبقيع من المدينة.
قمی ، الانوار البهیه ص ۷۷
در فیض العلام ص ۲۷۶ روز هفتم به شهید اول ، کفعمی و دیگران نسبت داده است
#تسلیت #شهادت #امام_مجتبی علیه السلام
@MohammadGelayeri
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۱)
#اختلاف_اول: قاتل و کیفیت شهادت
🔶در خصوص اینکه چه کسی و با چه انگیره ای امام را به شهادت رساند بین مورخین اختلاف است.
❇️نظر مشهور آن است که امام را چند بار مسموم کرده بودند اما منجر به شهادت ایشان نشد اما بار اخر پس از مسمومیت به شهادت رسید.
#شیخ_مفید بیان میکند که معاویه برای تثبیت ولایتعهدی یزید به #جعده دختر اشعث بن قیس همسر امام حسن پیشنهاد صدهزار دیناری و اردواج با یزید را داد تا امام را مسموم کند و او نیز به همین انگیزه این کار را انجام داد
📚(المفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵)
❇️این نقل را برخی مورخان اهل سنت نیز بیان کردند
📚 (بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۵؛ ابنکثیر، البدایة و النهایة، دارالفکر، ج۸، ص۴۳؛ مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیه، ج۶، ص۵.)
🔶نقل #دوم در خصوص قاتل امام ان است که #هند یکی از همسران و یا خادمان خانه ی امام با همان انگیزه و با تحریک معاویه اقدام به مسمومیت امام نمود
📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۹. ابنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۳۵)
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۲)
#اختلاف_دوم
🔶در اینکه امام چند روز پس از مسمومیت به شهادت رسیدند نیز اختلاف هست و این اختلاف سبب بروز اختلافی دیگر یعنی روز شهادت منجر شد.
🔶برخی گویند امام #سه روز پس از مسمومیت شهید شد
📚(مسعودی، مروج الذهب، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۴۲۷) این قول نادر است.
🔶برخی #چهل روز را نقل کردند
📚(بنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۴۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹. ) این قول دقیق تر است
🔶برخی نیز #شصت روز را پذیرفتند
📚(ابنخلکان، وفیات الاعیان ۱۳۶۴ش، ج۲، ص۶۶)که این قول نادر است.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7