eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
650 عکس
309 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
روز بيست و هشتم بنابر مشهور، روز وفات حضرت خاتم الأنبيا - صلوات الله عليه وآله - است و روز وفات دوشنبه بوده بالاتّفاق.در وقت وفات، عمر مباركش به شصت و سه سال رسيده بود، چهل ساله بود كه وحى بر آن حضرت نازل شد و بعد از آن سيزده سال در مكه مردم را دعوت به خدا پرستى نمود و پنجاه و سه سال داشت كه به مدينه هجرت فرمود و در سال دهم هجرت وفات فرمود. بعد از وفات آن حضرت، امير المؤمنين عليه السلام متوجّه غسل و كفن و حنوط‍‌ آن حضرت شد و فضل بن عباس با چشم بسته، آب به دست امير المؤمنين عليه السلام مى‌داد و او را بر غسل آن حضرت اعانت مى‌كرد و بعد از تغسيل و تكفين، امير المؤمنين عليه السلام پيش ايستاد و به تنهايى بر آن حضرت نماز گزاشت. پس دسته دسته اصحاب مى‌آمدند و بدون امام، نماز بر آن حضرت مى‌گزاشتند و بعد از فراغ از نماز فرستادند نزد ابو عُبيدۀ جرّاح كه قبر كنِ‌ اهل مكه بود و زيد بن سهل قبر كنِ‌ مدينه، كه بيايند و قبر آن جناب را بكنند. اتّفاقاً زيد بن سهل ملاقات شد و او موفّق به حفرِ قبرِ آن سرور شد. چون زيد از كار قبر بپرداخت، امير المؤمنين عليه السلام، عباس، فضل و اسامة بن زيد داخل در قبر شدند براى دفن بدن مبارك، طائفه انصار خواهش كردند كه يك نفر از انصار را با خود مصاحِب كند به جهت آنكه اين شرف در طايفۀ انصار نيز باشد، آن حضرت، اوس بن خولى را اذن دخول در قبر داد. سپس امير المؤمنين عليه السلام بدن رسول خدا صلى الله عليه و آله را در خاك سپرد و صورت آن حضرت را از كفن ظاهر گردانيد و گونه آن جناب را بر زمين مقابل قبله نهاد، پس خشت لحد چيد و قبر مطهر را از خاك انباشته كرد و بيشترِ مردم حاضر نبودند بر نماز و دفن آن حضرت به جهت مشاجره در امر خلافت كه مابين مهاجر و انصار واقع بود. قمی ، فیض العلام صص۲۹۶ و ۲۹۷ @MohammadGelayeri
اشعار منسوب به حضرت فاطمه سلام الله علیها در فراق پدر ماذا عَلى مَن شَمَّ‌ تُربَةَ‌ أحمَدَ ▪️أن لا يَشُمَّ‌ مُدَى الزَّمانِ‌ غَوالِيا▪️ صُبَّت عَلَيَّ‌ مَصائِبُ‌ لَو أنَّها ▪️صُبَّت عَلَى الأيّامِ‌ صِرنَ‌ لَيالِيا▪️ ۱کسی که خاک قبر پیامبر را بوئید ایرادی نیست که دیگر هیچ عطری را نبوید ، ۲مصیبتهایی بر سرم آمد که اگر بر سر روز ها می آمد شب می شدند 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 نَفسِي عَلى زَفَراتِها مَحبُوسةٌ‌▪️ يا لَيتَها خَرَجَت مَعَ‌ الزَفَرات▪️ لا خيرَ بَعدَكِ‌ فِي الحَياةِ‌ وَإنَّما▪️ أبكِي مَخافَةَ‌ أن تَطُولَ‌ حَياتي▪️ ۱جانم بر تنفس شدید آن حبس شده است ، و کاش با تنفس خود از تن خارج می شد ۲بعد از تو خیری در زندگی نیست ، و گریه ام برای ترس از این است که زندگی بعد از تو طولانی شود 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 إذَا اشتَدَّ شَوقي زُرتُ‌ قَبرَكَ‌ باكياً ▪️أنُوحُ‌ وَأشكُو لا أراكَ‌ مُجاوِبي ▪️فيا ساكنَ‌ الصَّحراء عَلَّمتَني البُكاء ▪️وذِكرُكَ‌ أنسانِي جَمِيعَ‌ المَصائبِ‌▪️فإن كُنتَ‌ عَنّي فِي التُّرابِ‌ مُغِيباً ▪️فَما كُنتَ‌ عَن قَلبِ‌ الحَزينِ‌ بِغائبِ‌▪️ ۱آنگاه که اشتیاقم فزونی گیرد با گریه به دیدن قبرت می روم ، می گریم و ناله میزنم اما نمی بینم که جوابم را بدهید ۲ای ساکن صحراء، به من گریستن آموختی ، در حالی که یاد تو همه ی مصیبتها رطا از یادم برد ۳اگر در خاکی و پنهان از من هستی ، از دل اندوهگین من پنهان نیستی قمی ، فیض العلام ص ۲۹۷ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 @MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
زن بیابانی  نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم را می بیند که مانند برده ها روی زمین نشسته است ومانند آنها غذائی را بدست گرفته  می خورد گفت  : « فَقَالَتْ يَا مُحَمَّدُ وَ اللَّهِ إِنَّكَ لَتَأْكُلُ أَكْلَ الْعَبْدِ وَ تَجْلِسُ جُلُوسَهُ » ای محمد مانند بنده ها غذا می خوری ومانند بنده ها نشستی «فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَيْحَكِ أَيُّ عَبْدٍ أَعْبَدُ مِنِّي‏ » حضرت پیامبر فرمود وای برتو بنده تر از من کیست (بحارالانوار ج۱۶ص۲۲۵) می گویم: یعنی اساس همه چیز بندگی خداوند  است لذا در تشهد اول به عبد خدا بودن حضرت نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم شهادت می دهیم بعد به رسالتش وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ @jorenab
گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهان، منتشر شد 🔹در این گزارش، که نتیجه تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری است، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت و بررسی‌ها، این نتایج را درپی داشت : 🔹۱ - همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد ـ از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه ، شامل تعمیرات اساسی ، تعویض قطعات اصلی و مهم ـ ، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است. 🔹۲ - اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات 4 سال اخیرِ بالگرد ، نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد. 🔹۳ - گزارش اسناد و مکاتباتِ انجام مأموریت ـ از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری ، واگذاری بالگرد ، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزامِ بالگرد از تهران به تبریز ، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌‎گیری، مراقبت از بالگردها ، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده دریافت شد ، که با دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است. 🔹۴ - نقشه‌های پروازی از تبریز به پُلِ آغبند ، سد "قیز قَلعه‌سی" و از آنجا ، به سمت پالایشگاه تبریز هم ، مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص شد ، که بالگرد ، در مسیر پیش‌بینی‌شده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است. 🔹۵ - رایانه دستیِ همراهِ خلبانِ بالگرد (از نوع آی ـ پد) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیاء شد ، و که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازیِ بالگرد ، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعه‌سی و از آن نقطه ، به هنگام برگشت ، تا زمانِ وقوعِ سانحه ، منطبق با "مسیرِ از قبل تعیین شده" بوده است. 🔹۶ - قطعات و سامانه‌های باقیمانده از بالگرد ( یعنی موتورها، سامانه‌های انتقال قدرت و سوخت‌رسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَو یونیکی) ، به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع آزمایش شد و هیچ عیوبِ موثر در سقوطِ بالگرد، وجود نداشته است. 🔹۷ - گزارش‌های سازمان هواشناسی ( یعنی هوای حاضر ، پیش‌بینی و اخطارهای وضعیت های جوی ناپایدار) از روز قبل و همچنین روزِ حادثه، بررسی کارشناسی شد که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است. 🔹۸ - اطلاعات سامانهِ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگردِ همراهِ دستهِ پروازی (میل۱۷۱) پس از پیاده‌سازی ، بررسی شد ، که در این سامانه هم ، هیچ‌ پیام و اعلامِ وضعیت اضطراری ، از سوی خلبان بالگرد، اعلام نشده است. 🔹۹ - بنابر گزارشِ بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی ؛ در نتایجِ آزمایشاتِ سم‌شناسی و آسیب شناسی روی پیکرِ مطهر شهدا ، هیچ مورد مشکوکی ، اعلام نشده است. 🔹۱۰ - قطعات و سامانه هایر بالگرد ، بررسیِ کارشناسی شد ، و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها ، وجود نداشته است. 🔹۱۱ - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه های آفندی و پدافندی ، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر بررسیِ کارشناسی و تخصصی شد که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام می‌شود. 🔹در جمع بندی این گزارش، آمده است: با عنایت به موارد ۱۱ گانه و بررسی‌های دقیقِ کارشناسی و تخصصی و آزمایش‌های متعدد و نتایجِ آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح، این است که: علت اصلی سقوط بالگرد، "شرایطِ پیچیده اقلیمی و جوّیِ منطقه ، در فصل بهار"، در بوجود آمدن ناگهانیِ "تودهِ غلیظِ مِهِ متراکمِ و بالارونده"، به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد، با کوه تشخیص داده شد. @TasnimNews
مصیبت بزرگ از حضرت علی علیه‌السلام: با وفات مصیبتی بر من وارد شد که گمان ندارم که اگر قهرا بر کوه وارد می شد آن را تحمل می کرد. قمی ، سفینة البحار ج۵ ص ۲۲۳ @MohammadGelayeri
اقوال در شهادت امام مجتبی علیه السلام: ۷ صفر ۲۸ صفر آخر صفر قول اول مختار محدث قمی است توفي الحسن بن علي(عليه السلام)بالسّم،يوم الخميس السابع من صفر سنة تسع و اربعين،و كان ابن سبع و اربعين،و قيل في الثامن و العشرين منه،و قيل في آخر صفر،و دفن بالبقيع من المدينة. قمی ، الانوار البهیه ص ۷۷ در فیض العلام ص ۲۷۶ روز هفتم به شهید اول ، کفعمی و دیگران نسبت داده است علیه السلام @MohammadGelayeri
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۱) : قاتل و کیفیت شهادت 🔶در خصوص اینکه چه کسی و با چه انگیره ای امام را به شهادت رساند بین مورخین اختلاف است. ❇️نظر مشهور آن است که امام را چند بار مسموم کرده بودند اما منجر به شهادت ایشان نشد اما بار اخر پس از مسمومیت به شهادت رسید. بیان میکند که معاویه برای تثبیت ولایتعهدی یزید به دختر اشعث بن قیس همسر امام حسن پیشنهاد صدهزار دیناری و اردواج با یزید را داد تا امام را مسموم کند و او نیز به همین انگیزه این کار را انجام داد 📚(المفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵) ❇️این نقل را برخی مورخان اهل سنت نیز بیان کردند 📚 (بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۵؛ ابن‌کثیر، البدایة و النهایة، دارالفکر، ج۸، ص۴۳؛ مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیه، ج۶، ص۵.) 🔶نقل در خصوص قاتل امام ان است که یکی از همسران و یا خادمان خانه ی امام با همان انگیزه و با تحریک معاویه اقدام به مسمومیت امام نمود 📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۹. ابن‌سعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۳۵) http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۲) 🔶در اینکه امام چند روز پس از مسمومیت به شهادت رسیدند نیز اختلاف هست و این اختلاف سبب بروز اختلافی دیگر یعنی روز شهادت منجر شد. 🔶برخی گویند امام روز پس از مسمومیت شهید شد 📚(مسعودی، مروج‏ الذهب، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۴۲۷) این قول نادر است. 🔶برخی روز را نقل کردند 📚(بن‌سعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۴۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ ابن‌شهر‌آشوب‏، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹. ) این قول دقیق تر است 🔶برخی نیز روز را پذیرفتند 📚(ابن‌خلکان، وفیات الاعیان ۱۳۶۴ش، ج۲، ص۶۶)که این قول نادر است. http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۳) 🔶اختلاف سوم در شهادت امام هست. برخی از بزرگان روز صفر را پذیرفته اند مانند شهید اول( شهید اول، الدروس الشرعیه، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۷) و مرحوم کلینی(کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱.) و نجفیها این روز را به عنوان شهادت امام عزاداری میکنند. این قول طرفداران کمی دارد هرچند قوی است. در مقابل عده ی زیادی از بزرگان و مورخین روز را روز شهادت امام میدانند ؛بزرگانی مانند شیخ مفید ،شیخ طوسی،شیخ طبرسب و ابن شهر اشوب سیروی(شیخ ، مسار الشیعة، قم، ۴۶-۴۷ ،شیخ ، مصباح المتهجد، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۷۹۰ و شیخ ، اعلام الورى، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۴۰۳ ‏، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹)و این نظری دقیق تر و اقوی است http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۴) 🔶در شهادت امام نیز اختلاف است . ماه صفر را ماه شهادت میدانند اما بیشتر مورخان اهل سنت ربیع الاول را ماه شهادت میدانند 📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۶؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابن‌عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹)که این نظر مبتنی بر دو ماه پس از مسمومیت است. 🔶در شهادت نیز اختلاف است برخی سال ۴۹ برخی ۵۰ و برخی نیز ۵۱ نقل کردند 📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴؛ کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱ و ۴۶۲؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابن‌عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹.) 🔶اما به نظر میرسد با توجه به قرائنی سال پنجاه دقیق تر باشد 📚(مقدسی، بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان،۱۳۹۱ش،ص۲۵۵-۲۵۹ http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۵) 🔶طبق وصیت امام حسن ایشان فرموده بودند تا کنار رسول خدا دفن شوند 📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۰-۶۲؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰.) 🔶گویند امام پیش از شهادت این نکته را به فرموده بودند و او نیز پذیرفته بود 📚ابن‌عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الاصحاب، ۱۴۱۲ق، ج‏۱، ص۳۸۸؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص۵۱۷ 🔶گویند مروان این موضوع را معاویه گزارش داد و او مانع شد 📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۲. ادامه..... http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
... بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع) (۲) 🔶اما گزارش شیخ ،، شهراشوب متفاوت است. این بزرگان نقل کردند که طبق وصیت بنا شد که امام را جهت وداع کنار قبر رسول خدا ببرند و بعد در کنار قبر جده اش بنت اسد دفن شود.وقتی بنی‌هاشم، تابوت امام مجتبی(ع) را به طرف قبر پیامبر(ص) بردند، مروان همراه عده‌ای از بنی‌امیه، سلاح به دست گرفتند و راه را بستند تا از دفن شدن او کنار قبر پیامبر(ص) جلوگیری کنند 📚شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸. نیز مراجعه کنید به: بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴-۶۵؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰-۱۶۱. http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7