فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مؤمن نمیتواند...
مؤمن نمیتواند بیتفاوت و یا سازشگر بماند.
✍استاد علی صفایی حائری
🤍@Mohebbeh110
➖ چه پاداشی برای حفظ چهل حدیث از اهل بیت (ع) وجود دارد؟
🛑 اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِيثِنَا أَرْبَعِينَ حَدِيثاً بَعَثَهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَالِماً فَقِيهاً .
🔰 امام صادق (ع): "کسی که از احادیث ما چهل حدیث را حفظ کند، خداوند او را در روز قیامت به عنوان عالمی فقیه محشور خواهد کرد."
📚 کتاب الکافی، جلد 1، صفحه 51
🤍@Mohebbeh110
شرح
منظور از "حفظ" در این حدیث میتواند تفسیرهای مختلفی داشته باشد:
1. حفظ از بر: در دورانهای گذشته، بیشتر احادیث به صورت ذهنی حفظ میشدند و نوشتن کمتر رایج بود، تا جایی که برخی بزرگان حدیثی را معتبر نمیدانستند مگر آنکه راوی آن را از بر داشته باشد.
2. حفاظت در برابر نابودی: این معنا شامل نوشتن احادیث و نقل آنها به دیگران هم میشود، حتی اگر از روی نوشته باشد.
3. تحمل و درک حدیث: این معنی میتواند شامل درک و فهم معنای حدیث، تفکر در معانی آن، و استخراج احکام باشد.
این سه مرتبه از حفظ حدیث که بیان شده هرکدام پاداش متفاوتی دارند:
حفظ لفظی: شامل حفظ کردن الفاظ حدیث، چه به صورت ذهنی و چه با نوشتن آن، تصحیح، و نقل آن به دیگران.
حفظ معنوی: شامل فهم و تدبر در معانی و استنباط احکام و دانش از حدیث.
حفظ عملی: عمل کردن به محتوای حدیث و پند گرفتن از آن در زندگی.
منظور از "بعثه فقیهاً عالماً" این است که خداوند او را در قیامت در شمار علما و فقیهان قرار میدهد، حتی اگر عملاً از آنان نباشد.
📚مرآة العقول، ج ۱، ص ۱۶۵
🤍@Mohebbeh110
ظلم ستیزی.mp3
1.43M
ظلم ستیزی اساس فرهنگ دینی ماست...
فرهنگ دین ما، فرهنگ دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالمه
مسلمونا خدا به شما اجازه داده که از مظلومدفاع کنید👌🏻
🎙دکتر رفیعی
#سبک_زندگی
🤍@Mohebbeh110
➖ مقصود از «نگاه کردن به طعام» در این آیه که فرموده «انسان باید به طعامی که میخورد بنگرد» چیست؟
🛑 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَلْيَنْظُرِ اَلْإِنْسٰانُ إِلىٰ طَعٰامِهِ » قَالَ قُلْتُ مَا طَعَامُهُ قَالَ عِلْمُهُ اَلَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ.
🔰 امام باقر علیهالسلام فرمودند: دربارهی قول خداوند عز و جل که میفرماید «پس انسان به طعام خود بنگرد»، پرسیدم: طعام او چیست؟ فرمودند: علم اوست؛ اینکه علمش را از چه کسی میگیرد.
📚 الکافی، جلد ۱، صفحه ۵۰
🤍@Mohebbeh110
➖ چگونه میتوان در ملکوت آسمانها بزرگ محسوب شد؟
🛑 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ اَلْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً
🔰 امام صادق (علیه السلام): هر کس دانش بیاموزد، به آن عمل کند و آن را برای خدا به دیگران بیاموزد، در ملکوت آسمانها بزرگ خوانده میشود.
📚 الکافی، جلد ۱، صفحه ۳۵
شرح
فرمایش امام علیهالسلام «و علَّمَ لله»: این عبارت به هر سه فعل (آموختن، عمل کردن و آموزش دادن) برای خدا مربوط میشود، همانگونه که از ادامه حدیث برداشت میشود.(یعنی به این شکل فهمیده می شود یاد بگیرد برای خدا، عمل کند برای خدا و آموزش دهد برای خدا)
«ملکوت آسمانها» میتواند به معنای پادشاهی و سلطنت آسمانها یا اشاره به فرشتگان و ارواحی باشد که در آنجا آفریده شدهاند.(یعنی در پادشاهی آسمان خداوند انسان بزرگی محسوب می شود یا اینکه فرشتگان و ارواح او را بزرگ می پندارند)
📚مرآه العقول ، ج۱، ص ۱۱۷
🤍@Mohebbeh110