eitaa logo
محسن الویری
361 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
12 ویدیو
314 فایل
این کانال برای اطلاع‌رسانی در باره رویدادها و بازتاب دادن دیدگاه‌های شخصی و نیز بازنشر پاره‌ای اطلاعات سودمند علمی ایجاد شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
متن یکپارچه صحبت در مراسم چهلم دکتر علیزاده.docx
25.3K
مربوط به یادداشت بالا متن یک‌پارچه صحبت در مراسم چهلم مرحوم دکتر علیزاده در قالب وُرد @MohsenAlviri
متن یکپارچه صحبت در مراسم چهلم دکتر علیزاده.pdf
110.5K
مربوط به یادداشت بالا متن یک‌پارچه صحبت در مراسم چهلم مرحوم دکتر علیزاده در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا مراسم چهلم مرحوم دکتر علیزاده @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویری دیگر از مراسم چهلم مرحوم دکتر علیزاده @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا ارائه صحبت در مراسم چهلم مرحوم دکتر علیزاده @MohsenAlviri
🔸 درنگی در باره بعثت پیامبران در مشرق زمین پرسشی دیگر که در ایام تعطیل نوروز بدان پاسخ داده شد مربوط به بعثت پیامبران در مشرق زمین بود. متن ویراسته پرسش و پاسخ آن چنین است: پرسش: چرا ادیان و پیامبران بزرگ در مشرق زمین ظهور کرده‌اند و در کشورهای اروپایی و آفریقایی و حالا آمریکا خبری از ادیان آسمانی و پیامبران بزرگ نیست؟! مگر نه اینست که پیامبران و دین برای همه انسان‌ها است؟! خدا چرا انسان‌های دیگر را فراموش کرده؟ شاید از این پدیده این نتیجه گرفته شود که دین را جوامع شرقی ایجاد کرده‌اند. پاسخ: به این پرسش دو گونه می‌توان پاسخ داد: یکی از منظر الهی به این معنا که چرا خدا پیامبران را این گونه و این چنین ارسال کرده است و دیگری از منظر تاریخی به این معنی که در نگاه ما انسان‌ها چرا پیامبران در این مناطق به پیامبری مبعوث شده‌اند؟ البته این دو پرسش با هم پیوند پیدا دارند ولی به هر حال، دو پرسش متفاوت در دو سطح و ساحت متفاوت هستند.   در مورد شکل اول پرسش (از منظر الهی)، پاسخ واقعی آن است که بگوییم ما نمی‌دانیم، چرا که در متون دینی ما، در این باره سخنی به صراحت گفته نشده است. بنابراین پاسخ روشن ما این است که ما نمی‌دانیم منطق الهی برای انتخاب مکان برانگیخته شدن پیامبران چه بوده است و چرا هر پیامبری از یک منطقه جغرافیایی خاص به پیامبری برگزیده شده است؟ ولی در نگاه دوم که یک نگاه تاریخی است، چه بسا بتوان چند نکته را مطرح کرد:  نکته نخست ـ این گزاره که بعثت پیامبران فقط در غرب آسیا (خاورمیانه) بوده است، درست نیست، به عنوان نمونه محل دعوت حضرت یوسف و پدرشان و آن دسته از پیامبران که در مصر بودند مانند حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه و علیهم الصلاه و السلام، منطقه مصطلح خاورمیانه (منطقه غرب آسیا) به شمار نمی‌رود و این‌ها مشخصا در قاره آفریقا بوده‌اند و یا خاستگاه دعوت حضرت عیسی علیه السلام منطقه سوریه و شامات است که خاورمیانه به حساب نمی‌آید. در منطقه موسوم به خاورمیانه نیز مکان بعثت پیامبران دارای پراکندگی است و این‌طور نیست که همه در یک نقطه و یک مکان خاص به پیامبری مبعوث شده باشند و البته این سخن درست است که این پراکندگی همه جهان را در بر نمی‌گیرد.  نکته دوم ـ کار پیامبران هدایت بشر است و طبعا این هدایت در جایی که زمین پراکندگی جمعیتی بیشتری دارد و یا خاستگاه تمدن است، معنی پیدا می‌کند. روشن است که آن بخش از کره زمین که به اصطلاح مشرق‌زمین نامیده می‌شود مهد تمدن بشری بوده است و به طور طبیعی انتظار می‌رود که پیامبران نیز از همین منطقه برانگیخته شوند و هدایت آن‌ها از این منطقه به دیگر نقاط جهان گسترش یابد. بنا بر این محوریت تمدنی این منطقه از جهان می‌تواند زمینه‌ساز بعثت پیامبران در آن باشد.  شاید این سوال پیش بیاید که مغرب زمین هم دارای پیشینه تمدنی است و جمعیت آن هم زیاد است ولی نباید از یاد برد که تمدن‌یافتگی غرب از نظر زمانی پس از بعثت پیامبر خاتم است و تا پیش از برانگیخته شدن پیامبر خاتم، غرب پیشینه تمدنی شایسته ذکری نداشته است. دستیابی غرب به تمدن وسیع و در خور، قرن‌ها پس از بعثت پیامبر، پس از رنسانس تحقق یافت. ادعا یا احتمال پیامبر بودن متفکرانی مانند ارسطو و افلاطون که برخی بزرگان به آن تمایل نشان داده‌اند سخت محل تأمل است، چون آن‌ها خود چنین ادعایی نداشته‌اند و از سوی دیگر غربی شمردن حوزه خرده‌تمدنی یونان نیز یک ادعای غیرقابل دفاع است و این خرده‌تمدن را در بهترین حالت می‌توان نیمه‌غربی نیمه‌شرقی دانست. نکته سوم ـ این که پیامبران از یک نقطه برخاسته‌اند منافاتی با آن ندارد که پیام آنان جهان‌گیر باشد و همه انسان‌ها در همه مکان‌ها را مورد خطاب خود قرار دهد. بنابراین خاستگاه جغرافیایی پیامبری اهمیت زیادی ندارد و تأثیری در جهان‌گیر بودن گستره پیام آن‌ها ندارد و اگر همه پیامبران به عنوان مثال از اروپا هم برخاسته بودند وظیفه همه بود که از آن‌ها پیروی کنند. نکته چهارم ـ نکته دیگری که می‌توان به این نکات افزود، وجه نمادین شرقی بودن مکان این برانگیختگی به ویژه در باره پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله است. این باور درون‌دینی ما که پیدایش و گسترش ربع خاکی و مسکون کره زمین از نقطه کعبه آغاز شده (دحو الارض) و بزرگ و مهم شمردن این روز (بیست و پنجم ذی القعده) از یک سو و آغاز بعثت پیامبر خاتم از کنار کعبه از سوی دیگر، شاید این پیام را داشته باشد که نقطه کانونی زمین "کعبه" است و از اینجا دعوت پایانی به سراسر جهان منتقل می‎شود. از یاد نبریم که به باور درون‌مذهبی ما نیز ظهور مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه از همین نقطه واقع خواهد شد. ۱۷ فروردین ۱۴۰۲   @MohsenAlviri 
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ ... أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ 🔹 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی ـ بخش اول  بر پایه دعوت دفتر تبلیغات اسلامی برای سخنرانی مذهبی به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، بحثی با عنوان "گزیده‌ای از سیرت علی علیه السلام به روایت ثفقی بر پایه کتاب الغارات" از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ پس از نماز ظهر و عصر در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام ارائه می‌شود.   بخش اول این مباحث که روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ارائه شد، به معرفی کوتاه کتاب الغارات و مؤلف و مصحح و ناشر آن و نیز شرح و توضیح فشرده گزارشی در باره سیره امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مواجهه با کارهای الهی و گزینش کار دشوارتر در دوگانه‌های زندگی اختصاص یافت.  متن ویراسته این سخن به پیوست در دسترس است. از برادر عزیز جناب آقای سلمان فیاض برای پیاده کردن و ویرایش اولیه متن سپاسگزارم.  ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ @MohsenAlviri 
alviri.mp3
21.3M
مربوط به یادداشت بالا فایل صوتی جلسه اول سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی @MohsenAlviri 
متن ویراسته جلسه اول سیرت علی ع به روایت ثفقی.docx
26.6K
مربوط به یادداشت بالا جلسه اول سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب وُرد @MohsenAlviri 
متن ویراسته جلسه اول سیرت علی ع به روایت ثفقی.pdf
139.8K
مربوط به یادداشت بالا جلسه اول سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri
به اهتمام «کارگروه قرآن و تمدن» در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی هم‌اندیشی «عبودیت و تمدن» روزهای ۲۱ و ۲۳ فروردین ساعت ۲۱ الی ۲۳.۳۰ لینک حضور dte.bz/scscenter @MohsenAlviri