eitaa logo
محسن الویری
346 دنبال‌کننده
2هزار عکس
12 ویدیو
314 فایل
این کانال برای اطلاع‌رسانی در باره رویدادها و بازتاب دادن دیدگاه‌های شخصی و نیز بازنشر پاره‌ای اطلاعات سودمند علمی ایجاد شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 انتشار مقاله "پیامبر اکرم (ص) و فراگرد ارتباطی زن در خانواده عصر نبوی (بر پایه روایات برگزیده از بحارالانوار)" در شماره سی‌ام پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده که در بهار ۱۴۰۲ منتشر شده، مقاله‌ای با عنوان "پیامبر اکرم (ص) و فراگرد ارتباطی زن در خانواده عصر نبوی (بر پایه روایات برگزیده از بحارالانوار)" (در صفحات ۱۱۹ تا ۱۴۸) به قلم سرکار خانم دکتر راحله ضائفی برگرفته از رساله دکتری ایشان به چاپ رسیده است. بر اساس رویه موجود، نام بنده (در جایگاه استاد راهنمای رساله) و سرکار خانم دکتر زهرا روح‌الهی امیری و آقای دکتر کریم خانمحمدی (در جایگاه مشاوران رساله)  همراه با نام نویسنده مسؤول در شمار پدیدآورندگان مقاله درج است. چکیده این مقاله چنین است: ترسیم الگویی صحیح از رفتار زن در دایره ارتباطات خانوادگی می‌تواند گامی به‌سوی سلامت و تعالی جامعه باشد. ازاین‌رو، راهبری و روشنگری زنان در اندیشه، تفکر و عملکرد، در مطالعات و برنامه‌های رهبران و سیاستگذاران علوم اجتماعی جایگاهی ویژه دارد. بررسی ابعاد شخصیتی زن ازجمله کنش‌های کلامی و غیرکلامی و فراگردهای ارتباطی وی در جایگاه مادری، همسری و دختری همواره مورد توجه معصومین(ع) و به‌ویژه رسول اکرم(ص) بوده است. پژوهش حاضر باهدف ارائه تبیینی از تعاملات ارتباطی زن در خانواده متعادل از منظر رسول اکرم(ص) انجام شد. ازاین‌رو، کلیه منابع مکتوب مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و عناصری که از سوی پیامبراکرم (ص) برای زن به‌مثابه منبع پیام خانواده توصیه و یا در رفتارهای ایشان گزارش شده است، با مدل ارتباطی آندروش و پوستروم کدگذاری و تحلیل شد. بدین ‌منظور دَه روایت نخست از بخش روایات نقل شده از پیامبر اکرم(ص) درباره تعامل ارتباطی زنان در خانواده از کتاب بحارالانوار استخراج و پس از کدگذاری مؤلفه‌های ارتباطی آنها، در قالب نظریه بومی شده آندروش و پوستروم مقوله‌بندی و واکاوی شد. نتایج این بررسی نشان داد که پیامبر اکرم (ص) با واکنش‌های اصلاحی، ترمیمی، ایجابی و سلبی خود نسبت به عملکرد و رفتار زنان عصر خویش که برگرفته از رویکردهای مادی و غیردینی جامعه عرب بود، آنها را به‌سوی بینش الهی و فرا‌مادی و توجه به ملاک‌های اسلامی فرا می‌خواند. همان‌گونه که از چکیده مقاله برمی‌آید، بن‌مایه علمی این مقاله تنها ده روایت نخست از بخش روایات نقل شده از پیامبر اکرم(ص) درباره تعامل ارتباطی زنان در خانواده در جامع روایی بحارالانوار است. این سخن بدان معناست که دیگر روایات مربوط به کنش ارتباطی زن در خانواده در همین باب و نیز روایاتی از این دست در ابواب مربوط به دیگر معصومان علیهم السلام هنوز از این منظر کاویده نشده است، هر چند تنها ده روایت نخست منقول از ائمه علیهم السلام در متن رساله مد نظر بوده است.  گمان می‌رود خوانندگان مقاله با این برداشت هم‌آوا خواهند بود که مقاله دریچه‌ای نو به مطالعات زن در کانون خانواده گشوده است. امید است نویسنده محترم روزی این درخواست مکرر و مؤکد را به دیده اعتنا بنگرد و گام‌های بعدی خود را در مسیری که با رساله دکتری آغاز شده برای تکمیل این طرح بل کلان‌طرح بردارد. این اقدام با گردآوری و تحلیل همه روایات مرتبط با موضوع و به کارگیری آزمایشی دیگر مدل‌های ارتباطی می‌تواند صورت انجام به خود بگیرد و یافته‌های پژوهش نیز می‌تواند به تدریج با محوریت هر یک از ائمه اطهار علیهم السلام و یا بر پایه دیگر محورهای زمانی یا موضوعی در قالب مقاله به جامعه علمی به ویژه زن‌پژوهان کشور عرضه شود. متن کامل این مقاله در قالب پی‌دی‌اف به پیوست در دسترس است.  ۱۹ تیر ۱۴۰۲       @MohsenAlviri 
پیامبر و فراگرد ارتباطی زن در خانواده.pdf
1.83M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل مقاله "پیامبر اکرم (ص) و فراگرد ارتباطی زن در خانواده عصر نبوی" @MohsenAlviri 
🔹 پیوند دریافت فیلم سخنرانی "از هست تاریخی تا شناخت تاریخی" پیوند دریافت فیلم کامل سخنرانی "از هست تاریخی تا شناخت تاریخی؛ درنگی از منظر فلسفه تاریخ در نامه‌های امیرالمؤمنین علیه السلام" از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به نشانی زیر در اختیار قرار گرفته است: https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/24097/%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%DB%B1%DB%B4-%D8%AA%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87-%DB%B4%DB%B0%DB%B2 این سخنرانی چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ به دعوت مرکز تحقیقات امام علی علیه السلام وابسته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و به مناسبت عید غدیر و به صورت مجازی ارائه و گزارش محورهای اصلی آن در همان تاریخ در این کانال عرضه شد. ۲۶ تیر ۱۴۰۲      @MohsenAlviri 
🔸 ارائه بحثی با عنوان "چیستی و چرایی تمدن" روز سه‌شنبه ۲۴ امرداد ۱۴۰۲ بحثی با عنوان چیستی و چرایی تمدن در جمع رهیاران تحول در آموزش و پرورش در مشهد مقدس ارائه شد. این جمع چهارصد تن از خواهران معلم سراسر کشور بودند که همراه با چهارصد تن از برادران معلم برای یک دوره آموزشی معطوف به سند تحول آموزش و پرورش در مشهد گرد هم آمده‌اند. ارائه بحث حقیر در دو نوبت صبح و ویژه خواهران صورت گرفت و عصر نیز همین جمع در دو گروه مستقل جلسه پرسش و پاسخ داشتند. در دو ارائه صبح به تعریف تمدن و سپس بر پایه آن به تعریف پیشین اسلامی و تعریف تمدن نوین اسلامی پرداخته شد و سپس ضمن اشاره‌ای کلی به چرایی پیدایش تمدن‌ و چرایی پیدایش تمدن پیشین اسلامی، ملاحظاتی در باره ابعاد مختلف تمدن نوین اسلامی بیان شد. پرسش‌های ارائه شده از سوی معلمان گرامی چه در حین ارائه بحث و چه در جلسات ویژه پرسش و پاسخ در مجموع بسیار خوب، در چارچوب، مبتنی بر فهم درست موضوع، باریک‌بینانه و اغلب با رویکرد مسأله‌محوری و انضمامی بود. این که نشاط علمی این دسته از بانومعلمان تا چه اندازه بازتاب‌دهنده کل نظام آموزش و پرورش است نکته‌ای است که صاحب‌نظران باید در باره آن اظهار نظر کنند، ولی آن چه مسلم است این است که همین ظرفیت را باید قدر نهاد و متناسب با توان خود برای شکفتن آن کوشید. ۲۶ امرداد ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویری از ارائه بحث در جلسه رهیاران تحول @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویری از جلسه پرسش و پاسخ رهیاران تحول @MohsenAlviri
بسم الله الرحمن الرحیم 🕔برنامه و ساعات برگزاری مدرسه تابستانه حدیث مشهد مقدس 🔰شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ 🔸۷ و ربع تا ۸: قرآن/ مرثیه سرایی ✳️ ۸ تا ۸ و نیم: افتتاحیه؛ جناب استاد آیت الله سید جعفر سیدان 🎙۸ و نیم تا ۱۰:  ارائه نخست حجت الاسلام و المسلمین دکتر پسندیده 🍱 ۱۰ تا ۱۰ و ربع: استراحت و پذیرایی 🎙۱۰ و ربع تا ۱۱ و ۳۰:  ارائه دوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر پسندیده 🕌 ۱۱ و نیم تا ۱۴: نماز ظهر و عصر و ناهار 🎙۱۴ تا ۱۶: ارائه  نخست حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی 🍱 ۱۶ تا ۱۶ و نیم: استراحت و پذیرایی 🎙۱۶ و نیم تا ۱۸ و نیم : ارائه دوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی 🔰روز دوم؛یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ 🔸۷ و ربع تا ۸ قرآن/ مرثیه سرایی 🎙۸ تا ۱۰: ارائه نخست حجت الاسلام و المسلمین دکتر الویری 🍱 ۱۰ تا ۱۰ و ربع: پذیرایی و استراحت 🎙۱۰ و ربع تا ۱۱ و نیم: ارائه دوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر الویری 🕌 ۱۱ و نیم تا ۱۴: نماز ظهر و عصر و ناهار 🎙۱۴ تا ۱۶: ارائه اول حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجارزادگان 🍱 ۱۶ تا ۱۶ و ربع: استراحت و پذیرایی 🎙۱۶ و ربع تا ۱۷ و ۴۵: ارائه دوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجارزادگان ✳️ ۱۷ و ۴۵ تا ۱۸ و ۳۰: اختتامیه؛ جناب استاد آیت الله شیخ مهدی مروارید ــــــــــ @MohsenAlviri
🔹 ارائه بحثی با عنوان "جایگاه حدیث در تاریخ" مدرسه تابستانه حدیث با محوریت "جایگاه حدیث در علوم اسلامی" از سوی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام در مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشهد در دو روز برگزار ‌شد. روز یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۴۰۲، در دومین روز برگزاری این مدرسه، بحثی با عنوان "جایگاه حدیث در تاریخ" در دو جلسه ارائه شد. در این بحث، برای پاسخ به این پرسش که "احادیث چه آورده‌هایی برای دانش تاریخ می‌تواند داشته باشد؟" نخست ساحت‌های چهارگانه تاریخ و محورهای فرعی هر یک از آن‌ها به این شرح برشمرده و به کوتاهی توضیح داده شد: مباحث نظری تاریخ (فلسفه نظری تاریخ، فلسفه انتقادی تاریخ، فلسفه علم تاریخ)؛ تاریخ‌ورزی (پژوهش، نگارش و آموزش تاریخ)؛ تاریخ نقلی ( بیان رویدادهای تاریخی در دوره‌های گوناگون)؛ و شاخه‌های جدید تاریخ مضاف (تاریخ اجتماعی، تاریخ فرهنگی، تاریخ سیاسی و ...). سپس اجزای چهارگانه یک نمونه کامل حدیث به این ترتیب از یکدیگر متمایز شد: سلسله سند (راویان حدیث)؛ ترسیم فضای صدور روایت؛ حالات راوی و امام در حین گفت‌وگو؛ و سخن معصوم علیه السلام. آن گاه مضامین و دلالت‌های هر یک از اجزای چهارگانه حدیث برای ساحت‌های مختلف تاریخ همراه با ذکر چند مثال توضیح داده شد. پاسخ به پرسش‌های حاضران، بخش پایانی این ارائه را تشکیل می‌داد. ۶ شهریور ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویری از ارائه بحث "جایگاه حدیث در تاریخ" @MohsenAlviri
🔸 حضور در ششمین کنگره تاریخ‌دانان روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۸ و ۹ شهریور ۱۴۰۲، ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران از سوی انجمن ایرانی تاریخ با عنوان "تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی؛ از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز" در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین برگزار شد. حضور حقیر در این کنگره به یُمن محبت اعضای محترم هیأت مدیره انجمن و به بهانه خدمت‌گزاری در کارگروه علوم تاریخی وزارت عتف و شورای تحول میسور افتاده بود. چهار برنامه جانبی این کنگره افزون بر نشست افتتاحیه، نشست‌های علمی (پنل‌ها) و میزگرد مرتبط با موضوع کنگره، عبارت بود از: برگزاری کارگاره روش نوین تدریس ویژه دبیران تاریخ استان، نشست مشترک اعضای هیأت مدیره انجمن ایرانی تاریخ با رؤسای شعب استانی انجمن، بازدید از آرامگاه میرزا مسعود شیخ‌الاسلام و مراسم نکوداشت استادان قزوینی پیش‌کسوت تاریخ مرحوم دکتر احسان اشراقی و مرحوم دکتر ناصر تکمیل‌همایون. در لابلای برنامه‌ها، تقدیر از نمایندگان موقوفات و اعطای تندیس به ارائه کنندگان مقاله هم صورت گرفت. در هنگامه‌ای که دست اندر کاران علم و فرهنگ کشور از یک سو و بیگانگان دشمن‌خو و نامهربان این مرز پرگوهر از سوی دیگر هر دو ـ خواه آگاهانه و خواه ناآگاهانه ـ غبار نومیدی در بین جوانان و دانشگاهیان ما می‌پراکنند، برگزاری این کنگره با دستانی خالی اما با انگیزه و اراده‌ای عالی، بی هیچ چشم‌داشتی از این و آن اما پشت‌گرم به سخت‌کوشی، فروتنی و از خودگذشتگی اعضای انجمن و دیگر علاقمندان بارقه امیدی شوق‌آور و نویدبخش و بی هیچ گزافه‌گویی شایسته ساییدن پیشانی شکر به آستان پروردگار بود؛ خدایشان پاداش خیر دهاد و در پی گرفتن این راه استوار گرداناد. آورده‌ها و یافته‌های رسمی و غیررسمی این نوع گرد هم آمدن‌ها فراوان و ماندگار است. سه ویژگی برجسته این کنگره از آن روی که شایسته الگوبرداری از سوی تاریخ‌باوران و تاریخ‌یاوران است، به باور من، چنین بود: • ابتکار در انتخاب موضوع صنعت ـ این موضوع پیوند دانش تاریخ با مردم را با تکیه بر یکی از نقاط کانونی اثرگذار بر همه ابعاد زیست مردم از یک سو و رویارویی تمدنی با غرب از سوی دیگر آسان می‌کند و زمینه بسط و گسترش بسیار دارد. در پاره‌ای از مقالات ارائه شده سرنخ و سرمشق بسیار خوبی برای پژوهش‌های تکمیلی آینده در این زمینه ارائه شد. • همراه ساختن متولیان موقوفات برای پشتیبانی از کنگره ـ پشتیبانی این کنگره از سوی سه موقوفه شیخ الاسلامی، امین الرعایا و مولاوردیخانی ابتکاری ستودنی برای نشان دادن ظرفیت بسیار بالا وفراگیر وقف در همه استان‌های کشور برای پشتیبانی از فعالیت‌های علمی تاریخی بود. تقویت و ادامه این روند نه تنها فعالیت‌های علمی تاریخی در پیوند با زندگی مردم و سرنوشت کشور را تقویت می‌کند، بلکه تقویت استقلال و وجه مدنی انجمن را هم به دنبال دارد. • محدود نکردن مدعوان جلسه به دانشگاهیان ـ دعوت از صاحبان صنایع و یا نهادهای مرتبط با صنعت و به ویژه دعوت از معلمان تاریخ مدارس استان برای حضور در کنگره و حتی ارائه مقاله اقدامی بسیار شایسته برای عمومی‌تر شدن دانش تاریخ و تقویت خانواده بزرگ تاریخ بود که در صورت استمرار، برکات آن در سال‌های آینده آشکار خواهد شد. واکاوی ابعاد و بایدها و نبایدهای هر سه موضوع که ذکر شد، نیازمند گفت‌وگوهایی هم‌افزاست که دوستان انجمن در صورت احساس نیاز بدان خواهند پرداخت. سه درخواست و پیشنهاد نیز به حضور دوستان عزیز برگزار کننده پیش‌کش می‌شود: • پخش مستقل تمام نشست پایانی ویژه نکوداشت استادان قزوینی پیش‌کسوت تاریخ و یا دست کم پخش سخنان آقای دکتر شعبانی و آقای دکتر خیراندیش. این نکوداشت به صورت عام و سخنان این دو استاد بزرگوار به صورت خاص بسیار اخلاقی، عالمانه و درس‌آموز بود. بازیابی هویت خانواده تاریخ که دوستان انجمن در پی آنند، جدای از اخلاق راه به جایی نخواهد برد و بی‌تردید معلمان راستین تاریخ برترین آموزگاران اخلاقند. • تدوین، نگهداری و در صورت صلاح‌دید نشر عمومی گزارش دقیق، مصور و همراه با جزییات این رویداد؛ از چگونگی حضور استادان پیشکسوت در کنگره گرفته تا نام غذاهایی که در این دو روز با آن از میهمانان پذیرایی شد، از نام و نشانی تالارهای محل تشکیل نشست‌ها گرفته تا خاطرات ناب برگزار کنندگان. • درنگی در باره واژه فرانسوی "کنگره" و امکان‌سنجی جایگزین کردن یک واژه فارسی تاریخی به جای آن برای گردهمایی‌های بزرگ آینده. ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا عکس یادگاری جلسه مشترک اعضای هیأت مدیره انجمن ایرانی تاریخ با رؤسای شعب انجمن @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا عکس یادگاری پایانی کنگره - شماره یک @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا عکس یادگاری پایانی کنگره - شماره دو @MohsenAlviri
میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام مبارک باد 🔹 مصاحبه با ایکنا در باره سیره امام صادق علیه السلام صبح امروز ۱۱ مهر ۱۴۰۲ خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گزارش مصاحبه‌ای را با عنوان "همراهی امام صادق علیه السلام با امت اسلام و هویت‌بخشی متمایز به شیعیان" و به نشانی زیر منتشر ساخته است: https://iqna.ir/fa/amp/news/4172596 در این گزارش که با دو قطعه فیلم از بخش‌هایی از مصاحبه همراه است، در باره محورهای زیر مطالبی بیان شده است: باز تولید سیره نبوی در سیره هر یک از ائمه اطهار علیهم السلام متناسب با شرایط و اقتضاءات زمانه هر یک از آن‌ها، ضرورت تحلیل سیره امام صادق علیه السلام در درون یک بازه زمانی گسترده‌تر با عنوان عصر حضور ائمه علیهم السلام که تا آغاز غیبت کبری را در بر می‌‎گیرد و می‌توان آن را دوره هویت‌یابی شیعیان شمرد، نقش بی‌بدیل امام صادق علیه السلام در هویت‌بخشی به شیعیان در عصر حضور در مقایسه با دیگر امامان علیهم السلام، ادله تمدنی بودن الگوی نظری و عملی ارائه شده از سوی امام صادق علیه السلام و تجربه تحقق بیرونی آن، همراهی امام صادق علیه السلام با امت اسلامی و حرکت تمدنی مسلمانان و جدا نکردن راه خود از آن و کوشش برای باقی ماندن به عنوان بخشی از پیکره امت اسلامی و همزمان با آن دنبال کردن خط‌مشی متمایزسازی اندیشه و رفتار شیعیان از دیگر گروه‌های اسلامی با تکیه بر نقطه کانونی آموزه امامت، ضرورت خوانش امروزی سخن و سیره امام صادق علیه السلام و توجه به امتداد تمدنی آن‌ها، توجه به این نکته مهم که بین پیروی واقعی از امام صادق(ع) و ادعای رهروی راه ایشان تفاوت بسیار است و گمان نکنیم که با قال الصادق گفتن و انجام شعائر صادقی، پیرو واقعی و راستین امام صادق علیه السلام می‌شویم. ۱۱ مهر ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
حماسه‌آفرینی جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی مبارک و مداوم باد 🔸 مصاحبه با نشریه "دیده‌بان اندیشه" در باره دکتر افروغ شماره پنجاه پیاپی (سال چهارم، شماره دوم، خرداد و تیر ماه ۱۴۰۲) دوماهنامه تخصصی "دیده‌بان اندیشه" با عنوان «از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه» به بررسی آثار و آرای مرحوم دکتر عماد افروغ اختصاص یافته است. این نشریه ویژه رصد و تحلیل رویدادهای اندیشه‌ای است و از سوی مؤسسه شناخت و با سردبیری آقای سیدمحمدمهدی شرف‌الدین به صورت چاپی و الکترونیکی منتشر می‌شود. این شماره از نشریه، در بردارنده مصاحبه‌ای با عنوان "مواجهه انقلابی با روشنفکری محافظه‌کار" در صفحات ۲۴ تا ۳۱ است که مهمترین محورهای آن چنین است: مفهوم روشنفکری تراز انقلاب و تطبیق آن با مرحوم دکتر افروغ، ارائه تبیینی از کوچیدن مرحوم دکتر افروغ از ساحت علم به ساحت عشق و پیوند این موضوع با مسأله معنوی بودن انقلاب اسلامی، عدم وابستگی روحی دکتر افروغ به ساختار قدرت به اقتضای تبار تاریخی روشنفکری و به پشتوانه استدلال عقلی، توان مرحوم دکتر افروغ برای جمع میان پایبندی به اصول انقلاب و اندیشه‌های امام خمینی و پویایی اجتماعی و محدود و محصور نساختن خود در ساختارهای سیاسی و اداری، ضرورت الگوبرداری حکومت از اندیشه‌های دکتر افروغ و فراخ ساختن مجال برای روشنفکران منتقد، برکات و مزایای ذهن تئوریک ونظریه‌مند مرحوم افروغ و قابل گفت‌وگو و قابل نقد شدن اندیشه کسانی که دارای این ویژگی هستند، رسالت روشنگری به مثابه یک رکن روشنفکری در مرحوم دکتر افروغ و پیوند ایشان با مردم و فراوانی مصاحبه‌های ایشان در همین چارچوب. متن کامل این مصاحبه به پیوست در دسترس است. نسخه کامل چاپی یا الکترونیکی این شماره از نشریه نیز از طریق ارسال درخواست به آی‌دی @m110614 در ایتا و تلگرام قابل تهیه است. ۱۵ مهر ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
متن کامل مصاحبه در باره دکتر افروغ.pdf
11.08M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل مصاحبه با دیده‌بان اندیشه در باره آثار و آرای دکتر افروغ @MohsenAlviri
روشنفکری و اقامت در دو وطن 👤 دکتر محسن الویری 📌 انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی است؛ بنابراین اصولاً چه فهم گذشته و چه نقش‌آفرینی برای اکنون و آینده انقلاب در گرو و رهینِ توجه به بعد معنوی است و این استثنابردار نیست؛ اگر ما بپذیریم که یک رکن رکین غیرقابل انکارِ انقلاب، معنویت‌گرایی است، بنابراین یک روشنفکر تراز انقلاب اصلاً نمی‌تواند نسبت به این موضوع کم‌توجه باشد. 📌 وجه توجه مرحوم دکتر افروغ به بُعد معنویت و کوچیدن از علم به عشق نیز دقیقاً در همین نکته نهفته است. کوچیدن از علم به عشق، به مفهوم کم‌ارزش و بی‌ارزش‌شمردن علم نیست؛ کسی که با درک درستی از انقلاب در ساحت علم، قدم زده است، به کمال‌یافتگی می‌رسد و این کمال‌یافتگی یعنی ورود به ساحت و عرصه عشق، ریشه در بعد علمی دارد. 📌 یک روشنفکر تراز انقلاب، نه فقط باید رفت و برگشتِ بین ساحتِ علم و عشق داشته باشد، بلکه باید در این دو ساحت مقیم باشد؛ بحث رفت و برگشت نیست، بلکه سخن در اقامت است. یعنی باید یک پای او این‌جا باشد و یک پای او آنجا؛ و إلا نه می‌تواند فهم نماید که چه شد و نه می‌تواند به یک نتیجه و باور و روشی در باره اینکه چه باید بکنم، دست پیدا کند. ⚠️ فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی این شماره از نشریه درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. @Didebane_Andisheh __ @MohsenAlviri