مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره یک ـ نمایی از نشست افتتاحیه دومین همایش ملی سربداران
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره دو ـ رونمایی از کتاب خانم دکتر کوشکی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره سه ـ تصویری دیگر از رونمایی از کتاب خانم دکتر کوشکی
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر شماره چهار ـ در محوطه بیرونی تالار همایشها ـ به ترتیب از چپ به راست: سرکار خانم دکتر کوشکی، آقای دکتر فیاض انوش، بنده، آقای دکتر کریمی، آقای دکتر دانشیار، آقای دکتر علوی
@MohsenAlviri
🔸 ارائه جمعبندی مقالات علمی دومین همایش ملی سربداران در نشست اختتامیه
صبح روز جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲، در نشست اختتامیه دومین همایش ملی سربداران در دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار، بر پایه پانزده مقاله و چهار دیدگاه ارائه شده در نشستهای تخصصی این همایش، دستاوردهای آن در دو ساحت علمی و فرهنگی ارائه شد.
در ساحت نظری و علمی و پژوهشی، این محورها مورد تأکید قرار گرفت:
• ضرورت بازخوانی منابع و تقویت مطالعات درجه دوم در عرصه سربدارانپژوهی
• شناسایی، گردآوری، تدوین و انتشار منابع اصلی و جدید مربوط به سربداران
• تقویت و گسترش مطالعات و اقدامات مربوط به میراث فرهنگی مادی و باستانشناختی سربداران
• کمک به گسترش تکنگاریها در باره سربداران
در ساحت فرهنگی و اجتماعی نیز به این محورها اشاره شد:
• تأسیس انجمن فرهنگی سربداران
• رواج فرهنگ مطالعه در باره سربداران
• معرفی پدیدآورندگان آثار برتر دهههای اخیر در باره سربداران
• برگزاری دورههای متنخوانی مرتبط با سربداران
• برگزاری نشستهای ادواری نقد آثار مکتوب در باره سربداران
• راهاندازی موزههای سربداران
• تهیه انواع نقشههای مربوط به سربداران
• نصب تابلوهای توضیحی در خیابانهای شهر سبزوار و داورزن
• ساخت و رواج استفاده از انواع نمادهای تبلیغاتی
• ضرب سکههای نمادین سربداری
• اجرای منظم مراسم آیینی
در پایان نیز چهار ملاحظه برای حُسن اجرای این پیشنهادها مطرح شد.
متن جمعبندی ارائه شده به پیوست در دسترس است.
۱۷ آذر ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
جمعبندی دومین همایش ملی سربداران.docx
22.7K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جمعبندی علمی دومین همایش ملی سربداران در قالب وُرد
@MohsenAlviri
جمعبندی دومین همایش ملی سربداران.pdf
144.1K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل جمعبندی علمی دومین همایش ملی سربداران در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
#سومین هفته از سلسله نشستهای بازخوانی انتقادی "ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه" به همت میز اسلامی سازی علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علیمه قم و با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (ع) و دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می شود.
موضوع نشست: هم اندیشی علمی بازخوانی ایده دانشگاه اسلامی
سخنرانان:
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری، هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔸دکتر محمود حکمت نیا هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
زمان: دوشنبه ۲۰ آذر، ساعت ۱۰ الی ۱۲
مکان: قم،پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)،طبقه سوم، حوزه ریاست، تالار شهید بهشتی
لینک شرکت مجازی در دوره:
https://www.aparat.com/Eshragh_Tv/live
@MohsenAlviri
🔹 ارائه بحث در نشست علمی "بازخوانی ایده دانشگاه اسلامی"
صبح امروز دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در سومین هفته از سلسله نشستهای بازخوانی انتقادی "ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه" به همت میز اسلامیسازی علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم و با همکاری دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، نشست علمی "بازخوانی ایده دانشگاه اسلامی" با ارائه آقای دکتر محمود حکمتنیا و بنده در تالار شهید بهشتی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام برگزار شد.
نوبت نخست صحبتهای بنده پس از سپاسگزاری برای اهتمام به ترویج فرهنگ نقد و نقدپذیری و تأکید بر الهام از تجربه پیشین تمدنی ما برای نگریستن به این موضوع، به بیان این محورها اختصاص یافت:
• اسلامیسازی علوم و اسلامیسازی دانشگاه دو مقوله در پیوند با یکدیگر هستند که یکی به عرصه نظر توجه دارد و دیگری به عرصه ساختارها
• پس از پیروزی انقلاب چندین تجربه ستادی و سیاستگذارانه برای اسلامیسازی دانشگاه داشتهایم که نخستین آنها تشکیل دفتر
• همکاری حوزه و دانشگاه و آخرین آنها تشکیل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی زیر نظر شورای عالی انقلاب اسلامی بود و تا کنون هیچ ارزیابی روشمند و مدونی در باره این تجربیات در دست نیست.
• دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی به دو دسته تقسیم میشوند: دانشگاههایی که از ابتدا با رویکرد اسلامی تأسیس شدهاند مانند دانشگاه امام صادق علیه السلام و مؤسسه امام خمینی ره و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام و دانشگاههایی که مجری سیاستهای ابلاغی بودهاند. در این عرصه نیز سوگمندانه هیچ ارزیابی روشمند تا کنون انجام نشده است و هر اقدامی برای ادامه این مسیر نیازمند این ارزیابی است.
در نوبت دوم صحبت نیز این محورها مطرح شد:
• ضرورت تخصصگرایی و تمرکز صاحبنظران هر یک از شاخههای علمی بر همان شاخه علمی تخصصی خود و پرهیز از شعارهای کلی برای اسلامیسازی علوم انسانی
• هشدار نسبت به تبدیل شعار وحدت حوزه و دانشگاه در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی به هضم و محو دانشگاهها در حوزههای علمیه
• ضرورت اعتنا به افکار عمومی جامعه علمی کشورمان در باره سیاستها و روشهای اسلامیسازی دانشگاهها
• شایسته توجه و ارزشمند بودن تجربیات و آثار فردی پدید آمده در عرصه اسلامیسازی علوم و دانشگاهها بر خلاف تجربیات ساختارها و سازمانها
گزارش کامل صوتی و تصویری این نشست قرار است از سوی برگزارکنندگان در دسترس قرار گیرد.
۲۰ آذر ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری مرکز نشر بین المللی المصطفی به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند.
📚 با عنوان:
«معرفی و نقد کتاب بهره مندی فقه از تاریخ»
🎙ارائه دهنده:
🔹حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی
🔰دبیرعلمی:
حجت الاسلام والمسلمین اوصیاء
💠ناقدان:
🖋 دکتر صفری فروشانی
🖋حجت الاسلام دکتر محسن الویری
⏪ زمان: سه شنبه ۲۱/آذر/۱۴۰۲
⏱ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۳۰
🕹 مکان: قم، میدان جهاد، مجتمع جامع امام خمینی، سالن شهید عارف الحسینی(ره)
🌐 لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
به شرکت کنندگان در این نشست علمی گواهی معتبر اعطا میگردد.
@MohsenAlviri
🔸 نقد کتاب "بهرهمندی فقه از تاریخ"
ظهر روز ۲۱ آذر ۱۴۰۲ نشست علمی معرفی و نقد کتاب "بهرهمندی فقه از تاریخ" تألیف آقای دکتر مصطفی صادقی کاشانی از سوی معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعه المصطفی با همکاری مرکز نشر بینالمللی المصطفی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.
در این نشست آقای دکتر نعمتالله صفری فروشانی و بنده به عنوان ناقد حضور داشتیم و حجت الاسلام آقای دکتر اوصیاء نیز دبیری جلسه را برعهده داشتند.
محور صحبتهای نوبت نخست بنده اشاره به ارزش و اهمیت انتشار این کتاب و شش نقد کلی به آن بود:
مسأله و یا بیان مسأله نداشتن کتاب، ابهام در باره سطح مناسبات فقه و تاریخ که آیا مراد گزارههای این دو علم است و یا کلیت این دو علم؟، غفلت از جایگاه دو دانش فقه و تاریخ در منطومه علوم در گستره تمدن اسلامی، خلط بین تاریخییت فقه و بهرهمندی فقه از تاریخ در فصل چهارم کتاب، تجویری بودن فصل ششم کتاب بر خلاف فصول پیشین، و نحیف بودن نتیجهگیری.
در نوبت دوم صحبت نیز نقدهایی جزئیتر در باره طرح روی جلد کتاب، عدم تبیین فرق بین مواد تاریخ و وقائع تاریخی، ابهام در مفهوم بستر تاریخی، روش ارجاع به مطالب کانالها، ناهمسانی در ضبط نام کتاب زاد المعاد فی هدی خیر العباد در صفحات ۱۵ و ۱۱۴ ارائه شد.
گزارشی از این نشست به نشانی زیر از سوی ایکنا منتشر شده است:
https://iqna.ir/fa/news/4187543/%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%87%D9%85-%D9%85%D8%A4%D8%AB%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87
۲۲ آذر ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویری از نشست علمی نقد کتاب "بهرهمندی فقه از تاریخ"
@MohsenAlviri