eitaa logo
حجت‌الاسلام رضایی
190 دنبال‌کننده
112 عکس
85 ویدیو
2 فایل
ادمین: @Mr0696 🔹مقطع سطح ۴ حوزه (دروس خارج) 🔹دکترای فلسفه اسلامی 🔹مدیر موسسه معیار اندیشه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اولین نظریه پرداز ولایت فقیه 🔺نهم آذر، روز بزرگداشت شیخ مفید(ره) 🔹موضوع «حکومت اسلامی در عصر غیبت» یکی از پُرچالش‌ترین و مهم‌ترین مسائل فقهی و کلامی معاصر است که همواره توجه خِیل کثیری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است، لذاست که نظریه ولایت فقیه نیز در همین راستا در فقه سیاسی شیعی ظهور و بروز چشمگیری یافت. 🔹«شیخ مفید» محدث و متکلم شهیر شیعی قرن چهارم و پنجم را اولین نظریه پرداز ولایت فقیه نام برده‌اند و همواره در پژوهش‌هایی با محوریت اندیشه سیاسی شیعیان، نظرات ایشان سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. برخی مستشرقین امام خمینی(ره) را ادامه دهنده شیخ مفید معرفی می‌کنند. 🔹«تمیمه بیگم دائو» مستشرق انگلیسی در کتابی با عنوان «شیخ مفید» می‌نویسد: « مفید در روند مشروعیت بخشی نقش اجتماعی علما سهیم بود، روندی که در زمان ما به آموزه آیت الله خمینی منتهی شد. بر پایه این آموزه در زمان غیبت امام، حاکم آرمانی ولیّ‌فقیه است.» 🔹طرفدارن اسلام حداقلّی و سکولار، چنین نگاهی را القا می‌کنند که به‌دست‌گیری حکومت توسط فقها و شیعیان در عصر غیبت مسئله جدیدی است که اسلاف علمای شیعه بدان توجهی نکردند، درحالیکه با دقت نظر در بیان ایشان به سادگی می توان به اصالت مقوله سیاست و ولایت فقیه نزد علمای شیعه پی برد. 🔸مشرق 🆔 @MohsenRezaei
🔰دسته‌بندی حکام از منظر شیخ مفید 🔹در قاموس فکری شیخ مفید «حاکم اسلامی» بر سه دسته اطلاق می‌شود: ۱- امامان معصوم که منصوصاً و مستقیماً از سوی خدای تعالی تعیین و مشخص شده‌اند. ۲- حاکمانی که توسط ائمه معصوم برای اجرای احکام و سیاست‌های اسلامی گماشته شده‌اند (نوّاب خاص). ۳- فقها و علمای شیعه (نوّاب عام). 🔹البته شیخ مفید توجه دارد که چه بسا برای فقیهان شیعه امکان عمل به این وظیفه الهی فراهم نشود کما اینکه قرون متمادی این شرایط برای فقها فراهم نشد و این سری آموزه‌های فقهی تنها در ساحت «نظر» بررسی می‌شد، لذا ایشان با قید «با فرض امکان»، به این مطلب اشاره می‌کند و سپس در ادامه می‌فرماید: اگر فقیهی بتواند حدود الهی را در مورد فرزندان و غلامان خود جاری کند و از سلطان جور و حاکم ظلم بر این مطلب خوف ضرری نداشته باشد، باید آن‌ را اجرا کند. 🆔 @MohsenRezaei
🔹شیخ مفید معتقد است احکام و تکالیف شخص «مکلّف» در عصر غیبت، هیچ‌گاه نباید تعطیل شود. پس شیعیان و در رأس آنان علمای شیعه باید حتی‌الامکان در راستای اجرای احکام اسلامی در زمینه‌های مختلفی چون «اجرای حدود»، «امر به معروف و نهی از منکر» و حتی «جهاد با کفار» اقدامات و تدبیرات لازم را به جا آورند. 🔹شیخ در المقنعه تصریح می‌کند که «این امر (اجرای حدود) واجبی واضح بر کسی (یعنی فقیه) است که قدرت حاکمه او را برای این کار نصب کند، یا سرپرستی گروهی از رعایای خود را به او بسپارد. پس او باید به اقامه حدود الهی و اجرا و تنفیذ احکام شرعی و امر به معروف و نهی از منکر و جهاد با کافران بپردازد.» 🔹مسأله قابل توجهی که در سطور بالا گذشت به وضوح نمایان می‌کند که عدم تصور امکان تشکیل حکومتی شیعی به حدی قوی بوده است که در اندیشه شیخ مفید گویی اقامه حق، فقط و فقط از طریق دستگاه حکومت جائر امکان پذیر است. 🔹آن «ناگفته» شیخ مفید را این‌طور می‌توان کشف کرد که وقتی بر مکلّفین یاری رساندن به منصوب جائر برای اقامه حق واجب است، پس در صورت وجود شرایط و امکان برپایی حکومتِ حقِّ شیعی، تلاش برای اجرای حق زیر سایه چنین دستگاه حاکمیتی «اولی» است؛ اما اختناق علیه شیعیان و در اقلیت بودن آنان به شکل مطلق این احتمال را برای شیخ مفید به حداقل خود رسانده بود. 🆔 @MohsenRezaei
🔰تصویر نسخه خطی فتوای شهید آیت الله در حمایت از نهضت جنگل و شهید 🔻انتشار به مناسبت ایام سالگرد شهادت دو روحانی مجاهد آیت‌الله شهید مدرس و حجت‌الاسلام شهید میرزاکوچک جنگلی▫️ 🔸متن سؤال: آیا محاربه با جمعیتی که پنج سال است به نام اتحاد اسلام و جنگلی‌ها در حدود گیلان قیام کرده و عملاََ خودشان را به تمام اهالی ایران معرفی کرده و جز حفاظت نوامیس اسلامی و حراست از استقلال مملکت و دفاع از مقابله با دشمنان ایران و اسلام و قطع نفوذ و مداخلات ظالمانه و تعدیات جابرانه اجانب، مقصد و مقصودی نداشته و ندارند و تنها جمعیتی است که در تحت تأثیرات دیگری نبوده، فقط به قوای مادی و معنوی ایرانی اتکا و اتکال داشته و حقیقتاََ موجب افتخار و شرافت ایران و ایرانی است چه صورت دارد؟ آیا محاربین با این جمعیت در حکم محارب و محاربه با امام زمان(ع) خواهد بود؟ حکم او را بیان کنید. 🔺پاسخ شهید مدرس: بسم‌ الله الرحمن الرحیم حقیر از آقای و از اشخاصی که صمیمانه و صادقانه با ایشان هم‌آواز بودند، نیت سوئی نسبت به دیانت و صلاح مملکت نفهمیدم، بلکه جلوگیری از و سیاست آن‌ها در گیلان، عملیاتی بوده بس مقدس که بر هر مسلمانی لازم است. خداوند همه ایرانیان را توفیق دهد که نیت و عملیات آن‌ها را تعقیب و تقلید کند. پُر واضح است که طرفیت و ضدیت و محاربه با چنین جمعیتی، مساعدت با کفر و معاندت با اسلام است. 🔸فی شهر جمادی الثانیه ۱۳۳۸ [اسفندماه ۱۲۹۸] سیدحسن مدرس 🆔 @MohsenRezaei
🔰 ملاک موسیقی حلال و حرام 🔹 استفتاء از رهبر معظم انقلاب پیرامون «ملاک موسیقی حلال و حرام» 🔺پرسش: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید. ✍️ پاسخ: هر موسیقی که به نظر عرف، موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل‌الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‌شود و فرقی نمی‌کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیرکلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این‌گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد. 🆔 @MohsenRezaei
🔰 فراخوان پذیرش مقاله 🔹 دوفصلنامه علمی-پژوهشی «آئین حکمرانی» با کسب مجوز از شوراي اعطاي مجوزها و امتيازهاي علمي معاونت پژوهشی حوزه علمیه با هدف ارتقای کارآیی نظری و عملی نظام سیاسی اسلام و حکمرانی در دنیای معاصر، همچنین پاسخ به شبهات و چالش‌های مطرح در این حوزه، از اساتید، محققان و پژوهشگران دعوت می‌کند تا مقالات علمی خود را در چارچوب اهداف و محورهای این نشریه ارسال نمایند. این دوفصلنامه با رسالت گسترش دانش در زمینه «نظام‌سازی و حکمرانی اسلامی» و بررسی چالش‌های مرتبط، پذیرای مقالات علمي، پژوهشی و كابردي در این حوزه است. 🔹این دوفصلنامه از تمامی پژوهشگران دعوت می‌کند تا با مشارکت در این عرصه،سهمی در گسترش دانش و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه در زمینه نظام‌سازی، حکمرانی اسلامی، مسائل نوپدید و ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر مبانی حکمرانی اسلامی ايفا كنند. 🔸لطفاً مقالات خود را با رعایت شیوه‌نامه نگارشی اعلام شده در سایت نشریه ارسال نمایید. 💻 سایت نشریه جهت ارسال مقالات: 🌐 https://aeinehokmrani.iict.ac.ir/ 🆔 @MohsenRezaei
🔰روایات پیرامون دشمن‌شناسی/ بخش اول 🔺آموزه‌های دینی صرفا یک سری تعبّدیات که انجام آنها ثواب دارد نیستند بلکه مجموعه آنها علاوه بر ساخت منظومه فکری انسان، سیاستها، راهبردها و برنامه زندگی فردی و اجتماعی را نیز مشخص می‌کنند تا انسان مسلمان با عمل به آنها زندگی دین‌مدارانه همراه با عزّت و کرامت داشته باشد و به سعادت اخروی نائل شود. 🔺یکی از موضوعاتی که قرآن کریم و روایات معصومین بسیار درباره آن سخن گفته‌اند، کیفیت صحیح نگرش مسلمانان و به خصوص کارگزاران حکومتی درباره دشمن و نوع مواجهه با اوست. این دستورات برای شرایط امروز که درگیر جنگ منطقه‌ای با دشمنان هستیم بسیار می‌تواند راهگشا باشد. 🔻انشاءالله در قالب سلسله یادداشتهایی به برخی از روایات اهل بیت(ع) در این رابطه اشاره خواهم کرد: 🔰دشمن را کوچک نشمار 🔺قالَ أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: 🔺احذَرِ استِصغارَ الخَصمِ؛ فَإنَّه يَمنَعُ مِنَ التَّحَفُّظِ، وَ رُبَّ صَغيرٍ غَلَبَ كَبيراً 🔹از کوچک‌شمردن دشمن بپرهیز، زیرا این کار مانع از احتیاط می‌شود، و چه بسا کوچکى که بر بزرگى پیروز شده است! 📚 شرح نهج‌البلاغه، ج۲۰، ص،۲۸۲ ح ۲۳۱ 🔺‌در هیچ شرایطی نباید نسبت به دشمن آسوده خاطر بود و خود را از آن در امان دانست بلکه همواره باید محتاط بود و آمادگی کامل داشت. این موضوع البته اختصاص به عرصه نظامی ندارد بلکه تمام عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... را هم شامل می‌شود. 🔺این جملات کوتاه اما پر معنای حضرت، می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهبردهای مسوولین ما برای مواجهه با دشمن باشد چرا که بر اساس این راهبرد مهم، باید کشور را همواره و در همه زمینه‌ها در آمادگی کامل نگه دارند تا دچار غافلگیری(فریب سیاسی، فشار و تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی، تهاجم نظامی) و خسارت از ناحیه دشمن نشویم. 1403/9/11 ✍️محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei
🔰بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه شهید حاج قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش 🔺اینجانب صمیمانه به شما تبریک میگویم و با این حال تأکید میکنم که از کید دشمن غفلت نشود. 🔺آنهائی که با سرمایه گذاری سنگین این توطئه شوم را تدارک دیده بودند آرام نخواهند نشست سعی خواهند کرد آن را در بخشی دیگر از این منطقه و یا به شکلی دیگر دوباره به جریان افکنند. 🔺حفظ انگیزه، حفظ هوشیاری، حفظ وحدت، زدودن هر پسماند خطرناک، کار فرهنگی بصیرت افزا و خلاصه آمادگی‌های همه جانبه نباید فراموش شود. 🆔 @MohsenRezaei
🔰تمام قد در برابر قانون 🔺فشار برخی فعالین سیاسی غربگرا و همچنین روزنامه‌ها و رسانه‌های لیبرال به رئیس جمهور برای اجرا نکردن قانون عفاف و حجاب بسیار بالا گرفته است. 🔺جای بسی تاسف است! این رسانه‌ها در استفاده از پول بیت‌المال همواره در صف جلو قرار دارند و مطالبه دارند اما به وقت انجام رسالت صحیح رسانه‌ای خود، به جای تقویت اهداف و سیاستهای نظام اسلامی، علیه اجرای حکم خدا صف‌بندی می‌کنند! 🔺آیا این موارد از مصادیق تشویش اذهان عمومی و اخلال در نظام و تشویق به بی‌قانونی در کشور نیست؟ آیا دستگاه قضا نباید نسبت به سامان دادن این رسانه‌ها اقدام جدی بکند؟ 🔺جامعه را تنها زمانی می‌توان نسبت به اجرای یک قانون همراه کرد که رسانه‌های آن، همراه باشند و فرهنگ‌سازی کنند نه اینکه تمام قد علیه آن قانون بایستند و به جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی بپردازند. 1403/9/12 ✍️ محسن رضایی 🆔 @MohsenRezaei
✍️ تمرّد از قانون و یا تشویق به بی‌قانونی در نظام اسلامی با سایر نظام‌های سیاسی بسیار متفاوت است چرا که علاوه بر خلاف قانون، خلاف شرع و معصیت نیز هست به خصوص اگر این بی‌قانونی، در عرصه اجتماع باشد و تبعاتی مانند کشف حجاب و ترویج فرهنگ ابتذال را نیز به دنبال داشته باشد. 1403/9/12 🆔 @MohsenRezaei
🔺هیچ قانونی بی‌نقص نیست و احتمال دارد اشکالاتی داشته باشد اما بعد از حدود یک سال و نیم از رفت و برگشت قانون عفاف و حجاب بین نهادهای مختلف، سرانجام به این نقطه رسیده است. 🔺نادیده گرفتن آن و یا اجرا نکردن آن قطعا خسارات بیشتری به دنبال دارد. قانون ضعیف یا قانون دارای نقص حتما از بی‌قانونی و هرج و مرج بهتر است. 🆔 @MohsenRezaei
🔰روایات پیرامون دشمن‌شناسی/ بخش دوم ♦️نباید فریب چرب‌زبانی و خوش‌آمدگویی دشمن را خورد 🔺قالَ أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: «لاتغترنَّ بِمُجامَلةِ العَدوّ، فإنَّهُ كَالماء و إن أطيلَ إسخانُه بِالنّار لايمتنع مِن إطفائها» 🔹فریب چرب‌زبانی، چاپلوسی و خوش‌آمدگویی دشمن را مخور زیرا دشمن همچون آب است که گر چه گرم کردنش با آتش به طول انجامد(زمان زیادی طول بکشد تا آن را گرم کند) اما منع نمی‌شود از خاموش کردن آتش. (حضرت گرم گرفتن دشمن با طرف مقابل را به گرم بودن آب تشبیه کردند که هر دو مانع از این نمی‌شود که آنها به خود عمل نکنند. طبیعت دشمن، دشمنی کردن است و طبیعت آب، خاموش کردن آتش است هر چند ظاهر آنها رهزن و فریبنده باشد.) 📚غرر الحکم و درر الکلم 🔺طبیعت دشمن، دشمنی کردن است و در این راستا بر اساس شرایط، مصالح و منافع خود عمل می‌کند لذا برای رسیدن به هدف خود، گاه با ظاهری جذاب و ارائه وعده‌ها، مشوّق‎ها و امتیازهایی، طرف مقابل را جذب و اعتماد او را جلب می‌کند تا بتواند بر او مسلط شود. این ظاهر هر چند جذاب است اما باطن، همان دشمنی و عِناد است لذا بسیار خطرناک است. 🔺انسان بصیر و هوشمند نباید فریب این ظاهر فریبنده و شیرینی و چرب‌زبانی دشمنان را بخورد به خصوص اگر دشمنان، از کفار حربی و کسانی باشند که از هر اقدامی علیه اسلام و مسلمین فروگذار نکرده‌اند. وعده‌های آنان نباید انسان مومن و مسلمان را دچار ضعف و انفعال کند و از مواضع بر حق خود عقب‌نشینی کند. 🔺این کلام حضرت علی(ع) برای به خصوص بسیار کاربرد دارد. به هیچ وجه نباید به وعده‌ها و شعارهای نظام استکبار دل بست و به آنان امتیاز داد. همواره باید از موضع تردید و دشمنی به آنان نگریست. هرگز نباید جامعه را و پیشرفت کشور را مذاکره و نشست و برخاست با آنان کرد. 🔺دشمن، دشمن است. گاه با سلاح نظامی دشمنی می‌کند، گاه با سلاح فرهنگی، گاه با سلاح اقتصادی و گاه با سلاح مذاکره و عملیات فریب. نشست و برخاست با معاند نباید بر اساس به او باشد. اعتماد بی‌جا خسارت بار است. همواره و در هر صحنه‌ای باید از موضع ، و با دشمن روبرو شد. 🔺اگر در میانه جنگ و دست برترِ نظام اسلامی و جبهه مقاومت، دشمنان دعوت به مذاکره می‌کنند، باید نسبت به حُسن نیّت آنان تردید کرد و در صورتی که به هر دلیل تصمیم به مذاکره گرفته شد، از موضع اقتدار و طلبکارانه مذاکره کرد نه منفعلانه و بدهکار. 1403/9/13 ✍️محسن رضایی 🔸بخش اول: https://eitaa.com/MohsenRezaei/619 🆔 @MohsenRezaei